رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

چرا پنجره ی هواپیما بیضی طراحی ؟

امتیاز دادن به این موضوع:


samirh

براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

f42a4963-2eb4-4c60-a96f-0257f1e59996.jpg

مسائل گسترده ای در زندگی همه ی ما وجود دارد که گاهی اوقات این مسائل را نادیده گرفته و از آن ها به سادگی می گذریم. یکی از این مسائل قوانینی هست که مربوط به خرید بلیط هواپیما و پروازهای داخلی و خارجی می باشد. از خرید بلیط هواپیما که بگذریم به قوانین در داخل کابین هواپیما می رسیم که شاید متوجه بسیاری از آن ها نشویم.
یکی از مواردی که به آن دقت نمی کنیم بیضی بودن پنجره های هواپیما است. شاید با خود بگویید که دلیل خاصی برای انجام این کار وجود ندارد و تنها متوجه طرح آن بشوید. اما واقعیت چیز دیگری است که در این مقاله به گفت و گوی آن خواهیم پرداخت. در ادامه با سام سیر همراه باشید تا به پاسخ مورد نظرتان دست یابید.

اگر کمی به تاریخچه ی طراحی هواپیماها بازگردیم متوجه خواهیم شد که شکل این پنجره ها از همان ابتدا به این صورت نبوده است. پس حتما دلیل منطقی در تغییر شکل پنجره ی هواپیما وجود داشته است. یکی از اشکالی که برای طراحی پنجره ها در گذشته استفاده می شد، مستطیلی بود. اما این تغییر چرا صورت گرفت؟ برای خرید بلیط هواپیما و رزرو صندلی به سایت ما مراجعه کنید.
با گدشت زمان علم بشر نیز گسترش می یابد و بیشتر می شود. لذا این موضوع در صنعت هوانوردی نیز صدق می کند. به همین دلیل مهندسان به این نتیجه دست یافتند که باید در ارتفاعات بالاتری به پرواز خود ادامه دهند. به دلیل پایین بودن تراکم و ایجاد تلاطم به صورت کمتر این موضوع انجام شد. یکی دیگر از دلایلی که این روش اتخاذ شد کم بودن اصطکاک در ارتفاعات بسیار بالا و به دنبال آن کاهش مصرف سوخت هواپیما می باشد.
آسایش مسافران در همه حال باید تامین شود لذا باید اقداماتی صورت می گرفت تا فشار داخل کابین تنظیم شود. همانطور که می دانید در ارتفاعات هوا رقیق تر است و به همین منظور فشار وارد شده باید تنظیم شود.
شما می توانید هنگام خرید
بلیط خارجی هواپیما صندلی مورد نظر خود را نیز رزرو کنید.
فشاری که در داخل کابین هواپیما در جریان بوده بسیار بیشتر است و باید برای تنظیم این فشار اقدامی صورت می گرفت. استوانه ای بودن شکل آن موجب شده است تا اختلافاتی در خصوص با فشار داخلی و بیرونی وجود داشته باشد. هنگامی که هواپیما اوج گرفته و به ارتفاعات بالاتری می رود به مراتب اختلاف فشار بیش تر خواهد بود.
برای حل این بحران شکل پنجره ها در هواپیما کمک کننده خواهد بود. همانطور که گفته شد بدنه ی هواپیما به صورت استوانه ای بوده و همین موضوع موجب شده است تا فشاری که بر هواپیما وارد می شود در تمام بدنه ی آن پخش شود. وجود پنجره ها باعث ایجاد اختلالاتی در این فرآیند می شود. مقالات بیشتری را می توانید هنگام خرید بلیط هواپیما بخوانید.
هنگامی که از پنجره های بیضی شکل در ساختار هواپیما استفاده شود، تغییرات کمتری در رابطه با فشاری که به بدنه وارد می شود، صورت می گیرد. به همین دلیل است که مهندسان این پنجره ها را جایگزین پنجره های مستطیلی شکل کرده اند. با این کار دیگر احتمال شکستن پنجره ها در ارتفاعات بسیار بالا وجود نخواهد داشت.

طبق حوادثی که پیش تر در این خصوص در هواپیماها اتفاق می افتاد، این واقعیت علمی کشف شد. پس از کشف این واقعیت دیگر پنجره های هواپیما به صورت بیضی شکل طراحی می شود. درواقع با این کار دیگر در ارتفاعات بالاتر به بدنه ی هواپیما فشار مضاعفی وارد نخواهد شد. دانستن این موضوع در هنگام خرید بلیط ارزان هواپیما بر هر مسافری لازم است.
همین شکل در طراحی و ساخت درب ها و هم چنین محل قرار گرفتن بارها دیده می شود. اگر صندلی کنار پنجره را در خرید بلیط هواپیما خود رزرو کرده باشید حتما متوجه سوراخ هایی ریز در همه ی پنجره ها شده اید. این کار نیز به دلیل متعادل ساختن فشار داخلی با فشار بیرونی هواپیما می باشد.

 

 
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.