رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

بمب سختی اتریوم دوباره به تعویق می‌افتد؛ زمان احتمالی هاردفورک مشخص شد

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

طرحی جدید در خصوص شبکه اتریوم ارائه شده است که در صورت اجرا، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های شبکه را تا ۲ سال دیگر به تعویق خواهد انداخت. به گفته توسعه‌دهندگان ارائه این طرح به منظور جلوگیری از ایجاد پیچیدگی در خصوص تغییر پروتکل اتریوم به اثبات سهام (PoS) انجام شده است.

به گزارش کوین تلگراف، طرح بهبود اتریوم (EIP) شماره ۲۳۸۷ که اواسط نوامبر (آبان) ارائه شد، از ۶ ژانویه سال آینده میلادی به اجرا گذاشته خواهد شد. بر اساس این هارد فورک، بمب سختی شبکه اتریوم که به «عصر یخبندان» هم مشهور است، ۴ میلیون بلاک دیگر به تعویق خواهد افتاد. بنابراین تا حدود ۶۱۱ روز دیگر، خبری از بمب سختی اتریوم نخواهد بود. میور گلاسیر (Muir Glacier) نام این هارد فورک است و به یخچالی طبیعی در آلاسکا اشاره دارد.

هارد فورک جدید روی بلاک ۹,۰۶۹,۰۰۰ اجرا خواهد شد و شامل پلی ارتباطی میان زنجیره اصلی و زنجیره «بیکن چین» (Beacon Chain) خواهد بود. زنجیره فعلی با مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) کار می‌کند و بیکن چین، اولین فاز از تغییر پروتکل بلاک چین، از اثبات سهام استفاده خواهد کرد.

توسعه‌دهندگان بسیاری جمعه گذشته نگرانی خود را نسبت به حفظ سلامت شبکه، در حین انتقال به نسخه دوم اتریوم اعلام کردند. به گفته آنها هاردفورک بزرگ استانبول که شنبه آینده اجرایی خواهد شد و تلاقی آن با طرح بهبود جدید می‌تواند باعث پیچیدگی اوضاع شود. این در حالی است که شبکه‌هایی نظیر ایاس (EOS)، بایننس چین و سابستریت (Substrate) از طرح اتریوم در ساختار خود بهره می‌برند.

اگر توسعه‌دهندگان نتوانند در آینده‌ای نزدیک بر روی اجرای میو گلاسیر به توافق برسند، مدت زمان تایید بلاک‌ها به افزایش خود ادامه می‌دهد و قابلیت‌های فعلی سیستم را به چالش خواهد کشید، در نتیجه کارمزد تراکنش‌ها با افزایش رو به رو خواهد شد. از طرف دیگر با توجه اتفاق نظر توسعه‌دهندگان در جلسه روز جمعه، به نظر نمی‌رسد تایید میو گلاسیر با دشواری رو به رو شود.

بمب سختی اتریوم، کدی است که در سال ۲۰۱۵ در سیستم ادغام شد. این بمب یکی از دو بخشی است که رفته رفته و به آرامی سختی بلاک چین اتریوم و روند هشینگ (Hashing) در آن را بیشتر می‌کند. بمب سختی به منظور ایجاد فشار بیشتر به شبکه در خصوص استفاده از اثبات سهام و پیاده‌سازی به‌روزرسانی «سرنیتی» (Serenity)، در شبکه قرار گرفت. طبق گزارش‌ها، سرنیتی سال ۲۰۲۱ اجرا خواهد شد.

درست به مانند بیت کوین، اتریوم نیز از الگویی برای تصحیح و کنترل خروجی ماینرهای اتریوم استفاده می‌کند و بمب سختی به عنوان یکی از ابزارهایی برای رسیدن به این هدف در سیستم قرار داده شده است.

تمایز میان الگوهای بیت کوین و اتریوم در خصوص افزایش سختی شبکه آنجاست که در خصوص اتریوم بمب سختی باعث افزایش مدت زمان استخراج هر بلاک می‌شود و این افزایش مدت زمان در هر ۱۰۰,۰۰۰ بلاک صورت می‌گیرد. هر بلاک در شبکه اتریوم در حدود ۱۰ الی ۲۰ ثانیه تکمیل می‌شود.

طرح بهبود ۲۳۸۷، سومین طرحی است که فعال شدن بمب سختی را به تعویق می‌اندازد. اولین بار در هاردفورک بیزانس (Byzantium) که سال ۲۰۱۸ اجرا شد، فعال‌سازی بمب سختی ۳ میلیون بلاک به تعویق افتاد. فوریه سال ۲۰۱۹ نیز با اجرای هارد فورک قسطنطنیه (Constantinople)، فعال‌سازی بمب سختی برای دومین بار و تا ۲ میلیون بلاک دیگر متوقف شد.

زمان بالای تایید هر بلاک در اتریوم مسئله تازه‌ای نیست. داده‌های اتر اسکن (Etherscan) نشان می‌دهد که قبل از هاردفورک‌های استانبول و قسطنطنیه، زمان تایید هر بلاک به ترتیب بیش از ۳۰ و ۲۰ ثانیه بوده است.

اریک گانر (Eric Conner) از توسعه‌دهندگان اتریوم در پیامی خصوصی می‌نویسد:

به نظر می‌رسد از بعد از قسطنطنیه زمان کامل شدن هر بلاک سریع‌تر شده باشد. اینکه دوباره چه زمانی کارمزد تراکنش‌ها بالاتر می‌رود را دست کم گرفته بودیم. مردم گمان می‌کردند که تا فورک بعدیِ استانبول زمان داشته باشیم ولی واقعیت این است که این مسئله در حال حاضر هم مشاهده می‌شود.

حالا و با ظهور پیش از موعد این اتفاق، کانر طرح بهبود ۲۳۸۴ و تعویق بمب سختی استانبول/برلین را ارائه کرد که در طرح بهبود ۲۳۸۷ نیز وجود داشت. به گفته کانر طی مدتی کمی بیش از ۶ هفته، مدت زمان تکمیل بلاک‌ها از ۱۳.۱ ثانیه به ۱۴.۳ ثانیه افزایش یافت. و از آنجایی که بمب سختی به صورت نمایی افزایش می‌یابد، یک ثانیه می‌تواند تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد.

برخی از توسعه‌دهندگان نیز با وجود اینکه بمب سختی یکی از قابلیت‌های اصلی اتریوم به حساب می‌آید، از حذف کامل آن استقبال کرده‌اند. صد البته وقتی هر بار به تعویق میفتد، وجود آن چه لزومی دارد؟

از طرف دیگر، برخی معتقدند که صلاح را در نگه‌داری این قابلیت می‌بینند. بمب سختی، مشترکان اتریوم را ملزم می‌کند تا همگام با شبکه حرکت کنند؛ در غیر این صورت هزینه‌های آنها بالاتر می‌رود.

میکا زولتو (Micah Zoltu)، از توسعه‌دهندگان اتریوم در پیامی خصوصی می‌گوید:

بحث اصلی برای نگه‌داشتن نوعی از انقضا برای این است که گزینه‌ای با عنوان «دست روی دست گذاشتن» وجود نداشته باشد. مشکل در خصوص سهام‌دارانی است که دیگر توجهی به شبکه ندارند و کلاینت‌های خود را به‌روزرسانی نمی‌کنند. بمب سختی به منظور اطمینان از این مسئله که افراد علیرغم به‌روزرسانی‌های معمولی شبکه، باید تصمیماتی آگاهانه در مورد انجام فورک بگیرند، ایجاد شده است.

در حال حاضر، طرح بهبود ۲۳۸۴ برای آخرین بار در میان توسعه‌دهندگان به رای گذاشته شده است. طرح بهبود ۲۳۸۷ در جلسه روز جمعه به تایید رسید اما پیش از اجرایی شدن منتظر نهایی شدن طرح بهبود ۲۳۸۴ و پذیرش توسط کلاینت‌هایی مثل پاریتی (Parity) یا گس (Geth) می‌ماند. زولتو در ادامه صحبت‌های خود افزود:

نمی‌توانم بین از بین بردن کامل بمب سختی و تغییر عملکرد آن انتخاب کنم. چیزی که مخالفش هستم، استفاده از بمب به روش فعلی است!

The post بمب سختی اتریوم دوباره به تعویق می‌افتد؛ زمان احتمالی هاردفورک مشخص شد appeared first on ارزدیجیتال.

نمایش متن کامل

توجه: برای دانلود مرورگر به فیلترشکن نیاز دارید ولی بعد از نصب مرورگر مثل مرورگرهای دیگه (کروم، فایرفاکس و ...) کار می کنه!

بیت کوین - کسب درآمد حرفه ای

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.