رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

جزئیاتی از استخراج اتریوم کلاسیک بعد از هاردفورک اخیر این شبکه

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

بیش از یک ماه است که ماینرهای اتریوم کلاسیک می‌توانند با استفاده از کارت‌های گرافیک ۴ گیگابایتی و پایین‌تر هم استخراج این ارز دیجیتال را انجام دهند. تا پیش از این امکان استخراج اتریوم کلاسیک با کارت گرافیک ۴ گیگابایت و پایین‌تر از بین رفته بود.

تمامی این اتفاق‌ها طی هاردفورکی موسوم به تانوس (Thanos)، در انتهای ماه نوامبر (اوایل آذر) عملیاتی شد. در این مقاله از وب‌سایت ۲miners می‌خواهیم ابعاد این هاردفورک و تأثیرات آن بر استخراج اتریوم کلاسیک و هش ریت شبکه را بررسی کنیم.

دلیلی که توسعه‌دهندگان اتریوم کلاسیک برآن شدند تا چنین اقدامات سفت‌وسختی را به مرحلهٔ اجرا بگذارند، وقوع چندین حمله ۵۱ درصد در اوت ۲۰۲۰ (مرداد) بود. در روزهای آغازین آن ماه، کاربران اتریوم کلاسیک از یکی از بزرگترین شکاف‌ها در تاریخ این شبکه متحمل زیان سنگینی شدند. در نتیجهٔ این گسست، تقریباً ۳,۵۰۰ بلاک از زنجیرهٔ اصلی خارج شدند و وقت و هزینهٔ گزافی از ماینرهای شبکهٔ اتریوم کلاسیک به هدر رفت.

از این رو توسعه‌دهندگان شبکهٔ اتریوم کلاسیک برآن شدند تا با عملیاتی‌کردن برنامهٔ امنیتی جدید، دست به معرفی یک الگوریتم استخراج تازه بزنند. این اتفاق می‌توانست به ایجاد تمایز بیشتر میان اتریوم کلاسیک و اتریوم که هر دو از الگوریتم استخراجی مشابهی استفاده می‌کردند، کمک بسیاری کند. از آنجا که اتریوم کلاسیک، ارز دیجیتال غالب الگوریتم Ethash نیست (اتریوم کوین قالب است)، هکرها به‌سادگی هرچه تمام‌تر می‌توانستند با اجاره توان هش از پلتفرم نایس‌هش، حملاتی را علیه شبکهٔ این ارز دیجیتال ترتیب بدهند. فارغ از این، پرواضح است که اتریوم کلاسیک به بزرگی اتریوم نبوده و نیست.

با تمام این تفاصیل، اتریوم کلاسیک سرانجام توانست از این حملات به نفع خود بهره‌برداری کند. شبکه این ارز دیجیتال بالاخره الگوریتم ماینینگ خود را تغییر داد و با کاهش اندازهٔ فایل دگ (DAG) و افزایش نرخ هش خود، امکان استخراج روی پردازنده‌های گرافیکی ۳GB و ۴GB را برای کاربران خود فراهم کرد. پیشتر در تاریخ ۲۸ نوامبر (۸ آذر)، این تغییرات روی شبکه اتریوم کلاسیک عملی شد.

گفتنی است فایل دگ یک بلاک دادهٔ ویژه است که به کاربران اجازه می‌دهد با استخراج ارز دیجیتال از آن کسب درآمد کنند. فایل دگ در حافظهٔ پردازندهٔ گرافیکی بارگذاری می‌شود و با تغییر دوره‌ها (Epoch) و گذشت زمان، افزایش می‌یابد. وقتی حجم فایل دگ به حجم حافظهٔ پردازندهٔ گرافیکی نزدیک می‌شود، پردازندهٔ گرافیکی از کار می‌ایستد و بنابراین عملیات استخراج متوقف می‌شود.

هاردفورک تانوس

تازه‌ترین هاردفورک شبکهٔ اتریوم کلاسیک که چندی پیش فعال شد، تانوس نام دارد. این هاردفورک، طرح پیشنهادی EСIP-1099 را به مرحلهٔ اجرا درآورد. هاردفورک تانوس در ۳۰ نوامبر (۱۰ آذر) روی بلاک شمارهٔ ۱۱,۷۰۰,۰۰۰ پیاده‌سازی شد.

هدف اصلی این هاردفورک، کاهش اندازهٔ فایل دگ بود. با انجام این کار، پردازنده‌های گرافیکی ۳GB و ۴GB می‌توانند همچنان به استخراج اتریوم کلاسیک ادامه دهند و بار دیگر مسئولیت تأمین امنیت این شبکه را به دوش بکشند.

شبکه اتریوم کلاسیک با اجرایی‌کردن هاردفورک تانوس، درصدد کاهش اندازهٔ فایل دگ از دورهٔ ۳۹۰ به ۱۹۵ بود. در اثر این تغییر، اندازهٔ فایل دگ کاهش پیدا کرد و پردازنده‌های گرافیکی قدیمی توانستند آن را بارگذاری کنند و به فعالیت خود ادامه دهند. افزون بر این، اتریوم کلاسیک پروژه‌ای معتبر با سابقه‌ای طولانی است و ماینرهای آن دیگر مجبور نبودند به ابهامات دیگران پیرامون سودآوری مشارکت در استخراج این شبکه پاسخ دهند. برخلاف دیگر پروژه‌های تازه ازراه‌رسیده، اتریوم کلاسیک در عرض چند روز محو و نابود نمی‌شود.

توسعه‌دهندگان اتریوم کلاسیک در این مورد می‌گویند:

در دورهٔ فعلی (۳۷۲)، سایز دگ ۳.۹۱ گیگابایت است و پردازنده‌های گرافیکی ۴ گیگابایتی در آستانهٔ منسوخ‌شدن هستند، این در حالی است که این دستگاه‌ها بخش اعظمی از هش ریت Ethash را به خود اختصاص داده‌اند. اِعمالِ این تغییر، سایز دگ را از ۳.۹۱ به ۲.۴۷ گیگابایت کاهش خواهد داد. با کاهش نرخ رشد، پردازنده‌های ۴ گیگاباتی حداقل تا ۳ سال آینده پشتیبانی خواهند شد.

با اجرایی‌شدن هاردفورک تانوس، اندازهٔ فایل دگ با سرعت کمتری افزایش پیدا می‌کند. پیش از این هاردفورک، دوره‌های زمانی روی الگوریتم Ethash هر ۳۰ هزار بلاک تغییر می‌کرد و اندازهٔ فایل دگ نیز با هر دورهٔ زمانی جدید زیاد می‌شد. اما پس از این هاردفورک دوره‌های زمانی هر ۶۰ هزار بلاک تغییر می‌کنند. بنابراین اندازهٔ فایل دگ، آهسته‌تر افزایش پیدا می‌کند.

نگاهی به الگوریتم استخراج جدید اتریوم کلاسیک

هاردفورک تانوس الگوریتم استخراج اتریوم کلاسیک را از Ethash به Etchash تغییر می‌دهد. Etchash درواقع نسخهٔ اصلاح‌شدهٔ الگوریتم Dagger Hashimoto است که اتریوم کلاسیک از آن استفاده می‌کند. بنابر آنچه توسعه‌دهندگان اتریوم کلاسیک در پلتفرم گیت‌هاب نوشته‌‌اند، این الگوریتم از نظر عملکرد با الگوریتم Ethash قابل‌مقایسه است، با این تفاوت که به پردازنده‌های گرافیکی با حافظهٔ کم از قبیل مدل‌های ۴GB ،۳GB و ۶GB اجازه می‌دهد که به فعالیت خود در استخراج اتریوم کلاسیک در درازمدت ادامه دهند.

علاوه بر این، تغییرات الگوریتم استخراج اتریوم کلاسیک، این شبکه را از خطر ای‌سیک‌ها مصون می‌کند. Etchash همان نسخهٔ اصلاح‌شدهٔ Ethash با تغییرات تازه است. بنابراین، سخت‌افزارهای ای‌سیک پس از اجرای هاردفورک تانوس دیگر قادر به اجرای الگوریتم جدید نیستند؛‌ چراکه این سخت‌افزارها تنها قادرند با پارامترهای از پیش تعیین‌شده کار کنند. با اجرای الگوریتم تازه، نرخ هش میان مالکان پردازنده‌های گرافیکی توزیع می‌شود؛ بنابراین از درجه تمرکز توان رایانشی ماینرها کاسته می‌شود.

لوک ویلیامز (Luke Williams) خالق الگوریتم ماینینگ Etchash است. وی در سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور ۹۹) این الگوریتم را معرفی کرد.

ماینرهای اتریوم کلاسیک پس از فعال‌سازی هاردفورک تانوس با مشکلی مواجه نشدند؛ چراکه اکثر نرم‌افزارهای استخراج، پیش از هاردفورک به‌روزرسانی شده‌اند. علاوه بر این، دستگاه‌های استخراج از قابلیتی موسوم به سوئیچ خودکار (Auto-Switch) پشتیبانی‌ می‌کنند؛ به این معنی که به‌طور خودکار، الگوریتم استخراج جدید را به اجرا درمی‌آورند.

آینده استخراج اتریوم کلاسیک

بنابر آمار و ارقام پلتفرم HiveOS، حدود ۴۵ درصد از کارت‌های گرافیک‌ AMD دارای ۴ گیگابایت حافظه هستند.

این بدان معناست که وقتی اندازهٔ فایل دگ در شبکهٔ اتریوم به ۴ گیگابایت می‌رسد، بسیاری از کاربران شاید دیگر تمایلی به ادامه استخراج در حالت زامبی (Zombie Mode)‌ یا دیگر موارد نداشته باشند و بخواهند سراغ اتریوم کلاسیک بروند. درنتیجه سودآوری اتریوم کلاسیک ممکن است کاهش یابد، زیرا پاداش بلاک ثابت است و با افزایش مشارکت‌کنندگان در شبکه، این پاداش میان افراد بیشتری تقسیم می‌شود که به کاهش سهم هر ماینر می‌انجامد.

با این حال، حتی با خروج ای‌سیک‌ها از شبکهٔ اتریوم کلاسیک، سودآوری این ارز دیجیتال ممکن است در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی کاهش پیدا کند.

از سویی دیگر اگر کارمزد تراکنش‌ها در شبکهٔ اتریوم همانند ماه اوت (مهر) افزایش یابد، دارندگان پردازنده‌های گرافیکی ۴GB ممکن است استخراج اتر را دست‌کم برای چند ماه بیشتر ادامه دهند.

جمع‌بندی

هاردفورک اتریوم کلاسیک، گامی مهم در روند توسعهٔ این ارز دیجیتال است. این هاردفورک از شبکهٔ اتریوم کلاسیک در برابر حملات ۵۱ درصد محافظت می‌کند، الگوریتم ماینینگ را تغییر می‌دهد و ای‌سیک‌ها را از میدان استخراج بیرون می‌کند. علاوه بر این، این هاردفورک به دارندگان کارت‌‌های گرافیکی قدیمی اجازه می‌دهد تا همچنان بتوانند از مشارکت در فرایند استخراج اتریوم کلاسیک، درآمد کسب کنند.

ممکن است در پی این تغییرات، سودآوری استخراج اتریوم کلاسیک کاهش یابد، اما این فقط یک فرضیه است. در حال حاضر می‌توان به این تغییرات خوشبین بود، چراکه وضعیت امنیتی اتریوم کلاسیک رو به‌ بهبود است.

The post جزئیاتی از استخراج اتریوم کلاسیک بعد از هاردفورک اخیر این شبکه appeared first on ارزدیجیتال.

نمایش متن کامل

توجه: برای دانلود مرورگر به فیلترشکن نیاز دارید ولی بعد از نصب مرورگر مثل مرورگرهای دیگه (کروم، فایرفاکس و ...) کار می کنه!

بیت کوین - کسب درآمد حرفه ای

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.