رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

سرمایه‌گذار بزرگ آمریکایی: در نهایت چیزی جایگزین دلار خواهد شد

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

به‌دنبال انتشار خبرهایی مبنی بر تصمیم احتمالی چین برای آزادسازی و فروش گسترده اوراق قرضه ایالات متحده، جیم راجرز (Jim Rogers)، سرمایه‌گذار برجسته آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه خبر راشاتودی گفته که دلار در آستانه ازدست‌دادن جایگاه ویژه خود به‌عنوان اصلی‌ترین ارز ذخیره‌ای جهان است.

به‌ گزارش راشاتودی، راجر می‌گوید که ایالات متحده با داشتن بدهی ملی بیش از ۲۶.۵ تریلیون دلاری، بزرگترین دولت بدهکار تاریخ است و هر روز هم بر حجم بدهی‌های آن افزوده می‌شود. راجر می‌افزاید که ادامه چنین وضعیتی می‌تواند جایگاه دلار را به‌شدت تضعیف کند.

راجر در ادامه با اشاره به سرنوشت پوند بریتانیا و گیلدر هلند (یکای پول رسمی هلند تا سال ۲۰۰۲) که در قرون گذشته در صدر فهرست معتبرترین ارزهای جهانی قرار داشتند، گفت:

از دیرباز تا به امروز، دلار آمریکا به‌عنوان سالم‌ترین و استوارترین ارز در جهان شناخته می‌شده است، اما طوفان تغییرات در حال وزیدن و برهم‌ریختن چارچوب‌های سنتی پیشین است.

من یک آمریکایی هستم و دوست ندارم چنین حرفی بزنم، اما نگرانم که دوران دلار نیز در حال به‌سر‌آمدن باشد یا آنکه چیرگی آن در بازار به پایان خط برسد و ارز دیگری جایگزین آن شود.

راجر می‌گوید که پس از خاتمه آشفتگی کنونی ناشی از جنبش حمایت از سیاه‌پوستان و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا احتمال دارد دلار دوباره در بازار جهانی عرض اندام کند و قدرت خود را به رخ بکشد، اما این آخرین قدرت‌نمایی دلار خواهد بود.

گفتنی است اظهارت راجر در مورد قدرت رو به افول دلار به انتشار گزارش‌هایی از سوی گلوبال تایمز، روزنامه دولتی چین بازمی‌گردد که مدعی شده پکن درصدد است در بحبوبه تنش‌های تجاری کنونی خود با آمریکا دست به کاهش ۲۰ درصدی ذخایر خود از اوراق قرضه آمریکا بزند. همچنین این روزنامه هشدار داده که احتمال دارد چین در بدترین حالت و وقوع یک درگیری نظامی، تمامی ذخایر خود از اوراق قرضه ایالات متحده را به فروش برساند.

راجر می‌گوید:

اگر پکن واقعاً یک‌پنجم از ذخایر خود از اوراق قرضه آمریکا را بفروشند، فشار زیادی بر نرخ بهره در ایالات متحده وارد می‌شود.

راجر که سابقه تأسیس چندین صندوق سرمایه‌گذاری از جمله کوانتوم فاند (Quantum Fund) و سوروس فاند منیجمنت (Soros Fund Management) را در کارنامه دارد، می‌افزاید:

با حراج اوراق قرضه آمریکا در بازار، نرخ‌های بهره در ایالات متحده، افزایش می‌یابد و چنین اقدامی از نقطه‌نظر چین یک اقدام اقتصادی، سرمایه‌گذاری و حتی سیاسی هوشمندانه خواهد بود.

حتی چنین اقدامی می‌تواند به تقویت هرچه بیشتر یوان بینجامد. راجر خاطرنشان می‌کند:

اگر چینی‌ها دست به فروش اوراق قرضه آمریکا بزنند، درواقع دلارهای خود را در بازار می‌فروشند و این باعث می‌شود نرخ برابری یوان در برابر دیگر ارزهای جهان تقویت شود.

ناگفته نماند که طی چند هفته گذشته نیز ارزش یوان در بازارهای جهانی، سیری صعودی را طی کرده است.

از سویی دیگر، چین همانند بسیاری دیگر از کشورها ممکن است به‌دلیل آشفتگی کنونی حاکم بر جامعه آمریکا و سیاست‌های خارجی سخت‌گیرانه کاخ سفید، خواهان خلاص‌شدن از شر ذخایر خود از اوراق قرضه آمریکا باشد.

اگر واشنگتن از دست کشوری خشمگین شود، به‌راحتی می‌تواند با وضع تحریم، آن را مجازات کند. از این رو، همه کشورها از جمله چین، روسیه، هند و برزیل درصدد یافتن یک ارز جایگزین برای دلار آمریکا هستند.

به‌گفته راجر، برنامه‌هایی که پکن به‌عنوان دومین دارنده بزرگ اوراق قرضه آمریکا در جهان در سر دارد، اصلاً برای آمریکا خوب نیست؛ اما از سویی دیگر احتمال دارد که واشنگتن، این تهدید را به اندازه کافی جدی نگیرد.

راجر می‌افزاید:

ترامپ فکر می‌کند از همه زرنگ‌تر است و بنابراین او و تیم‌ مدیریتی‌اش در کاخ سفید، گمان می‌کنند هر کاری که بخواهند می‌توانند بکنند، بی‌آنکه نگران عواقب آن باشند.

بر اسای پیش‌بینی جدید مورگان استنلی (Morgan Stanley)، تلاش پکن برای رواج هرچه بیشتر یوان ممکن است این ارز را طی یک دهه به جایگاه سومین ارز ذخیره‌ای اصلی دنیا برساند؛ به‌گونه‌ای که تا سال ۲۰۳۰ پنج تا ۱۰ درصد از دارایی‌های جهان در قالب یوان ذخیره شده باشند.

The post سرمایه‌گذار بزرگ آمریکایی: در نهایت چیزی جایگزین دلار خواهد شد appeared first on ارزدیجیتال.

نمایش متن کامل

توجه: برای دانلود مرورگر به فیلترشکن نیاز دارید ولی بعد از نصب مرورگر مثل مرورگرهای دیگه (کروم، فایرفاکس و ...) کار می کنه!

بیت کوین - کسب درآمد حرفه ای

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.