رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

کاتالیست اگزوز

امتیاز دادن به این موضوع:


ava96

براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

آیا میدانید کاتالیست اگزوز قطعه ایست که در مسیر خروج دود از اگزوز نصب می شود تا میزان آلایندگی خودرو را کاهش دهد. در ادامه می خواهیم بیشتر در مورد کاتالیست بدانیم. همچنین به عقیده برخی افراد حذف خودسرانه این قطعه موجب افزایش شتاب و قدرت موتور می شود. آیا این صحیح است؟

همانطور که می دانید همه خودرو های دارای موتور احتراقی دارای قطعه ای به نام اگزوز هستند. اگزوز نقش خارج کننده دود حاصل از فرایندهای شیمیایی داخل سیلندر به هوای خارج را دارد.

اِگزوز قطعه ای در خودرو و دیگر وسایل نقلیه است که دود حاصل از واکنش شیمیایی را که در سیلندر ایجاد می شود به خارج از خودرو انتقال می دهد.

این تعریف اگرچه بیانگر عمده کار اگزوز می باشد اما امروزه ویژگیهای اگزو گسترش یافته و وظایف دیگری نیز بر عهده دارد. سه وظیفه عمده اگزوز :کاهش آلایندگی، کاهش صدا، کاهش دما. اگزوز از سه بخش اتصال به موتور، میانی و انتهایی ساخته می شود که در این میان کاتالیست به دلیل نیاز به دمای ۸۰۰ درجه سانتیگراد در قسمت اول تعبیه می گردد و بخشهای دوم و سوم در کاهش دما و صدا موثرند.

این وسیله می تواند برای کاهش خروج گازهای خطرناک حاصل از سوزاندن سوخت تاثیر بسزایی داشته باشد. در امور مربوط به تقویت موتور از اگزوزهایی استفاده می شود که کمترین مقاومت را در عبور گازهای خروجی داشته باشد که به تنفس بهتر موتور کمک بسزایی می نماید.

آیا تاكنون به نقش و اهمیت سیستم اگزوز خودروها در كاهش آلودگی های زیست محیطی اندیشیده اید؟ آیا به نقش آن دركاهش آلودگی های صوتی و تنفسی توجه كرده اید؟

و یا به نقش و جایگاه آن در مصرف بهینه سوخت و صرفه جویی های اقتصادی آن دقت كرده اید؟ و خلاصه در یك كلام: آیا اگزوز برتر و نقش آن در هوای پاك، آسمان آبی و زمین سبز را می شناسید؟ هوای پاك و نقش آن در سلامت روحی و روانی اجتماع را چطور؟

سیستم اگزوز در خودرو به واقع قسمتی از موتور است كه پس از آنجا عمل دم توسط سیستم سوخت رسانی در كاربراتور و یا انژكتور عمل بازدم موتور توسط این سیستم انجام می پذیرد و مكانیزمی است كه در محل خروجی دود از موتور استقرار یافته تا ضمن استهلاك امواج صوتی و كاهش شدت صدای خروجی از موتور در حد استانداردهای مجاز شنوایی انسان، حرارت ناشی از احتراق در موتور را نیز به خارج از اتاق سرنشینان انتقال می دهد،

ضمن آن كه با عبور گازهای آلاینده محیط زیست از لایه های محفظه زنبوری مبدل های كاتالیست كانورتور با افزایش سطح تماس و تسریع در واكنش های شیمیایی، گازهای سمی و آلاینده اصلی محیط زیست نظیر منو اكسید كربن و هیدروكربن های نسوخته را به دی اكسید كربن و آب كه مواد سازگار و مورد نیاز طبیعت هستند تبدیل می كند.

اگزوز 206 اگزوز پراید

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.