رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

آشنایی با برخی قابلیت‌های فناوری واقعیت افزوده (AR)

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

3390_1.jpgواحد خبر mobile.ir :

واقعیت افزوده (Augmented Reality) از جمله فناوری‌های برتر جهان امروز است که با تکیه بر آخرین دستاوردهای فنی، به اصطلاح در لبه تکنولوژی قرار دارد. در این فناوری ورودی از دنیای واقعی و محیط پیرامونی برگرفته می‌شود و سپس با افزودن لایه‌های دیجیتالی و رایانهای، ترکیب پیچیده‌تری از داده‌ها در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که این فناوری «واقعیت افزوده» نامیده می شود. به این ترتیب، امکان تعامل میان محیط واقعی و مجازی و دستکاری دیجیتالی تجربه کاربری فراهم می‌شود و با بلوغ فزاینده این فناوری، موارد کاربرد جدیدی از آن در جهان ارائه می‌شود.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3390/real-world-applications-of-augmented-reality_01.jpg

به لحاظ عملی، در فناوری AR (کوتاه‌شده Augmented Reality به معنی واقعیت افزوده) تصاویر دیجیتال و داده‌های مورد نظر روی اشیای واقعی و فیزیکی به نمایش درمی‌آیند و از طریق ابزارهایی همچون ویدئو، نمایشگرها و عینکهای اختصاصی عرضه می‌شود. به علاوه می‌توان اطلاعات ادراکی جمع‌آوری‌شده توسط رایانه را برای تقویت حواس کاربر به کار گرفت که داده‌های بینایی، شنوایی، لمسی و حتی بویایی از آن جمله است. به این ترتیب محتوای مجازی-دیجیتالی که از پیش ساخته ‌شده، به جهان واقعی افزوده می‌گردد و به صورت بخشی از آن تجربه می‌شود. شیوه‌ای که تفاوت اصلی میان دو فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی (VR) است که در آن، کاربر به طور کامل در جهان مجازی و بدون ارتباط با واقعیت پیرامونی قرار می‌گیرد.

فناوری واقعیت افزوده از جنبه اقتصادی نیز یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد در حال ظهوری است که در آینده نزدیک پیش روی همگان قرار خواهد گرفت. چنان که بر اساس برآوردهای اولیه، پیش‌بینی شده که ارزش کل بازار AR تا پایان سال جاری میلادی به 100 میلیارد دلار برسد. البته هنوز بخش کوچکی از توانایی‌های واقعیت افزوده برای حل مسائل در زمینه‌های مختلف به صورت عملیاتی و تجاری درآمده و در آینده شاهد گسترش چشمگیر استفاده از آن در سراسر جهان خواهیم بود. اما همین موارد کاربرد امروزی نیز از جنبه فنی جذاب و به لحاظ اقتصادی سودآورند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد.

خرده‌فروشی

فروش و توزیع کالاها به مصرف‌کننده نهایی امروزه به بازاری عظیم بدل شده و خریداران می‌توانند از گوشی‌های هوشمند خود برای مقایسه قیمت یا جست‌وجوی اطلاعات استفاده کنند. واقعیت افزوده این امکان را فراهم آورده که افراد در هنگام خرید لباس، کفش، عینک یا هر چیز دیگر، بتوانند پیش از خرید آن را «امتحان» کنند یا برای خرید مبلمان یا وسایل خانه، آن‌ها را واقعا در محیط قرار دهند. به طور مثال شرکت‌هایی همچون وایکینگ (Vyking) و کانورس از پیشگامان کاربرد واقعیت افزوده در بازار کفش هستند. هارلی دیویدسون (Harley Davidson) که یکی از تولیدکنندگان برتر موتور سیکلت در دنیاست، نیز به مشتریان خود این امکان را می‌دهد تا از طریق یک اپلیکیشن اختصاصی واقعیت افزوده، راندن موتور هارلی را به طور عملی و پیش از خرید تجربه کنند و با افزودن ویژگی و رنگ دلخواه به موتور، نتیجه نهایی را به‌صورت واقعی و سه‌بعدی مشاهده کنند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3390/real-world-applications-of-augmented-reality_02.jpg

به علاوه، کمپانی‌هایی همچون WatchBox در زمینه فروش ساعت یا IKEA و Wayfair در حوزه مبلمان و وسایل خانگی، از فناوری واقعیت افزوده برای ایجاد تجربه کاربری و ترغیب مشتری برای خرید بهره گرفته‌اند.

سفر و جهانگردی

واقعیت افزوده در زمینه جهانگردی نیز امکانات بی‌سابقه‌ای را برای فعالان این صنعت ایجاد کرده است. امروزه می‌توان تجربه سفر به هر نقطه‌ای را از پیش در دسترس کاربران قرار داد و تصمیم‌گیری آن‌ها را تسهیل کرد. به طور مثال شیوه‌ای ابداع شده است که در آن با نگریستن به یک بلیط با عینک AR، نقاط دیدنی و مراکز تفریحی برای کاربر فهرست می‌شود. به علاوه پس از آغاز سفر نیز کاربر می‌تواند با عینک‌های مجهز به این فناوری به سیاحت بپردازد و با نگاه کردن به هر جایی، اطلاعات بسیاری را درباره آن مشاهده نماید.

آموزش

ظرف چند سال گذشته، بسیاری از شرکت‌ها و بخش‌های مرتبط با آموزش، استفاده از فناوری‌های جدید از جمله AR را آغاز کرده‌اند. امروزه معلمان و دانش‌آموزان می‌توانند در کلاس‌های درس از عینک‌ها یا دیگر ابزارهای واقعیت افزوده مانند اپ Aurasma برای ساده ساختن فرآیند آموزش و غنا بخشیدن به تجربه حضور در کلاس استفاده نمایند. این ابزارها و برنامه‌ها امکان ارائه اطلاعات بصری را در قالبی واقعی برای معلمان ایجاد کرده‌اند. به این ترتیب موضوعات تدریس از طریق فناوری AR به راحتی تحلیل می‌شود و در ذهن شاگردان نقش می‌بندد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3390/real-world-applications-of-augmented-reality_03.jpg

پزشکی و آموزش آن

واقعیت افزوده در زمینه بهداشت و درمان نیز رفته‌رفته نقشی ویژه و محوری یافته است. به عنوان نمونه پزشکان امروزی می‌توانند با استفاده از ابزارهای واقعیت افزوده حین معاینه و حتی عمل جراحی، اطلاعات دقیق را با نگاه کردن به هر قسمت از بدن بیمار مشاهده کنند و به این ترتیب، کار خود را با کیفیت بالاتری انجام دهند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3390/real-world-applications-of-augmented-reality_04.jpg

در زمینه آموزش پزشکی نیز در بسیاری از مراکز درمانی و دانشگاه‌ها از واقعیت افزوده برای تعلیم دانشجویان و افزایش کیفیت یادگیری آن‌ها استفاده می‌شود. کاربرد این فناوری در زمینه‌هایی همچون آناتومی و مشاهده زنده فرایندهای زیستی سبب شده است که آموزش طب به یکی از کاربردهای جذاب AR بدل شود و به احتمال بسیار در آینده کاربرد بسیار گسترده‌ای از آن را شاهد خواهیم بود.

تعمیر و نگهداری

در صنایع ساخت و نگهداری فنی هم فناوری واقعیت افزوده به تدریج استفاده وسیعی می‌یابد. امروزه از موتور اتومبیل تا دستگاه تراشکاری را می‌توان با استفاده از هدست‌ها و عینک‌های واقعیت افزوده بررسی نمود و حین عیب‌یابی، دقیق‌ترین اطلاعات مرتبط با هر بخش از دستگاه را در اختیار تعمیرکاران قرار داد. امری که در ترکیب با اینترنت اشیا و دسترسی همزمان دستگاه‌ها به یکدیگر، به ابزار بسیار نیرومندی برای نگهداری از تجهیزات بدل خواهد شد.

از سوی دیگر، ابزارهای واقعیت افزوده می‌توانند در سطح کاربران عادی نیز برای نگهداری و آموزش به کار گرفته شوند. به طور مثال به جای استفاده از کتابچه‌های آموزشی، امروزه برخی شرکت‌ها از ابزارهای سه‌بعدی و تعاملی استفاده می‌کنند. ابزارهایی که مصرف‌کنندگان می‌توانند با استفاده از آن‌ها، دستگاه را به خوبی نصب کنند و از کارکرد درست آن اطمینان یابند.

گوگل و فناوری واقعیت افزوده

اما در میان تمام تولیدکنندگان و فعالان مرتبط با فناوری AR، گوگل یکی از مهم‌ترین بازیگران به شمار می‌رود. ابرشرکت آمریکایی اکنون قابلیتهای واقعیت افزوده و سه‌بعدی را نیز به نتایج جست‌وجوی خود افزوده است. به این ترتیب کاربر می‌تواند یک جفت کفش جدید را در زمان خرید آنلاین از یک فروشگاه به صورت واقعی بپوشد یا در حالی که در اتاق نشسته، کوسه‌ مجازی متحرکی را پیش چشمان خود مشاهده نماید! گوگل در گردهمایی توسعه‌دهندگان خود (موسوم به I/O) مواردی از کاربردهای واقعیت افزوده را رونمایی کرده که البته هنوز گستردگی و دامنه استفاده از آن‌ها در نتایج جست‌وجوی گوگل نامشخص است.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3390/real-world-applications-of-augmented-reality_05.jpg

برای مثال اگر فردی ساختمان عضلات بدن را جست‌وجو کند، می‌تواند مدلی از این ساختار را به صورت واقعی پیش روی خود، در عینک‌ یا روی صفحه دوربین مشاهده نماید و به این ترتیب برداشتی واقعی‌تر از آن را به دست آورد. یا آن که برای خرید یک لباس، آن را در کنار دیگر لباس‌ها «واقعا» بپوشد و بعد درباره خرید تصمیم‌گیری کند.

مطابق گزارش Cnet، اشیای سه‌بعدی واقعیت افزوده بناست به تدریج به نتایج جست‌وجوی گوگل اضافه شوند و این امکان برای توسعه‌دهندگان فراهم آید که با چند خط کدنویسی، این اشیا را به وجود آورند. از این رو باید انتظار داشت که بسیاری از غول‌های فناوری امروز، از سامسونگ گرفته تا ولوو، به این برنامه بپیوندند.

البته گوگل به تازگی نسبت به این فناوری توجه نشان نداده است و سابقه تلاش‌های غول آمریکایی در این حوزه به سال 2017 و ارائه پلتفرم Android ARCore بازمی‌گردد. از آن زمان تاکنون ابزارهای متعددی همچون سیستم Playground بر اساس این فناوری ارائه شده‌اند که به کاربران اجازه می‌دهند استیکرهای واقعیت افزوده‌ای موسوم به Playmoji را به عکس‌های ثبت‌شده از دوربین اضافه کنند. از دیگر تلاش‌های گوگل در این زمینه می‌توان به افزودن قابلیت‌های AR به گوگل مپس و تکمیل مداوم اطلاعات آن اشاره کرد. از این رو، می‌توان تکیه بر فناوری واقعیت افزوده را یکی از ستون‌های اصلی راهبرد گوگل به شمار آورد و چشم انتظار نوآوری‌های جذاب و کاربردی این کمپانی در حوزه تجهیزات و برنامه‌های AR باقی ماند.

نمایش متن کامل

دانلود گلها و هایلایت بازیها با لینک مستقیم


Www.soccerwave.ir

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.