رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

زبان php چیست ؟

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

زبان php یک زبان اسکریپتی سمت سرور (Server Side) است .بدین معنی که وظیفه اجرای آن بر عهده سرور می باشد. در فرهنگ برنامه نویسی سرور صرفا یک ماشین سخت افزاری نیست . بلکه نرم افزار یا برنامه ایست که وظیفه اجرای یکسری کار معین را بر عهده دارد . در مورد برنامه نویسی تحت وب این نرم افزار وب سرور (Web Server) نام دارد . هنگامی که شما یک صفحه وب را طراحی می کنید این صفحه شامل بخش های مختلفی خواهد بود . یک بخش ممکن است صرفا html باشد و مربوط به جنبه های ظاهری صفحه وب که وظیفه اجرای آن بخش بر عهده مرورگر خواهد بود . یک بخش مانند ارتباط با دیتا بیس (Database) را نمی توان بر عهده مرورگر گذاشت چرا که مرورگر در سمت مشتری (Client) اجرا می شود و در سمت مشتری دیتابیسی وجود ندارد (و اصلا نمی تواند و معنا ندارد که وجود داشته باشد). بنابراین اجرای این بخش بر عهده وب سرور گذاشته می شود . هنگامی که کاربر این صفحه را درخواست می کند این در خواست توسط مرور گر برای سرور ارسال می شود . در سرور نرم افزار وب سرور مدام به پورت (port) شماره 80 (این پورت ، پورت پیش فرض وب - http - است پورت های 8008 و 8080 نیز به این کار اختصاص داده شده اند که می توان از آنها استفاده نمود) گوش می کند بدین معنی که تمامی پکتهای دریافتی از این پورت را چک می کند و آنها را مورد پردازش قرار می دهد . این پردازش بدین معنی است که ابتدا فایل درخواستی را مشخص کرده و سپس آنرا پویش می کند از کدهای html گذر کرده و کدهای سروری (در این مجموعه php) را تفسیر کرده و احیانا اگر درخواستی از بانک اطلاعاتی داشته باشد این درخواست را ارسال کرده و جواب آنرا بر می گرداند . در نهایت تمامی کدهای سروری به html تبدیل شده و برای مشتری ارسابل می شود و مرورگر آنها را تفسیر کرده و نشان می دهد .

نیازمندی ها

زبانهای سروری متعددی وجود دارد مانند php ، asp ، jsp و ... . برای اجرای هر یک از این زبانها به وب سرور متفاوتی نیاز است . مثلا asp بر روی ویندوز (windows) و با وب سروری با نام IIS یا Internet Information Service کار می کند . و php و jsp معمولا بر روی لینوکس کار می کنند . php با وب سروری بنام Apache و jsp با وب سروری با نام Apache TomCat کار می کند. تفاوت Apache با Apache Tomcat اینست که آپاچی یک وب سرور عمومی هست که از بسیاری از زبانهای سمت سرور حمایت میکنه ولی تامکت در حقیقت یک servlet هست که برای jsp بکار می رود و نه یک وب سرور مستقل . البته زبانی مانند php می تواند با وب سروری مانند IIS نیز کار کند اما رایج اینست که وب سرور php آپاچی باشد .

برنامه هایی که با php نوشته می شوند معمولا بر روی سرور های لینوکسی نصب می شوند (میزبانی می گردند ). سیستم عامل لینوکس سرویس آپاچی را به عنوان یکی از سرویس های خود دارا است . ولی اگر بخواهید این سرویس را بر روی سیستم عامل ویندوز نصب کنید بهتر است از بسته ای بنام XAMPP استفاده کنید . این بسته php و Apache و My SQL را با هم نصب می کند و کار را برای شما بسیار راحت می گرداند .

شما باید به هنگام برنامه نویسی ماشین خود را به سرور (نرم افزاری) تبدیل کنید . به این معنی که یک وب سرور (در اینجا آپاچی) را بر روی ماشین خود راه اندازی کنید و به هنگام فراخوانی صفحات php ، درخواست های خود را به localhost ارسال کنید. برای همین است که نیاز به نصب بسته XAMPP دارید .

پس از نصب بسته از مسیر Start->All Programs ->Apache Friends->Xampp ->Xampp Control Server Panel کنترلر xampp را باز کنید از اینجا می توانید سرویس های apache و mysql را start و یا stop کنید . برای اجرای برنامه های سروری حتما باید Apache در وضعیت running قرار گیرد . از آنجا که php به عنوان یکی از ماژول های apache نصب می شود با اجرای apache کانکتور php هم فعال شده و از این حیث مشکلی نخواهد بود .

ویرایشگر (Editor)

برای نوشتن php برنامه ها و محیط های فراوانی وجود دارد مانند Dreamweaver ، Zend Studio و یا PHP Designer که می توان گفت بهترین و قوی ترین آنها Zend Studio است . اما پیشنهاد من اینست که اگر مبتدی هستید حتما حداقل تا 6 ماه از ساده ترین ویرایشگر موجود مانند Notepad و یا ++Notepad استفاده کنید . چرا که خطرناک ترین مسئله برای یک برنامه نویس عادت کردن به محیط است به گونه ای که ذهن تنبل شده و فرم دقیق دستورات از خاطر می روند . بدانید که بر روی سرورهای واقعی هیچ محیط کمک کننده ای وجود ندارد و فقط باید متکی به دانش خود باشید . از آنجا که وظیفه اجرای کد های php بر عهده سرور است ویرایشگر برنامه هیچ نقسی در اجرای برنامه ندارد . (مانند زبانهایی مانند c و ... نیست که محیط بخواهد آنرا کامپایل و اجرا کند) .

از کجا شروع کنیم ؟

شما می توانید کدهای php را در بین کدهای html و یا در فایل های جداگانه بنویسید . برای آشنایی بیشتر با نحوه کار به مطالب بعدی این بخش مراجعه کنید .

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.