رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

چرا صدا و سیما پخش فوتبال از ماهواره را قطع کرد؟

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

آی اسپورت - شاید خیلی از علاقه‌مندان فوتبال به خاطر داشته باشند که در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2014 زمانی که تیم ملی ایران در لبنان به مصاف این کشور رفت، تصاویر دریافتی با مشکلاتی مواجه شد و پخش این مسابقه ناتمام ماند. اما بعد از گذشت چند روز از این بازی مهم، مشخص شد که صداوسیما به خاطر مبلغ بالای حق پخش آن دیدار، از خیر پخش این بازی حساس گذشته بود، بعد از بروز این اتفاق، عادل فردوسی پور در برنامه «90» با دعوت از غلامرضا رفیعی مشاور حقوقی سازمان صداوسیما خواستار ارائه توضیحاتی در مورد این قضیه شد. 

رفیعی که تلاش بسیار زیادی داشت تاعادل فردوسی‌پور را در رابطه با این موضوع قانع کند، علت اصلی عدم پخش بازی تیم‏ ملی فوتبال ایران با لبنان را این‌گونه عنوان کرد: «در چهار سال گذشته و برای پکیج کلی مسابقات 4 میلیون دلار می‌دادیم، یکدفعه شد 40 میلیون دلار و با تخفیف می‌گویند 10 میلیون دلار، ما می‌گوییم فقط 5 میلیون دلار می‌دهیم که 25 درصد هم قیمت‌ها را بالا برده‌ایم.» اما بعد از این گفت‌وگوی جنجالی و دفاع عادل فردوسی پور از حق مردمی که به تماشای بازی‏های تیم ملی فوتبال ایران علاقه‌مند هستند، بالاخره صداوسیما مبلغی که باید برای پخش این مسابقات می‏‌پرداخت را واریز کرد و بازی‏های تیم ملی فوتبال ایران به شکل کامل به روی آنتن رفت. اما با گذشت سه سال از عدم پخش مسابقه تیم ملی ایران با لبنان، صداوسیما قبل از مسابقات جام ملت‏های اروپا (یورو 2016) اعلام کرد که حق پخش تمامی این مسابقات را خریداری کرده و بازی‏های یورو 2016 از دو شبکه «ورزش» و «سه» به روی آنتن خواهد رفت. 

اما این ماجرا از یک شکایت شروع شد. شکایت شبکه تلویزیونی قطری، از صدا وسیما. قضیه به یک اتفاق معمولی در تلویزیون ایران مربوط است؛ پخش مسابقات ورزشی بدون خرید حق پخش! شکایت شبکه قطری از تلویزیون ایران، درباره پخش رایگان بازی‌های فوتبال یورو 2016 است. پخش زنده این مسابقات از شبکه‏‌های سوم سیما و برخی کانال‌های ماهواره‏ای صدا وسیما که به صورت رایگان در حال انجام بود، با شکایت یک تلویزیون قطری با نام Bein با محدودیت مواجه شد و سیمای جمهوری اسلامی مجبور شد که پخش ماهواره‌ای این بازی‌ها را متوقف کند. 

البته صدا و سیما در برخی دوره‏‌های پیشین امتیاز مسابقات ورزشی نظیر بازی‌های المپیک را خریداری می‌‌کرد؛ اما آن گونه که روزنامه الوطن چاپ دوحه مدعی شده، تلویزیون ایران بدون خرید حق پخش، مسابقات یورو ۲۰۱۶ را پخش زنده کرد. بر اساس ادعای این نشریه، تلویزیون اتیوپی، موریتانی، الجزایر، تونس، چاد و ایران تصاویر را غیرقانونی از این شبکه می‏گیرند و پخش می‏‌کنند و به همین دلیل، شبکه bein که حق پخش بازی‏ها را به ‌صورت رسمی خریده بود و به شبکه‏‌های مختلف فروخته، از ایران و چند کشور دیگر در نهادهای قضایی بین‌المللی شکایت کرده و شکایت نامه‏ای را علیه شبکه‌های ‌موریتانی، شبکه سه ایران و شبکه‌های تلویزیونی تونس و الجزایر تنظیم کرد و آن را تحویل یوفا داد. اتحادیه فوتبال اروپا هم بلافاصله واکنش نشان داده و تاکید کرده که جریمه‌هایی را برای شبکه‌هایی که تخلف کرده‏‌اند در نظر خواهد گرفت. 

اما از اواسط یورو 2016 رویکرد صدا و سیما تغییر کرد. مسابقات فوتبال یورو ۲۰۱۶ در دو گروه C و D با برگزاری چهار دیدار اوکراین-لهستان، ایرلند شمالی-آلمان، جمهوری چک-ترکیه و کرواسی-اسپانیا در ساعت ۲۰:۳۰ و ۲۳:۳۰ به وقت تهران برگزار می‌شد و بسیاری از مخاطبان پای تلویزیون نشسته بودند تا این بازی‏ها را از تلویزیون ایران ببینند؛ اما از همان شب برنامه تغییر کرد و بسیاری از مردم نتوانستند این بازی‏ها را از تلویزیون نگاه کنند. بخش قابل‌توجهی از تماشاگران تلویزیون، از سیگنال ماهواره‏ای، بازی‌های فوتبال را تماشا می‏ کردند که پس از اعلام شکایت از صداوسیما، تلویزیون از آن شب هیچ‌یک از چهار بازی را روی سیگنال‏های ماهواره‏ای پخش نکرد و آن دسته از تماشاگران که «ستاپ باکس» نداشتند یا موفق به دریافت سیگنال شبکه سه نشدند یا اگر دریافت کردند، به جای یورو ۲۰۱۶ شاهد پخش مسابقات موتوجی پی بودند! 

ظاهرا بنا بر دستورالعمل تازه، از آن شب به بعد بازی‌های فوتبال تنها از طریق ایستگاه‌های زمینی صداوسیما پخش شد. به هر حال برخی از کارشناسان عقیده دارند که حتی در صورتی که مسئولان صدا و سیما امتیاز پخش مسابقات ورزشی را برای محدوده جغرافیایی ایران می‌خریدند نیز حق پخش این مسابقات را روی سیگنال‏های ماهواره‏ای شبکه‏ های تلویزیون کشورمان نداشتند، چون وسعت دریافت سیگنال این شبکه‏‌ها فرا‏تر از ایران است و طبیعتا صدا و سیما نمی‏تواند مسابقه‏ای که رایت پخش آن را برای ایران خریداری کرده، به گونه‏ای پخش کند که در سایر کشور‏ها قابل دریافت باشد. 

پس از این اتفاق‌ها صدا و سیما تصمیم گرفت تمام بازی‌ها را روی گیرنده‌های دیجیتال و ایستگاه‌های زمینی پخش کند تا هم بتواند با فروش دستگاه‌های دیجیتالش هم جریمه‌هایش را جبران کند هم اینکه بتواند با وجود برنامه‌هایی همچون دورهمی و خندوانه، مردم را دوباره به سوی صدا و سیما بکشاند.

 

منبع: خبر آنلاین

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.