رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

پیتر شیف: بیت کوین یک طرح پانزی است و قیمت آن به 1000 دلار می‌رسد!

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

مدت‌هاست که منتقدین بیت کوین، ادعا می‌کنند که پادشاه ارزهای دیجیتال چیزی جز یک طرح هرمی و پانزی نیست!

طرح پانزی روشی در کلاهبرداری است که در آن کلاهبردار با وعده دادن سودهای تضمینی و نجومی، از قربانیان سرمایه جذب می‌کند و سودِ سرمایه‌گذاران قدیمی را از سرمایه سرمایه‌گذاران جدید پرداخت می‌کند. وقتی که به اندازه زیادی پول جمع شد، کلاهبردار متواری می‌شود و طرح از هم می‌پاشد.

منتقدین بیت کوین ادعا می‌کنند که تعریف طرح پانزی در خصوص بیت کوین هم صدق می‌کند. به گفته آن‌ها ادامه استخراج و فشار تورمیِ پاداش بلاک و مسائلی از این قبیل، برای تدوام، نیاز به ورود مداوم و ثابت از سرمایه دارد. آنها با تکیه بر این ادعا می‌گویند در صورتی که سرمایه تازه وارد بازار بیت کوین نشود، این بازار نابود می‌شود. چراکه بیت کوین نیز یک طرح هرمی است و طرح‌های هرمی هم تا زمانی به کار خود ادامه می‌دهند که سرمایه‌گذاران تازه وارد چرخه شوند.

پیتر شیف (Peter Schiff)، اقتصاددان مشهور و از طرفداران پر و پا قرص طلا، اخیرا به صحبت در خصوص بیت کوین پرداخته است. شیف در توییتی عنوان می‌کند که محبوبیت بیت کوین تنها به دلیل استفاده آن در «سفته‌بازی» است نه به این دلیل که بیت کوین یک «ارز» است. او در ادامه می‌نویسد:

فقط کافی است به ترندهای گوگل نگاهی بیندازید. محبوبیتش [بیت کوین] در حال کمتر شدن است. دیگر سرمایه‌گذاری باقی نمانده تا طرح پانزی را جلو ببرد.

این در توییت در حالی منتشر می‌شود که شیف چندی پیش اعلام کرد که قیمت بیت کوین ممکن است تا ۱,۰۰۰ دلار کاهش یابد.

در توضیح پانزی بودن یا نبودن بیت کوین باید گفت که بیت کوین در دسته بندی طرح‌های پانزی جای نمی‌گیرد؛ اما طرح‌هایی پانزی وجود دارد که از بیت کوین برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند.

پروژه پلاس توکن (PlusToken) یکی از این طرح‌هاست که فعالیتش در آسیا گستردگی بسیاری پیدا کرده بود. دووی وان (Dovey Wan)، از شرکت پریمیتیو ونچرز (Primitive Ventures) ادعا کرده که این طرح پانزی توانسته است ۲۰۰,۰۰۰ بیت کوین و ۸۰۰,۰۰۰ اتریوم و مبالغ هنگفت دیگری از ارزهای دیجیتال مختلف از قربانیان کلاهبرداری کند.

پلاس توکن یک کیف پول بود که به کاربران وعده داده بود تا در ازای نگه‌داری سرمایه‌های خود در این کیف پول، مبلغی به عنوان سود به آنها اعطا کند؛ ادعایی که تحقق آن بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد. تعدادی از اعضای کلیدی حلقه پلاس توکن در جمهوری وانواتو دستگیر شدند و برخی دیگر نیز تحت تعقیب قرار دارند.

وان کوین (OneCoin)، یک طرح پانزی دیگر بود که شباهت‌های بسیاری به طرح پلاس توکن داشت. وان کوین یکی از بزرگترین کلاهبرداری‌های تاریخ ارزهای دیجیتال است. این طرح توانست میلیون‌ها نفر را به دام خود گرفتار کند.

بنا بر یافته‌های محققین، کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال می‌تواند وجهه این صنعت را تنزل دهد. موسسه تحقیقاتی ارگو (Ergo) به تازگی اعلام کرده است که سران طرح پلاس توکن که هنور دستگیر نشده‌اند، در حال پول‌شویی سرمایه‌هایی به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار هستند. طبق گزارش این موسسه، روزانه ۱,۱۰۰ بیت کوین که به این طرح تعلق دارند به فروش می‌روند. به عبارت دیگر روزانه چیزی در حدود ۶۰ درصد پاداش استخراج شبکه بیت کوین، تنها توسط سران یک طرح کلاهبرداری به فروش می‌رود.

به گفته برخی از کارشناسان و تحلیل‌گران فروش روزانه این حجم از بیت کوین توسط طرح‌های کلاهبرداری یکی از عمده دلایل سقوط چند ده درصدی ارزش پادشاه ارزهای دیجیتال در ماه‌های اخیر است.

The post پیتر شیف: بیت کوین یک طرح پانزی است و قیمت آن به 1000 دلار می‌رسد! appeared first on ارزدیجیتال.

نمایش متن کامل

توجه: برای دانلود مرورگر به فیلترشکن نیاز دارید ولی بعد از نصب مرورگر مثل مرورگرهای دیگه (کروم، فایرفاکس و ...) کار می کنه!

بیت کوین - کسب درآمد حرفه ای

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.