رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

تعریف دیوار غیر باربر و انواع آن

امتیاز دادن به این موضوع:


soheila

براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

 

1518438850_wall7.jpg

دیوار غیر باربر از یک لایه بتن و دو لایه روکش تشکیل شده است. لایه ی مورد نظر بتن سبک فومی بوده و روکش مدنظر سیمان الیاقی است. برای جداکردن دیوارهای داخلی ساختمان از دیوار غیر باربر استفاده می شود. این پانل ها دارای ابعاد 3 متری و ارتفاع 6/0 متری می باشند. دیوار غیر باربر طبق نیاز مشتری و با ضخامت های گوناگونی به بازار عرضه می شود. پس از خواندن این مقاله به طور کلی با مفهوم دیوار غیر باربر آشنا خواهید شد.
الزامات دیوارهای غیر باربر
این پانل ها را می توان برای دیوارهای جدا کننده ی ساختمان استفاده کرد. تنها دیوارهای داخلی ساختمان مجاز به استفاده ی این پانل ها می باشند.
هنگام نصب مقدار نیروی وارده بر این دیوارها چک خواهد شد.
اتصال باید به صورتی انجام شود که علاوه بر تایید کردن استقامت در برابر بارهای وارده، از اندرکنش آن ها تا حد قابل ملاحظه ای جلوگیری شود.
طبق استاندارد 2800 ایران، پایداری دیوار غیر باربر در برابر نیروهایی مانند زلزله کنترل خواهد شد.
ارتفاع خالص دیوار غیر باربر نباید از 3/2 متر تجاوز کند.
تمام مصالح و قطعاتی که در این سازه استفاده می شود دارای استاندارد جهانی بوده و مورد تایید بر اساس مقررات کشورمان می باشد.
موضوع دیگر مربوط به صدابندی می باشد که بر اساس مقررات ملی ساختمان صورت خواهد گرفت.
در هر زمان که آیین نامه یا مقرراتی در این باره منتشر شود، همه ی کارفرمایان و مسئولین باید به صورت تمام و کمال مصادیق را رعایت فرمایند. در غیر این صورت با آن ها برخورد قانئنی خواهد شد.
افرادی که قصد راه اندازی و تولید دیوار غیر باربر می باشند باید به بخش های مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن رفته و اقدام به دریافت گواهینامه ی فنی کنند.
انواع دیوارهای غیر باربر:
-دیوار جداگر داخلی: این دیوارها دارای ویژگی های گوناگونی می باشند که به صورت زیر است
این دیوارها به صورت انحصاری برای جداکردن فضای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. شالوده به طور مستقیم وزن دیوارها را متحمل می شود و یا این کار به واسطه ی کف ها صورت می گیرد.
این دیوارها ازقطعات گوناگونی ساخته می شوند که شامل بلوک سفالی، آجر، قطعه های گچی پیش ساخته و ...
ضخامت دیوارهای جداگر بسته به قطعه ی استفاده شده متفاوت است. اگر آجر باشد 11 سانتی متر و اگر بلوک سفالی و گچی باشد 8 سانتی متر خواهد بود.
طول آزادی که در میان دو پشت بند قرار دارد حداکثر باید از ضخامت دیوار غیر باربر 40 برابر بیشتر باشد و یا هرکدام حدود 5متر کمتر باشد.
موارد دیگری را می توان جایگزین پشت بند کرد. برای مثال بتن مسلح، اجزای قائم فولادی و ... داخل دیوار قرار گرفته ومهار کف و سقف در هر دو سر اجزا به روشی مناسبی صورت می گیرد.
دیوارهای جداگر نمی توانند ارتفاعی بیش از 5/3 متر داشته باشند.
دیوار بیرونی (نما)
هنگامی که موضوع نمای ساختمان مطرح است قضیه کمی متفاوت تر خواهد بود. آجر کار و آجر پشت نما باید به صورت همزمان چیده شود. ضخامتی که برای این آجرها درنظر گرفته می شود باید یکسان یا نیمه یکسان باشد. بدین صورت است که مفتول های فلزی داخل ملات مهار شده و پشت کار چیده می شود. دو قسمت در قسمت نما سر آزاد مفتول ها به یکدیگر وصل می شوند. فاصله ای که برای اعمال آن ها درنظر گرفته شده است نباید بیش از 50 سانتی متر باشد. پیش از تکمیل سطح زیرکار نباید از نماهای مجزا استفاده شود.
دیوارهای جان پناه :
در لبه ی پرتگاه ها و یا بام ساختمان ها دیواری کوتاه به کار می رود که به آن جان پناه می گویند. ضخامت دیوار باید 10 یا 20 سانتی متر باشد. ارتفاع آن نیز نباید بیش از 70 و 50 باشد.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.