رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

آشنایی با تعدادی از اصطلاحات اینترنت و شبکه

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

با سلام . در این پست قصد دارم تا تعدادی دیگر از اصطلاحات اینترنت و شبکه رو براتون بگم و امیدوارم که جلسه قبل رو به خوبی خونده باشید و بعد به سراغ این جلسه اومده باشید . من فقط یه توضیح در اولین این آموزش بدم که اگه کسی اصطلاحی چیزی میدونستید و ما تو اینجا نگفتیم میتونید برای من ایمیل کنید تا به اسم خودتون درج بشه .

خوب بریم به سراغ آموزش :

در خدمتتون هستم با قسمت دوم از این سری آموزشی که امیدوارم سطح آموخته هاتون رو بالا و بالا تر ببره . پس با من همراه باشید :

نام آموزش : آشنایی با تعدادی از اصطلاحات اینترنت و شبکه ( 2 )

سطح آموزش : متوسط ( مطالب برای همه قابل فهم است )

مدت زمان یادگیری : حدودا 15 دقیقه

Bing

Bing موتور جستجوی متعلق به شرکت مایکروسافت است . Bing همانند موتور های جستجوی رایج ، امکان یک جستجوی ویژه بر روی تصاویر ، ویدئوها و دسته های مختلفی از اطلاعات را امکان پذیر می سازد . Bing بر مبنای موتور جستجوی MSN استوار است .

موتوری که بعد ها از MSN به Windows Live Search تغییر نام پیدا نمود و در سال 2009 به Bing تغییر نام داد . البته Bing در ظاهر تفاوت هایی با موتور های جستجوی دیگر مانند گوگل دارد . به طور مثال ، صفخه اصلی این موتور جستجو از یک تصویر و یل فایل ویدئویی که در پس زمینه قرار داشته و هر روز به روز رسانی می گردد ، ساخته شده است . تصویر قرار گرفته در پس زمینه ، بیانگر مکانی خاص است . به طوریکه با کلیک بر روی دکمه هایی که در پایین صفحه قرار دارند ، به جزئیاتی در خصوص تصویر نشان داده شده ، دست پیدا خواهید نمود . Bing همچنین از الگوریتم مخصوص مایکروسافت برای برگرداندن نتایج پرس و جو ها استفاده می نماید . این نتایج می تواند در برگیرنده جواب های سریع که در قسمت بالای تصویر ظاهر می شوند ، باشد . Bing  همچنین قابلیت هایی در ارتباط با شبکه های اجتماعی دارد و به علاوه می توانید از نوار ابزار Bing  که قابلیت های متنوعی را در اختیارتان قرار میدهد نیز بهره ببرید .

Bookmark

عملکرد بوک مارک ، همانند نشانه گذاری در دنیای واقعی است . یک نشانه گذاری اینترنتی ، به عنوان یک نشانه گذار برای یک وب سایت عمل می نماید ( که آن را در اینترنت اکسپلورر به نام Favorite می شناسید ) . به عبارتی زمانیکه در حال گشت و گذار در دنیای مجازی هستید و وب سایتی نظرتان را جلب کرده ، به راحتی می توانید عمل نشانه گذاری را با استفاده از منوی Bookmark که مرورگرها در اختیارتان قرار می دهند ، انجام دهید . به این ترتیب دیگر نیازی به وارد نمودن کل آدرس وب سایت و همچنین جستجو در خصوص آن نخواهید داشت .

Botnet

به مجموعه کامپیوتر هایی که توسط یک منبع واحد ، کنترل شده و توسط اسکریپت ها و نرم افزار های مرتبط اجرا میشوند ، اصطلاحا Botnet ( بات نت ) گفته می شود .

more  بیشتر بخوانید : دوره مفاهیم شی گرایی (فصل 2 - جلسه 5) : آشنایی با ارث بری - Inheritance


این Botnet  ها با اهدافی همچون پردازش های توزیع شده از قبیل فرآیند های علمی ، میتوانند موذد استفاده قرار گیرند . اما از سویی دیگر ، این اصطلاح به طور معمول ، اشاره به چندین کامپیوتر که توسط بد افزار ها آلوده شده اند نیز دارد . در این حالت یک هکر از Botnet ها برای اهدافی چون گسترش ویروسها ، ارسال هرزنامه و یا ایجاد اختلال در کار وب سرور ها با استفاده از حملات انکار شده ، استفاده می نماید .

مصرف غیر متعارف پهنای باندی که توسط  Botnet های بزرگ استفاده می گردد نیز میتواند به عنوان هشداری برای شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت باشد . در اکثر مواقع کاربران از وجود Botnet  ها بر روی کامپیوتر خود آگاه نیستند و اینکه کامپیوتر آنها به صورت ناخودآگاه در نقش یک تخریب کننده مشغول انجام فعالیت است .

این امر به دلیل نوع پیاده سازی این بدافزارهاست که خود را به صورت پردازش های عادی کامپیوتر نشان میدهند . از این رو نرم افزار های آنتی ویروس که به صورت روتین کامپیوتر و پردازشهای در حال اجرا در حافظه کامپیوتر را مورد بررسی قرار میدهند ، از نکات ضروری محسوب میشود . همچنین توصیه می گردد همواره دیوار آتش نصب شده بر روی کامپیوتر خود را به صورت فعال و روشن نگه دارید .

Band Width

پهنای باند که به آن عرض باند ، سرعت ارتباط و یا سرعت اتصال نیز می گویند ، اصطلاحی است که اشاره به حداکثر ظرفیت شبکه یا مودم ارتباطی شما دارد . به عبارت دیگر به شما میگویند که چه تعداد بیت در هر ثانیه انتقال می یابند که این موضوع رابطه مستقیمی با سرعت اینترنتی که از آن استفاده می کنید ، دارد . به طور مثال یک ارتباط  K 56 ، نشان دهنده داده هایی است که در هر ثانیه انتقال می یابند . هر چه این مقدار بیشتر باشد ، کامپیوتر سرعت بالاتری در دریافت و ارسال داده ها خواهد داشت . به طور مثال کامپیوتر هایی که از Broadband Connection ( اینترنت پرسرعت ) استفاده می کنند ، سرعتی در حد چندین مگابایت را تجربه مینمایند .

در عین حال اگر پهنای باند شما توسط شرکت ISP سرویس دهنده به شما ، مابین کامپیوتر های مختلف به اشتراک قرار داده شود ، هیچگاه به حداکثر ظرفیت پهنای باند خود نخواهید رسید .

Certificate

یک گواهینامه SSL ( گواهینامه ایمن ) ، فایلی نصب شده بر روی یک وب سرور ایمن است که بیانگر مشخصه آن وب سایت است . این گواهینامه دیجیتال ، به عنوان هویت و اعتبار شرکت و یا فروشگاه آنلاینی است که نشان می دهد وب سایت مورد استفاده آنها ، معتبر و قابل اطمینان میباشد . این گواهینامه نشان میدهد که شرکت و وب سایت وابسته به آن قابل اعتماد بوده و از طرف شرکت های ثالثی مورد تائید میباشند .

more  بیشتر بخوانید : آموزش ویژگی امنیتی Subresource Integrity یا SRI
Verisign و یا Thawte نمونه ای از این شرکت ها هستند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این شرکت ها می توانید به آدرس های زیر مراجعه کنید :

www.thawte.com

www.verisign.com

این اعتماد به وب سایت ها معمولا با ارائه یک گواهینامه SSL مشخص می گردد . این گواهینامه معمولا در یک بازه زمانی 1 تا 3 ساله ، دارای اعتبار است . در صورتیکه وبسایتی این اعتبار نامه را در اختیار داشته ، اما بعد از مدت زمان تعیین شده آن را تمدید ننماید ، زمانیکه کاربر به وب سایت مذکور مراجعه می کند ، پیغام هشداری مانند This Website's Certificate Has Expired را مشاهده میکند . این پیغام فقط نشان دهنده این موضوع است که وب سایتی که در حال مشاهده آن هستید ، گواهینامه خود را تمدید ننموده است .

قابل ذکر است وب سایت هایی که دارای این گواهینامه هستند ، از پروتکل https برای ارتباطات خود استفاده میکنند . همچنین آیکن مربوط به این گواهینامه در نوار وضعیت مرورگر ها ، در بخش مربوط به ایمنی صفحه وب قرار دارد . به طوریکه با کلیک بر روی آن میتوانید مشخصه امنیتی را در صورتیکه وجود داشته باشد ، مشاهده نمائید .

Cloud Computing

سرویس های ابری ، اصطلاحی است که توصیف کننده سرویس های قرار گرفته بر روی یک شبکه ( به طور عام شبکه اینترنت ) توسط مجموعه ای از سرورهاست . این کامپیوتر ها توانایی دسترسی سریع تر به برنامه ها و سرویس ها را در هر نقطه از جهان با استفاده از اینترنت در اختیار کاربران قرار می دهند . به طوریکه در بیشتر موارد نیازی به نصب برنامه های جانبی نخواهد بود . از سرویس هایی که محاسبات ابری را در اختیار کاربران قرار میدهند ، می توان به سرویس های پشتیبان گیری و ذخیره سازی آنلاین ، سرویس های شبکه های اجتماعی ، Windows Zure ، Google Docs و ... اشاره نمود .

Captcha

نام Captcha از لغت Capture  آمده و در اصل مخفف کلمات Completely Automated Public Turning Test To Tell and Humans Apart است . یک Captcha برنامه ای است که از صحت انسان بودن یک شخص نسبت به یک کامپیوتر در زمان وارد نمودن داده ها اطمینان حاصل پیدا می کند . در تصاویر زیر میتوانید چند نمونه از انواع Captcha رو مشاهده کنید :

همچنین Captcha ها روشی رایج برای فرم های آنلاینی هستند که متونی را از کاربر به عنوان پارامتر ورودی ، تحت قالب یک تصویر مواج که معمولا خطوطی در بین آنه وجود دارد ، دریافت می نمایند . به طوریکه خواندن متن درون یک تصویر ، برای نرم افزار های ربات کار ساده ای محسوب نمیشود .

در عین حال برخی از این سیستم ها به کاربران اجازه می دهند که متن قرار گرفته بر روی یک تصویر را به صورت شنیداری شنیده و آن را در فیلد مربوطه وارد نمایند . این قابلیت به وب سایت ها این امکان را میدهد تا از ورود اسپم ها و یا پر نمودن خودکار فرم ها جلوگیری به عمل آورند .

more  بیشتر بخوانید : دوره مفاهیم شی گرایی (فصل 2 - جلسه 3) : Access Modifier ها و تعین دسترسی اعضای کلاس ها
Cookie

وظیغه کوکی ها ، نگهداری اطلاعاتی در خصوص فعالیت های انجام شده و داده های وارد شده توسط کاربر در ارتباط با وب سایت مورد بازدید است . همچنین هر وب سایتی کوکی مختص به خود را ایجاد نموده و مورد استفاده قرار می دهد . ضمن اینکه وب سایت ها به کوکی های یکدیگر دسترسی ندارند . قابل ذکر است زمانیکه به وب سایتی مراجعه نموده و در آن نام کاربری و پسورد خود را وارد مینمائید ، این اطلاعات در این فایل های ویژه ذخیره می گردد و در مراجعه بعدی به وب سایت مورد نظر ، وب سایت ابتدا از وجود کوکی خود بر روی کامپیوتر اطمینان پیدا کرده و اطلاعات درون آن را مورد استفاده قرار می دهد . به همین دلیل است که دیگر از شما در خصوص نام کاربری و رمز عبور سوالی نمی نماید .

اما اگر اطلاعات مربوط به بخش کوکی یک مرورگر به طور کامل پاک گردد ، این فایل ها نیز پاک شده و وب سایت مذکور مجددا اطلاعات مورد نیاز را درخواست می نماید . خرید دوربین مداربسته همچنین در صورتیکه این قابلیت را بر روی مرور گر خود غیر فعال نمایید ( یعنی امکان ذخیره فایل های کوکی توسط مرورگر شما میسر نباشد ) ، ممکن است توانایی مشاهده بعضی از وب سایت ها را نداشته باشید .

CyberSpace

بر خلاف دیگر اصطلاحات پیرامون اینترنت ، فضای سایبری را به طور دقیق در قالب یک موضوع واحد و مشخصی نمی توان تشریح کرد . در حقیقت این مفهوم ، نشان دهنده دنیای مجازی کامپیوتر هاست . برای مثال یک شی در فضای سایبری ، اشاره به بلوکی از داده های شناور در یک سیستم کامپیوتری و یا یک شبکه کامپیوتری دارد .

البته با ظهور اینترنت ، این مفهوم معنای گسترده تری به خود گرفت و شبکه ای سراسری از کامپیوتر ها بسط داده شد . به طور مثال اگر ایمیلی را برای یکی از دوستانتان ارسال نمودید ، میتوانید بگوئید که این ایمیل را از طریق فضای سایبری ارسال نموده ام . این اصطلاح برای اولین بار توسط ویلیام گیبسون در سال 1948 در کتاب Neuromancer مطرح گردید .

خوب دوستان به پایان این قسمت از این سری آموزشی رسیدیم و امیدوارم که خوشتون اومده باشه . و من یه بار دیگه از دوست بسیار خوبم آقای حمید رضا تائبی و دوستانم در مجله ی دانش و کامپیوتر تشکر میکنم که این سری از مقالات با همکاری این دوستان صورت گرفت .

منتظر قسمت بعد نیز باشید ...

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.