رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

چه زمانی آمازون بیت کوین را می‌پذیرد؟

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

تا به امروز آمازون، بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان، از استفاده از بیت کوین به‌عنوان روش پرداخت اجتناب کرده است. با این حال، آیا ورود پی‌پل (PayPal) به فضای ارزهای دیجیتال می‌تواند آمازون را هم به پذیرش بیت کوین ترغیب کند؟ وب‌سایت دیکریپت در مقاله‌ای که اخیراً منتشر کرده، با مطرح‌کردن دیدگاه برخی صاحب‌نظران، احتمال پذیرش بیت کوین در آمازون را بررسی کرده است.

آمازون با درآمد ۲۸۰ میلیارد دلار در سال، بزرگترین پلتفرم تجارت الکترونیک در جهان است. با این حال، این پلتفرم تاکنون از پذیرش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال طفره رفته است؛ اگرچه آمازون مشکلی با فروش کالاهایی که با لوگوی بیت کوین تزیین شده‌اند ندارد.

چشم‌انداز پذیرش بیت کوین به‌عنوان واسطه پرداخت در بزرگترین شرکت تجارت الکترونیکی جهان برای طرفداران بیت کوین بسیار جذاب است، زیرا می‌تواند زمینه‌ساز جلب توجه بیشتر ارزهای دیجیتال برای عامه مردم و ایجاد موج جدیدی از پذیرش این ارز دیجیتال باشد.  

سهام آمازون از بازار تجارت الکترونیک ایالات متحده، ۴۷ درصد و درآمد خالص این پلتفرم بیش از ۲۸۰ میلیارد دلار (تا سال ۲۰۱۹) است. آمازون میزبان بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر ویژه (Prime user) در سراسر جهان است و این فقط تعداد کاربران ویژه این غول تجارت الکترونیک است. با درنظرگرفتن کاربران معمولی، پایگاه کاربری آمازون را می‌توان بسیار بیشتر از این میزان برآورد کرد.

تعداد کاربران ویژه آمازون (به میلیون) در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۱۹ در مقایسه با سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۸. منبع: Statista

خوشبختانه نسل هزاره (متولدین دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی)، که خود را بزرگترین طرفداران بیت کوین می‌دانند، به آمازون نیز علاقه دارند و میزان عضویت این نسل در پلتفرم آمازون، نسبت به نسل‌های پیش و پس از خود بیشتر است.

با بیش از ۱۵۰ میلیون مشتری شناخته‌شده که بسیاری از آنها علاقه‌مند به ارزهای دیجیتال هستند، تأثیر فوق‌العادهٔ پذیرش بیت کوین توسط آمازون کاملاً آشکار است. با این همه، از سال ۲۰۱۴ تاکنون، آمازون از ایدهٔ پذیرش بیت کوین استقبال نکرده‌ است. اما علت چیست؟

موانع پذیرش بیت کوین توسط آمازون

ظاهراً، موانع بسیاری بر سر پذیرش بیت کوین توسط آمازون وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، نوساناتِ نه‌چندان ‌مطلوب این ارز دیجیتال است.  

شان رولند (Sean Rolland)، مدیر محصول سرویس پرداخت بیت کوین بیت‌پی (BitPay)، در مصاحبه‌ای اظهار داشت:

برای اینکه آمازون بتواند به‌طور مستقیم بیت کوین بپذیرد، باید فرایندها و روال مشخصی ایجاد کند. علاوه بر این، این پلتفرم باید بیت کوین و هزاران ارز دیجیتال دیگر را نگهداری و مدیریت کند. آمازون باید برای نگهداری ارزهای دیجیتال، خطرهای مربوط به نوسانات بازار بیت کوین را که بخشی از ماهیت این ارز دیجیتال است بپذیرد و آن را در ترازنامه شرکت در نظر بگیرد. علاوه بر این، فروش و تبدیل ارزهای دیجیتال به ارزهای فیات از طریق صرافی ارزهای دیجیتال یکی دیگر از مسائلی است که باید به آن رسیدگی شود.  

قطعاً بیت‌پی با مشکلات پذیرش بیت کوین آشنا است، زیرا یکی از ارائه‌دهندگان اصلی خدمات پرداخت بیت کوین به هزاران کسب‌وکار مختلف در سراسر جهان محسوب می‌شود. درواقع، بیت‌پی راهی برای خرید از آمازون با استفاده از بیت کوین، البته به‌شکل غیرمستقیم، مهیا کرده است. این روش از کارت‌های هدیه‌ پیش‌پرداخت استفاده می‌کند که از طریق ارزهای دیجیتال خریداری می‌شوند. با این حال، رولند خاطرنشان کرد که نقایص فنی از نوسانات بازار مهم‌تر هستند و برخی از بزرگترین موانع در پذیرش بیت کوین از سوی آمازون، مربوط به رعایت تمامی جوانب فنی است.

مواردی که آمازون به‌ عقیده رولند باید در نظر بگیرد، عبارتند از: پشتیبانی نودها (کامپیوترهای متصل‌ به شبکه)، مدیریت بلاک چین، پذیرش پرداخت از کیف پول‌های امانی (کاستودی) و غیرامانی و حتی پشتیبانی از کوین‌های دیگر؛ کوین‌هایی که کاربران درخواست فراهم‌شدن امکان پرداخت با آنها را خواهند داشت.

مطابقت با قوانین مختلف نظارتی نیز به احتمال زیاد یکی از نگرانی‌های بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان است. با این حال، در نظر دنی اسکات (Danny Scott)، بنیان‌گذار مرکز خدمات بیت کوین کوین‌کرنر (CoinCorner)، بزرگترین مشکل بیت کوین، ناتوانی در مقیاس‌پذیری (تراکنش‌های سریع و کم‌کارمزد) است. او در این خصوص گفت:

از منظر واسطهٔ پرداخت، بیت کوین برای این سطح از مقیاس‌پذیری چندان آماده نیست.

در روز مخصوص کاربران ویژه در سال ۲۰۱۶ (Prime Day ۲۰۱۶)، میزان تراکنش‌های پلتفرم آمازون به رکورد ۶۳۶ تراکنش در ثانیه رسید. در حال حاضر، بیت کوین فقط می‌تواند ۷ تراکنش در ثانیه پردازش کند، که در مقایسه با سرعت پردازش ۶۵,۰۰۰ تراکنش در ثانیه که شبکه‌های پرداختی همچون ویزا و مسترکارت ارائه می‌کنند، چیزی کمتر از قطره‌ای در یک اقیانوس است.

با این همه، اسکات همچنان خوش‌بین است که راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری، همچون شبکه‌ٔ لایتنینگ، بتوانند میزان مقیاس‌پذیری مورد نیاز در شبکه بیت کوین را حتی تا حدی بیشتر از ویزا و مسترکارت فراهم کنند. در وایت‌پیپر لایتنینگ نوشته شده است که به‌هنگام عملی و کاربردی‌شدن شبکه، راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه‌ دوم می‌تواند سرعتی تا حد میلیون‌ها تراکنش در ثانیه داشته باشد.

در ژوئن ۲۰۱۸ (خرداد ۹۷)، مایکل ساپو (Michael Suppo)، تحلیل‌گر ارزهای دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی، در حمایت از شبکهٔ لایتنینگ نوشت:

اگر فکر می‌کنید ایاس قرار است تغییر خارق‌العاده‌ای ایجاد کند و سقف تراکنش در ثانیه را به یک میلیون برساند، شبکهٔ لایتنینگ از این میزان نیز فراتر خواهد رفت و بیت کوین را به گزینهٔ بالقوه پرداخت در سطح کلان تبدیل خواهد کرد. ویزا ۲۴,۰۰۰ تراکنش در ثانیه، بیت کوینِ فعلی ۷ تراکنش در ثانیه، بیت کوین با راه‌حل سِگویت ۱۴ تراکنش در ثانیه و بیت کوین با راه‌حل شبکهٔ لایتنینگ می‌تواند ۳.۵ میلیون تراکنش در ثانیه انجام دهد.

تصویر توییت مایکل ساپو

با این حال، حتی لایتنینگ هم در وضعیت فعلی خود نمی‌تواند مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین را برطرف کند.

آیا ورود پی‌پل به دنیای ارزهای دیجیتال تغییری ایجاد می‌کند؟

در اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ۹۹)، شرکت بزرگ پرداخت دیجیتال پی‌پل، پس از سال‌ها تحقیق و بررسی اعلام کرد که کاربران این سرویس پرداخت می‌توانند با استفاده از کارت اعتباری پی‌پال، بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش و لایت کوین خریداری کنند.

ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌شده در پی‌پل

البته، عده‌ای از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال به برخی از سیاست‌های پی‌پل انتقاد دارند؛ به‌عنوان مثال، پی‌‌پل اجازه نمی‌دهد که ارزهای دیجیتال از کیف پول‌های دیجیتالی شرکت خارج شوند. با این حال، این اقدام پی‌پل را می‌توان گامی بزرگ در جهت پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال دانست. این شرکت همچنین با تبدیل خودکار پرداخت‌های ارز دیجیتال به ارز فیات در زمان فروش، مشکلات مربوط به نوسانات بیت کوین را نیز از میان برداشت.

به عقیده رولند، ورود پی‌پل به دنیای ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک سرمشق، نپذیرفتن بیت کوین را برای سایر شرکت‌ها بسیار دشوار خواهد کرد.

رولند توضیح داد:

تصمیم پی‌پال برای ارائه ارزهای دیجیتال برای فروش به این معنی است که مصرف‌کنندگان بیشتری از ارزهای دیجیتال برای خریدهای اینترنتی استفاده خواهند کرد، خصوصاً هنگامی‌که قیمت بیت کوین و سایر کوین‌ها افزایش یابد. به این ترتیب، صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین، از جمله آمازون، به پذیرش ارزهای دیجیتال به‌عنوان واسطه‌های پرداخت ترغیب خواهند شد تا بتوانند به بخش بیشتری از بازار دست یابند.

راس گِربِر (Ross Gerber)، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گربر کواساکی (Gerber Kawasaki)، اخیراً در توییتی نوشت:

بیت کوین در روند صعودی خود به ۱۶ هزار دلار رسیده است. بیایید واقع‌بین باشیم. پی‌پال، اسکوئر و شاپیفای همگی به استفاده از بیت کوین روی آورده‌اند و ارزهای دیجیتال را به وسیله‌ای کاربردی بدل کرده‌اند. افراد عادی نیز متوجه این مسئله هستند و اگر آمازون نیز بیت کوین را بپذیرد، دیگر تمام است. بیت کوین روندی به‌شدت صعودی خواهد داشت.

تصویر توییت راس گربر

رولند بر این باور است که پذیرش ارزهای دیجیتال، می‌تواند دامنه فروش فروشگاه‌های آنلاین را تا بازارهای بین‌المللی و حتی مناطقی که پذیرش کارت اعتباری عملی نیست گسترش دهد. او افزود:

این کار همچنین کارمزدهای بالا را کاهش داده و شفافیت و کارایی پرداخت را افزایش می‌دهد. ارزهای دیجیتال بسیار ارزشمند هستند، زیرا می‌توان از آنها برای خرید و فروش کالا و خدمات در سطح جهان و بدون خطر کلاهبرداری یا سرقت هویت افراد استفاده کرد.

اسکات نیز این نظر را تأیید کرده و اظهار داشت:

فقط اندکی زمان لازم است تا آمازون بیت کوین را به‌عنوان واسطه پرداخت بپذیرد.

در سال ۲۰۱۳، آمازون نام دامنه amazonbitcoin.com را خرید و چهار سال بعد، آمازون نام‌های دامنه amazonethereum.com ،amazoncryptocurrency.com و amazoncryptocurrencies.com را نیز خریداری کرد. در حال حاضر، این آدرس‌ها به صفحه اصلی Amazon.com هدایت می‌شوند، اما این اقدام نشان می‌دهد که آمازون حداقل از پتانسیل ارزهای دیجیتال آگاه است و قلمروی خود را مشخص کرده است.

از نظر اسکات، اولین گام برای آمازون، احتمالاً نه پذیرش بیت کوین، بلکه دنباله‌روی از شرکت‌های مایکرواستراتژی (MicroStrategy) و اسکوئر (Square) است که اخیراً با بیش از ۶.۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، به فهرست شرکت‌های سهامی عام مشتاق به جمع‌آوری بیت کوین پیوسته‌اند. اسکات افزود:

ممکن است سال‌ها تا رسیدن به این مقصود فاصله داشته باشیم، اما اینکه بالاخره تمام شرکت‌ها در سرتاسر جهان به‌نوعی با بیت کوین سروکار خواهند داشت، اجتناب‌ناپذیر است.

مطمئناً، دور از ذهن نیست که آمازون اقدامات خود را مرحله‌به‌مرحله پیش ببرد و احتمالاً پیش از استفاده از بیت کوین در فروشگاه آنلاین خود، از آن به‌عنوان ذخیره ارزش استفاده کند. اما تا پذیرش بیت کوین به‌عنوان واسطه پرداخت، آمازون راه درازی در پیش دارد و احتمالاً منتظر خواهد ماند تا سایر پذیرنده‌ها مسیر را هموارتر کنند.

The post چه زمانی آمازون بیت کوین را می‌پذیرد؟ appeared first on ارزدیجیتال.

نمایش متن کامل

توجه: برای دانلود مرورگر به فیلترشکن نیاز دارید ولی بعد از نصب مرورگر مثل مرورگرهای دیگه (کروم، فایرفاکس و ...) کار می کنه!

بیت کوین - کسب درآمد حرفه ای

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.