رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

معرفی چیپ‌ست 5 نانومتری سامسونگ Exynos 1080 با هسته‌های قدرتمند A78

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

3353_1.jpgواحد خبر mobile.ir :

شرکت سامسونگ در روز پنج‌شنبه 12 نوامبر 2020 (22 آبان 1399) از پروسسور 5 نانومتری پیشرفته Exynos 1080 رونمایی کرده که می‌توان آن را جایگزینی برای Exynos 980 سال گذشته این برند دانست. جایگاه این چیپ‌ست البته در مقایسه با Exynos 980 کاملا ارتقاء پیدا کرده و با حضور برخی ویژگی‌های مدرن به پروسسورهای پرچمدار سامسونگ نزدیک شده است. بدین‌ترتیب از Exynos 1080 می‌توان به‌عنوان محصولی مابین رده میانی و پرچمداران سامسونگ یاد کرد که با حضور یک مودم پیشرفته 5G توجه بسیاری را به خود جلب خواهد کرد. سامسونگ این پردازنده را در همکاری با شرکت Vivo تولید کرده و ظاهرا اولین گوشی مجهز به این پروسسور نیز نام ویوو را بر خود خواهد داشت.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3353/introducing-samsung-exynos-1080-soc_01.jpg

Exynos 1080 که ظاهرا نخستین سیستم روی تراشه ساخته شده با معماری 5LPE سامسونگ به‌حساب می‌آید برای اولین بار در این برند از یک ساختار 4+3+1 هسته‌ای برای پردازنده‌ها بهره می‌برد و GPU جدید آن نیز دو برابر هسته‌های بیشتری در مقایسه با Exynos 980 دارد.

هسته‌های پردازشی حاضر در Exynos 1080 شامل چهار هسته ARM Cortex-A78 و چهار هسته Cortex-A55 می‌شود که دسته اول خود به دو قسمت مجزا شامل یک هسته تکی A78 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز و سه هسته 2.6 گیگاهرتزی مجزای دیگر تقسیم شده و در کلاستر سوم نیز به 4 هسته 2 گیگاهرتزی A55 بر می‌خوریم. در ساختار این پروسسور از یک راه‌حل جدید برای کاهش مصرف انرژی با نام Amigo استفاده شده که به‌گفته سامسونگ با مانیتور کردن میزان مصرف انرژی برای اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها،‌ بهره‌وری انرژی را تا 10 درصد بهبود می‌بخشد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3353/introducing-samsung-exynos-1080-soc_02.jpg

در بخش گرافیکی با پرش بزرگی نسبت به Exynos 980 روبرو می‌شویم و نه‌تنها این بار از گرافیک جدیدتر Mali G78 در این چیپ‌ست استفاده شده بلکه تعداد هسته‌ها نیز از 5 هسته پیشین حالا به 10 عدد افزایش پیدا کرده که فاصله نسبتا زیاد چیپ‌های رده میانی تا پرچمدار سامسونگ را به خوبی پر می‌کند. این تعداد هسته با این‌که هنوز برای رقابت با چیپ‌ست‌های پرچمدار و نمونه‌هایی مثل Kirin 9000 با گرافیک 24 هسته‌ای Mali-G78 راه درازی را در پیش دارد اما برای گوشی‌های پیشرفته رده میانی توان بسیار مناسبی را تأمین می‌کند. سامسونگ برای نمونه از 2.3 برابر (130 درصد بیشتر) پرفورمنس بالاتر این گرافیک در مقایسه با گرافیک 11 هسته‌ای Mali-G77 حاضر در Exynos 990 یاد می‌کند که به‌خوبی از جایگاه بالای گرافیک در Exynos 1080 خبر می‌دهد.

سامسونگ در Exynos 1080 همچنین از نسل جدید واحد پردازش عصبی (NPU) و پروسسور سیگنال دیجیتال (DSP) بهره گرفته و با توان محاسباتی 5.7TOP/s، قدرت استنتاجی بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. پروسسور سیگنال تصویری (ISP) این چیپ‌ست نیز با بهبود فراوانی روبرو شده و این بار از وضوح دوربین تکی 200 مگاپیکسلی و دوگانه 32 مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند. حداکثر وضوح فیلم‌برداری این پروسسور 4K با 60 فریم در ثانیه بوده و از آن‌چه سیستم «تحلیل تصویر هوش مصنوعی» نامیده می‌شود و +HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند. در زمینه حداکثر وضوح مورد پشتیبانی صفحه‌نمایش در این پروسسور نیز با پیشرفت قابل ملاحظه‌ای روبرو می‌شویم جایی‌که برخلاف چیپ‌ست پیشرفته Exynos 990‌ که تنها از نرخ رفرش 60 هرتزی در وضوح +WQHD پشتیبانی می‌کرد، این نرخ در Exynos 1080 به 90 هرتز ارتقاء پیدا کرده و در وضوح فول اچ‌دی پلاس نیز امکان ارتقاء نرخ به‌روزرسانی صفحه‌نمایش تا 144 هرتز وجود دارد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3353/introducing-samsung-exynos-1080-soc_03.jpg

دیگر نکته تعیین‌کننده در ساختار Exynos 1080 به مودم 5G آن تعلق دارد که مثل Exynos 980 درون خود مجموعه و به‌صورت داخلی در نظر گرفته شده اما یک تغییر مهم آن را به کل از تجربه سال گذشته سامسونگ در این زمینه جدا می‌کند؛ این مودم جدید همچون یک پروسسور پرچمدار از هر دو مجموعه فرکانس 5G شبکه‌های sub-6GHz و mmWave پشتیبانی می‌کند که این موضوع با توجه به گستره محدود شبکه mmWave در خارج از مرزهای ایالات متحده آمریکا ظاهرا از تصمیم سامسونگ برای ورود گسترده به بازار 5G آمریکا در رده میانی خبر می‌دهد. حداکثر سرعت دانلود 5G اکسینوس 1080 در دو حالت sub-6GHz و mmWave روی کاغذ به‌ترتیب 3.67 و 5.1‌ گیگابیت بر ثانیه اعلام شده که در مقایسه با Exynos 980 با حداکثر سرعت 2.55Gbps تحت شبکه sub-6GHz پیشرفته بزرگی به حساب می‌آید. در بخش سایر گزینه‌های ارتباطی این چیپ‌ست باید از بلوتوث نسخه 5.2 و وای‌فای 6 یاد کرد. Exynos 1080‌ در زمینه حافظه نیز از رم‌های LPDDR5 و حافظه‌های پر سرعت UFS 3.1‌ پشتیبانی می‌کند.

همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد ظاهرا شرکت ویوو یکی از اولین برندهایی خواهد بود که از Exynos 1080 در یکی از گوشی‌های پیشرفته میان‌رده خود استفاده می‌کند؛ امری‌که البته ظاهرا تا قبل از سال 2021 به‌وقوع نخواهد پیوست. با این‌که نام این مدل هنوز اعلام نشده اما برخی منابع با توجه به حضور Exynos 980 در ساختار Vivo X30 از Vivo X60 به‌عنوان کاندیدای اصلی در این زمینه یاد کرده‌اند.

نمایش متن کامل

دانلود گلها و هایلایت بازیها با لینک مستقیم


Www.soccerwave.ir

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.