رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

آیا ارزهای دیجیتال می‌توانند در مقابل دستگاه‌های ASIC مقاومت کنند؟

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

ریشه تمام ارزهای دیجیتال دنیا به ریاضیات محض برمی‌گردد؛ یعنی شما در صورتی به سود خواهید رسید که بتوانید مسائل پیچیده ریاضی را سریع‌تر از بقیه حل کنید. به همین دلیل است که اعضای جامعه ماینرها همواره خود را در میانه یک جنگ تسلیحاتی مجازی برای راه‌اندازی بزرگ‌ترین و قوی‌ترین ریگ‌های ماینینگ می‌یابند و البته این روزها قوی‌ترین ماینرها، دستگاه‌های ای‌سیک هستند. در ادامه مطلبی درباره امکان‌پذیر بودن یا نبودن مقابله با ای‌سیک‌ها که در سایت کریپتواسلیت منتشر شده است را می‌خوانید.

ای‌سیک سرنام عبارت «Application Specific Integrated Circuit» یا «مدارهای مجتمع با کاربرد خاص» است. این دستگاه‌ها، چیپ‌های کامپیوتری هستند که برای انجام تنها یک کار با حداکثر توان و کارایی ممکن طراحی‌شده‌اند. رد چیپ‌های تخصصی ای‌سیک را می‌توان در گذشته و در همه نوع دستگاه‌های الکترونیکی مشاهده کرد اما ظهور کاربرد آن‌ها در ارزهای دیجیتال و در سال ۲۰۱۳ بود که توانست تمام رقبا را از صحنه خارج کند.

استاندارد قبلی استخراج ارزهای دیجیتال کارت‌های گرافیک (GPU) بودند و مردم با استفاده از این کارت‌های پرقدرت می‌توانستند با انجام محاسبات ریاضی، مقداری ارز دیجیتال به دست بیاورند. در آن زمان کارت‌های گرافیک انتخاب اول افرادی بودند که به‌صورت تفننی اقدام به استخراج می‌کردند، زیرا در آن زمان بازار از این کارت‌ها اشباع‌شده بود و به‌ علاوه این کارت‌ها چندمنظوره بودند. شما برای استخراج موفق ارزهای دیجیتال تنها به یک سیستم گیمینگ (بازی) و چند کارت گرافیک قدرتمند احتیاج داشتید. ولی دستگاه‌های ای‌سیک در سطح بالاتری کار می‌کردند. این دستگاه‌ها از ابتدا طوری طراحی‌شده بودند که، سریع‌تر و قوی‌تر از بهترین کارت‌های گرافیک ماینینگ عمل کنند.

عرضه این دستگاه‌ها باعث شد که بسیاری از ماینرها نتوانند پابه‌پای این چیپ‌های جدید حرکت کرده و عملاً از این کار دست بکشند. یک ریگ ماینینگ خانگی که تا هفته پیش سوددهی داشت ممکن بود هفته بعد به یک دستگاه کاملاً زیان‌ده تبدیل شود. اگر شما هم وقت و سرمایه خود را برای پشتیبانی از اکوسیستم ارز دیجیتال و البته کسب کمی درآمد، صرف کرده باشید با مشاهده زوال یک‌شبه آن مایوس خواهید شد.

نیاز به الگوریتم‌های ضد ای‌سیک قابل درک است

آیا ارزهای دیجیتال می‌توانند در مقابل دستگاه‌های ASIC مقاومت کنند؟

این همان اتفاقی که در حال حاضر در مورد اتریوم در حال وقوع است. توسعه‌دهندگان اتریوم در حال پیاده‌سازی طرح یک الگوریتم ضد ای‌سیک جدید هستند که کارایی این چیپ‌ها در استخراج اتر را کاهش خواهد داد. این الگوریتم جدید امکان فعالیت ماینرهای گرافیکی کوچک را نیز در شبکه اتریوم فراهم خواهد کرد و میزان کنترل آن‌ها بر بلاک چین و درنتیجه میزان سوددهی آن‌ها را افزایش خواهد داد.

رقابت حال حاضر الگوریتم‌های ضد ای‌سیک در دنیای ارزهای دیجیتال باهدف محافظت از ماینرهایی صورت می‌گیرد که در مقیاس صنعتی فعالیت نمی‌کنند. ماینرهای گرافیکی اولین کسانی بودند که توانستند در استخراج یک ارز دیجیتال نوظهور به موفقیت دست پیدا کنند و علت آن‌ هم ماهیت انعطاف‌پذیر کارت‌های گرافیک بود که آن‌ها را در حل مسائل مختلف و پیچیده ریاضی یاری می‌کرد. کاری که آن‌ها بسیار عالی از پس آن برمی‌آیند.

اما یک کارت گرافیک چندمنظوره به هیچ نمی‌تواند با یک چیپ ای‌سیک که به‌طور خاص برای حل یک نوع مسئله طراحی‌شده‌اند، رقابت کند. محافظت از منافع ماینرهای گرافیکی در واقع محافظت از جامعه کاربرانی است که از ابتدا حیات یک ارز دیجیتال خاص را امکان‌پذیر کرده‌اند.

مقاومت همیشگی در برابر دستگاه‌های ای‌سیک امکان‌پذیر نیست

آیا ارزهای دیجیتال می‌توانند در مقابل دستگاه‌های ASIC مقاومت کنند؟

برای پی بردن به این نکته تنها لازم است نگاهی به تاریخ این مبارزه بیاندازیم. برای مثال می‌توان به مونرو اشاره کرد که بارها شاهد مبارزه بین ای‌سیک ها و کارت‌های گرافیک بود.

مونرو از ابتدا طوری طراحی‌ شده بود که در برابر ای‌سیک مقاوم باشد. البته این مقاومت تا زمانی که سر و کله ای‌سیک‌های مخصوص استخراج مونرو در بازار پیدا نشده بود، ادامه داشت. جامعه مونرو با انتشار یک هاردفورک که این سخت‌افزارهای جدید را بلااستفاده می‌کرد، به این حمله پاسخ داد. بعد از آن مجددا ماینرهای گرافیکی جایگاه خود را به دست آوردند، اما تنها برای یک مدت کوتاه. بعد از طی چندین ماه مجددا ای‌سیک‌هایی به بازار غیررسمی وارد شدند که می‌توانستند این الگوریتم جدید را دور بزنند.

و این داستان همچنان ادامه دارد. مونرو اخیراً با ارائه یک برنامه هارد فورک ۶ ماهه جدید تلاش کرده تا از ماینرهای گرافیکی که این ارز برای آن‌ها طراحی شده بود، محافظت کند و حالا مجددا یک نسل جدید از چیپ‌های ای‌سیک تلاش خود را برای بازیابی سلطه خود بر شبکه آغاز کرده‌اند.

نکته قابل‌توجه در این مبارزه این است این الگوریتم‌های ضد ای‌سیک هنوز هم توسط ای‌سیک‌ها قابل‌حل هستند. با اینکه این الگوریتم‌ها طوری طراحی‌شده‌اند که حل آن‌ها برای ای‌سیک‌ها بسیار دشوار باشد، اما آن‌ها هنوز هم از عهده حل آن‌ها، هرچند سخت، برمی‌آیند. در صورت ادامه این وضعیت فرد ماینر سرانجام از خود می‌پرسد که آیا صرف این‌ همه هزینه برای سخت‌افزار و برق ارزشش را دارد یا خیر؟

به نظر من ادامه حیات یک ارز دیجیتال ضد ای‌سیک برای همیشه امکان‌پذیر نیست چراکه ما انسان‌ها تمایل داریم که فناوری‌های خود را تا بی‌نهایت توسعه دهیم. تاریخ بشر ثابت کرده است که ما همیشه محدودیت‌ها را دور خواهیم زد. ماشین‌های مسابقه همیشه سریع‌تر، ورزشکاران همیشه قوی‌تر و چابک‌تر و کامپیوترها هم همیشه ارزان‌تر و بهینه‌تر از قبل خواهند شد. برای هر چالش فناورانه، یک راه‌حل فناورانه هم وجود دارد.

فراخوان فعلی برای توسعه الگوریتم‌های ضد ای‌سیک درواقع صدایی است که می‌گوید «شما نمی‌توانید»؛ اما پاسخ نسل بشر به این صدا همواره این است: «من می‌توانم». دستگاه‌های استخراج ای‌سیک آمده‌اند که بمانند.

نوشته آیا ارزهای دیجیتال می‌توانند در مقابل دستگاه‌های ASIC مقاومت کنند؟ اولین بار در ارز دیجیتال پدیدار شد.

نمایش متن کامل

توجه: برای دانلود مرورگر به فیلترشکن نیاز دارید ولی بعد از نصب مرورگر مثل مرورگرهای دیگه (کروم، فایرفاکس و ...) کار می کنه!

بیت کوین - کسب درآمد حرفه ای

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.