رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

آشنایی با بلغارستان

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

جمهوری بلغارستان در اروپای شرقی واقع شده و در حال حاضر عضو اتحادیه اروپا و اتحادیه  ناتو   می باشد. این کشور در قسمت شرقی و مرکزی شبه جزیره بالکان قرار دارد و بیست و دو در صد مساحت آنرا تشکیل می دهد. بلغارستان در شرق با دریای سیاه، در غرب با صربستان و مقدونیه، در جنوب با ترکیه و یونان و در شمال با رومانی هم مرز است. طول کل مرز کشور 2245 کیلومتر است و نام رسمی کشور بر اساس قانون اساسی از سال 1991 «جمهوری بلغارستان» است.

بزرگترین مساجد در بلغارستان عبارتند از:

شهر شومن: مسجد تنبول – بزرگترین مسجد در بلغارستان و دومین مسجد بزرگ شبه جزیره بالکان است که در سال 1744 بنا شده است.

شهر پلودیو: مسجد جومایا که در دوران حکومت سلطان مراد اول بنا شده است: مسجد شاهبدین عمارت که در سال های 1444 – 1445 بنا شده است.

شهر صوفیه: مسجد بانیا باشی که طی سال های 1566 – 1567 بنا شده است.

شهر رازگراد: مسجد ابراهیم پاشا – ساختن آن در سال 1530 شروع شده است.

شهر هاسکوو: مسجد قدیم (اسکی جامی) که در سال 1395 بنا شده است.

شهر دوبریچ: مسجد تکه – در قرن هفده بنا شده است.

شهر کرجلی: تربت حسن بوبا، تربت شهین ده .

شهروارنا: مسجد عزیزیه: مسجد خیریه – در سال 1835 بنا شده است.

شهر کیوستندیل: مسجد فتیح محمد.

روستای اسبوریانوو (شهرستان ایسپریخ): دمیر بابا تکه (معبد علویون).

 

طول شبکه جاده ای بلغارستان 720 36 کیلومتر و طول شبکه راه آهن 300 4 کیلومتر می باشد.

  بلغارستان کشوری با حکومت پارلمانی است. قوای کشور به سه  قوه اجرائیه، مقننه و قضائیه تقسیم میشود .

تاریخ

بلغارستان یکی از قدیمی ترین کشورهای اروپائی است. این کشور قلمرو تراکیای کهن را فرا می گیرد که از قرن ششم میلادی مورد هجوم عشایر اسلاو قرار گرفت . این کشور در سال 681 میلادی در اثر اتحاد چند ایل اسلاو و بلغاری های قدیم در شمال رود دانوب احداث شد. بلغاری ها که ملتی ترکی- مغولی هستند در قرن هشتم میلادی عشایر اسلاو را تحت حکومت خود قرار داده و کشوری تاسیس نمودند که در سال 864 یعنی در دوران حکومت تزار بوریس اول به  مسیحیت گروید . در اثر تسخیرات وسیع در دوران تزار سیمئون کبیر امپراطوری بلغاری سرزمینی عظیم از دریای آدریاتیک تا دریای سیاه را در بر گرفت ولی وی نیز موفق نشد بر بیزانس غلبه نماید و بیزانس آنرا در سال 972 تسخیر و در سال 1018 ضمیمه خویش نمود.

 در قرن های دوازدهم و سیزدهم سلسله آسن ها (ژان اول، ژان دوم، ژان سوم آسن) کشوری مقتدر بنا کردند که کانون تمدن درخشانی بود که بعد ها از هجومهای ترکها و مغولها خسارتهای زیادی دید. از سال 1396 تا سال 1878 بلغارستان جزء قلمرو امپراطوری عثمانی بود و استقلال خود را بعد از جنگ روسی – ترکی که به امضاً قرارداد صلح سان ستفانو (ماه مارس سال 1878) منجر گردید، پس گرفت. مضمون قرارداد فوق الذکر در کنگره برلین (ماه ژوئیه سال 1878) عوض شد. در سال 1885 منطقه روملی شرقی به سرزمین بلغارستان ضمیمه شد ولی حاکمیت عثمانی تا سال 1908 وقتیکه فردیناند ساکس کبورگ پسر تزار خود را تزار بلغاری ها اعلام نمود ادامه داشت . در جنگ سالهای 1914 – 1918 بلغارستان متحد اتریش و مجارستان شد و در اثر آن منطقه دوبروجا و خط ساحلی با دریای اژه را از دست داد .

در مقطع زمانی بین دو جنگ جهانی بلغارستان بر بحرانهای سخت سیاسی و اقتصادی فایق آمد. در این دوران تزار بوریس سوم رژیمی ستمگری تشکیل داد. بعد از ورود ارتش شوروی به بلغارستان در سال 1944 کشور به نظام سوسیالیستی روی آورد و در سال 1955 عضو پیمان ورشو گردید. آقای تودور ژیوکوف که از سال 1956 رهبر حزب کمونیست بلغارستان بود از سال 1971 تا سال 1989 در راًس کشور قرار گرفت . موج دموکراتیکه گرایی  در اروپای شرقی بر بلغارستان کمونیستی نیز تاًثیر گذاشت و این کشور در سال 1990 رسما با سلطه کمونیزم خداحافظی کرد .

قبل از سفر به بلغارستان به این نکات توجه کنید : بلغارستان در جنوب شرقی اروپا واقع شده، پایتخت آن صوفیه و مذهب رسمی آن مسیحی ارتدوکس است

.

زبان رایج این کشور بلغاری است که با خط سیریلی نوشته می‌شود. کشور بلغارستان در نیمکره شمالی و شرقی، در جنوب شرقی قاره اروپا و در غرب دریای سیاه واقع شده و با کشورهای رومانی در شمال، صربستان در غرب و ترکیه و یونان در جنوب همسایه است. پایتخت این کشور شهر صوفیه است و از شهرهای مهم آن می‌توان به پلوودیف، وارنا، روسه و بورگاس اشاره کرد. مذهب عموم مردم این کشور مسیحی ارتدوکس است و 9 درصد از آنها مسلمانند. برای معاوضه یورو یا دلار با «لوا»، پول رایج بلغارستان‌، هرگز با افراد عادی درون خیابان‌ها معامله نکنید‌. این کار علاوه بر اینکه غیر قانونی است‌، ممکن است خطراتی از جمله کیف قاپی برای شما به همراه داشته باشد. به ویژه به هموطنان ترک زبان توصیه می‌شود‌ هنگام مواجهه با چنین دلالانی که ترک زبان هستند‌، محتاط باشند. اغلب چنین افرادی ممکن است علاوه بر معاوضه پول پیشنهاد فروش مواد مخدر کنند. اما مطمئن باشید که به دنبال سوء استفاده از اعتماد شما و کلاه‌گذاری هستند.

البته این مساله در مورد همه ملیت‌ها صادق است‌، به عنوان مثال طبق توصیه اکثر ایرانی‌ها‌، در استانبول هرگز به افرادی که به عناوین مختلف خود را به شما نزدیک می‌کنند‌، اعتماد نکنید، آنها فقط به فکر تیغ زدن شما هستند. هرگز تنهایی سفر نکنید، به‌خصوص به مناطق شهری یعنی جاهایی که مردم عادی هستند و توریست‌ها کمتر دیده

می‌شوند. پس از استقرار در هتل‌، برای روزهای بعد برنامه‌ریزی کنید. اگر می خواهید هزینه کمتری بابت گشت و گذار بپردازید‌، سعی کنید از تورهای بومی همان‌جا استفاده کنید‌، آنها راهنمای انگلیسی زبان هم دارند. تورهایی که خود موسسه‌ها برگزار می‌کنند‌، معمولا بسیار گران قیمت تر از تورهای آژانس‌های بلغاری است

.

ایمنی و امنیت

1 - جرایم کوچک و خیابانی نظیر کیف‌قاپی و جیب‌بری معمول بوده و این موارد اغلب توسط کودکان انجام می‌گیرد. ضمن رعایت جوانب احتیاط باید مراقب اشیای ارزشمند و مدارک مسافرتی خود باشید.

2 - با توجه به وقوع مواردی از زورگیری و سرقت همراه با خشونت از تردد در مکان‌های

کم رفت‌و‌آمد خصوصا در شب و در محل‌های بدون چراغ اجتناب کنید.

3 - سرقت اتومبیل حتی از پارکینگ هتل‌های بزرگ محتمل است و مسافران ایرانی لازم است در این رابطه اقدامات ایمنی نظیر قفل اتومبیل را رعایت کنند. همچنین باید مطلع باشید که درصورت سرقت اتومبیل اجاره‌ای از شما، لازم است قبل از خروج از این کشور کلیه هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنید.

4 - هرگز وسایل و اشیای ارزشمند خودرا در داخل اتومبیل رها نکنید.

5 - به هیچ وجه خوراکی یا آشامیدنی (مثل قهوه) را از افراد ناشناس قبول نکنید.

مواردی گزارش شده که سارقین پس از بی هوش کردن اتباع خارجی پول و مدارک آنها را به سرقت برده‌اند.

قوانین وآداب و رسوم

1 - قوانین این کشور در رابطه با جرائمی نظیر حمل یا استعمال داروهای ممنوعه و از جمله مواد مخدر و روان‌گردان بسیار سخت‌گیرانه است.

2 - برای رانندگی در بلغارستان باید گواهینامه ملی این کشور یا گواهینامه بین‌المللی (I D P) در اختیار داشته باشید.

3 - به علت عدم قرارداد انتقال محکومین به حبس میان دو کشور، در صورتی که فرد به هر عنوان توسط مقامات قضایی این کشور به زندان محکوم شود، باید دوران محکومیت خود را در زندان‌های محلی سپری کند.

4 - چنانچه به هر دلیل توسط پلیس محلی بازداشت شدید بلافاصله از مامورین بخواهید به استناد ماده 36 کنوانسیون وین ناظر بر امور کنسولی، مراتب را سریعا به سفارت یا نزدیکترین سرکنسولگری ایران اطلاع دهند و چنانچه زبان محلی را نمی‌دانید، از امضای هرگونه اوراق و اسناد خودداری کنید.  شما در این کشور تحت حاکمیت قوانین و مقررات محل بوده و وظایف نمایندگی ایران مبنی بر ارائه خدمات کنسولی به معنای نقض مقررات کشور بلغارستان است.

شرایط ورود و خروج

1 - لازم است در زمان ورود به این کشور اظهارنامه ارزی را که دراختیار شما قرار داده‌اند، به دقت تکمیل کنید.

این اظهارنامه باید توسط مامورین فرودگاه مهر شود تا در زمان خروج دچار مشکل نشوید. 

بهداشت

1 - بنابراعلام سازمان بهداشت جهانی امکان ابتلا به بیماری‌های زیر در این کشور وجود دارد:

_هپاتیت A

_تب تیفوئید

2 - توصیه می‌شود در صورت سفر به این کشور از تسهیلات مربوط به بیمه مسافر استفاده کنید.  بیمه‌های موجود تنها برای موارد پیش‌بینی نشده بوده و نمی‌توان از تسهیلات آن برای درمان بیماری‌های خاص بهره برد.

3 - لازم است قبل از سفر به این کشور کنترل کنید که واکسن‌های چهارگانه (کزاز، دیفتری، فلج اطفال و سرخک) خصوصا اطفال را در تاریخ مقرر زده باشید.  همچنین بهتر است قبل از مسافرت خود را در برابر بیماری‌های تب زرد، تب تیفوئید و هپاتیت نوع A و B واکسینه کنید.

4 - با توجه به وجود بیماری‌های مسری نظیر هپاتیت B و ایدز، لازم است ضمن رعایت نکات بهداشتی، از هرگونه ارتباطات غیر مطمئن پرهیز کنید.

5 - در تهیه خوراک و آب مناسب (ترجیحا آب بسته‌بندی) دقت کنید.

سایر موارد

1 - خرید با پول این کشور و همچنین دلار و یورو انجام می‌شود.

2 - اتوبوس‌ها، ترن‌ها و سایر وسایل نقلیه عمومی ارزان ولی شلوغ است.  باتوجه به امکان تحمیل هزینه‌های مضاعف توسط رانندگان به مسافرین فقط از تاکسی‌های آرم‌دار استفاده کنید. 

3 - در بدو ورود به این کشور چنانچه در صوفیه اقامت کردید، سعی کنید در اولین زمان ممکن آدرس نمایندگی ایران را که به همین منظور در اختیار شما قرار گرفته است، پیدا کنید تا در صورت وقوع حادثه یا نیاز به مراجعه، دچار مشکل نشوید. 

برای اطلاع از نرخ های تور بلغارستان میتوانید به وبسایت تور بلغارستان مراجعه کنید

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.