رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

وزارت صنعت: سهم ایران از استخراج بیت کوین سالانه ۶۶۰ میلیون دلار است

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

بر اساس گزارش‌های وزارت صمت، استخراج جهانی سالیانه بیت کوین ۳۲,۴۰۰۰ بیت کوین، معادل ۱۱ هزار میلیون دلار است که برآورد می‌شود استخراج فعلی این ارزدیجیتال به‌صورت غیر رسمی در ایران سالیانه حدود ۴ تا ۶ درصد تولید جهانی، یعنی حدود ۱۹,۵۰۰ واحد بیت کوین، معادل ۶۶۰ میلیون دلار، باشد.

به گزارش ارزدیجیتال و به نقل از ایسنا، بر اساس آمار و اطلاعاتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) منتشر کرده است، از ۲۸ آبان سال گذشته تا پایان دی ماه امسال ۱,۸۷۰ مورد ثبت نام در سامانه بهین یاب برای صدور جواز تأسیس در زمینه استخراج ارزهای دیجیتال انجام شده که ۱,۳۸۰ مورد مجوز صادر شده که مجموع ظرفیت جوازهای تأسیس صادرشده ۷۶ میلیون ترا هش بر ثانیه، معادل تقاضای ۱,۷۰۰ مگاوات است.  

البته بر اساس این گزارش اکثر مجوزها فاقد پیشرفت فیزیکی بوده و ابطال سیستمی شده است.  

در این میان، در مدت یادشده ۱۶ مورد ثبت نام برای صدور پروانه بهره‌برداری انجام شده که از میان آنها تنها دو مورد موفق به دریافت پروانه بهره‌برداری شده‌اند. مجموع ظرفیت پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده نیز ۵ هزار ترا هش بر ثانیه معادل تقاضای ۰.۱ مگاوات است.  

همچنین در این گزارش آمده که بر اساس اعلام وزارت نیرو با ۲۱ بنگاه به میزان ۳۱۰ مگاوات قرارداد منعقد شده که ۷ واحد از آنها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مستقر هستند و برای هیچ یک پروانه بهره‌برداری در سامانه بهین یاب صادر نشده است.  

در مورد وضعیت خود اظهاری در سامانه بهین یاب نیز این گزارش از ثبت‌نام ۲,۱۱۲ مورد متقاضی خبر می‌دهد که ۱,۲۲۶ مورد از آنها حدود ۱۱ میلیارد تومان عوارض دولتی برای ۵۶,۷۰۰ دستگاه پرداخت کرده‌اند و مجموع تعداد ماینرهای اظهار شده در فرایند تاکنون ۱۲۰ هزار دستگاه بوده است.  

در این گزارش به وضعیت ارزهای دیجیتال در جهان و ایران هم پرداخته شده که بر اساس آن، ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در دنیا ۹۴۰ میلیارد دلار، گردش روزانه آن ۱۵۳ میلیارد دلار و تعدادارزهای جهانی ۸,۲۴۹ عدد عنوان شده که سهم بیت کوین از کل این بازار ۶۸ درصد است. همچنین میزان استخراج سالیانه ارزهای دیجیتال در دنیا ۹,۷۰۰ میلیون دلار و ظرفیت استخراج سالیانه ارزهای دیجیتال در ایران ۶۶۰ میلیون دلار، معادل ۷.۵ درصد کل دنیا تخمین زده شده است.  

همچنین استخراج جهانی سالیانه بیت کوین ۳۲۴ هزار بیت کوین، معادل ۱۱ هزار میلیون دلار است که برآورد می‌شود استخراج فعلی این ارز دیجیتال به‌صورت غیر رسمی در ایران سالیانه حدود ۴ تا ۶ درصد تولید جهانی، یعنی حدود ۱۹۵۰۰ بیت کوین، معادل ۶۶۰ میلیون دلار باشد. این در حالی است برآوردها حاکی از آن است که ظرفیت استخراج و مجوزهای صادره در صورت تبدیل به پروانه بهره‌برداری در ایران معادل ۴۲,۰۰۰ بیت کوین یعنی ۱,۴۰۰ میلیون دلار باشد.  

گفتنی است که در محاسبات یاد شده نرخ هر بیت کوین ۳۴ هزار دلار در نظر گرفته شده است.  

ایجاد فرایند خوداظهاری از ۲۷ مردادماه امسال شروع شده و همچنان ادامه دارد، اما فرصت ثبت‌نام متقاضیان، پرداخت حقوق و عوارض دولتی، دریافت مجوز فعالیت از وزارت صمت یا اعلام فهرست مراکز دارای جواز تأسیس استخراج برای متقاضیانی که قصد واگذاری دستگاه را دارند پنجم بهمن ماه به پایان رسید.  

پنجم اسفندماه امسال نیز مهلت تعیین تکلیف ماینرها و بارگذاری مدارک توسط متقاضیان در سامانه بهین یاب به پایان می‌رسد.

البته آمار ارائه شده مربوط به واحدهایی است که با مجوز فعالیت می‌کنند، اما در هفته‌های اخیر در پی افزایش مصرف برق در کشور و خاموشی‌های پراکنده، فعالیت تعدادی از ماینرهای بدون مجوز متوقف شده است.

در زمستان امسال ابتدا کلان شهرها به ویژه تهران با آلودگی شدید هوا مواجه بودند که علت آن استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها به دلیل کمبود گاز طبیعی بود، هرچند اظهارات ضد و نقیضی در این رابطه مطرح شد. بعد از آن هم شاهد قطعی گسترده برق منازل و سپس برق شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی بودیم که گمانه‌زنی‌های مختلفی در این زمینه مطرح شده. برای مثال در هفته‌های گذشته، گزارش‌هایی از حضور چینی‌ها برای استخراج بیت‌کوین در ایران منتشر شده و این گمانه‌زنی مطرح شده که یکی از دلایل قطعی گسترده برق در سال جاری افزایش چشمگیر استخراج ارزهای دیجیتال به‌صورت قانونی و غیرقانونی است. بنابراین در هفته‌های اخیر اخباری از برخورد با برخی از ماینرهای غیرمجاز منتشر و همچنین اعلام شد که در راستای مدیریت مصرف برق و جلوگیری از خاموشی با استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال مجاز مذاکره شد تا در این زمان فعالیت خود را متوقف کنند و در این راستا فعالیت استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال چینی هم متوقف شد.

البته سخنگوی شرکت ملی گاز نیز اخیرا اعلام کرده که مصرف گاز از ابتدای دی ماه حدود ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته که یکی از دلایل این مسئله، شیوع بیماری کرونا و افزایش استفاده از آب گرم و دلیل دوم آن ورود موج سرما به کشور است.

The post وزارت صنعت: سهم ایران از استخراج بیت کوین سالانه ۶۶۰ میلیون دلار است appeared first on ارزدیجیتال.

نمایش متن کامل

توجه: برای دانلود مرورگر به فیلترشکن نیاز دارید ولی بعد از نصب مرورگر مثل مرورگرهای دیگه (کروم، فایرفاکس و ...) کار می کنه!

بیت کوین - کسب درآمد حرفه ای

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.