رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

توسعه‌دهندگان بلاک چین تلگرام بدون دخالت این شرکت شبکه خودشان را ایجاد کردند

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

روز پنجشنبه بالاخره شاهد آغاز به کار شبکه بلاک چینی تلگرام یا حداقل نسخه‌ای از این شبکه بودیم. این شبکه توسط تون لبز (TON Labs) و با همکاری ۱۳ اعتبارسنج راه‌اندازی شده است.

به گزارش کوین دسک، تون لبز، استارت‌آپی که در زمینه آزمایش شبکه باز تلگرام (TON) با این شرکت همکاری می‌کند، روز پنجشنبه نسخه‌ای مخصوص به خود را از این بلاک چین منتشر کرد. این بلاک چین که فری تون (Free TON) نام دارد، با همکاری تعدادی از اعتبارسنج‌های حرفه‌ای راه‌اندازی شده است. فری تون زمانی راه‌اندازی شد که عده‌ای اعلام کردند منتظر بسته شدن پرونده قانونی تلگرام و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نخواهند ماند.

۱۳ اعتبارسنج از این طرح جدید که توسط کدهای ارائه‌شده‌ی تون لبز به مرحله عملیاتی رسیده است، حمایت می‌کنند. ایجاد اولین بلاک این بلاک چین (بلاک جنسیس) به صورت زنده در یوتیوب پخش شد و پس از آن شاهد آغاز به کار این شبکه بودیم.

میتیا گوروشوسکی (Mitya Goroshevsky)، مدیر ارشد بخش فناوری تون لبز در این برنامه زنده گفت:

شبکه نباید سانسور شود و باید در اختیار دنیا قرار گیرد.

فری تون به جز نامش، تفاوت‌های دیگری هم با شبکه باز تلگرام دارد که از آن جمله می‌توان به نام توکن‌های بومی این شبکه اشاره کرد. در فری تون، توکن‌ها «تون کریستال» (Ton Crystal) نامیده می‌شوند، اما در شبکه باز تلگرام هر توکن را «گرام» می‌نامند.

تلگرام هنوز واکنشی نسبت به انتشار فری تون نشان نداده است. این در حالی است که بر اساس گفته‌های الکساندر فیلاتوف (Alexander Filatov)، مدیرعامل تون لبز، عرضه فری تون بر اساس یک نرم‌افزار متن باز بوده است.

تون لبز مسئولیت پشتیبانی فنی و کدنویسی شبکه فری تون را بر عهده داشته است و تیمی متشکل از ۱۳ اعتبارسنج (فعلا) امنیت آن را تامین می‌کنند. کدهای مورد استفاده در این شبکه تحت پروانه گنو ال‌جی‌پی‌ال (GNU LGPL) قرار دارد.

شبکه باز تلگرام قرار بود تا ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ (مهر ۹۸) به صورت رسمی کار خود را آغاز کند، اما به دلیل شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از این شرکت، راه‌اندازی این شبکه نیز با تاخیر روبه‌رو شد. دادگاه آمریکا نیز در همین رابطه، ماه فوریه سال جاری (بهمن ۹۸) دستور داد تا تلگرام راه‌اندازی شبکه را به تعویق بیندازد؛ مسئله‌ای که در نهایت موجب شد راه‌اندازی شبکه تا ۳۰ آوریل (11 اردیبهشت) متوقف شود.

از آنجایی که کدهای شبکه باز تلگرام به صورت متن باز بر روی گیت‌هاب قرار گرفته است، این امکان برای هر فرد یا گروهی مهیاست تا بدون مشارکت تلگرام، شبکه‌ای مشابه را عرضه کند. کنستانتین لوماشوک (Konstantin Lomashuk)، مدیر استارت‌آپی در جزایر سلیمان که به عنوان یکی از اعتبارسنج‌های فری تون کار می‌کند، در این خصوص گفت:

این پروژه جامعه مخصوص به خود را دارد، ایده خود را دارد، ایدئولوژی خود را دارد. عرضه نکردن آن اشتباه بود.

سرگی واسیلچوک (Sergey Vasilchuk)، بنیان‌گذار اوراستیک (EverStake)، هم به عنوان یکی از اعتبارسنج‌های شبکه در اظهارنظری گفت:

[فری تون] یک شبکه آزمایشی نیست، ولی شبکه اصلی هم نیست. تلاش می‌کنیم تا یک نسخه آلفا را راه‌اندازی کنیم، ببینیم که این نرم‌افزار در شرایط واقعی چطور کار می‌کند. مانند شبکه «Kusama» برای پروتکل پولکادوت (Polkadot)، فری تون نیز به عنوان بستری برای عرضه شبکه اصلی کار خواهد کرد.

هندریک هافستات (Hendrik Hofstadt)، مدیرعامل استارت‌آپ سرتوس وان (Certus One) همزمان با راه‌اندازی فری تون گفت:

برای ما، این شبکه یک شبکه آزمایشی با توزیع [در سطح] واقعی است، اما به احتمال زیاد اگر شاهد بروز هر گونه آسیب‌پذیری در کدها یا حمله هکرهای کلاه سیاه باشیم، به بلاک جنسیس باز خواهیم گشت.

 در حال حاضر ۱۵ نهاد مختلف به عنوان اعتبارسنج در این شبکه فعالیت دارند. از این میان اوراستیک و سرتوس به عنوان ارائه‌دهندگان خدمات اعتبارسنجی شناخته می‌شوند که در شبکه‌هایی نظیر کازماس، لوم (Loom)، ایاس و تزوس نیز فعالیت دارند.

در میان اعتبارسنج‌های این شبکه نام چند صرافی نیز به چشم می‌خورد که از جمله آنها می‌توان به صرافی کونا (Kuna) در اوکراین، صرافی CEX، در لندن و هیت بی‌تی‌سی (HitBTC) در هنگ کنگ اشاره کرد. به گفته فیلاتوف، این صرافی‌ها، توکن‌های تون را به پلتفرم‌هایشان اضافه نکرده‌اند و تنها وظیفه اعتبارسنجی را در شبکه بر عهده دارند.

توسعه‌دهندگان بلاک چین تلگرام بدون دخالت این شرکت شبکه خودشان را ایجاد کردندایجاد بلاک جنسیس این شبکه به صورت زنده در اینترنت پخش شد

برخی از اعتبارسنج‌های این شبکه نیز از بنیاد جامعه تون (TON Community Foundation) هستند که توسط تون لبز پشتیبانی می‌شود. اوایل بهار، این بنیاد نسخه آزمایشی خود از شبکه باز تلگرام را منتشر کرده بود. فیلاتوف در این باره گفت:

بنیاد جامعه تون به معنای واقعی نتوانست به یک جنبش جهانی بدل شود؛ از همین رو نتوانست موفقیتی در عرضه بلاک چین کسب کند. با این حال اعضای آن می‌توانند به یک شبکه جدید ملحق شوند.

الکسی پریانیشنیکو (Alexey Pryanishnikov)، یکی از اعضای این بنیاد، همزمان با پخش زنده ایجاد بلاک جنسیس در شبکه فری تون، نوشت:

واقعا هیچ دلیل فنی‌ای وجود ندارد که کسی بخواهد به این جامعه وارد شود (به جز دلیلی که برای تمام آلت کوین‌ها وجود دارد، کسب ارز بیشتر).

در هنگام راه‌اندازی، هر اعتبارسنج ۳۸۰,۰۰۰ تون کریستال دریافت کرد تا با استفاده از آنها به تایید اعتبار و ایجاد بلاک در شبکه مبتنی بر اثبات سهام بپردازد. در این شبکه محدودیت عرضه ۵ میلیارد توکنی نیز (مبتنی بر بلاک چین اصلی تون) وجود دارد. از این تعداد، ۸۵ درصد بین شرکا و کاربران فری تون توزیع می‌شود، ۱۰ درصد در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد و ۵ درصد نیز متعلق به اعتبارسنج‌هاست. هافستات در ادامه گفت:

انتظار داریم تا شبکه تون به سرعت به بلوغ برسد و در طول زمان به حالت یک شبکه اصلی تغییر شکل دهد.

او همچنین افزود که صرافی‌های ارزهای دیجیتال این توکن را در فهرست ارزهای خود قرار می‌دهند تا مشترکان این پروژه، مزد زحمات خود را بگیرند.

یکی از مشترکان این پروژه گفت که فری تون یک فورک برای شبکه باز تلگرام به حساب می‌آید و از همین رو نیز هیچ الزامی مبنی بر توزیع توکن‌های خود در میان سرمایه‌گذاران تلگرام ندارد.

برین کرین (Brian Crain)، از بنیان‌گذاران و مدیرعامل شرکت کوروس وان در اظهارنظری گفت:

اینکه یک شبکه را تنها با اعتبارسنج‌ها و توسعه‌دهندگان راه‌اندازی کنیم و از سوی دیگر کنترل بخش عمده‌ای از توکن‌ها در اختیار جامعه آن باشد و نه سرمایه‌گذاران، بسیار جالب است. آزمایش بسیار مناسبی است.

هافستات در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت:

در مورد شبکه باز تلگرام بسیار هیجان‌زده هستیم؛ چرا که یکی از اولین شبکه‌هایی است که توزیع توکن‌های آن متمرکز  نیست و در همان مراحل ابتدایی میان سرمایه‌گذاران تقسیم نشده است.

به نظر نمی‌رسد سرمایه‌گذاران تلگرام به این زودی‌ها توکن‌های خود را دریافت کنند. تلگرام هفته گذشته با ارسال نامه‌ای اعلام کرد که عرضه رسمی شبکه باز تلگرام تا سال ۲۰۲۱ به تعویق افتاده است. پنج روز بعد، این شرکت بار دیگر با انتشار نامه‌ای اظهار کرد که توزیع توکن‌ها یکی از گزینه‌های روی میز است. سرمایه‌گذاران اولیه تلگرام، دو سال است که منتظر سر رسید دریافت توکن‌های خود هستند.

در این نامه آمده بود که دو گزینه پیش روی سرمایه‌گذاران است: اول آنکه طبق قرارداد، ۷۲ درصد از سرمایه‌گذاری خود را دریافت کنند و دوم آنکه از این حق خود صرف‌نظر کرده و آوریل ۲۰۲۱ سرمایه‌گذاری خود را به اضافه ۱۰ درصد دریافت کنند. گزینه دوم به نوعی دریافت وام تلگرام از این سرمایه‌گذاران تلقی می‌شود. این در حالی است که سرمایه‌گذاران آمریکایی، تنها می‌توانند گزینه اول را انتخاب کنند.

 روز چهارشنبه جزئیات بیشتری از گزینه‌های تلگرام منتشر شد. خبرگزاری بل (The Bell)، چاپ روسیه، عنوان کرد که تلگرام به آن دسته از سرمایه‌گذارانی که گزینه اعطای وام را انتخاب می‌کنند، سود سالانه ۵۲.۷۷ درصدی اعطا می‌کند. به نظر می‌رسد تلگرام به دنبال آن است تا به این وسیله، فرصتی را ایجاد کند تا در هر زمان که سرمایه‌گذار درخواست کرد، بتواند ۷۲ درصد از سرمایه او را بازگرداند. به عبارت دیگر، هر سرمایه‌گذار با انتخاب گزینه بازپرداخت سرمایه اولیه، سودی به نسبت مدت زمانی که از اعطای وام گذشته است، دریافت خواهد کرد. حداقل زمان برای دریافت سود نیز ۳ ماه اعلام شده است.

سرگی سولونین (Segry Solonin)، بنیان‌گذار شرکت پرداخت «QIWI» در مصاحبه‌ای عنوان کرد که با این شرایط، اعطای وام به تلگرام سودی ندارد.

The post توسعه‌دهندگان بلاک چین تلگرام بدون دخالت این شرکت شبکه خودشان را ایجاد کردند appeared first on ارزدیجیتال.

نمایش متن کامل

توجه: برای دانلود مرورگر به فیلترشکن نیاز دارید ولی بعد از نصب مرورگر مثل مرورگرهای دیگه (کروم، فایرفاکس و ...) کار می کنه!

بیت کوین - کسب درآمد حرفه ای

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.