رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

منو Layer فتوشاپ

امتیاز دادن به این موضوع:


SHGC

براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

با یک سری دیگر از مجموعه های آموزش فتوشاپ در خدمت شما هستیم. همانطور که اطلاع دارید ما قدم به قدم منو های فتوشاپ را پیش می بریم تا اینکه امروز به منو Layerr فتوشاپ رسیده ایم. اگر شما برای اولین این مقاله را می خوانید پیشنهاد می کنیم سایر مقالات آموزش فتوشاپ را نیز مطالعه بفرمایید. امیدواریم توانسته باشیمم قدمی در یادگیری فتوشاپ برای شما برداشته باشیم.

در منو Layer فتوشاپ ما با لایه ها سروکار داریم. به صورت خودکار با اضافه کردن عکس ، متن و هرگونه تغییرات در فتوشاپ یک لایه برای آن ایجاد می شود. البته استثنا هم دارد. اگر لایه مربوط ایجاد نشد می توانید خودتان آن را ایجاد کنید. همچنین منو Layer فتوشاپ امکاناتی مانند حذف لایه ها ، ادغام لایه ها ، ویرایش لایه ها ، ایجاد ماسک و.. را در اختیار ما قرار می دهد.

اگر بخش Layers در ناحیه سمت راست و پایین فتوشاپ شما وجود ندارد می توانید از منو Window ، گزینه Layers را فعال کنید. با فعال کردن این گزینه بخش لایه ها برای شما نمایش داده خواهد شد. برای فهم بیشتر تصویر زیر را مشاهده کنید.

مرجع تخصصی و رایگان ویبولتین در ایران | ویکی وی بی
New : اولین دستور از منو Layer فتوشاپ New می باشد. در New می توانید یک لایه و یا یک گروه جدید ایجاد کنید. همچنین می توانید لایه انتخاب شده را کپی و یا کات کنید.

Duplicate Layer : همانطور که از نام آن نیز پیداست دستور Duplicate Layer یک کپی از لایه انتخاب شده ایجاد می کند.

Delete : این دستور لایه انتخاب شده را حذف می کند. نکته : برای حذف کردن لایه های مختلف ابتدا باید آن را از پنجره لایه ها در ناحیه سمت راست و پایین فتوشاپ انتخاب کنید. نکته : از آنجا که دستور Delete قادر به حذف لایه های مخفی نمی باشد گزینه ای با نام Hidden layerr نیز در این منو قرار داده شده است. با زدن دستور Hidden layerr لایه مخفی انتخاب شده حذف خواهد شد. برای مخفی کردن لایه ها کافی است چشم سمت چپ مربوط به لایه ها را در پنجره لایه ها غیرفعال کنید. با فعال کردن مجدد آن لایه مربوط قابل مشاهده خواهد بود.
راه دیگری نیز برای حذف لایه ها وجود دارد. می توانید لایه را انتخاب و کلید Delete را از صفحه کلید کلیک کنید. از خود پنجره لایه ها نیز می توانید با کلیک بر روی سطل آشغال ، لایه مورد نظر را از صفحه روزگار محو کنید.

نکته : تا کنون باید متوجه شده باشید که منو لایه ها در ناحیه بالای فتوشاپ قرار دارد و پنجره لایه ها در ناحیه سمت راست و پایی. همچنین باید بدانید این دو بخش کار یکسانی را انجام می دهند اما از راه های مختلف. بنابراین ما در اینجا به آموزش منو Layer فتوشاپ اکتفا می کنیم. با این حال در طی آموزش گریزی به پنجره لایه ها نیز خواهیم داشت.

Rename Layer : با این دستور می توان نام لایه انتخاب شده را تغییر داد. پس از انتخاب لایه و زدن این دستور ، نام لایه highlights خواهد شد. حال کافی است نام مورد نظر خود را وارد کنید. همچنین می توانید با دوبار کلیک روی نام لایه ، آن را به دلخواه تغییر دهید. لازم است بدانید اجباری برای نوشتن نام لایه ها به صورت انگلیسی نیست بلکه می توان در نرم افزار فتوشاپ نیز از زبان شیرین پارسی پاسداری کرد.

Layer Style : دستور Layer Style امکاناتی همچون افکت ها و جلوه های تصویری مختلف را در اختیار ما قرار می دهد. برخی از این امکانات شامل سایه دار کردن داخلی یا خارجی ، سه بعدی کردن ، ایجاد حاشیه ، قرار دادن الگو و.. می شود. همچنین برای باز کردن پنجره Layer Style می توانید دوبار روی لایه کلیک کنید. در آموزش های بعدی پیرامون اینکه Layer Style چه هستند و چگونه کار می کنند صحبت خواهیم کرد.

Smart Filter : از این دستور برای حذف و غیرفعال کردن ماسک و فیلتر ها استفاده می شود. در آموزش های آینده منو فیلتر ها را به صورت کامل توضیح خواهیم داد. ماسک نیز امکاناتی بسیاری در اختیار ما قرار دادند. به طور مثال استفاده از ماسک باعث می شود تا تغییرات انجام شده، روی تصویر اعمال نگردد و هرلحظه امکان بازگشت وجود داشته باشد. در آموزش های بعدی پیرامون ماسک ها نیز صحبت خواهیم کرد.

New Fill Layer : برای پر کردن بوم فتوشاپ می توانید از این دستور استفاده کنید. این دستور سه زیر مجموعه دارد. یکی از آنها از رنگ ( solid color ) ، دیگری از رنگ های شیب دار ( gradient ) و آخری از الگو یا ( pattern ) برای پر کردن بوم فتوشاپ استفاده می کند. هرکدام از این ها تنظیماتی نیز دارند که با انتخاب دستور مورد نظر برای شما نمایش داده خواهتد شد. بنابراین شما می توانید الگو ها و رنگ ها را به طور دلخواه روی بوم خود استفاده کنید.

New Adjustment Layer : این بخش مشابه دستور Adjustments در منو image فتوشاپ می باشد. بنابراین اگر شما از ابتدا آموزش های فتوشاپ ما را دنبال کرده باشید با این دستور آشنایی کامل دارید اگر هم به تازگی به جمع ما پیوسته اید می توانید با مراجعه به آموزش منو Imagee فتوشاپ با این دستور به طور کامل آشنا شوید. اما این هاا یک تفاوت مهم دارند. اگر از این دستور در منو لایه های فتوشاپ استفاده کنید ، تغییرات ایجاد شده بر روی یک لایه جدید ( ماسک ) ذخیره خواهد شد. لذا اصل تصویر شما دست نخورده باقی خواهد ماند. بنابراین این امکان وجود دارد تا در هر لحظه تغییرات انجام شده را غیرفعال و یا حذف کرد.

Layer Mask : به کمک این دستور می توانید ماسک ایجاد کنید همچنین می توانید ماسک های موجود را غیرفعال ، مخفی و یا حتی حذف کنید. ماسک ها را می توان از پنجره لایه ها نیز فعال کرد. برای فهم بیشتر این موضوع تصویر زیر را مشاهده فرمایید.
مرجع تخصصی و رایگان ویبولتین در ایران | ویکی وی بی
پس از فعال کردن ماسک بر روی یک لایه تصویری ، شما می توانید از قلم مو برای ایجاد تغییرات ( حذف بخش هایی از تصویر در لایه ) استفاده کنید. قلم مو سیاه برای حذف کردن و قلم مو سفید برای بازگرداندن تغییرات حذف شده به کار می رود. مجددا لازم به ذکر است تمام تغییرات روی ماسک ذخیره خواهند شد. لذا اصل تصویر شما دست نخورده و بدون تغییر باقی خواهد ماند.

Vector Mask : این دستور مانند دستور بالاست با این تفاوت که به شما امکان کار کردن با vector-based را می دهد.

Create Clipping Mask : این دستور اجازه ضمیمه کردن یک لایه با لایه زیر تر از آن را می دهد. این دستور برای کار با شکل ها کاربرد بسیاری دارد. اگر شما دو شکل در دو لایه داشته باشید می توانید یکی از آنها را ضمیمه دیگری کنید. در اینصورت لایه ضمیمه شده تنها در محتوای لایه اصلی قابل مشاهده خواهد بود.

Smart Objects : این دستور برای کار با Smart Objects ها می باشد. Convert to Smart Objects کاربرد زیادی برای فیلتر گذاری روی لایه ها دارد. Smart Objects به گونه ای مشابه ماسک عمل می کنند. به طور مثال با فعال کردن Smart Objects می توان به راحتی فیلتر های مختلفی را روی تصویر بارگذاری کرد بدون آنکه اصل تصویر از دست برود. در لحظه نیز می توان فیلترهای اعمال شده را غیرفعال و یا حذف کرد.
همانطور که گفته شده تغییرات فیلتر ها به راحتی در Smart Objects ها ذخیره می شوند. با دستور Replace Contents به راحتی می توان از تصاویر مختلفی برای یک Smart Objects استفاده کرد. به عبارتی شما می توانید فیلترهایی که در یک تصویر استفاده کرده اید را بارها و بارها برای تصاویر مختلف استفاده کنید.
New Smart Objects via copy نیز وظیفه تهیه کپی از لایه Smart Objects شما را برعهده دارد.

نکته : شاید ما تمام زیر مجموعه های دستورات مختلف را بررسی نکنیم. چراکه نکته ای برای گفتن ندارند. از طرفی با خواندن نام خیلی از گزینه ها می توان به مفهوم آن پی برد. با این حال اگر به هر دلیل نمی توانید معنای گزینه ها را بفهمید می توانید از مترجم گوگل کمک بگیرید.

نکته : خیلی از موضوعات مانند ماسک ها ، Smart Objects ، فیلتر ها و.. نیازمند بررسی و آموزش اختصاصی هستند. از طرفی هدف ما در این مقاله آشنایی با منو ها و دستورات آنهاست. لذا در آموزش های بعدی فتوشاپ به صورت اختصاصی به این موضوعات خواهیم پرداخت.

Rasterize : این دستور می تواند متن ها ، تصاویر ، Smart Object ها ، شکل ها ، اشیای سه بعدی ، Layer style ها ، وکتور ها و.. را به تصویر تبدیل کند. به صورت پیش فرض لایه شما هرکدام از موارد ذکر شده باشد گزینه مربوط برای شما فعال خواهد شد. با زدن گزینه All layers نیز تمام لایه ها به تصویر تبدیل خواهند شد.

New Layer Based Slice : این دستور که بیشتر برای طراحان وب کاربرد دارد، لایه ها را بر اساس محتوا بخش بندی می کند.

Group Layers : می توانید لایه های مد نظر خود را انتخاب و سپس با زدن این دستور تمام آنها را در یک گروه ذخیره کنید. برای انتخاب چند لایه می توانید از کلید Ctrl کمک بگیرید.

Ungroup Layers : اگر می خواهید گروه را حذف و لایه ها را از آن خارج کنید این دستور به کمک شما خواهد آمد. در این دستور لایه های موجود در گروه حذف نمی شود بلکه تنها گروه مورد نظر حذف می شود. لایه های موجود در گروه نیز به یک صفحه بالاتر منتقل خواهند شد.


Hide Layers : این دستور برای مخفی کردن لایه ها به کار می رود. با مخفی کردن لایه ها این دستور به Show Layers تغییر نام خواهد داد. با کلیک بر روی Show Layers لایه های مخفی شده قابل مشاهده خواهند بود.

Arrange : این بخش شامل مجموعه دستوراتی برای جابه جایی لایه ها می باشد. Front برای بردن لایه در بالاترین جایگاه و Back برای پایین بردن لایه در پایین ترین جایگاه استفاده می شود. Bring Forward لایه را به یک لایه بالاتر و Send Backward نیز لایه را به یک لایه پایین تر از خود انتقال می دهد. تمام این دستورات را می توانید در پنجره لایه ها و با کشیدن لایه به بالا و پایین انجام دهید.

Combine Shapes : این دستور برای ترکیب شکل ها استفاده می شود. به طور مثال می توانید شکل های متفاوتی را در ارتباط با یکدیگر رسم و سپس گزینه های متفاوت این دستور را امتحان کنید. خوشبختانه در کنار هر یک از گزینه ها شکلی متناسب با نحوه کار آن نیز قرار داده شده است. بنابراین به راحتی می توان از این امکانات استفاده کرد.

Align : Align یک بخش کاربردی برای تراز کردن محتوا و لایه های مختلف می باشد. خوشبختانه این بخش نیز همانند بخش Combine Shapes از تصاویر برای انتقال سریعتر مفاهیم استفاده کرده است.

دوستانی که علاقه مند به یادگیری کامل این بخش هستند می توانند به آموزش منو Layer فتوشاپ مراجعه کنند.

نکته : سری آموزش های فتوشاپ در شاه گرافیک طبق نسخه CS6 این نرم افزار تهیه می شوند. بنابراین ممکن است در نسخه های قدیمی و یا جدید فتوشاپ ، برخی از دستور ها حذف و یا اضافه شده باشند. در صورتی که با چنین مشکلی رو به رو شدید آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید. برای ورود به بحش دانلود فتوشاپ کلیک کنید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.