رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

دویچه بانک: ارزهای دیجیتال ملی می‌توانند موجب ناآرامی‌های اجتماعی شوند

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

دویچه بانک (Deutsche Bank)، غول صنعت بانک‌داری آلمان با انتشار گزارشی مدعی شده است که پیاده‌سازی و اجرای پروژه‌های ارز دیجیتال ملی یا CBDC در بدترین حالت، ممکن است با مقاومت سیاسی روبه‌رو شود و حتی به وقوع ناآرامی‌های اجتماعی دامن بزند.

به گزارش کریپتوپوتیتو، دویچه بانک، جامع‌ترین گزارش خود را پیرامون ارزهای دیجیتال منتشر کرده است. این بانک‌ پرآوازه در این گزارش به کندوکاو زوایای پیدا و پنهان ارزهای دیجیتال ملی می‌پردازد و اثرات احتمالی آنها را بر بانک‌های مرکزی، مردم و دولت‌ها مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد.

در بخشی از این گزارش که به بررسی تأثیرات ارز دیجیتال ملی بر افراد اختصاص یافته، آمده است که احتمال دارد این پدیده نوظهور با مقاومت‌های سیاسی روبرو شود و به تحریک آشوب‌های اجتماعی بینجامد.

همچنین در این گزارش، دویچه بانک از یادآوری اثرات مثبت CBDC‌ها غافل نشده و تصریح کرده است که این ارزها می‌توانند پرداخت‌ را برای کاربران، بیش از پیش تسهیل کنند. درواقع آحاد جامعه می‌توانند بی‌نیاز از مداخله بازیگران شخص‌ثالث حوزه پرداخت، راحت‌تر و سریع‌تر از همیشه، تراکنش‌های پولی خود را انجام دهند.

علاوه بر این، به‌کمک ارزهای دیجیتال ملی، از مدار خارج‌شدن یک یا چند تن از بازیگران شخص‌ثالث فعال در حوزه پردازش تراکنش‌ها خللی در شاکله نظام پرداخت ایجاد نمی‌کند. دویچه بانک در گزارش خود حتی بحث مقایسه ارز دیجیتال ملی را با پول نقد به میان می‌کشد و می‌نویسد:

بسته به فناوری به‌کاررفته در یک ارز دیجیتال ملی، نقل‌وانتقال پول با آن می‌تواند ناشناس یا حتی کاملاً غیرمتمرکز باشد؛ یعنی درست همان قابلیت‌هایی که پول نقد سنتی در اختیار می‌گذارد.

با این حال، دویچه بانک در گزارش خود خاطرنشان می‌کند که ارزهای دیجیتال ملی باید به‌گونه‌ای عرضه شوند که سناریوهای محتمل برای کاربرد آنها جذاب‌تر از پول نقد سنتی باشد. این بانک می‌نویسد که ارزهای دیجیتال ملی برای زدودن بدبینی حاکم بر تصورات کاربران بالقوه از ارزهای دیجیتال ملی، باید بسیار کارامد باشند و درست همانند پول نقد در افواه عمومی جلوه کنند، اما چنین اتفاقی چگونه رقم می‌خورد. دویچه بانک پاسخ می‌دهد:

برای نیل به این هدف، ارز [دیجیتال ملی] باید واجد کارکردهای سه‌گانه متصور برای یک پول رایج باشد. یعنی هم واسطه مبادله باشد، هم واحد شمارش و سنجش و هم ابزاری برای ذخیره ارزش. علاوه بر این، انجام پرداخت‌ها با آن باید بسیار امن و آسان باشد. دسترس‌پذیری جهان‌شمول آن نیز باید تضمین شود.

فراتر از این‌ها، ارزهای دیجیتال ملی برای ایجاد و افزودن ارزشی ویژه‌ای به نظام‌های مالی کنونی، باید پردازش سرراست و مقرون‌به‌صرفه تراکنش‌های فرامرزی را تسهیل کنند.

ناگفته نماند که دویچه بانک پیش‌تر گفته بود که بیت کوین بسیار ناپایدار است و همین باعث می‌شود پول نقد کماکان به حیات خود ادامه دهد.

دویچه بانک در ادامه گزارش خود با تشریح ابعاد تأثیرات احتمال ارزهای دیجیتال ملی بر افراد، بحث مسائل بالقوه در حوزه حریم خصوصی و سهولت استفاده را پیش می‌کشد. بر اساس داده‌های به‌دست آمده، نارسایی‌های احتمالی ارزهای دیجیتال ملی در حوزه حفظ حریم خصوصی، اهمیت چندانی برای قشر جوان ندارد.

اما در اقتصادهای نوظهور نیز این چنین است؟ آیا قشر جوان ساکن در کشورهای در حال توسعه و کمترتوسعه‌یافته به اندازه همتایان خود در کشورهای پیشرفته، حاضر به پذیرش ارزهای دیجیتال ملی هستند؟

دویچه بانک در گزارش خود می‌نویسد که این یک پرسش حیاتی است و باید پاسخی برای آن یافت شود. چرا؟ زیرا بر اساس آمارگیری‌ها و نظرسنجی‌های پیشین این بانک، افراد هنوز به پرداخت‌های بدون پول نقد با دیده تردید نگاه می‌کنند؛ به‌ویژه در کشورهای اروپا غربی از جمله آلمان.

هنوز که هنوز است معاملات مربوط به سفته‌های بانکی در نظام بانک‌داری بسیار رایج است. همین باعث شده تا دویچه بانک به این نتیجه برسد که پیاده‌سازی سامانه‌ای برای عرضه یک ارز دیجیتال ملی می‌تواند با موانع پرشمار سیاسی مواجه شود. در بدترین سناریوی ممکن، مقاومت نهادهای قانون‌گذار می‌تواند با ایجاد اثر نشت به پایین (Trickle-down Effect) در جامعه به شکل‌گیری ناآرامی‌های اجتماعی دامن بزند.

The post دویچه بانک: ارزهای دیجیتال ملی می‌توانند موجب ناآرامی‌های اجتماعی شوند appeared first on ارزدیجیتال.

نمایش متن کامل

توجه: برای دانلود مرورگر به فیلترشکن نیاز دارید ولی بعد از نصب مرورگر مثل مرورگرهای دیگه (کروم، فایرفاکس و ...) کار می کنه!

بیت کوین - کسب درآمد حرفه ای

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.