رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

نگاهي به افزايش اعتياد در ميان دختران از بعد روان شناسي اجتماعي

امتیاز دادن به این موضوع:


razihz

براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

ای کاش به جای محرک­ها و کندسازها ماده­ای برای تعادل وجود داشت! مواد محرک ترکیبات شیمیایی هستند که موجب برانگیختگی جسمی و روانی می­شوند. این مواد هم به صورت قانونی مثل چای، قهوه، سیگار، نوشابه­های کولادار و هم به شکل غیرقانونی مثل کوکایین و آمفتامین­ها وجود دارند.همانند بسیاری از حیطه­های دیگر متاسفانه آمار دقیقی از تعداد دختران دانشجوی معتاد در دست نیست. الگوی مصرف همواره تفاوتی میان زنان و مردان را نشان داده است به طوری که زنان از مواد سبک­تری نسبت به مردان استفاده می­کنند. افزایش آمار استفاده از مواد محرک در میان دختران جوان و تحصیل کرده نشانه این است که برنامه ها برای نسل جوان با مشکلاتی مواجه بوده است. اقتضای جوانی نوجویی و تجربه­گرایست. اگر امکان تجارب سالم کم باشد جوان منتظر نخواهد بود تا برایش ایجاد شوند. وقتی جوان در راه رسیدن به خواسته­های مشروع و طبیعی خود ناکام شود به دنبال هر خواسته در دسترسی خواهد رفت. دختر جوان مصرف کننده مواد محرک فردی غمگین، افسرده، ناراضی و ناشاد است. شادی درونی و واقعی در بین جوانان کم شده است. بنابراین، جوان حتی برای لحظه­ای در پی فرار از این واقعیت تلخ است. وقتی آزادی­های مشروع و قانونی کم شد فرد به دنبال آزادی­های کوچک نامشروع خواهد رفت و از این طریق ولو با ضربه زدن به خود به آرامش موقت خواهد رسید. از عوامل دیگری که منجر به گرایش جوانان به مواد مخدر و محرک می­شود فرزندپروری نادرست است. وقتی همه چیز را برای کودکانمان فراهم می­کنیم آنها را کم صبر بارمی­آوریم و زمینه اعتیاد آینده ایشان را مهیا کرده­ایم. یکی از مولفه­های دخیل در استفاده از مواد محرک القای این تفکر به جوانان است که این نوع به خصوص از مواد اعتیادآور نیست و این یک فریب بزرگ است. بعلاوه از آنجایی که مواد محرک منجر به افزایش برانگیختگی جسمی و روانی، و در نتیجه کاهش وزن می­شوند در میان دخترانی که مایل به لاغرشدن بدون زحمت هستند محبوبیت یافته و آگاهانه و ناآگاهانه از طریق آرایشگاه­های زنانه و یا در دانشگاه­ها رواج یافته­اند. دختران دانشجو می­دانند که مصرف مواد برای سلامتی­شان مضر است اما وقتی مصرف مواد نیاز دیگری از ایشان را برآورده کند حاضرند خطرات استفاده را به جان بخرند. ما چیزی تحت عنوان مصرف تفریحی نداریم. متاسفانه برخی با حضور در مهمانی­ها و تحت فشار دوستان و همسالان برای اولین بار ماده­ای را مصرف می­کنند و ناخواسته مبتلا می­شوند.اعتیاد معلول یک علت نیست. عواملی از قبیل احساس نابرابری اجتماعی، نابرابری‌های طبقاتی، در دسترس بودن مواد مخدر، دانشگاه و گروه همسالان در حیطه عوامل اجتماعی قرار می‌گیرند که می‌تواند زمینه را برای گرایش افراد به مصرف مواد مهیا نماید. استفاده از مواد جنبه اقتصادی نیز دارد. یعنی، با هزینه ناچیزی و به راحتی می­توان به مواد دسترسی پیدا کرد اما در عوض تفریحات سالم به نسبت هزینه زیادتری در بر دارند. از آنجایی که حضور زنان و دختران جوان در عرصه­های مختلف اجتماعی نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته اما گاهی به دلیل تفاوت ذاتی دو جنس امکان رقابت سالم وجود ندارد گرایش به خودابرازی منفی به صورت مصرف مواد تجلی می­یابد. گویا برای برخی هم مصرف مواد نوعی زورآزمایی و لجبازی با مراجع قدرت مثل پدر خانواده، مسئولین دانشگاه، پلیس و غیره است. این دسته از افراد مصرف مواد را نشانه بزرگسالی، پذیرش توسط گروه همسالان، ورود به جامعه، و توانایی تصمیم­گیری برای خود و زندگیشان می­دانند و به نظر می­رسد با مصرف مواد می­خواهند این خلاء­ها را پر کنند.

منبع:روانشناسی راه فردا

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.