رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

روز جهانی اهدا خون مبارک باد

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

سلام به تمامی کاربران

zzqbxitcht2thjtmoe6n.jpg

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی روز 14 ژوئن برابر 25 خرداد به عنوان روز اهدای خون نامیده شده است ودر واقع روزیست که از تمام کسانیکه با اهدای خون خود سبب نجات همنوعان میگردند قدردانی میشود ، هر ساله یکی از کشورها میزبان بزرگداشت این روز می باشد و امسال نیز امارات متحده عربی میزبان این روز است. لازم به ذکر است در صورت رعایت توصیه های سازمان انتقال خون نه تنها می توان از جمع آوری بسیاری از خون های آلوده پیشگیری نمود بلکه می توان سبب ایجاد آگاهی بیشتر به خصوص اهداء کنندگان از داشتن بیماری هایی که هنوز در ایشان علامتی ندارد ولی حامل این بیماری ها هستندگردد در ذیل به بهانه این روز ضمن قدردانی از تمام عزیزانی که خون اهداء مینمایند ،مراحل اهداء خون که توسط سازمان انتقال خون ارائه گردیده جهت اطلاع بیشتر شما کاربر عزیز تقدیم می گردد :

مراحل اهدای خون

آيا شما تا بحال به يک پايگاه انتقال خون مراجعه کرده ايد؟

پايگاه انتقال خون جايی است که افراد برای اهدای خون خود به آنجا مراجعه می کنند. در آنجا خون های اهدا شده پس از جمع آوری و آماده سازی، در شرايط خاصی نگهداری می شوند تا به موقع برای استفاده بيماران به بيمارستانها و مراکز درمانی ارسال شوند.

1- ورود به يک پايگاه انتقال خون:

در بدو ورود به يک پايگاه انتقال خون، اولين چيزی که جلب نظر می کند ، تابلوها و پوسترهای متعدد آموزشی است که بر در و ديوار پايگاه نصب شده اند تا به شما اطلاعات كافي بدهند.

2- واحد پذيرش:

ابتدا شما به پذيرش راهنمائی می شويد. در اين بخش معمولاً پس از خوش آمد گويی ممکنست بروشورهايی به شما ارائه شده و از شما خواسته شود آنها را مطالعه نمائيد. با مطاالعه اين بروشورها شما اطلاعاتي درباره شرايط اهداي خون و موارد معافيت از اهداي خون بدست مي آوريد . بنابر اين درصورت نداشتن هريك ازشرايط اهداي خون (قسمت شرايط اهداي خون را ببينيد) و يا داشتن يكي از موارد معافيت (قسمت موارد معافيت از اهدای خون را ببينيد)، از اهداي خون خود صرف نظركنيد و درصورت لزوم با پزشك اهداكنندگان مشورت نمایید. اما درصورتي كه خود را واجد شرايط دانسته و بخواهيد خون اهدا نمائيد ضمن درخواست ارائه کارت شناسايی معتبر، مشخصات شما پرسيده شده و اين مشخصات ثبت می شوند.

3- مصاحبه و معاينه پزشک اهدا کنندگان:

در اين مرحله پزشک پرسشهايی را در زمينه سوابق پزشکی ، وضعيت فعلی و رفتارهای شخصی شما مطرح می نمايد و معاينه مختصری از شما بعمل می آورد آنگاه برای تعيين ميزان هموگلوبين ، يک قطره خون از نوک يکی از انگشتان دست شما می گيرد.

اين مرحله از اهدای خون از جهت حفظ سلامت شما و گيرنده خون شما ارزش بسياری دارد بنابر اين دقت و صداقت در پاسخ به اين سوالات ضروري است.

4- خود حذفی محرمانه:

تمامی اطلاعاتی که از شما دريافت می شود و پاسخ هايی که شما می دهيد ، کاملاً محرمانه خواهند ماند . با اين وجود ممکنست شما به هر دليلي، از گفتن بعضی از حقايق يا رفتارهای خود , خودداری کنيد . به همين دليل در اين مرحله ، پرسشنامه ای به شما داده می شود که در آن از شما پرسيده می شود: " آيا فکرمی کنيد بهتر است پس از انجام خونگيری از خون شما برای بيماران مصرف شود يا خير؟ "

اين بار شما هيچ معذوريتی نداريد . در صورتی که بدانيد بخاطر انجام رفتارهای پر خطر (قسمت رفتارهاي پر خطر را ببينيد) ممکنست خون شما سالم نباشد، در کمال اطمينان و با خاطری آسوده پاسخ " مصرف نشود " را انتخاب و برگه را به درون صندوق ويژه ای بيندازيد. به اين ترتيب خون دريافت شده از شما، از چرخه مصرف حذف می گردد. درصورتي كه از پاسخ هايي كه به پزشك داده ايد مطمئن هستيد و طي 12 ماه گذشته مرتكب هيچ يك از رفتارهاي پر خطر (قسمت رفتارهاي پرخطر را ببينيد) نشده ايد، پاسخ "مصرف شود" را انتخاب وبرگه را به درون صندوق ويژه بيندازيد. اين راهکار که تاثير به سزايی در افزايش ضريب ايمنی خون های گرد آوری شده دارد، را به اصطلاح " خود حذفی محرمانه " می نامند.

5- خونگيری:

1. درصورت داشتن شرايط اهداي خون، شما به اتاق خونگيری راهنمايی می شويد.

2. يكي ازكاركنان به شما كمك مي كند تا به راحت ترين حالت ممکن بر روی تخت خونگيری قرار گيريد.

3. یک خونگير آموزش ديده ناحيه داخل آرنج تان را با محلول های پاک کننده تميز وضد عفوني مي نمايد.

4. خونگير آموزش ديده با دستکش استريل، سوزن استريل را که به يک کيسه مخصوص متصل است وارد وريد ( رگ ) شما می نمايد. همه وسايل مورد استفاده استريل و يکبار مصرف است، بنا براين به هيچ وجه خطر آلودگی شما را تهديد نمی کند.

5. يک واحد خون ( 350 يا 450 ميلی ليتر ) از شما دريافت می شود . مدت زمان جمع آوری خون ( يعنی از زمانی که سوزن وارد دست فرد می شود تا زمانی که کيسه خون به اندازه کافی پر شود ) حدود 5 تا 10 دقيقه طول می کشد.

6- استراحت و پذيرايی:

پس از پايان خونگيری لازم است به مدت 15 دقيقه همچنان روی تخت استراحت نماييد. در اين مدت خونگير از شما مراقبت کرده و با آب ميوه و شيرينی از شما پذيرايی می شود. 3. کل زمان اهدای خون ( خونگيری و استراحت ) حدود 20 تا 25 دقيقه طول می کشد.

آیا اهدای خون خطری برای اهداکننده دارد ؟

کلیه داوطلبین پیش از اهدای خون مورد مشاوره و معاینه پزشکی قرار می گیرند و تنها از کسانی خون در یافت می شود که همه شرایط اهدای خون را داشته و اهدای خون هیچ ضرری برای آنها نداشته باشد. ممکنست پس از اهدای خون برخی از اهداکنندگان دچار اندکی بیحالی شوند که یا کمی استراحت و مصرف مایعات این حالت به سرعت برطرف خواهد شد. همچنین استفاده از وسایل و سوزن های استریل و یکبار مصرف و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی باعث اطمینان از عدم امکان آلودگی و انتقال بیماریها ی عفونی به اهداکنندگان می گردد. حجم خون اهدایی به سرعت جبران شده و وضعیت سلولهای خونی نیز ظرف کمتر از یک ماه کاملا به وضعیت طبیعی خود بر خواهد گشت.

8zx1hozxwncfp1ab6f7y.jpg

در ماه رمضان اهدای خون را فراموش نکنید

با آغاز ماه مبارک رمضان و همزمانی آن با بلندترین و گرمترین روزهای تابستان احتمال کاهش ذخایر خونی در پایگاههای سطح کشور خصوصا نقاط گرمسیر قوت می گیرد.

به گزارش روابط عمومی و همکاری‌های بین الملل سازمان انتقال خون ایران این روزها اهدای خون در زمانهای محدودتری صورت می‌گیرد و گرچه پایگاههای انتقال خون بعد از افطار نیز فعال هستند اما همچنان نیاز به اهدای خون به قوت خود باقی است.

دکتر محسن منشدی مدیركل روابط عمومی و همکاری‌های بین الملل در این باره ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مردم ایران از اهداکنندگان خون دعوت کرد تا یک نوبت از دفعات اهدای خود را در ماه مبارک رمضان قرار دهند و ماه رمضان توجه خود را برای اهدای خون تنهابه شبهای قدر معطوف نکنند زیرا در ماه مبارک رمضان هفته های پیش از شبهای قدر ذخایر خونی به کمترین میزان خود می رسد.

سخنگوی سازمان انتقال خون از اهدا کنندگان خواست بعد از افطار در یکی از مراکز اعلام شده اقدام به اهدای خون کنند. و برای این کار قبل و بعد از اهدای خون میزان فراوانی آب و مایعات بنوشند تا حجم خون اهدایی جبران شود.

قطره قطره عشق، در شریان هایمان، راه می گیرد تا بودن را با صدای تپش های بی وقفه قلبمان، حس کنیم.

هر قطره خون تو، زندگی تازه ای ست که عاشقانه تر از تمام رودها، در رگ های نیمه جان ما، به زندگی جریان می دهد. زلال رودهای زندگی، رگ های بخشنده توست که با اراده خداوند، جان را در کالبدهای پریشان ما شناور می کند.

هنگام اهدای خون، زیباترین حس ها را داری؛ حسی سرشار از رهایی، حسی سرشار از اوج. راز آزادی و آزادگی، در رگ های تو جریان دارد.

بلندترین ارتفاعی که سراغ دارم، قلب زلال و آرام توست.

سیره انبیا را نیک آموخته ای؛ چنان که انفاق از جان می کنی، نه از مال.

زیباترین بخشش ها، بخشش توست؛ بی آنکه منّت بگذاری، بی آنکه دست های نیاز را پس بزنی.

پیش از آنکه به سویت دستی دراز شود، به دستگیری بر می خیزی. زندگی را در کیسه های کوچک، پیشکش می کنی. روزهای آفتابی ما، چشم انتظار قطره های زلال مهربانی تواَند. تو آفتاب را با خونت به فرداهای روشن ما هدیه می کنی.

زندگی، اقیانوس بی کرانه ای است که از رگ های کوچک تو سرچشمه می گیرد و عشق، لبخندی است که از لب های تو آغاز می شود و بهار، مهربانی چشم های همیشه خندان توست. آرامش، کیسه های کوچکی است که انباشته از مهربانی گرم تو، قوّت قلب های کوچکمان می شود.

1j4zqeik3hff119epmju.jpg

موفق و سلامت باشید. یاحق

* لطفا از ما حمایت کنید تا بهترین خدمات رو براتون ارائه بدیم *

m3vay27br3f44q7zg.jpg?size_id=4

**************************************************************************

قوانین و اساسنامه سایت    -    تبلیغات در سایت    -    فروشگاه سایت

* بخش های متنوع در منوی اصلی سایت موجود می باشد *

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.