رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

معرفی سنسور تصویری سامسونگ ISOCELL GN2 – سنسوری 50 مگاپیکسلی با خروجی عکس‌های 100 مگاپیکسلی

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

3530_1.jpgواحد خبر mobile.ir :

سال گذشته سامسونگ با تولید سنسور 50 مگاپیکسلی ISOCELL GN1، تا حدی از سنسورهای 108 مگاپیکسلی خود فاصله گرفت. شاید فکر کنید این یک حرکت رو به عقب باشد، اما حقیقت آن است که پیکسل‌های GN1 به مراتب بزرگ‌تر بوده و ضمن جبران رزولوشن پایین‌ترش‌، آن را – حداقل روی کاغذ – به گزینه‌ای ایده‌آل برای عکاسی در محیط‌های کم‌نور تبدیل می‌کند. اما سامسونگ روز سه‌شنبه 23 فوریه 2021 (5 اسفند 1399) مدل پیشرفته‌تر GN1 را تحت عنوان ISOCELL GN2 معرفی کرد. این سنسور هم وضوحی معادل 50 مگاپیکسل دارد، البته با این تفاوت که اندازه سنسور و سایز پیکسل‌های آن نسبت به GN1 بزرگ‌تر شده است.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3530/introducing-samsung-isocell-isocell-gn2-image-sensor_01.jpg

اندازه سنسور جدید GN2 برابر با 1/1.12 اینچ و سایز پیکسل‌های آن 1.4 میکرون عنوان شده است. بزرگی این پیکسل‌ها قابل‌توجه بوده و بد نیست بدانید پیکسل‌های GN2 به بزرگی پیکسل‌های سنسور تنها 12.2 مگاپیکسلی Sony IMX363 هستند؛ همان سنسوری که در بیشتر گوشی‌های Pixel گوگل به کار گرفته شده است. سنسور جدید سامسونگ با قرار گرفتن 50 میلیون از این پیکسل‌ها در کنار هم تشکیل شده که طبق ادعای سامسونگ در شرایط عادی، تصاویری با جزییات فراوان را به دست می‌دهد. با توجه به تکنولوژی ترکیب پیکسل‌ها، در شرایط کم‌نور هر 4 پیکسل در یک پیکسل ادغام شده و به این ترتیب، با رسیدن اندازه هر پیکسل به 2.8 میکرون، توانایی سنسور در جذب نور در وضوح 12.5 مگاپیکسل بالاتر می‌رود.

اگر جزو آن دسته از کاربرانی هستید که جزییات بیشتر در یک عکس برای‌تان مهم است و یا پس از عکاسی اعمال مختلفی – مثل کراپ کردن – را روی عکس انجام می‌دهید، سنسور GN2 می‌تواند برای شما کارگشا باشد زیرا علی‌رغم اینکه GN2 یک سنسور 50 مگاپیکسلی است، می‌تواند عکس‌هایی با رزولوشن 100 مگاپیکسل به دست دهد. در حالت 100 مگاپیکسلی، سنسور GN2 با دقت فراوانی آرایش پیکسل‌های رنگی را تغییر می‌دهد. در نتیجه این پروسه – که با استفاده از روشی موسوم به الگوریتم هوشمند re-mosaic (چینش مجدد) انجام می‌شود – 3 لایه فریم‌ 50 مگاپیکسلی در رنگ‌های سبز، قرمز و آبی تشکیل می‌شود. سپس این فریم‌ها ارتقا یافته و با هم ادغام می‌شوند تا عکسی با رزولوشن 100 مگاپیکسل را به دست دهند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3530/introducing-samsung-isocell-isocell-gn2-image-sensor_02.jpg

ISOCELL GN2 نخستین سنسور تصویری سامسونگ است که در ساخت آن از تکنولوژی Dual Pixel Pro استفاده می‌شود؛ پیشرفته‌ترین راه‌کار این شرکت برای فوکوس خودکار تشخیص فاز. این تکنولوژی مثل فناوری Dual Pixel معمول با به کار گرفتن 2 دیود نوری در هر پیکسل، برای فوکوس خودکار با سرعت بالا، از 100 میلیون عاملِ تشخیص فاز استفاده می‌کند اما در این تکنولوژی، علاوه بر برش عمودی در پیکسل‌های آبی و قرمز، پیکسل‌های سبز به شکل اریب برش خورده و این کار، ویژگی فوکوس در تمام جهات (all-direction focusing) را در بر دارد. این برش اریب باعث می‌شود عامل فوکوس بهتر بتواند بالا و پایین فریم را تشخیص دهد. به این ترتیب، سنسور می‌تواند به سرعت عمل فوکوس را انجام دهد، حتی زمانی که هیچ تغییر الگویی در جهت افقی وجود نداشته باشد. سامسونگ مدعی‌ست این تکنولوژی می‌تواند فوکوس در نور کم و ردیابی اجسام متحرک را نیز بهبود ببخشد، زیرا تک‌تک پیکسل‌های این سنسور به عنوان عامل فوکوس عمل می‌کنند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3530/introducing-samsung-isocell-isocell-gn2-image-sensor_03.jpg

در شرایطی که نور محیط ترکیبی باشد (مثل غروب آفتاب و یا ورود روشنایی روز از پنجره)، سنسور GN2 دامنه دینامیکی خود را با HDR متناوب افزایش می‌دهد؛ این قابلیت – که سامسونگ از آن با عنوان staggered-HDR یاد می‌کند – در واقع یک تکنولوژی HDR با زمان‌بندی چندگانه است که با استفاده از شاترهای غلطان روی چیدمانی از پیکسل‌های یکسان، می‌تواند چندین فریم را در نوردهی‌های کوتاه، متوسط و بلند برداشت کند. قابلیت staggered-HDR با به حداکثر رساندن دامنه دینامیکی، عکس‌هایی با جزییات فراوان و رنگ‌های زنده (در قسمت‌های سایه و روشن) به دست داده و برای عکاسی از سوژه‌های با کنتراست بالا ایده‌آل است. طبق ادعای سامسونگ، قابلیت staggered-HDR می‌تواند مصرف انرژی را تا 24 درصد (در مقایسه با حالت HDR بی‌درنگ در سنسور GN1) کاهش دهد.

در ساخت سنسور GN1 از تکنولوژی "ایزوی هوشمند" یا Smart ISO استفاده شده بود که می‌تواند بهترین ISO ممکن برای یک صحنه را به طور هوشمند انتخاب کند. اما به گفته سامسونگ، سنسور جدید GN2 علاوه بر Smart ISO به قابلیتی موسوم به Smart ISO Pro نیز مجهز شده است. حال، سؤال آن است که حالت Pro چه تفاوتی با Smart ISO معمولی دارد؟

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3530/introducing-samsung-isocell-isocell-gn2-image-sensor_04.jpg

برخلاف Smart ISO – که از اطلاعات موجود از یک ISO در هر عکس استفاده می‌کند – Smart ISO Pro از راه‌کاری موسوم به iDCG بهره می‌برد. iDCG کوتاه‌شده intra-scene dual conversion gain به معنای "بازده تبدیل دوگانه درون صحنه‌ای" بوده و اطلاعات مورد نیازش را از هر دو ISO بالا و پایین می‌گیرد تا به این وسیله بتواند بلافاصله تصویری با دامنه دینامیکی بالا و اختلالات کمتر (ناشی از حرکت سوژه) به دست دهد. به علاوه، در محیط‌های با نور بسیار کم، Smart ISO Pro می‌تواند چندین فریم را با ISO بالا برداشت و پردازش کند و به این ترتیب با افزایش میزان حساسیت به نور تا حدود یک میلیون ISO، کیفیت عکاسی در شب را ارتقا دهد.

سنسور GN2 در زمینه فیلم‌برداری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. ضبط ویدئوی 4K با سرعت 120 فریم در ثانیه و ویدئوی FHD با سرعت 480 فریم در ثانیه از توانایی‌های این سنسور بر شمرده شده است. امکان فیلم‌برداری 8K با سرعت 24 فریم در ثانیه نیز از توانایی‌های GN2 است که البته در مقایسه با ضبط ویدئوی 8K با سرعت 30 فریم در ثانیه در GN1، یک قدم رو به عقب به حساب می‌آید.

در حال حاضر، تولید انبوه سنسور ISOCELL GN2 آغاز شده و دیر یا زود گوشی‌های مجهز به این سنسور وارد بازار خواهند شد. بد نیست بدانید Vivo تنها برندی بود که در تولید گوشی‌های خود سنسور GN1 را به کار گرفت. اما به گفته برخی منابع آگاه، شیائومی قصد دارد در ساخت Mi 11 Ultra از سنسور GN2 استفاده کند.

در پایان، بد نیست بدانید کمپانی چینی آمنی‌ویژن نیز چند روز پیش از تولید یک سنسور جدید 50 مگاپیکسلی با نام OV50A خبر داد. این سنسور 1/1.5 اینچی از سنسور GN2 کوچک‌تر است. پیکسل‌های OV50A نیز با اندازه‌ای معادل 1 میکرون، به مراتب از پیکسل‌های 1.4 میکرونی GN2 کوچک‌تر بوده و تا اینجا روی کاغذ از حریف کره‌ای خود عقب است. البته نقطه قوت OV50A به فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز چهارگانه آن مربوط می‌شود که شرکت سازنده آن را QPD نامیده است. طبق ادعای آمنی‌ویژن، به لطف این تکنولوژی – که ظاهرا از Dual Pixel Pro در GN2 پیشرفته‌تر است – 100 درصد اطلاعات تشخیص فاز دریافت شده و از این اطلاعات برای بهبود محاسبه فاصله، فوکوس خودکار سریع‌تر و عملکرد بهتر در نور کم استفاده می‌شود.

نمایش متن کامل

دانلود گلها و هایلایت بازیها با لینک مستقیم


Www.soccerwave.ir

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.