رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

سه دلیل برای اینکه دیدگاه صعودی بلومبرگ در ارتباط با قیمت بیت کوین اشتباه است

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

بلومبرگ در گزارش اخیر خود با اشاره به احتمال رشد شدید قیمت بیت کوین اعلام کرده بود که بیت کوین مانند «گاوی در حال استراحت است»، اما عده‌ای از تحلیل‌گران مطرح معتقدند که این ادعای بلومبرگ چندان صحیح نیست.

به گزارش کوین تلگراف، مایک مک گلون (Mike McGlone)، استراتژیست ارشد بلومبرگ با انتشار چشم‌انداز شش ماهه ارزهای دیجیتال، عنوان می‌کند که نوسانات بیت کوین به احتمال زیاد کاهش پیدا خواهد کرد، چرا که رفتار این دارایی در حال نزدیک‌تر شدن به رفتار طلاست. او معتقد است که شاخص‌های تقاضا و پذیرش این ارز دیجیتال نیز همچنان در وضعیتی مثبت قرار دارد.

در این گزارش عنوان شده است که بیت کوین خود را برای جهش قیمت به سمت ۱۳,۰۰۰ دلار آماده می‌کند. با وجود اینکه تحقق چنین پیش‌بینی‌ای دور از ذهن نیست، اما نتایجی که در مقاله بلومبرگ عنوان شده است، دارای اشکالاتی است. معیارهای همبستگی بیت کوین در شش ماه گذشته نشان می‌دهد که شباهت بیت کوین و طلا، به‌عنوان سرپناه امن سرمایه‌گذاران کمتر شده است و بیت کوین بیشتر به‌دنبال شاخص S&P500‌ حرکت می‌کند.

در ارتباط با افزایش تقاضا برای بیت کوین نیز باید گفت سرمایه‌هایی که اخیرا توسط صندوق سرمایه‌گذاریِ بیت کوینِ گری اسکیل (Grayscale) وارد بازار شده است، لزوماً جزو سرمایه‌های جدید به حساب نمی‌آید. این مسئله درباره افزایش بی‌سابقه قراردادهای آتی تسویه نشده بیت کوین نیز صدق می‌کند؛ چرا که هر ابزار مشتقه‌ای نیازمند تعداد مساوی از خریدار و فروشنده است.

همبستگی قیمت بیت کوین با طلا و شاخص S&P500

یکی از دلایلی که بسیاری از سرمایه‌گذاران در سال‌های گذشته به‌سمت بیت کوین کشیده شده‌اند، نبود همبستگی میان این ارز دیجیتال و بازارهای سهام بوده است.

در چندین برهه، نوسانات این دو بازار در یک راستا حرکت کرده است. رخدادهای مدنی-سیاسی در بسیاری از این زمان‌ها سبب شد تا نوسانات بیت کوین و بازارهای سهام، همسو با یکدیگر حرکت کنند.

سه دلیل برای اینکه دیدگاه صعودی بلومبرگ در ارتباط با قیمت بیت کوین اشتباه استهمبستگی نوسانات قیمت بیت کوین و طلا و نوسانات قیمت بیت کوین و S&P500

با آغاز سال ۲۰۲۰، بحث پیرامون همبستگی میان بیت کوین و شاخص S&P500 بالا گرفت. چنین همبستگی‌ای میان بیت کوین و طلا ثبت نشده است و این در حالی است که داده‌های اخیر بیشترین میزان رقم منفی را از دسامبر ۲۰۱۸ (آذر ۹۷) تا به حال نشان می‌دهد.

وقتی که نرخ همبستگی منفی باشد، یعنی جهت نوسانات برخلاف یکدیگر هستند؛ از همین رو نمی‌توان گفت که بیت کوین و طلا دارای همبستگی هستند.

جریان سرمایه صندوق سرمایه‌گذاری بیت کوین گری اسکیل

طبق گفته بلومبرگ، افزایش جریان سرمایه از جانب صندوق سرمایه‌گذاری گری اسکیل، نشان از مثبت‌بودن احساسات سرمایه‌گذاران دارد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری‌ای را که شبیه ETFها هستند می‌توان یک شاخص خوب از تقاضای سرمایه‌گذاران به حساب آورد. اشتهای سیری‌ناپذیر صندوق سرمایه‌گذاری بیت کوین گری اسکیل انکارناپذیر است و پس از هاوینگ چیزی بیش از ۵۳,۰۰۰ واحد بیت کوین به آن افزوده شده است.

سه دلیل برای اینکه دیدگاه صعودی بلومبرگ در ارتباط با قیمت بیت کوین اشتباه استتفاوت قیمت‌ها در صندوق گری اسکیل

قیمت معامله واحدهای این صندوق، به‌نسبت قیمت بیت کوین در صرافی‌ها بالاتر است؛ چرا که معامله‌گران در این صندوق ملزم به پرداخت مبلغی اضافی (شبیه کارمزد) هستند. این اختلاف قیمت به این دلیل ایجاد می‌شود که سرمایه‌گذاران خرد توانایی خرید سهم در این صندوق را ندارند. سرمایه‌گذاری در این صندوق نیازمند پرداخت مبلغی هنگفت است.

سرمایه‌گذاران به دو روش می‌توانند سهم‌های صندوق گری اسکیل را خریداری کنند: خرید مستقیم با استفاده از دلار آمریکا و خرید با استفاده از روش «عینی» و انتقال بیت کوین به صندوق.

تحقیقی که اواخر سال ۲۰۱۹ انجام شد، نشان می‌دهد که ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری‌هایی که در گری اسکیل صورت می‌گیرد از نوع عینی است؛ به عبارت دیگر، لزوما هیچ خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد و این بیت کوین‌ها پیش‌تر توسط سرمایه‌گذار خریداری شده‌اند. صد البته این احتمال نیز وجود دارد که سرمایه‌گذار این حجم بیت کوین را از طریق پلتفرم‌های فرابورسی وام گرفته باشد.

سه دلیل برای اینکه دیدگاه صعودی بلومبرگ در ارتباط با قیمت بیت کوین اشتباه استانواع سرمایه‌گذاری در صندوق گری اسکیل

مثلا جنسیس (Genesis) یکی از شرکت‌های اعطای وام فرابورسی است. طبق گزارش‌ها، حجم وام اعطاییِ فعال این شرکت در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹، چیزی در حدود ۵۴۵ میلیون دلار بوده است.

این نکته را نیز باید به یاد داشت که یک خریدار نهایی برای سهم‌های صندوق سرمایه‌گذاری بیت کوین گری اسکیل وجود دارد، پس می‌توان گفت که این صندوق به فشار فروش بازار می‌افزاید.

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که این بیت کوین‌ها از دست سرمایه‌گذاران حرفه‌ای خارج و به صندوق گری اسکیل (به‌عنوان کاستودین) وارد می‌شود. این امر یک معامله معمولی تلقی می‌شود و تفاوتی با ۸۲ میلیارد دلار معامله‌ای که طی ماه گذشته در صرافی‌ها انجام شده است، ندارد.

قراردادهای آتی باز

گزارش بلومبرگ از رشد قراردادهای آتی باز در بازار بورس کالای شیکاگو (CME) به‌عنوان نشانه‌ای مثبت از بلوغ بیت کوین و افزایش قیمت این ارز دیجیتال یاد می‌کند. اما از بسیاری جهات این استدلال ناقص است. مثلا، صندوق سرمایه‌گذاری مدالیون (Medallion Funds)، با ارزشی معادل ۱۰ میلیارد دلار، به‌تازگی وارد این بازار شده است و نمی‌توان آن را یک سرمایه‌گذاری بلندمدت یا حتی یک نشانه فاندامنتال مثبت در نظر گرفت.

در چنین بازارهای آربیتراژ بزرگی، معاملات خرید و فروش بسیاری صورت می‌گیرد، از همین رو نمی‌توان همبستگی‌ای میان این فعالیت‌ها و صعودی یا نزولی بودن بازار متصور شد. از طرف دیگر، در بازارهایی نظیر بازار بورس شیکاگو، معاملات با نمادی از بیت کوین انجام می‌گیرد و در زمان سررسید قرارداد، بیت کوین فیزیکی معامله نمی‌شود.

گزارش بلومبرگ، از پلتفرم‌های قراردادهای آتی که در بستری قانون‌گذاری‌شده فعالیت می‌کنند، به‌عنوان عاملی حیاتی در ارتباط با پذیرش این ارزها یاد می‌کند. حتی اگر قراردادهای آتی فیزیکی بیت کوین در بکت (Bakkt) را نیز در نظر بگیریم، بیت کوین‌هایی که به‌صورت وجه تضمین در اختیار آنهاست را نمی‌توان به‌عنوان سود به حساب آورد.

از آنجا که بیت کوین طوری طراحی شده است که به‌صورت مستقل و بدون نیاز به ابزارهایی نظیر ETFها عمل کند، نمی‌توان معاملات مشتقه بیت کوین را نشانه‌ای در جهت افزایش پذیرش این ارز دیجیتال به حساب آورد. زمانی می‌توان گفت پذیرش بیت کوین بیشتر شده است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ، به‌صورت مستقیم با بیت کوین در تعامل باشند.

The post سه دلیل برای اینکه دیدگاه صعودی بلومبرگ در ارتباط با قیمت بیت کوین اشتباه است appeared first on ارزدیجیتال.

نمایش متن کامل

توجه: برای دانلود مرورگر به فیلترشکن نیاز دارید ولی بعد از نصب مرورگر مثل مرورگرهای دیگه (کروم، فایرفاکس و ...) کار می کنه!

بیت کوین - کسب درآمد حرفه ای

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.