رفتن به مطلب

کاربران گرامی تاپیک استخدام و همکاری با سایت  رو مطالعه کنید و در صورت علاقه می توانید برای خودتون درآمد کسب کنید و پول در بیارید.

جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
نمایش نتایجی که شامل ...
جستجو در ...
خوش آمدید مهمان!

برای دسترسی کامل به امکانات انجمن ثبت نام نمایید، زمانی که ثبت نام نمایید و وارد حساب کاربری خود شوید قادر خواهید بود موضوع جدید ایجاد نمایید، به موضوعات سایر اعضا پاسخ دهید، امتیاز کسب نمایید، به سایر اعضا پیام خصوصی ارسال نمایید و امکانات بی شمار دیگر ....

چرا منتظر هستید؟ هم اکنون ثبت نام نمایید.

farhangiran

کاربران عضو شده
  • تعداد ارسال ها

    887
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

  • روز های برد

    2
آهنگ های مورد علاقه ی من

آخرین بار برد farhangiran در 29 اسفند 1390

farhangiran یکی از رکورد داران بیشترین تعداد پسند مطالب است !

اعتبار در سایت

2 متوسط

درباره farhangiran

  • درجه
    کاربران عضو شده
  • تاریخ تولد 4 اسفند 1373

آخرین بازدید کنندگان نمایه

بلوک آخرین بازدید کننده ها غیر فعال شده است و به دیگر کاربران نشان داده نمیشود.

  1. سلام من یکی از کاربران وی سی پی هستم و به دلایلی نمیتونم اسممو بگم :01 (3):

    یه سوال داشتم . نام کاربری ircfc اسمش وحید هست ؟ و توی وی سی پی هم هست و الان نامش پشتیبانه درسته ؟

    اگه میشه بهم بگید . به خودش هیچی نگید :01 (3):

    1. _Mahdi_

      _Mahdi_

      سلام 

      منم مهدی هستم قبلا توی وی سی پی با نام کاربریه MAHDI گرافیست و قبلا هم پلیس و مدیر انجمن بودم اگه یادت بیاد

      راجع به وحید هم فکر کنم همینطوره,من خودمم دنباله جوابم

  2. آموزش کامل و رایگان سئو سایت – بخش اول (سئو متا تگ) به دلیل مشکلات زیاد و همچنین درخواست های زیادی که کاربران برای سئو سایت دارند آموزش کامل سئو سایت را به طور اختصاصی از سون سافت برای شما آماده کرده ایم . این آموزش کاملا اختصاصی از سون سافت میباشد پس اگر مطلب را کپی میکنید حتما نام و لینک سون سافت را در زیر آن ذکر کنید . بخش اول آموزش سئو بخشی از سئو متا تگ شماست اگر تا پایان بخش های آموزشی با سون سافت همراه باشید میتوانید وبسایتی سئو شده که در موتور های جستجو رنک و ایندکس خوبی دارد را داشته باشید . مهمترین متا تگ ها که برای موتور های جستجو اهمیت بسیار زیادی دارند . عنوان , کلمات کلیدی و توضیحات سایت هستند در این آموزش ما نحوه درست قرار دادن این متا تگ ها رو به شما خواهیم گفت . ۱٫ عنوان مناسب : عنوان سایت معرفی کننده سایت شماست که انتخاب عنوان درست از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است . سعی کنید عنوان همواره بین ۶۰ تا ۷۰ کاراکتر باشد و از یک نام + چند کلمه کلیدی کوتاه تشکیل شود . نام و کلمات کلیدی را بوسیله “|” از هم جدا کنید . حتما کلمات کلیدی اصلی سایت خود را تا حد ممکن در عنوان سایت ذکر کنید . نمونه یک عنوان درست : سون سافت|سئو , طراحی قالب , خدمات وب ۲٫ توضیحات سایت : این بخش شامل توضیح کوتاهی از سایت شما و اهداف سایت شما میباشد . سعی کنید در توضیحی که میدهید کلمات کلیدی سایت را به کار ببرید و نام عنوان را نیز ذکر کنید . بهترین اندازه برای توضیحات از ۸۰ تا ۱۵۰ کاراکتر میباشد . نمونه یک توضیح درست : مرکز سئو و بهینه سازی و طراحی قالب و اسکریپت و آموزش و همه خدمات حرفه ای|seven7soft آموزش رایگان سئو – بخش اول 3. کلمات کلیدی : به کارگیری کلمات کلیدی مناسب یکی از مهمترین بخش های سئو متا تگ میباشد . کلمات کلیدی بهتر است از ۱۰ کلمه تجاوز نکنند و با کاما انگلیسی از یکدگیر جدا شوند . کلمات کلیدی سایت باید با محتویات سایت شما همخوانی داشته باشند در غیر اینصورت توسط گوگل به عنوان کلمه کلیدی اسپم شناخته میشوند . بهترین راه بدست آوردن کلمه کلیدی از خود گوگل و چگالی کلمه کلیدی هست که در بخش آموزش گوگل وبمستر تولز توضیح داده خواهد شد .نمونه کلمات کلیدی مناسب برای سایت سون سافت : طراحی قالب , سئو , بهینه سازی , پوسته , پلاگین , افزونه , آموزش , نرم افزار , اسکریپت , کد نویسی پایان بخش اول آموزش هر گونه مشکل را از طریق بخش ارتباط با ما یا دیدگاه های همین نوشته با سون سافت در میان بگذارید . منبع سون سافت : http://seven7soft.net/ لینک دقیق منبع : http://seven7soft.net/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A6%D9%88-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D9%88%D9%84/
  3. farhangiran

    تولد دادا وحيد مبارك

    همیشه دیر میرسم شرمنده ولی خب دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدنه داداش تولدی که گذشت واست همایون باشه بازم شرمنده چند وقتی هست که خیلی کم نت میام پاینده باشی
  4. حکیم عمر خیام از بزرگترین ریاضیدانان و فیلسوفان و منجمان زمان خود یعنی قرن های چهارم و پنجم بود . او علاوه بر فلسفه نجوم و ریاضیات در ادبیات نیز دستی توانا داشت . از مهمترین کارهای او میتوان اصلاح گاه شماری ایرانیان در زمان سلجوقیان دانست . مشهورترین آثار خیام رباعیات اوست که بسیاری در فلسفه و عرفان در حد اعلا می باشند . آثار و رباعیات منتصب به خیام نیز زیاد است همچنین در تذکره دولتشاه سمرقندی خیام با عنوان شاعری بزرگ معرفی شده است . درباره خیام افسانه های زیادی وجود دارد یکی از آن ها اینست که روزی خیام میخواست باده بنوشد اما بادی وزید و کوزه می خیام شکست و می بر زمین جاری شد پس خیام اینچنین سرود: ابریق می مرا شکستی، ربی بر من در عیش را ببستی، ربی من مِی خورم و تو می‌کنی بدمستی خاکم به دهن مگر که مستی، ربی چون خیام این رباعی کفر آمیز را گفت خداوند رویش را سیاه کرد پس از آن خیام اینگونه سرود : ناکرده گنه در این جهان کیست بگو! آن کس که گنه نکرد چون زیست بگو! من بد کنم و تو بد مکافات دهی پس فرق میان من و تو چیست بگو! در افسانه آمده است که چون اینگونه از خدا پوزش خواست خداوند او را بخشید و رویش دوباره سپید شد البته اینکه این اشعار از خیام باشد و این افسانه حقیقت دارد یا نه هنوز در پرده ای از ابهام است . در ادامه یک رباعی زیبا از او را میخوانیم : از منزل کفر تا به دين يک نفس است وز عالم شک تا به یقین یک نفس است ایـن یـک نفس عـزیز را خـوش مـیدار کز حاصل عمر ما همین یک نفس است پس از مرگ او را در نیشابور به خاک سپردند و هم اکنون آرامگاهش محل بازدید بسیاری از گردشگران است روحش شاد و یادش گرامی باد منیع : فرهنگ ایران http://www.farhangirani.ir/index.php?viewpost=mc96dh532f
  5. حکیم ابوالقاسم فردوسی از شاعران بزرگ جهان و به عقیده بسیاری از ادیبان بزرگترین شاعر حماسه سرای دنیا در سال 330 هجری قمری در قریه ای به نام فاز یا پاز طاهران طوس به دنیا آمد . اثر سترگ او شاهنامه است که در آن با تلاش فردوسی شکوه زبان پارسی دوباره به عرش رسیده است . در آن زمان ایرانیان تلاش میکردند که فرهنگ و زبان خود را در برابر فرهنگ های بیگانه به خصوص اعرابی که به فرهنگ ایران هجوم اورده بودند حفظ کنند و شاید بزرگترین هدف فردوسی از سرودن شاهنامه نیز همین بود که تا حد بسیار زیادی به هدف خود رسید . فردوسی در شرایطی که در ابتدا بسیار مرفه بود تمامی سرکمایه خویش و همچنین گوهر بزرگ وجودش ،جوانی، را صرف سرودن شاهنامه کرد و در پیری و کهولت سن به تهیدستی رسیده بود که این را از جای جای شاهنامه میتوان فهمید . از دقت در شاهنامه میتوان به تسلط کامل فردوسی بر ادبیات ایران و یونان و همچنین فلسفه و کلام روزگار خویش پی برد . این که میگویند فردوسی شاهنامه را بدستور سلطان محمود و برای رسیدن به سرمایه نوشته است قولی دروغ است زیرا زمانی که فردوسی شروع به سرودن شاهنامه کرد هنوز سلطان محمود به سلطنت نرسیده بود پس تنها روحیه میهن پرستی بود که فردوسی را به این عمل سوق میداد . او نظم شاهنامه را در سن سی و پنج سالگی آغاز کرد و پس سی یا سی و پنج سال در حدود هفتاد سالگی به پایان برد . ابیات شاهنامه در حدود شصت هزار بیت است که به دلیل حذف و اضافه در نسخه های مختلف شاهنامه متفاوت است . وزن شاهنامه بحر متقارب است که بدلیل حماسی بودن زیبایی او را دوچندان کرده . فردوسی در توصیف صحنه ها و مناظر طبیعی همچنین نبرد ها نهایت زیبایی و ظرافت را بکار گرفته است که باعث شده شاهنامه جز بزرگترین کتاب های جهان باشد . او در سال 411 یا 416 قمری وفات یافت . خداوندا ببخشای گناه ورا بیفزای در حشر جاه ورا روحش شاد و یادش گرامی باد منبع : http://www.farhangirani.ir/index.php?viewpost=re301gug93c http://www.farhangirani.ir/ فرهنگ ایران
  6. ربطی به دیپلمات و غیر دیپلمات و ایرانی بودن یا مسلمون بودن و ... نداره این رفتار ممکنه از هر کسی سر بزنه ربط به خودش داره و مشکل با خودش هست ممکنه هر کسی با هر ملیتی یا هر دینی اینکارو بکنه بدی از خودش هست حالا با این کارش آبروی ما رو هم میبره
  7. اپیک قبل هم گفتم مستقیم از ایمیلت گذاشتی فقط خودت میبینی
  8. دلیل نشون ندادنش این بوده که از آدرس ایمیلت گذاشتی فقط خودت میبینی الان که یه جا دیگه اپ کردی حله :189:
  9. کوروش بزرگ پدر تاریخ ایران زمین و شاید بزرگترین مرد تاریخ ایران و حتی جهان است درباره کوروش بزرگ در این تارنگار مقالات مختلفی قرار دادم . میتوانید مقالات زیر را در این تارنگار راجع به کوروش بزرگ بخوانید . سخنان زیبای کوروش بزرگ [h=3]روز جهانی بزرگداشت کوروش گرامی باد[/h] [h=3]داستانی کوتاه از بزرگی کوروش بزرگ [/h] کوروش بزرگ اما در این مقاله میخواهم سخنان برخی از بزرگان را درباره کوروش بزرگ برای شما بیان کنم . ● افلاطون – قوانین (۴۷۷ تا ۳۴۷ پیش از میلاد): پارسیان در زمان شاهنشاهی کورش اندازه میان بردگی و آزادگی را نگاه می داشتند. از اینرو نخست خود آزاد شدند و سپس سرور بسیاری از ملتهای جهان شدند. در زمان او (کورش بزرگ) فرمانروایان به زیر دستان خود آزادی میدادند و آنان را به رعایت قوانین انسان دوستانه و برابری ها راهنمایی می کردند. مردمان رابطه خوبی با پادشاهان خود داشتند از این رو در موقع خطر به یاری آنان می شتافتند و در جنگ ها شرکت می کردند. از این رو شاهنشاه در راس سپاه آنان را همراهی می کرد و به آنان اندرز می داد. آزادی و مهرورزی و رعایت حقوق مختلف اجتماعی به زیبایی انجام می گرفت. ● گزنفون – کوروش نامه (کوروپدای – ۴۴۵ پیش از میلاد): مهمترین صفت کورش دین داری او بود. او هر روز قربانیان برای ستایش خداوند می کرد. این رسوم و دینداری آنان هنوز در زمان اردشیر دوم هم وجود دارد و عمل می شود. از صفت های برجسته دیگر کورش عدل و گسترش عدالت و حق بود. ما در این باره فکر کردیم که چرا کورش به این اندازه برای فرانروایی عادل مردمان ساخته شده بود. سه دلیل را برایش پیدا کردیم. نخست نژاد اصیل آریایی او و بعد استعداد طبیعی و سپس نبوغ پروش او از کودکی بوده است. کورش نابغه ای بزرگ، انسانی والامنش، صلح طلب و نیک منش بود. او دوست انسانها و طالب علم و حکمت و راستی بود. کورش عقیده داشت پیروزی بر کشوری این حق را به کشور فاتح نمی دهد تا هر تجاوز و کار غیر انسانی را مرتکب شود. او برای دفاع از کشورش که هر ساله مورد تاخت و تاز بیگانگان قرار می گرفت امپراتوری قدرتمند و انسانی را پایه گذاشت که سابقه نداشت. او در نبردها آتش جنگ را متوجه کشاورزان و افراد عام کشور نمی کرد. او ملتهای مغلوب را شیفته خود کرد به صورتی که اقوام شکست خورده که کورش آنان را از دست پادشاهان خودکامه نجات داده بود وی را خداوندگار می نامیدند. او برترین مرد تاریخ، بزرگترین، بخشنده ترین، پاک دل ترین انسان تا این زمان بود. ● هرودوت – تاریخ هرودو ت ( ۴۸۴ تا ۴۲۵ پیش از میلاد): هیچ پارسی یافت نمی شد که بتواند خود را با کورش مقایسه کند. از اینرو من کتابم را درباره ایران و یونان نوشتم تا کردارهای شگفت انگیز و بزرگ این دو ملت عظیم هیچگاه به فراموشی سپرده نشود. کورش سرداری بزرگ بود. در زمان او ایرانیان از آزادی برخوردار بودند و بر بسیاری از ملتهای دیگر فرمانروایی می نمودند بعلاوه او به همه مللی که زیر فرمانروایی او بودند آزادی می بخشید و همه او را ستایش می نمودند. سربازان او پیوسته برای وی آماده جانفشانی بودند و به خاطر او از هر خطری استقبال می کردند. ● ویل دورانت – تاریخ تمدن ویل دورانت – مشرق زمین گاهوارۀ تمدن: کورش از افرادی بوده که برای فرمانروایی آفریده شده بود. به گفته امرسون همه از وجود او شاد بودند. روش او در کشور گشایی حیرت انگیز بود. او با شکست خوردگان با جوانمردی و بزرگواری برخورد می نمود. بهمین دلیل یونانیان که دشمن ایران بودند نتوانستد از آن بگذرند و درباره او داستانهای بیشماری نوشته اند و او را بزرگترین جهان قهرمان پیش از اسکندر می نامند. او کرزوس را پس از شکست از سوختن در میان هیزم های آتش نجات داد و بزرگش داشت و او را مشاور خود ساخت و یهودیان در بند را آزاد نمود. کورش سرداری بود که بیش از هر پادشاه دیگری در آن زمان محبوبیت داشت و پایه های شاهنشاهی اش را بر سخاوت و جوانمردی بنیان گذاشت. ● ویکتور هوگو: هم چنان که کوروش در بابل عمل کرده بود ناپلئون نیز آرزو داشت از سراسر جهان یک تاج و تخت بسازد و از همه مردم گیتی یک ملت پدید آورد. ● پاپ کلمنت پنجم(در وصف کورش بزرگ): برای ما همین قدر که تو جانشین عادل هستی کافی است که ترا با نظر احترام بنگریم. ● کنت دوگوبینو فرانسوی – ایران باستان: شاهنشاهی کورش هیچگاه در عالم نظیر نداشت. او به راستی یک مسیح بود زیرا به جرات میتوان گفت که تقدیر او را چنین برای مردمان آفرید تا برتر از همه جهان آن روز خود باشد. ● پرفسور کریستن سن( ایران شناس شهیر): شاهنشاه کورش بزرگ نمونه یک پادشاه “جوانمرد” بوده است. این صفت برجسته اخلاقی او در روابط سیاسی اش دیده می شده. در قواینن او احترام به حقوق ملتهای دیگر و فرستادگان کشورهای دیگر وجود داشته است و سر لوحه دولتش بوده. که این قوانین امروز روابط بین الملل نام گرفته است. ● پرفسور گیریشمن – ایران از آغاز تا اسلام: کمتر پادشاهی است که پس از خود چنین نام نیکی باقی گذاشته باشد. کورش سرداری بزرگ و نیکوخواه بود. او آنقدر خردمند بود که هر زمانی کشور تازه ای را تسخیر می کرد به آنها آزادی مذهب میداد و فرمانروای جدید را از بین بومیان آن سرزمین انتخاب می نمود. او شهر ها را ویران نمی نمود و قتل عام و کشتار نمی کرد. ایرانیان کورش را پدر و یونانیان که سرزمینشان بوسیله کورش تسخیر شده بود وی را سرور و قانونگذار می نامیدند و یهودیان او را مسیح خداوند می خوانند. ● اخیلوس (آشیل) شاعر نامدار یونانی (در تراژدی پارسه): کورش یک تن فانی سعادتمند بود. او به ملل گوناگون خود آرامش بخشید. خدایان او را دوست داشتند. او دارای عقلی سرشار از بزرگی بود. ● مولانا ابوالکلام احمد آزاد فیلسوف هندی – کورش بزرگ ( عباس خلیلی ): کورش همان ذوالقرنین قرآن است. وی پیامبر ایران بود زیرا انسانیت و منش و کردار نیک را به مردمان ایران و جهان هدیه داد. سنگ نگاره او با بالهای کشیده شده به سوی خداوند در پاسارگاد وجود دارد. ● دیودوروس سیسیلوس (۱۰۰ پس از میلاد): کورش پسر کمبوجیه و ماندان در دلاوری و کارآیی خردمندانه حزم و سایر خصایص نیکو سرآمد روزگار خود بود. در رفتار با دشمنان دارای شجاعتی کم نظیر و در کردار نسبت به زیر دستان به مهر و عطوفت رفتار میکرد. پارسیان او را پدر می‌خواندند. ● فرانسوا شاتوبراین نویسنده بزرگ فرانسوی : کوروش بزرگ که تاج پادشاهی ماد و پارس را بر سر نهاده بود بزرگترین امپراتوری دوران کهن را بوجود آورد ولی اداره این امپراتوری را بر اساس حکومت مطلقه قرار نداد،زیرا نیمی از قدرت به شورایی تعلق داشت که قسمتی از مقام سلطنت را تشکیل می داد.از لحاظ عدل و قوانین که او برای حکومت وضع کرد و بعدا قوانین قضایی حکومتی ایران شد ، قوانین بی آلایش بود. سخنان راجع به کوروش بسیار زیاد بود و از بین همه ی آن سخنان این ها را که به نظرم زیباتر آمدند قرار دادم شما میتونید کتاب کوروش بزرگ پدر صلح و حوق بشر دنیا همچنین کتاب کوروش بزرگ و کتاب های دیگری را درباره کوروش بزرگ از بخش دانلود کتاب همین تارنگار بارگزاری نمایید . http://www.farhangirani.ir/?cat=mc964c مقاله از فرهنگ ایران
  10. نمای جهان در افسانه های ایرانی در افسانه های ایرانی قبل از زرتشتیان آمده است که جهان صورتی گرد و صاف و بشقاب مانند دارد همچنین آنان آسمان را مانند یک سنگ سخت یا الماس تصور میکردند .آن ها معتقد بودند که زمین در ابتدا صاف و هموار بوده و هیچگونه حرکتی نداشته است. اما هنگام تازش اهریمن به زمین یکباره زمین دچار تغییر و دگرگونی شد و کوه ها و دریاها بوجود آمدند و ستارگان شروع به چرخش کردند . ایرانیان باستان عالم جهان را به هفت اقلیم تقسیم میکردند که مرکز آن را خونیرث می نامیدند و دراطراف خونیرث شش سرزمین دیگر به صورت اقماری قرار داشتند آنان کوه تیره که در کوهستان البرز است را مرکز عالم به شمار می آوردند . از نظر ایرانیان باستان آسمان نیز سه مرتبه داشت : ستاره ، ماه پایه ، خورشید پایه که مرتبه سوم از همه بلندتر و بلاتر به نظر می رسید . ایرانیان باستان به مفهوم خیر و شر و جنگ همیشگی خدایان و دیوان اعتقاد داشتند و تفاوت آن ها با اسلام این بود که آن ها شر را نیز نوعی نیرو و وجود میدانستند در حالی که در اسلام شر نبود خیر بیان میشود . يکي ديگر از عناصري که در همين رده بندي اهميت زيادي در فرهنگ ايراني داشته است مفهوم شاه و فره مندي او از طرف خداست. شاهي که در خدمت رده نيک باشد فره هميشه به او تعلق دارد، و هر کاري که او را از اين رده خارج سازد باعث گسستن فره از اوست. درست است که هم اکنون اساطیر به مرز فراموشی سپرده شده اند اما اگر ما همین مفهوم کار برای خیر و خیر بودن را از آن ها یاد بگیریم کفایت میکند . این عقاید و پیشرفتگی در ایران مربوط به زمانی بود که هنوز هیچکدام از تمدن های غرب یا کشور های عربی و... وجود خارجی نداشتند و یا تمدن شهر نشینی نداشتند . باشد که آن ها را ارج نهیم و به دیگران منتقل سازیم مقاله از فرهنگ ایران منبع : http://www.farhangirani.ir/
  11. اساطیر و افسانه های ایرانیان پیش از آریایی ها پیش از اینکه اقوام آریایی به ایران بیایند و سلسله های مختلف پادشاهی از ماد تا پارس را در ایران شکل دهند اقوامی به شکل منفرد از نژاد های گوناگون و دارای دین و مذاهب مختلف در ایران زندگی میکردند . آن هاعمدتا با همسایگان خود شباهت های مذهبی و نژادی نداشتند .این اقوام شامل عیلامیان, لولوبی‌ها، گوتی‌ها، کاسی‌ها و اورارتوها می‌شدند. بسیاری از آن ها در نیمه جنوبی سرزمین ایران و غرب و شمال غربی ساکن شده بودند و دارای اساطیر و افسانه های مخصوص خود بودند. اساطیر قوم کاسی های با اسطوره های هند و اروپایی به ویژه در نام شباهت های بسیاری دارند . اساطیر عیلامی که قومی منفرد و البته دارای قرابت‌های زبانی با دراویدی‌ها غیرآریایی هند، بودند با برخی اساطیر مندرج در ریگ‌ودا مشترک است. عقیده ها و سنت هایی که ان ها داشتند بعد ها در عقیده آریاییان و فرهنگ دیرپای ایرانیان تاثیر گذاشت. با ورود این مهاجران، اساطیر جدیدتری که اساطیر جامع ایران شناخته می‌شوند به این سرزمین وارد شد. محققان بر این باورند که هندوایرانیان به صورت قومی واحد می‌زیستند تا اینکه شاخه‌ای به ایران و شاخه‌ای به هند شدند.و شاید این دلیلی برای آن باشد که اساطیر ایران با اساطیر هند شباهت های فراوانی با هم دارند. اسطوره‌شناسان گاه با کمک اساطیر قوم خویشاوند صورت کهن یا باستانی اسطوره‌ای خاص را بازسازی می‌کنند.با جای‌گیر شدن هندوان در سرزمین‌ نو سیر تکاملی اسطوره‌های تا-حد-زیادی-مشترکِ ایشان تفاوت یافت. و اساطیر ایران از ان ها تاثیرات بسیار زیادی را پذیرفتند. محققان این تأثیرها را در جایجای اساطیر ایرانی نشان داده‌اند. این اقوام در ایران پیش از آریایی ها زندگی کردند و پس از آمدن آریایی ها به ایران بدلیل پراکنده و کم بودن تعدادشان با آریایی ها یکی شده و اندک اندک از بین رفتند . نگاره از فرهنگ ایران
  12. ابومحمد مُصلِح بن عَبدُالله مشهور به سعدی شیرازی و مشرف الدین شاعر و نویسنده بزرگ ایرانی قرن هفتم است . سعدی شیرازی زبانی شیرین فصیح گویا و نوشته هایی بسیار گیرا دارد تا آنجا که اهل سخن به او لقب استاد سخن را داده اند . آثار مشهور او بوستان و گلستان و دیوان اشعار است که میتوانید همه آن ها را از بخش زیر بارگزاری نمایید . http://www.farhangirani.ir/?cat=mc964c در ادامه یکی از شعر های زیباو مشهور سعدی را خواهیم خواند. تن آدمی شریفست به جان آدمیت نه همین لباس زیباست نشان آدمیت اگر آدمی به چشمست و دهان و گوش و بینی چه میان نقش دیوار و میان آدمیت خور و خواب و خشم و شهوت شغبست و جهل و ظلمت حیوان خبر ندارد ز جهان آدمیت به حقیقت آدمی باش وگرنه مرغ باشد که همین سخن بگوید به زبان آدمیت مگر آدمی نبودی که اسیر دیو ماندی که فرشته ره ندارد به مقام آدمیت آرامگاه سعدی هم اکنون در شیراز قرار دارد و یکی از جاذبه های گردشگری آن شهر به شمار می آید . روزش را گرامی میداریم روحش شاد و یادش گرامی باد . مقاله از فرهنگ ایران منبع : http://www.farhangirani.ir
  13. پ ن پ از کوره اجر پزی تو مرکز یزد در اومده میدونم از قرآن هست میشه همون ایه های قران رو معنی کرد با گهار تا آرایه ادبی زیباشون کرد به فارسی نوشت
  14. خوب بود ولی زیادی :277:عربی بود
  15. عطار نیشابوری از شاعران بزرگ قرن ششم هجری است . او علاوه بر شعر در عرفان نیز دستی توانا و داشت و از بزرگترین عارفان زمان خود نیز به حساب می امد . از آثار عطار میتوان به منطق الطیر یا مقامات الطیور اشاره کرد که خود نوعی شرح بر عرفان است . این کتاب شرح پرندگانی است که برای دیدن سیمرغ پرنده افسانه ای راهی کوه قاف میشوند و در آخر تنها سی مرغ میتوانند به مقصد برسند که سیمرغ خود آن ها هستند . این کتاب که قالبی نمادین دارد در ان به خوبی عرفان و عشق به خداوند توصیف شده است . هفت شهر عشق عطار که طلب ، عشق ، معرفت ، استغنا ، توحید ، حیرت و در آخر فقر و فنا هست در این کتاب امده و به خوبی توصیف شده است و در جاهای مختلف عطار فرق بین عاشق واقعی که خود را فدای معشوق میکند با دیگر مدعیان را بیان کرده است . از دیگر آثار عطار میتوان به الهی نامه ، مصیبت نامه ، مختار نامه ، جمجمه نامه و ... به شعر و تذکره الاولیا به نثر اشاره کرد .کتاب های مختلف عطار را میتوانید از بخش دانلود کتاب همین سایت دانلود کنید. http://www.farhangirani.ir/?cat=mc964c چند بیت از شعر معروف پروانه ی بی پروای عطار را میخوانیم : یک شبی پروانگان جمع آمدند در مضیفی طالب شمع آمدند جمله می گفتند: " می باید یکی کاو خبر آرد ز مطلوب اندکی شد یکی پروانه تا قصری ز دور در فضای قصر جست از شمع نور باز گشت و دفتر خود باز کرد وصف او بر قدر فهم آغاز کرد ناقدی کاو داشت در مجمع مهی گفت: " او را نیست از شمع آگهی" شد یکی دیگر گذشت از نور در خویش را بر شمع زد از دور در پرزنان در پرتو مطلوب شد شمع غالب گشت و او مغلوب شد بازگشت او نیز و مشتی راز گفت از وصال شمع شرحی باز گفت ناقدش گفت: " این نشان نیست ای عزیز همچو آن یک کی نشان داری تو نیز؟" دیگری برخاست می شد مست مست پای کوبان بر سر آتش نشست دست در کش کرد با آتش به هم خویشتن گم کرد با او خوش به هم چون گرفت آتش ز سر تا پای او سرخ شد چون آتشی اعضای او ناقد ایشان چو دید او را ز دور شمع با خود کرده هم رنگش ز نور، گفت: " این پروانه در کار است و بس کس چه داند؟ این خبردار است و بس" آن که شد هم بی خبر هم بی اثر از میان جمله او دارد خبر تا نگردی بی خیر از جسم و جان کی خبر یابی زجانان یک زمان مقبره او هم اکنون در نیشابور است روحش شاد و یادش گرامی باد منبع : فرهنگ ایران http://www.farhangirani.ir/index.php?viewpost=mc354de99f
×