رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

معرفی اسنپ‌دراگون X65 و X62 – نسل جدید مودم‌های 5G کوالکام

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

3506_1.jpgواحد خبر mobile.ir :

از ارائه اسنپ‌دراگون X50 به عنوان نخستین مودم برای تجهیز گوشی‌های هوشمند به فناوری 5G حالا بیش از چهار سال می‌گذرد. کوالکام پس از این مودم به ترتیب دو محصول دیگر با نام‌های اسنپ‌دراگون X55 و X60 را روانه بازار کرد. این کمپانی در روز سه‌شنبه 9 فوریه سال جاری میلادی (21 بهمن 1399) از نسل چهارم مودم‌های 5G خود رونمایی کرد. یکی از این محصولات اسنپ‌دراگون X65 نام دارد و نخستین مودمی محسوب می‌شود که روی کاغذ سرعتی معادل 10 گیگابیت در ثانیه را در هر دو ساختار شبکه مستقل (SA) و غیر مستقل (NSA) نسل پنجم ارائه می‌کند. در واقع X65 جانشین X60 ، سومین مودم نسل پنجم کوالکام به حساب می‌آید که در آخرین روزهای فوریه 2020 معرفی شد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3506/introducing-qualcomm-x65-and-x62-5g-modem-rf-systems_01.jpg

محصول بعدی کوالکام اسنپ‌دراگون X62 نام دارد و در مقایسه با X65 نمونه‌ای مقرون‌به‌صرفه به شمار می‌رود. هر دو مودم به گفته شرکت سازنده نخستین محصولاتی هستند که از نسخه 16 استاندارد 3GPP (موسوم به فاز دوم 5G) پشتیبانی می‌کنند. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که اتصال ورودی و خروجی چندگانه (MIMO) و مصرف انرژی در آنها بهبود یافته باشد. همچنین کوالکام از معماری قابل ارتقاء در این مودم‌ها خبر داده است؛ به این معنا که در آینده می‌توان با به‌روزرسانی نرم‌افزاری، قابلیت‌های جدید 5G را به این دو محصول اضافه کرد و آنها را برای مدت زمان بیشتری به‌روز نگاه داشت.

از جمله تغییرات X65 در مقایسه با نسل قبلی می‌توان به افزایش سرعت دانلود از 7.5 گیگابیت در ثانیه به 10 گیگابیت در ثانیه اشاره کرد. البته این رقم به لحاظ تئوری قابل دست‌یابی است و هنوز شبکه 5G نمی‌تواند به طور عملی چنین خروجی را ارائه دهد. اسنپ‌دراگون X65 این سرعت را با تجمیع 10 اپراتور و پهنای باند فوق‌العاده 1,000 مگاهرتزی به دست می‌دهد. حداکثر سرعت دانلود در X62 برابر با 4.4 گیگابیت در ثانیه با پهنای باند 400 مگاهرتز اعلام شده است. گفتنی است که این مودم نیز از امواج میلی‌متری و شبکه زیر 6 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3506/introducing-qualcomm-x65-and-x62-5g-modem-rf-systems_02.jpg

به گفته کریستیانو آمون (Cristiano Amon)، مدیر عامل منتخب کوالکام، این شرکت با سیستم فرکانس رادیویی مودم اسنپ‌دراگون X65 به سطح مهمی در پیشرفت فناوری دست یافته است که بر پایه آن می‌تواند از اتصال‌پذیری تا 10 گیگابیت در ثانیه و جدیدترین قابلیت‌های 5G پشتیبانی کند. این موفقیت نقشی حیاتی در محقق ساختن موارد استفاده از ارتباطات نسل پنجم خواهد داشت و نه تنها تجربه کاربری گوشی‌های رده بالا را به نحو بی‌سابقه‌ای بهبود می‌بخشد، بلکه دریچه‌های نوینی به زمینه‌های جدید گسترش 5G همچون رایانش، واقعیت تعمیم‌یافته (Extended reality)، اینترنت اشیای صنعتی، شبکه‌های نسل پنجم خصوصی و دسترسی ثابت بی‌سیم خواهد گشود.

کوالکام در کنار این مودم‌ها، ماژول آنتن موج میلی‌متری کوالکام QTM545 را معرفی کرده که آن هم نسل چهارم آنتن‌های mmWave محسوب می‌شود. اندازه این آنتن نسبت به نسل پیشین تغییری نداشته اما نه تنها می‌تواند اطلاعات را با توان بیشتری انتقال دهد، بلکه از تمام فرکانس‌های امواج میلی‌متری شامل باند n259 (با فرکانس 41 هرتز) پشتیبانی می‌کند.

فناوری تنظیم آنتن با استفاده از هوش مصنوعی، تکنولوژی دیگری است که کوالکام همراه با مودم‌های جدید خود رونمایی کرده است. این آنتن می‌تواند با 30 درصد دقت بیشتر تشخیص دهد که کاربر چگونه گوشی را در دست خود گرفته است و به این ترتیب به اتصال‌پذیری بهتر، افزایش سرعت انتقال داده، پوشش شبکه و طول عمر باتری دستگاه کمک می‌کند. همچنین ویژگی دیگری با عنوان Smart Transmit 2.0 در این دو مودم در نظر گرفته شده که سبب افزایش سرعت آپلود و بیشتر شدن محدوده پوشش آنتن می‌شود و در عین حال با قواعد انتشار فرکانس رادیویی مطابقت دارد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3506/introducing-qualcomm-x65-and-x62-5g-modem-rf-systems_03.jpg

به علاوه، قابلیت 5G PowerSave 2.0 با تکیه بر فناوری‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی مانند Connected-Mode Wake-Up Signal (تعریف‌شده در نسخه 16 استاندارد 3GPP) از دیگر مولفه‌های محصولات جدید کوالکام است. این ویژگی به مودم امکان می‌دهد که تنها در هنگام استفاده فعال باشد و در زمانی که به آن نیازی نیست در حالت sleep قرار گیرد. امری که به کاهش انرژی مصرفی تا حدود 10 درصد کمک می‌کند.

کوالکام نمونه‌‌هایی از X65 و X62 را در اختیار شرکت‌های تولیدکننده قرار داده و امیدوار است که نخستین محصولات مجهز به این مودم‌های 5G جدید در اواخر سال جاری میلادی وارد بازار شوند. این مودم‌ها نه تنها در گوشی‌های هوشمند بلکه در مودم‌های ثابت نیز حضور خواهند داشت.

البته سوال بزرگ در این میان آن است که آیا در حال حاضر شبکه‌ای وجود دارد که سرعت 10 گیگابیت در ثانیه را ارائه دهد؟ در حال حاضر اپراتورهایی مانند Verizon که سرعت 5G بالایی در اختیار کاربران قرار می‌دهند، در شرایط ایده‌آل در حدود 4 گیگابیت در ثانیه سرعت دارند. از نگاه برخی کارشناسان، سرعت‌ 10 گیگابیتی با احتمال زیاد در دوران کاربرد X65 تجربه نخواهد شد و با آن که این تراشه دستاورد مهمی به شمار می‌رود، در نهایت به مدت طولانی گزینه‌ای کاربردی باقی نخواهد ماند.

نمایش متن کامل

دانلود گلها و هایلایت بازیها با لینک مستقیم


Www.soccerwave.ir

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.