رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

معرفی Dimensity 1200 و Dimensity 1100- تراشه‌های 6 نانومتری جدید مدیاتک با هسته‌های Cortex-A78

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

3468_1.jpgواحد خبر mobile.ir :

مدیاتک در روز 20 ژانویه 2021 (1 بهمن 1399) از دو تراشه جدید با نام‌های Dimensity 1200 و Dimensity 1100 رونمایی کرد. پردازنده‌های تازه، نخستین محصولات شرکت تایوانی به حساب می‌آیند که با فناوری 6 نانومتری TSMC ساخته شده‌اند و در ساختار آنها از هسته‌هایی مبتنی بر معماری Cortex-A78 استفاده شده است. این دو پروسسور از نظر سخت‌افزاری با یکدیگر شباهت دارند اما بازار هدف آنها متفاوت است. مدیاتک اولین چیپ از خانواده Dimensity یعنی Dimensity 1000 را در اواخر نوامبر 2019 معرفی کرد. این تراشه و نسخه Plus آن اگر چه در حد و اندازه‌ پروسسورهای پرچمدار مانند اسنپ‌دراگون 865 ظاهر نشدند، اما به ویژگی‌های جالب توجهی مجهز شده بودند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3468/introducing-mediatek-dimensity-1100-and-dimensity-1200-socs_01.jpg

جی‌سی هسو (JC Hsu)، معاون و مدیر کل مدیاتک در کسب‌وکار ارتباطات بی‌سیم، در خصوص محصولات جدید می‌گوید: «مدیاتک به گسترش سبد محصولات 5G خود ادامه می‌دهد و راهکارهای کاملا یکپارچه‌ای را برای طیفی از دستگاه‌ها، از میان‌رده تا رده بالا ارائه می‌کند. Dimensity 1200 جدید ما با پشتیبانی از دوربین 200 مگاپیکسلی و قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی، در کنار ویژگی‌های نوآورانه ارتباطی، نمایشگر، صدا و ارتقاء بازی نمونه‌ای برجسته به شمار می‌رود. »

تراشه‌های جدید 6 نانومتری مدیاتک به 8 هسته پردازشی شامل Cortex-A78 وCortex-A55 (با آرایشی متفاوت که در ادامه به آن اشاره خواهد شد) مجهز شده‌اند. این پروسسورها از حداکثر 16 گیگابایت رم LPDDR4x و حافظه داخلی از نوع UFS 3.1 پشتیبانی می‌کنند.

گرافیک هر دو چیپ را پردازنده 9 هسته‌ای Mali-G77 MP9 تشکیل می‌دهد که پیش از این در تراشه‌های سری Dimensity 1000 هم شاهد آن بودیم. این مسأله شاید در تراشه میان‌رده‌ای مانند Dimensity 1100 نقطه‌ضعف عمده‌ای نباشد، اما به‌کارگیری آن در پردازنده‌های پیشرفته Dimensity 1200 نومیدکننده به نظر می‌رسد. در واقع، پروسسوری مانند Exynos 1080 سامسونگ، که به عنوان محصولی مابین میانی و پیشرفته رده‌بندی می‌شود، از نظر پردازنده گرافیکی قوی‌تر از تراشه‌های جدید مدیاتک ظاهر شده است؛ چرا که در ساختار آن از گرافیک Mali G78 با 10 هسته استفاده شده است.

مودم نسل پنجم در هر دو چیپ‌ست یکپارچه شده و میزان مصرف انرژی آن با بهره‌گیری از فناوری 5G UltraSave مدیاتک کاهش یافته است. این تراشه‌ها از شبکه‌هایی با فرکانس زیر 6 گیگاهرتز در هر دو حالت مستقل (SA) و غیر مستقل (NSA) پشتیبانی می‌کنند، اما همچنان خبری از فناوری mmWave در آنها نیست. حداکثر سرعت دانلود و آپلود در این دو چیپ‌ست به ترتیب 4.7 و 2.5 گیگابیت در ثانیه اعلام شده است و پشتیبانی از تجمیع دوگانه اپراتورهای 5G یا 2CC CA، دسترسی به طیف FDD و TDD و قابلیت VoNR از دیگر ویژگی‌های مودم محصولات جدید مدیاتک به شمار می‌رود.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3468/introducing-mediatek-dimensity-1100-and-dimensity-1200-socs_02.jpg

به علاوه، پشتیبانی از دو سیم‌کارت 5G به طور همزمان، نسخه 5.2 بلوتوث، وای‌فای 6، پخش محتوای +HDR10، برداشت تصویر 4K با نرخ 60 فریم در ثانیه، ضبط ویدئوی AV1 و همچنین قابلیت‌های متنوع هوش مصنوعی (مانند ثبت تصاویر پانوراما در شب، کاهش نویز وارتقای هوشمند کیفیت ویدئوهای 4K از SDR به HDR) از دیگر ویژگی‌های این دو تراشه محسوب می‌شود. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به هر دو پردازنده خواهیم داشت و ابتدا با نمونه پیشرفته‌تر یعنی Dimensity 1200 آغاز می‌کنیم.

Dimensity 1200

تراشه Dimensity 1200 از 8 هسته پردازشی در 3 کلاستر تشکیل شده است. قوی‌ترین کلاستر شامل یک هسته Cortex-A78 با فرکانس 3 گیگاهرتز بوده و کلاستر بعدی 3 هسته از همین نوع را شامل می‌شود اما حداکثر سرعت کلاک آن 2.6 گیگاهرتز اعلام شده است. 4 هسته دیگر این چیپ‌ست هم نمونه‌هایی 2 گیگاهرتزی هستند که بر مبنای معماری Cortex-A55 طراحی شده‌اند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3468/introducing-mediatek-dimensity-1100-and-dimensity-1200-socs_03.jpg

به نظر می‌رسد مدیاتک در برنامه موسوم به CXC شرکت ARM حضور ندارد؛ برنامه‌ای که در آن ARM با همکاری شرکای تجاری خود، هسته کاستوم Cortex-X1 را رونمایی کرده است. برای مقایسه بهتر است بدانید که سامسونگ و کوالکام در پروسسورهای پیشرفته اخیر خود یعنی Exynos 2100 و اسنپ‌دراگون 888 از همین چیدمان 4+3+1 استفاده کرده‌اند اما قوی‌ترین نمونه را هسته کاستوم Cortex-X1 تشکیل می‌دهد.

مدیاتک در +Dimensity 1000 از 4 هسته 2.6 گیگاهرتزی Cortex-A77 و 4 هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A55 استفاده کرده بود. به گفته شرکت سازنده، در محصول جدید هسته‌ 3 گیگاهرتزی Cortex-A78 معادل 20 درصد سریع‌تر از هسته‌های قبلی عمل می‌کند و توان پردازشی کل تا 22 درصد و کارایی و مصرف انرژی تا 25 درصد نسبت به نسل قبلی بهبود یافته است.

این چیپ‌ست از بالاترین نرخ به‌روزرسانی در میان تمام تراشه‌های کنونی بازار برخوردار بوده و نرخ به‌روزرسانی نمایشگر آن حداکثر 168 هرتز در رزولوشن فول اچ‌دی پلاس اعلام شده است؛ قابلیتی که این پروسسور را به گزینه مناسبی برای گوشی‌های مخصوص بازی تبدیل می‌کند. مدیاتک پیش از این هم در +Dimensity 1000 برای نخستین بار قابلیت پشتیبانی از نمایشگرهای 144 هرتزی را ارائه کرد و اندکی پس از معرفی این تراشه، شاهد به‌کارگیری آن در اسمارت‌فون پرچمدار iQOO Z1 محصول برند iQOO ویوو بودیم.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3468/introducing-mediatek-dimensity-1100-and-dimensity-1200-socs_04.jpg

نکته جالب در خصوص این تراشه مجهز بودن به فناوری موسوم به PQ Engine 3.0 است که از قابلیت ردیابی اشعه یا Ray Tracing پشتیبانی می‌کند. این ویژگی گرافیکی ظاهرا افزونه‌ای نرم‌افزاری است که برای ارائه نورپردازی و بازتاب‌های واقعی‌تر کاربرد دارد و به طور مشخص راهکاری برای اپلیکیشن‌های بازی و AR به حساب می‌آید.

تراشه پرچمدار مدیاتک به همان واحد پردازش هوش مصنوعی APU 3.0 حاضر در Dimensity 1000 مجهز شده، با این تفاوت که مطابق اعلام شرکت سازنده عملکرد آن 10 درصد نسبت به نمونه پیشین بهبود یافته است.

Dimensity 1200 با داشتن ISP یا پردازنده سیگنال تصویری 5 هسته‌ای از حسگرهای دوربین تا حداکثر 200 مگاپیکسل و دوربین دوگانه با وضوح 16+32 مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند. همچنین از آنجا که این تراشه از HDR متغیر برای ویدئوهای 4K پشتیبانی می‌کند، دامنه دینامیکی پویا نیز تا 40 درصد افزایش یافته است.

Dimensity 1100

دیگر چیپ‌ست معرفی‌شده مدیاتک Dimensity 1100 است که تراشه‌ای 8 هسته‌ای شامل چهار هسته 2.6 گیگاهرتزی Cortex-A78 و 4 هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A55 است. Dimensity 1100 از سایر جنبه‌ها نقاط مشترک زیادی با پردازنده پرچمدار سال گذشته مدیاتک دارد. در این تراشه هم شاهد استفاده از پردازنده گرافیکی Mali-G77 MC9 و پشتیبانی از نرخ به‌روزرسانی 144 هرتز (یا +QHD در نرخ 90 هرتز) هستیم؛ ویژگی‌هایی که محصول جدید را برای اسمارت‌فون‌های رده میانی کاملا مناسب می‌سازد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3468/introducing-mediatek-dimensity-1100-and-dimensity-1200-socs_05.jpg

این چیپ‌ست با پشتیبانی از حسگر دوربین تا 108 مگاپیکسل در مقایسه با Dimensity 1000 با پشتیبانی از دوربینی با رزولوشن 80 مگاپیکسل، عملکرد بهتری خواهد داشت.

بر اساس اعلام منابع خبری، نخستین گوشی‌های مجهز به Dimensity 1200 و Dimensity 1100 اواخر سه‌ماهه نخست یا اوایل فصل دوم سال جاری میلادی روانه بازار خواهند شد. به علاوه، تولیدکنندگانی مانند شیائومی، اوپو، ویوو و ریل‌می از جمله سازندگانی هستند که اسمارت‌فون‌هایی مجهز به تراشه‌های جدید مدیاتک را به تولید می‌رسانند. همچنین ظاهرا ریل‌می و برند Redmi شیائومی تأیید کرده‌اند که از تراشه Dimensity 1200 در محصولات آتی خود استفاده خواهد کرد.

نمایش متن کامل

دانلود گلها و هایلایت بازیها با لینک مستقیم


Www.soccerwave.ir

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.