رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

دولت افغانستان برای مبارزه با داروهای تقلبی از بلاک چین استفاده خواهد کرد

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

وزارت صحت عامه (بهداشت عمومی) افغانستان و چندین شرکت داروسازی این کشور، برای مبارزه با داروهای تقلبی از بلاک چین فنتوم (Fantom) استفاده خواهند کرد.

به گزارش کوین تلگراف، مطابق اظهارات بنیاد فنتوم در تاریخ ۶ ژوییه (۱۶ تیر)، بلاک چین این شرکت که اپرا (Opera) نام دارد، برای ردگیری ۸۰هزار واحد از ۴ محصول دارویی متفاوت در افغانستان به‌کار گرفته خواهد شد و مقیاس این سیستم در اواخر سال و بعد از طی شدن دوره آزمایشی، برای پوشش دادن محصولات بیشتر افزایش خواهد یافت. 

در اولین دوره، ۵۰‌هزار محلول ضدعفونی‌کننده دست، ۱۰هزار کرم مفاصل، ۱۰هزار قرص کوفول (Kofol) و ۱۰هزار کرم پای دیوآکیر (Diaocare) مورد ردگیری قرار خواهد گرفت. این سیستم به‌منظور حل مشکل داروهای تقلبی در افغانستان به‌کار گرفته خواهد شد.

طبق اعلام شرکت فنتوم، پلیس افغانستان در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۰۰ تن داروی تقلبیِ تاریخ‌گذشته یا غیراستاندارد را توقیف کرده است. این شرکت امیدوار است که با ردگیری این محصولات بر روی زنجیره بلاک چین خود، رد غیرقابل تغییری را خلق کند که با آن دست‌کاری اقلام دارویی در زمان جابه‌جایی در زنجیره تأمین ممکن نباشد.

محصولات رهگیری‌شده در این سیستم، مجهز به یک برچسب ارسال هستند که در هر مرحله از روند توزیع، اسکن خواهد شد. هر بار که این برچسب اسکن شود یک تابع هش متشکل از نام محصول، شماره سری، تاریخ انقضا و دیگر جزئیات محصول با یک برچسب زمانی (Timestamp) بر روی بلاک چین ذخیره خواهد شد.

هش یک تابع غیرقابل‌بازگشت ریاضی است. زمانی که یک داده (پیام، فایل و …) به آن وارد می‌شود، در سمت خروجی یک رشته متنی متشکل از حروف و اعداد ساخته می‌شود. با استفاده از خروجی هش ممکن نیست بتوان پیام را حدس زد و به همین دلیل به این نوع توابع «برگشت‌ناپذیر» می‌گویند. با هر تغییر در داده، هش به‌طور کلی تغییر می‌کند. این رشته حرفی – ‌عددی به افراد اجازه می‌دهد مشخص کنند که آیا داده دریافتی با داده‌ای که هش از روی آن محاسبه شده است، مطابقت دارد یا خیر.

پیاده‌سازی این فناوری و اجرای دوره آزمایشی، نتیجه همکاری بین شرکت بلاک چینی فنتوم، وزارت صحت عامه افغانستان و شرکت‌های دارویی بلیس جی‌وی‌اس (Bliss GVS)، رویال استار و نابروس فارما (Nabros Pharma) است. فنتوم همچنین در حال ساخت یک سیستم مدیریت اسناد پزشکی و بیمارستانی مبتنی بر بلاک چین برای وزارت بهداشت است. مایکل کنگ (Micheal Kong)، مدیر ارشد فناوری اطلاعات شرکت فنتوم به کوین دسک گفت:

سیستم مدیریت اسناد پزشکی در حال ساخت، با استفاده از فناوری بلاک چین ما، در گام اول اجازه ثبت ورودی‌های اشتباه را نمی‌دهد و کاری خواهد کرد که افراد سودجو در مقابل ورودی‌های اشتباهشان پاسخگو باشند. بزرگ‌ترین مسئله در کشورهای در حال ‌توسعه، خود سیستم‌های مدیریت اسناد پزشکی نیست، بلکه شناسایی نشدن محل مشکل و نداشتن یک مدرک مستدل برای اقدام علیه آن است.

بریک سکندری (Bariq Sekandari)، مدیر توسعه کسب‌و‌کار شرکت فنتوم، یکی از کسانی بود که نقشی کلیدی در شراکت فنتوم با دولت افغانستان داشت. او شرکت را برای افتتاح یک دفتر در این منطقه ترغیب کرد و برای هماهنگی با دولت، تیمی از افراد بومی را استخدام کرد. این همکاری در ماه نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۹۸) و پس‌ازآن اعلام شد که وزیر صحت عامه افغانستان یک یادداشت تفاهم با شرکت فنتوم امضا کرد. کنگ و سکندری همچنین به کوین تلگراف گفتند که شرکت فنتوم در حال مذاکره با چند نهاد دولتی دیگر هم هست، اما از اعلام جزئیات این گفتگوها خودداری کردند.

The post دولت افغانستان برای مبارزه با داروهای تقلبی از بلاک چین استفاده خواهد کرد appeared first on ارزدیجیتال.

نمایش متن کامل

توجه: برای دانلود مرورگر به فیلترشکن نیاز دارید ولی بعد از نصب مرورگر مثل مرورگرهای دیگه (کروم، فایرفاکس و ...) کار می کنه!

بیت کوین - کسب درآمد حرفه ای

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.