رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

ایاس (EOS) چیست؟ مروری بر داستان الماس‌های بدتراش

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

فلسفه نام‌گذاری ایاس (EOS)، همیشه یکی از رازهای این شبکه بوده است. لوگوی آن هم همین‌طور! معلوم نیست لوگوی ایاس واقعاً نماد یک قطعه الماس است، یا فقط شبیه الماس به نظر می‌رسد. در هر حال، وقتی داستان شکل‌گیری پروژه ایاس و راهی را که توسعه‌دهندگان آن تا به امروز پیموده‌اند در کنار نماد الماس می‌گذاریم، خاطره یک قطعه موسیقی در ذهن تداعی می‌شود؛ قطعه‌ای با نام «بدرخش ای الماس مجنون (Shine on you crazy diamond)» اثر گروه راک انگلیسی پینک فلوید، که به یاد سید بَرِت (Syd Barrett) نابغه تکرار نشدنی و بنیان‌گذار این گروه سروده و اجرا شد. سید برت، شاعر، آهنگساز، گیتاریست، خواننده و بنیان‌گذار گروهی بود که فقط ۳ سال بعد از تأسیس، روزی اعضایش دور هم جمع شدند و او را به‌دلیل اعتیاد به LSD و رفتارهای خارج از عرف، از گروه اخراج کردند. سید برت، یک الماس بدتراش بود؛ درست مثل دن لریمر، بنیان‌گذار نابغه ایاس، که ۳ سال بعد از راه‌اندازی این پروژه، بی‌سروصدا آن را ترک کرد.

شاید تشبیه یک پروژه بلاک چینی به یک موسیقیدان، قدری عجیب باشد؛ اما اگر به جزئیات داستان دقت کنید، عناصر مشابهی را می‌بینید؛ پروژه‌ای که کار خود را بسیار پرسروصدا شروع کرد و قرار بود با میزبانی از قراردادهای هوشمند، سرعت فوق‌العاده و کارمزد صفر، در نهایت جای اتریوم را بگیرد. در جریان عرضه اولیه سکه EOS که یک سال طول کشید، ۴ میلیارد دلار سرمایه جمع شد و ایاس توانست رکورد بزرگ‌ترین پیش‌فروش تاریخ ارزهای دیجیتال را به نام خود ثبت کند. در آوریل سال ۲۰۱۸، قیمت این ارز از ۲۰ دلار هم عبور کرد و ایاس به جمع ۱۰ پروژه برتر بازار (از نظر حجم بازار) پیوست و از آنجا به بعد، سراشیبی آغاز شد.

EOS که در فارسی آن را ایاس می‌خوانیم، یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که با هدف انتقال ارزش، ایجاد قراردادهای هوشمند و ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ایجاد شد. معماری خلاقانه بلاک چین ایاس به‌گونه‌ای است که می‌توان این پلتفرم را به‌عنوان یک راهکار مقیاس‌پذیری (یعنی افزایش سرعت و کاهش هزینه) برای بلاک چین مطرح کرد. این پلتفرم در ابتدای فعالیت، به‌عنوان رقیبی قدرتمند برای اتریوم مطرح می‌شد؛ در حالی که امروزه بلاک چین‌های نوظهوری همچون پولکادات، کاردانو، سولانا، الروند، تزوس و بایننس اسمارت چین، با ادعای مقیاس‌پذیری بیشتر وارد میدان شده‌‌اند و رقبای جدی بلاک چین ایاس به شمار می‌آیند.

در این مقاله که با مطالعه کامل وایت‌پیپر (مقاله معرفی) ایاس گردآوری شده است، نحوه کار بلاک چین ایاس، اهداف و کاربردهای آن، نقاط قوت و ضعف و همچنین نقشه راه و آینده این پروژه را بررسی خواهیم کرد. همچنین با مطالعه این مقاله، نحوه خریدوفروش ایاس، انتخاب بهترین کیف پول ایاس و روش فعال‌سازی آن را یاد می‌گیرید. با ما همراه باشید.

خلاصه‌ای از ایاس

از آنجا که این مقاله نسبتاً طولانی و از حوصله برخی از مخاطبان خارج است، در این بخش خلاصه‌ای از ارز دیجیتال ایاس و نحوه کارکرد آن را توضیح خواهیم داد.

ایاس یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است که با وعده امکان اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز و تراکنش‌های بدون کارمزد و فوق‌سریع وارد میدان شد؛ اگرچه به‌عقیده بسیاری نتوانسته است آن‌طور که باید به وعده‌های خود عمل کند.

بلاک چین ایاس یکی از ده‌ها پلتفرم ارائه‌دهنده قراردادهای هوشمند و از رقبای سنتی بلاک چین اتریوم در زمینه مقیاس‌پذیری است. پیش‌فروش ارز دیجیتال ایاس (EOS) از ژوئن ۲۰۱۷ آغاز شد و در سال ۲۰۱۸ این شبکه رسماً شروع به کار کرد.

همچنین بخوانید: اتریوم چیست؟

پلتفرم ایاس با استفاده از مدل اجماع اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS)، تاکنون عملکرد نسبتاً موفقیت‌آمیزی را در افزایش سرعت و کاهش هزینه تراکنش‌ها به نمایش گذاشته است. اجماع سریع نودهای ایاس، زمان ایجاد بلاک در شبکه را به ۰.۵ ثانیه و میانگین سرعت تراکنش‌ها را به ۴۰۰۰ تراکنش بر ثانیه رسانده است (که در صورت اجرای موازی تراکنش‌ها، این عدد به ۱۰٬۰۰۰ تراکنش بر ثانیه هم افزایش خواهد یافت). علاوه بر این، مدل اقتصادی نوآورانه ایاس به‌گونه‌ای طراحی شده است که هزینه‌های شبکه را با تشویق کاربران به سهام‌گذاری دارایی‌ها تأمین می‌کند. ازاین‌رو، کاربران نهایی ایاس برای ارسال تراکنش، نیازی به پرداخت کارمزد نخواهند داشت.

گذشته از بحث مقیاس‌پذیری، توسعه‌دهندگان ایاس راهکارهای امنیتی ویژه‌ای را برای جلوگیری از حملات هک و کلاه‌برداری در شبکه طراحی و اعمال کرده‌اند. به‌عنوان مثال قابلیت فریزکردن (یا مسدودکردن) حساب‌ها در شبکه ایاس، ابتکاری است که مانع از آسیب‌رساندن یک اپلیکیشن یا قرارداد هوشمند خاص به کل شبکه می‌شود. همچنین قابلیت تعیین سطوح و مجوز‌های دسترسی گوناگون در حساب‌های ایاس، عاملی است که کنترل افراد بر روی دارایی‌هایشان را افزایش خواهد داد.

با وجود همه ویژگی‌های مثبت ایاس، این ارز دیجیتال هنوز با پذیرش گسترده از سوی کاربران فاصله زیادی دارد. اصلی‌ترین دلیل این موضوع، راه‌اندازی سخت و پیچیده حساب‌های کاربری و کیف پول‌های ایاس است که هنوز هم یکی از چالش‌های اصلی این شبکه محسوب می‌شود. بنابراین در این مقاله مراحل خرید، انتخاب بهترین کیف پول و همچنین فعال‌سازی حساب‌های ایاس را به‌صورت کامل توضیح داده‌ایم.

آموزش خرید ایاس

آموزش انتخاب بهترین کیف پول‌های ایاس

آموزش فعال‌سازی حساب‌های کاربری ایاس

تاریخچه‌‌ مختصر ایاس از ایده تا اجرا

با ظهور بیت کوین و فناوری بلاک چین در سال ۲۰۰۸، اولین گام‌های عملی برای تمرکززدایی از سیستم مالی سنتی برداشته شد. اما این تازه شروع کار بود؛ تولد بیت کوین درست زمانی اتفاق افتاد که غول‌های فناوری اطلاعات مانند آمازون، فیسبوک و گوگل، با ایجاد انحصار در زیرساخت‌های پردازشی و ذخیره‌سازی، کنترل بخش عظیمی از اطلاعات و داده‌های کاربران اینترنت را در اختیار گرفته بودند.

این اتفاق مهم (یعنی اختراع بیت کوین)، بسیاری از کارآفرینان و توسعه‌دهندگان را بر آن داشت که با الگوبرداری از شبکه بیت کوین، فناوری بلاک چین را برای طیف وسیع‌تری از برنامه‌های اینترنتی به کار گیرند. تنها با گذشت چند سال از پیدایش بیت کوین، اولین نمونه‌های شبکه‌های بلاک چینی با کاربردهای غیرمالی وارد عرصه شدند. 

بیایید چند مورد از این پروژه‌ها را به‌طور خلاصه با هم مرور کنیم. پلتفرم گولم (Golem)، از اولین پروژه‌‌هایی بود که قصد داشت با بهره‌گیری از قدرت محاسباتی CPUهای کاربران خود در سراسر دنیا، یک ابررایانه محاسباتی غیرمتمرکز ایجاد کند؛ پلتفرم‌ فایل کوین (Filecoin) نیز با هدف تمرکززدایی از ذخیره ابری اطلاعات ایجاد شد؛ همچنین دو مورد از مهم‌ترین و موفق‌ترین پروژه‌های بلاک چین در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، پلتفرم صرافی غیرمتمرکز بیت‌شرز (BitShares) و پلتفرم رسانه اجتماعی استیم (Steem) بودند که دنیل لریمر (Daniel Larimer)، یکی از فعال‌ترین و مبتکرترین چهره‌های دنیای بلاک چین، آن‌ها را بنیان‌گذاری کرد.

 پروژه‌های بیت‌شرز و استیم، علی‌رغم موفقیت‌های فنی، تجاری و کاربران فراوانی که داشتند، در حدواندازه‌ای نبودند که بلندپروازی‌های لریمر را اقناع کنند. از سوی دیگر، راه‌اندازی شبکه اتریوم در سال ۲۰۱۵، نقطه عطف مهمی بود که جریان غالب بلاک چین‌های خاص و تک‌منظوره را به‌سوی بلاک چین‌های چندمنظوره با توانایی پشتیبانی از انواع قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dappها) سوق می‌داد.

پلتفرم اتریوم، در واقع یک شبکه توزیع‌شده برای اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز بود که همانند بیت کوین از روش پرهزینه و زمان‌بر گواه اثبات کار (PoW) برای اجماع شبکه استفاده می‌کرد. رفته‌رفته توسعه‌دهندگان بسیاری مجذوب قابلیت‌های اتریوم شده و برنامه‌های نرم‌افزاری خود را بر روی این شبکه راه‌اندازی کردند. اما همان طور که انتظار می‌رفت، نتیجه چندان هم رضایت‌بخش نبود. مدت‌زمان طولانی تأیید تراکنش‌ها و کارمزدهای چند ده دلاری، عملاً مانعی جدی برای مقیاس‌پذیری این شبکه به شمار می‌رفت. در نهایت بنیان‌گذاران اتریوم تصمیم گرفتند با ایجاد تغییرات اساسی در شبکه و مهاجرت به مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS)، این موانع را برطرف کنند.

اما نارسایی‌های شبکه اتریوم، از همان ابتدا برخی از صاحب‌نظران حوزه بلاک چین را بر آن داشت که به فکر جایگزینی برای این شبکه باشند. به‌عنوان مثال گوین وود (Gavin Wood)، از بنیان‌گذاران اولیه اتریوم، بعد از جداشدن از این پروژه، مراحل توسعه بلاک چین قدرتمند پولکادات (Polkadot) را آغاز کرد. چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، بنیان‌گذار دیگر اتریوم که در راه‌اندازی پلتفرم بیت شرز با دن لریمر همکاری کرده بود، بعد از جدایی از اتریوم، پلتفرم کاردانو را به‌عنوان جایگزینی سریع‌تر و ارزانتر برای اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز معرفی کرد. از سوی دیگر، دن لریمر هم که مدل‌های سنتی اجماع بلاک چین (مانند اثبات کار و اثبات سهام) را برای اهداف بزرگی همچون پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ناکارآمد می‌دانست، مکانیسم اجماع جدیدی تحت عنوان اثبات سهام نمایندگی‌شده (Delegated Proof of Stake) یا به اختصار، DPoS را پایه‌گذاری کرد.

در نهایت لریمر به‌همراه برندن بلومر (Brendan Blumer)، کارآفرین آمریکایی، در سال ۲۰۱۷ شرکت بلاک‌‌وان (Block.One) را با هدف توسعه قابلیت‌های فناوری بلاک چین تأسیس کردند. تیم توسعه‌دهنده بلاک وان با بهره‌گیری از ایده‌های لریمر، کار بر روی پروژه EOS را به‌عنوان یک شبکه بلاک چین مقیاس‌پذیر و با قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند شروع کرد.

بعد از ارائه وایت‌پیپر EOS.IO، عرضه اولیه ارز دیجیتال این شبکه با نام EOS (ایاس)، به‌صورت توکن ERC-20 بر روی شبکه اتریوم آغاز شد. فرایند عرضه اولیه ایاس که از ۲۵ ژوئن ۲۰۱۷ آغاز شد و تا ۴ ژوئن ۲۰۱۸ (یعنی به‌مدت یک سال) ادامه یافت، یکی از جذاب‌ترین و مشهورترین ICOهای (عرضه اولیه سکه) برگزارشده در تاریخ ارزهای دیجیتال بود. در این مدت، ۷۰۰ میلیون توکن EOS (معادل ۷۲٪ از کل عرضه این کوین) به ارزش کلی ۴ میلیارد دلار به فروش رفت و ازاین‌رو، طولانی‌ترین و موفق‌ترین ICO در میان همه ارزهای دیجیتال لقب گرفت.

هدف ایاس چیست؟ مروری بر ویژگی‌های اصلی بلاک چین ایاس

اگر فقط اندکی با ارز دیجیتال ایاس آشنا باشید، احتمالاً تعبیرهای عوامانه‌ای مثل قاتل اتریوم (Ethereum killer) یا چیزهایی شبیه به آن را شنیده‌اید. این‌گونه تعابیر تنها مختص پروژه ایاس نبوده و در مورد برخی دیگر از پلتفرم‌های قرارداد هوشمند که بر روی راهکارهای مقیاس‌پذیری تمرکز کرده‌اند نیز به‌کار می‌رود. منظور از «قاتل اتریوم»، احتمالاً بلاک چینی است که در نهایت می‌تواند به‌تنهایی از هرگونه قرارداد هوشمند و برنامه غیرمتمرکزی پشتیبانی کند و در عین حال حداکثر کارایی را هم داشته باشد. این در حالی است که تا امروز نه قتل و خون‌ریزی خاصی برای اتریوم اتفاق افتاده و نه از اهمیت آن کاسته شده است؛ زیرا علی‌رغم کارمزدهای نجومی شبکه اتریوم، در حال حاضر هنوز هم بیشتر برنامه‌های غیرمتمرکز بر روی همین شبکه فعالیت می‌کنند.

هدف از ایجاد پلتفرم ایاس، ارائه یک بستر امن و چابک برای اجرای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است که سرعت انتقال داده‌ها (یا تراکنش‌ها) را افزایش و کارمزد آنها را تا حد امکان کاهش دهد.

اما پرسش اساسی درباره ایاس آن است که ویژگی‌های اصلی این بلاک چین برای رقابت با اتریوم و دستیابی به پایگاه کاربری گسترده چیست؟ آنچه که در ادامه می‌خوانید، مجموعه ویژگی‌هایی است که توسعه‌دهندگان این پروژه در وایت‌پیپر آن برشمرده‌اند.  

پشتیبانی از میلیون‌ها کاربر

شبکه‌های بلاک چینی در رقابت با پلتفرم‌های متمرکزی همچون فیسبوک، ای‌بی (eBay)، آمازون و اوبر (Uber)، نیازمند آن هستند که بتوانند ده‌ها میلیون کاربر روزانه را مدیریت کنند. در غیر این صورت، بلاک چین هیچ‌گاه به پذیرش گسترده نخواهد رسید. توسعه‌دهندگان ایاس معتقدند که این شبکه با استفاده از راهکارهای مقیاس‌پذیری، توانایی مدیریت میلیون‌ها کاربر روزانه را دارد.

استفاده رایگان

توسعه‌دهندگان ایاس هزینه‌های زیاد راه‌اندازی و استفاده از اپلیکیشن‌های بلاک چینی را مانعی جدی برای پذیرش گسترده این فناوری می‌دانند. شبکه EOS به‌منظور انعطاف‌پذیری بیشتر برای توسعه‌دهندگان Dappها و همچنین استفاده آسان‌تر کاربران نهایی، کارمزد تراکنش‌ها را به حداقل مقدار ممکن (صفر) کاهش داده است تا فقط برای پرداخت‌های مربوط به خدمات تعاملی بین افراد، نیاز به پرداخت توکن باشد.

ارتقای آسان و رفع ایرادات فنی

همه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز برای انطباق با قابلیت‌ها و نیاز‌های جدید، نیازمند ارتقا هستند. علاوه بر این، هر نرم‌افزاری، هرچقدر هم که دقیق بررسی شده باشد، باز هم در معرض اشکال و باگ خواهد بود. به‌عنوان مثال می‌توانیم ماجرای هک تاریخی DAO را یاد‌آوری کنیم که در نهایت به انجام هاردفورک (ایجاد انشعاب) در شبکه اتریوم منجر شد.

بنابراین یک پلتفرم بلاک چینی قابل اطمینان، باید امکان ارتقای آسان برنامه‌ها را برای توسعه‌دهندگان فراهم آورد. همچنین باگ‌های یک برنامه نباید بر روی پلتفرم اصلی تأثیرگذار باشد. از آنجا که پلتفرم ایاس از مکانیسم اجماع DPOS استفاده می‌کند، در صورت خرابی یک برنامه، می‌توان حساب‌های مربوط به آن برنامه را فریز (یا مسدود) کرد تا سیستم اصلی با مشکل مواجه نشود.

همچنین بخوانید: داستان پیدایش و تفاوت‌های اتریوم و اتریوم کلاسیک

سرعت بالا و تأخیر اندک شبکه

برای آنکه تجربه کاربری افراد از پلتفرم‌های بلاک چینی مأیوس‌کننده نباشد، نیازمند یک حلقه بازخورد با تأخیری در حد چند ثانیه و کمتر از آن هستیم. تأخیر بیشتر، کاربران را ناامید کرده و باعث می‌شود که اپلیکیشن‌های بلاک چینی توانایی رقابت با نمونه‌های متمرکز را نداشته باشند. توسعه‌دهندگان EOS.IO (سیستم‌عامل بلاک چین ایاس) مدعی هستند که این شبکه با استفاده از الگوریتم اجماع DPoS، می‌تواند تراکنش‌ها را در زمان تقریبی ۰.۲۵ ثانیه، با قطعیت ۹۹.۹ ٪ تأیید کند. همچنین با به‌کارگیری مکانیسم BFT (تحمل خطای بیزانس)، تراکنش‌ها تا ۱ ثانیه پس از ارسال، با قطعیت ۱۰۰ ٪ نهایی و کاملاً بازگشت‌ناپذیر خواهند شد.

عملکرد متوالی و مقیاس‌پذیری عمودی

برخی از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مانند خدمات مبادله و صرافی، به دلیل وابستگی مراحل به ترتیب زمانی، نیازمند عملکرد متوالی هستند. به این معنی که پردازش‌ها باید یکی پس از دیگری و به‌‌صورت متوالی انجام شوند. سیستم‌عامل EOS.IO با استفاده از مقیاس‌پذیری عمودی (یعنی با اختصاص منابع پردازشی بیشتر به این نرم‌افزارها) عملکرد متوالی و سریع این برنامه‌ها را محقق می‌کند.

تصویری نمادین از مفهوم مقیاس‌پذیری عمودی (افزایش ظرفیت پردازش متوالی) و مقایسه آن با مقیاس‌پذیری افقی (پردازش موازی)

عملکرد موازی و مقیاس‌پذیری افقی

برخی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در مقیاس بزرگ، نیازمند عملیات موازی هستند. سیستم‌عامل EOS.IO، با استفاده از مقیاس‌پذیری افقی (یعنی توزیع عملیات در میان تعداد بیشتری از نودها) و تعامل‌پذیری میان نودها، سرعت اجرای قراردادهای هوشمند را به‌طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

تصویری نمادین از مفهوم مقیاس‌پذیری افقی (توزیع عملیات در میان نودهای بیشتر) و مقیاس‌پذیری عمودی (استفاده از نودهای قدرتمندتر)

نقشه راه و فازهای توسعه ایاس

در اینجا فازهای توسعه بلاک چین ایاس را به‌طور خلاصه با هم مرور می‌کنیم.

فاز اول: محیط آزمایشی اولیه (تابستان ۲۰۱۷)

هدف از این مرحله ایجاد APIهایی برای توسعه‌دهندگان است تا به کمک آن، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را بر روی بلاک چین ایاس ایجاد کرده و آنها را آزمایش کنند.

فاز دوم: راه‌اندازی شبکه آزمایشی اولیه (پاییز ۲۰۱۷)

تمامی آزمایشات فاز اول، در شرایط یک محیط آزمایشی ایزوله و قابل‌اعتماد انجام شد که کد هر توسعه‌دهنده را به‌طور مجزا اجرا می‌کرد. پیش از آنکه یک شبکه آزمایشی واقعی راه‌اندازی شود، به پیاده‌سازی و آزمایش چندین ویژگی اضافی احتیاج است که در این فاز انجام می‌شوند.

فاز سوم: انجام آزمایش‌ها و بازبینی‌های امنیتی (زمستان ۲۰۱۷، بهار ۲۰۱۸)

در طول این مرحله، سیستم‌عامل EOS.IO با هدف یافتن باگ‌ها و مشکلات امنیتی، تحت شدیدترین آزمایش‌ها قرار می‌گیرد. در پایان فاز سوم، نسخه ۱.۰ از نرم‌افزار EOS.IO نام‌گذاری و عرضه می‌شود.

فاز چهارم: بهینه‌سازی پردازش‌های موازی در شبکه (تابستان و پاییز ۲۰۱۸)

بعد از عرضه نسخه پایدار اولیه، تیم توسعه‌دهندگان، کد نرم‌افزار را برای اجرای موازی تراکنش‌ها بهینه‌سازی خواهد کرد.

فاز پنجم: پیاده‌سازی خوشه‌بندی نودها و عرضه نسخه EOS.IO ۲.۱ (در آینده نزدیک)

در این مرحله برخی از نقاط ضعف گزارش‌شده از سوی کاربران، با اتخاذ رویکردی جدید برطرف خواهد شد. با پیاده‌سازی مکانیسم خوشه‌بندی نودها، بلاک چین ایاس در مسیر کارآمدی بیشتر، کاهش پیچیدگی‌های فنی برای کاربران معمولی و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها، افزایش امنیت و اعتماد برای پروژه‌های عمومی و خصوصی و همچنین افزایش مقیاس‌پذیری حرکت خواهد کرد.

مقایسه ایاس و اتریوم

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، هدف نهایی ایاس، ایجاد یک بلاک چین مقیاس‌پذیر و در اختیار گرفتن بیشترین سهم از بازار اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است. توسعه‌دهندگان ایاس برای دستیابی به این هدف و رقابت با رقیب سنتی خود یعنی اتریوم، رویکرد کاملاً متفاوتی را در پیش گرفته‌اند.

طراحی شبکه اتریوم نسبتاً ساده است؛ یک ابررایانه غیرمتمرکز و توزیع‌شده در سراسر جهان (ماشین مجازی اتریوم)، که در ازای پردازش قراردادهای هوشمند و انجام تراکنش‌ها، از کاربران کارمزد دریافت می‌کند. این کارمزد از طریق ارز دیجیتال اصلی این شبکه یعنی اتر (ETH) پرداخت می‌شود و به ماینرها (تولیدکنندگان بلاک) تعلق می‌گیرد. اما معماری شبکه ایاس قدری پیچیده‌تر است:

تمامی عملیات اجرایی در شبکه ایاس، از طریق سیستم‌عامل غیرمتمرکز این شبکه یعنی EOS.IO انجام می‌شود. EOS.IO در ازای سهام‌گذاری کوین‌های ایاس، منابع پردازشی شبکه را به کاربران اختصاص می‌دهد و به ‌این ترتیب دیگر نیازی نیست که کاربران کارمزدی بپردازند. برخلاف اتریوم، در شبکه ایاس، مجمعی ۲۱ نفره از نمایندگان (که کاربران شبکه از طریق سهام‌گذاری کوین‌ها آنها را تعیین می‌کنند)، وظیفه اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ساخت بلاک‌ها را بر عهده دارند. به همین دلیل، فرایند اجماع میان نودها و تأیید تراکنش‌ها بسیار سریع‌تر انجام خواهد شد.

علی‌رغم همه برتری‌های فنی شبکه ایاس، در حال حاضر شبکه اتریوم هنوز هم بیشترین سهم را از بازار اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در اختیار دارد. نمودار زیر توزیع حجم تراکنش‌های مربوط به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را در میان مطرح‌ترین پلتفرم‌های قرارداد هوشمند (در سال ۲۰۲۰) نشان می‌دهد.

سهم برترین پلتفرم‌های قرارداد هوشمند از حجم تراکنش‌های مربوط به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در سال ۲۰۲۰ (با تفکیک حوزه‌های کاربردی). منبع: dapp.review

در جدول زیر، ویژگی‌های دو پلتفرم اتریوم و ایاس را به‌طور خلاصه با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم.

مقایسه ایاس و اتریوم

خرید ایاس

بهترین روش برای خرید ایاس، مراجعه به یک سایت صرافی ارز دیجیتال است. کاربران ساکن ایران برای خرید ایاس از یک صرافی آنلاین، معمولاً به یکی از دو روش زیر عمل می‌کنند:

  • خرید مستقیم ایاس از سایت‌های ایرانی با ریال و کارت بانکی
  • خرید بیت کوین یا تتر از سایت‌های ایرانی با ریال و کارت بانکی و سپس تبدیل آن به ایاس در صرافی‌های خارجی مانند بایننس

خیلی راحت می‌توانید با جستجوی عبارت «خرید ایاس» یا «خرید EOS» در گوگل، وب‌سایت‌های ایرانی را که با ریال ایاس می‌فروشند پیدا کنید و پس از ثبت‌نام در آنها، به‌طور مستقیم با کارت بانکی خود ایاس بخرید. با این حال، گاهی اوقات که نقدینگی یک صرافی پایین است یا هزینه تمام‌شده خرید بالاست، سرمایه‌گذاران می‌توانند از روش دوم استفاده کنند؛ یعنی خرید بیت کوین یا تتر از سایت‌های داخلی و سپس تبدیل آن به ایاس در صرافی‌های خارجی مانند بایننس.

فهرست صرافی‌های بین‌المللی که از ایاس پشتیبانی می‌کنند، از این لینک قابل‌بررسی است. توجه داشته باشید اغلب صرافی‌های بین‌المللی به‌دلیل تحریم‌ها اجازه فعالیت به کاربران ساکن ایران نمی‌دهند و ریسک مسدود‌شدن حساب وجود دارد. با این حال، بیشتر کاربران ایرانی در حال حاضر آی‌پی خود را تغییر می‌دهند و از صرافی بایننس استفاده می‌کنند. در مطلب «آموزش صرافی بایننس» تبدیل ارزهای دیجیتال در این صرافی آموزش داده شده است.

انتخاب بهترین کیف پول ایاس

برای ذخیره ایاس و توکن‌های مبتنی بر EOS.IO، مانند هر ارز دیجیتال دیگری، به نرم‌افزار یا سخت‌افزاری به نام «کیف پول» احتیاج دارید. به بیان خیلی ساده، کیف پول‌ها را می‌توان مانند حساب‌های بانکی در نظر گرفت که برای انجام عملیاتی مانند ذخیره، ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال به کار می‌روند. همچنین یکی از کاربردهای اصلی کیف پول‌های ایاس، سهام‌گذاری توکن‌ها به‌منظور مشارکت در امنیت شبکه و دریافت پاداش است.

ساده‌ترین وظیفه کیف پول‌های دیجیتال این است که با تولید یک جفت کلید عمومی و خصوصی و یک آدرس اختصاصی، امکان ذخیره ارزهای دیجیتال در بلاک چین و همچنین حق دسترسی به این دارایی‌ها را در اختیار کاربران قرار دهند. اما عملکرد کیف پول‌های ایاس، کمی پیچیده‌تر از این است. کاربران ایاس، برای ذخیره این ارز دیجیتال بر روی کیف پول خود، ابتدا باید یک حساب کاربری ایاس ایجاد کنند و سپس با واریز مقداری ارز EOS به این حساب کاربری و سهام‌گذاری (استیکینگ) آن، منابع پردازشی مورد نیاز برای فعال‌سازی این حساب (مانند رم، CPU و پهنای باند) را خریداری کنند. ازاین‌رو راه‌اندازی اولیه کیف پول ایاس قدری پیچیده‌تر از کیف پول‌های سایر ارزها خواهد بود که در ادامه به‌طور کامل مراحل آن را آموزش خواهیم داد.

در این قسمت، بهترین کیف پول‌های دیجیتال برای ذخیره ایاس را معرفی خواهیم کرد. به‌طور کلی برای انتخاب بهترین کیف پول، باید سه معیار را در نظر داشته باشید:

  • امنیت: میزان امنیت کیف پول‌ها، بر اساس نحوه ذخیره‌سازی کلیدهای خصوصی تعیین می‌شود. به‌عنوان مثال کیف پول‌های سخت‌افزاری که کلیدهای خصوصی کاربران را به‌صورت آفلاین ذخیره می‌کنند، از بیشترین امنیت برخوردار هستند و کیف پول‌های کاستدی (مانند کیف پول‌های صرافی‌های آنلاین) که کلیدها را بر روی سرورهای خود ذخیره می‌کنند، کمترین امنیت را دارند.
  • اعتبار: اعتبار کیف پول‌، معیاری است که بر اساس میزان استفاده کاربران و رضایت آن‌ها از کیف پول تعریف می‌شود. به‌عنوان مثال اعتبار کیف پول‌‌های موبایلی را می‌توان از روی نمره این کیف پول در اپ‌استور و گوگل‌پلی، تعداد نصب و نظرات کاربران تشخیص داد.
  • تجربه کاربری: هرچقدر که رابط کاربری یک کیف پول ساده‌تر باشد، تجربه کاربری آن بهتر خواهد بود. شاید تصور کنید که این پارامتر در مقایسه با امنیت و اعتبار کیف پول، اهمیت چندانی ندارد؛ اما باید توجه داشته باشیم که برای افراد تازه‌کار، بسیار مهم است که بتوانند به‌راحتی، از تمامی قابلیت‌های کیف پول استفاده کنند و در هنگام کار با نرم‌افزار، به اشتباه نیفتند.

با یک جستجوی ساده در اینترنت، خواهید دید که کیف پول‌های بسیاری از ارز دیجیتال ایاس پشتیبانی می‌کنند. اما در این مقاله، تنها ۷ کیف پول‌ که با معیارهای بالا مطابقت دارند را برای بررسی انتخاب کرده و سایر موارد را به‌عنوان «کیف پول‌های نامناسب» معرفی خواهیم کرد!

کیف پول‌های نامناسب برای ذخیره ایاس

با توجه به پرسش‌های زیاد کاربران درباره مشکلات برخی از کیف پول‌های ایاس، تصمیم داریم در این قسمت، کیف پول‌های نامناسب ایاس را به‌همراه ایراداتشان مطرح کنیم، تا قبل از هرچیز این موارد را از انتخاب‌های خود حذف کنید.

  • کیف پول اتمیک (Atomic): یک کیف پول چندارزی با رابط کاربری جذاب و پشتیبانی قوی است؛ اما طبق گزارش بسیاری از کاربران، اخیراً باگ‌های زیادی در عملکرد آن به چشم می‌خورد. همچنین این کیف پول در هنگام فعال‌سازی اولیه حساب ایاس با مشکل مواجه شده و واریز اولیه به حساب، به‌درستی انجام نمی‌شود.
  • کیف پول لومی (Lumi): یک کیف پول امن، با رابط کاربری جذاب و امتیاز بالا در اپ‌استور و گوگل‌پلی است؛ اما امکان ایجاد حساب برای ارز ایاس در آن وجود ندارد و فقط می‌توان حساب‌های ایجادشده در کیف پول‌های دیگر را با استفاده از کلید خصوصی، در این کیف پول بازیابی کرد.
  • کیف پول Imtoken: یک کیف پول مناسب و امن برای ارزهای معتبر و تمامی توکن‌های اتریوم، با امتیاز کاربری بالا در گوگل‌پلی است. متأسفانه این کیف پول در هنگام انتخاب نام ۱۲ کاراکتری حساب ایاس با مشکل مواجه می‌شود.
  • کیف پول اینفینیتو (Infinito): یک کیف پول موبایلی چندارزی با قابلیت پشتیبانی از ایاس و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر است. طبق گزارش بسیاری از کاربران، این کیف پول باگ‌های عملکردی فراوانی دارد و امتیاز آن در فروشگاه گوگل پلی، ۳.۸ (پایین‌تر از حد استاندارد) است.
  • کیف پول فری‌والت (FreeWallet): برخلاف سایر کیف پول‌ها، کیف پول فری‌والت نیازی به فعال‌سازی حساب ایاس نداشته و بنابراین، دردسرهای راه‌اندازی اولیه را ندارد. اما مشکل اساسی این کیف پول، ذخیره‌سازی آنلاین کلیدهای خصوصی است که آن را به یک کیف پول کاستدی (امانی) تبدیل کرده است.
  • کیف پول اسکتر (Scatter): کیف پول اسکتر، یک کیف پول امن دسکتاپی برای بیت کوین، اتریوم، ترون و ایاس است. تنها مشکل این کیف پول آن است که در هنگام ایجاد حساب ایاس، امکان واریز هزینه اولیه به‌صورت توکن EOS یا تبدیل سایر ارزها به ایاس وجود ندارد و هزینه اولیه را تنها از طریق کارت‌های اعتباری بین‌المللی دریافت می‌کند. از آنجا که کاربران ایرانی امکان پرداخت به این روش را ندارند، استفاده از این کیف پول را هم توصیه نمی‌کنیم.

در ادامه، بهترین کیف پول‌های ایاس را با تفکیک انواع آنها توضیح خواهیم داد.

بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری ایاس

کیف پول‌های سخت‌افزاری، امنیت دارایی‌های دیجیتال را در اولویت قرار داده و از این رو، مناسب‌ترین گزینه برای ذخیره ارز دیجیتال ایاس هستند.

  • کیف پول‌ لجر نانو اس (Ledger nano S): کلیدهای خصوصی را به‌صورت آفلاین ذخیره می‌کند. این کیف پول از طریق درگاه USB به رایانه یا موبایل متصل شده و امکان ارسال و دریافت ارزها را فراهم می‌کند. کیف پول لجر نانو اس علاوه بر ایاس، از طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، لایت کوین، اتریوم و دیگر آلت ‌کوین‌ها پشتیبانی می‌کند. قیمت کیف پول لجر نانو اس در حال حاضر ۶۰ دلار است و خرید آن از فروشگاه‌های آنلاین ایرانی امکان‌پذیر است.
  • کیف پول لجر نانو ایکس (Ledger nano X): نسخه توسعه‌یافته‌تر مدل اس است. این کیف پول از ارزهای بیشتری پشتیبانی می‌کند، اندازه صفحه نمایش آن نسبت به مدل اس کمی افزایش یافته است و علاوه بر درگاه USB، می‌تواند از طریق بلوتوث به رایانه یا موبایل متصل شود. قیمت کیف پول لجر نانو ایکس در حال حاضر ۱۱۹ دلار است و خرید آن از فروشگاه‌های آنلاین ایرانی امکان‌پذیر است. توجه داشته باشید که رابط کاربری نرم‌افزاری کیف پول‌های لجر (Ledger live)، در حال حاضر از ارز دیجیتال ایاس پشتیبانی نمی‌کند و برای مدیریت EOSهای موجود در لجر، می‌توانید کیف پول لجر را با کیف پول‌های آنلاین Blocks.Io و Fairy-wallet همگام‌سازی کنید.
  • کیف پول ترزور مدل تی (Trezor model T): دومین نسل از کیف پول‌های سخت‌افزاری شرکت ساتوشی لبز (SatoshiLabs) است که امکان ذخیره بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال (از جمله ایاس) را فراهم می‌کند. این کیف پول قابلیت اتصال کارت حافظه برای ذخیره گذرواژه‌ها و اطلاعات حساس را هم دارد. همچنین صفحه نمایش لمسی و رنگی این کیف پول، کار با آن را برای کاربران ساده‌تر می‌کند. قیمت ترزور مدل تی در حال حاضر ۲۰۲ دلار است و خرید آن از فروشگاه‌های آنلاین ایرانی هم امکان‌پذیر است. توجه داشته باشید که رابط کاربری نرم‌افزاری ترزور (Trezor Suite)، در حال حاضر هنوز از ارز دیجیتال ایاس پشتیبانی نمی‌کند و برای مدیریت EOSهای موجود در این کیف پول، می‌توانید از کیف پول آنلاین Blocks.Io استفاده کنید.

بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری چندارزی ایاس

اگر از میان معیارهایی که برای انتخاب کیف پول مناسب معرفی کردیم، «تجربه کاربری» برای شما بیشترین اهمیت را دارد، می‌توانید از کیف پول‌های چندارزی استفاده کنید. در این صورت می‌توانید ایاس‌های خود را در کنار سایر ارزهای دیجیتال، در یک کیف پول نرم‌افزاری رایگان ذخیره کنید.

در صورت انتخاب کیف پول‌های نرم‌افزاری چندارزی، باید بدانید که امنیت آنها نسبت به کیف پول‌های سخت‌افزاری کمتر است. همچنین برخی از قابلیت‌های تخصصی ایاس (مانند رأی‌دهی به نمایندگان و  تعیین مجوزهای دسترسی به حساب) در این کیف پول‌ها فعال نیست.

  • کیف پول اکسودوس (Exodus): یک کیف پول چندارزی رایگان، با رابط کاربری جذاب و کاربرپسند است که تقریباً برای تمام پلتفرم‌های اصلی از جمله اندروید، iOS، ویندوز، مک و لینوکس ارائه شده است. بنابراین اگر در دنیای ارزهای دیجیتال تازه‌وارد هستید، این کیف پول مناسب شماست. از جمله نقاط قوت کیف پول اکسودوس، می‌توان به راه‌اندازی درون‌برنامه‌ای و ساده حساب ایاس اشاره کرد. به این معنی که تمام اقدامات لازم برای فعال‌سازی حساب ایاس مانند تعیین نام کاربری، واریز هزینه فعال‌سازی و سهام‌گذاری اولیه برای دریافت منابع پردازشی (CPU و NET) به‌راحتی و بدون خروج از این نرم‌افزار امکان‌پذیر است.
    می‌توان نقاط ضعف این کیف پول را هم در دو مورد خلاصه کرد؛ اولین مورد، پشتیبانی نکردن از کاربران ایرانی (آی‌پی ایران) است که با استفاده از یک نرم‌افزار تغییر آی‌پی قابل‌اعتماد، می‌توان به‌سادگی این کیف پول را نصب و از آن استفاده کرد. دومین مورد هم متن‌باز نبودن کیف پول است که ابهاماتی را درباره آن ایجاد می‌کند. اما طبق ادعای تیم توسعه‌دهنده این کیف پول، کلیدهای خصوصی کاربران اکسودوس در کامپیوتر یا موبایل کاربر تولید شده و در هیچ سروری ذخیره نمی‌شوند.
  • کیف پول سیف پال (Safepal): محصولی از شرکت سیف‌پال، و یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های چندارزی است که در سال ۲۰۲۰ رسماً راه‌اندازی شد. کیف پول سیف‌پال هم به‌صورت سخت‌افزاری (SafePal S۱) و هم در نسخه‌های موبایلی (اندروید و iOS) عرضه شده است. اما به‌دلیل تازه‌کار بودن نسخه سخت‌افزاری و امکان وجود باگ‌های ساختاری در آن، در اینجا فقط به معرفی نسخه موبایلی اکتفا می‌کنیم. پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال (از جمله ایاس و تمامی توکن‌های مبتنی بر EOS.IO)، قابلیت جستجو و ورود به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، اتصال به کیف پول سخت‌افزاری، قابلیت‌های امنیتی ویژه و برخورداری از پشتیبانی ۲۴ ساعته، از جمله مهم‌ترین نقاط قوت کیف پول سیف پال هستند. کیف پول سیف‌پال به‌صورت مستقیم (درون‌برنامه‌ای) قادر به فعال‌سازی حساب ایاس نیست و برای این کار از سرویس eos-account-creator استفاده می‌کند.

بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری اختصاصی ایاس

معمولاً کیف پول‌های اختصاصی ارزهای دیجیتال، از بیشترین میزان کارایی برخوردارند، از تمامی قابلیت‌های تخصصی ارز دیجیتال مربوطه پشتیبانی می‌کنند و سریع‌تر از همه کیف پول‌های دیگر به‌روزرسانی‌های جدید را اعمال می‌کنند. در اینجا دو مورد از بهترین کیف پول‌های اختصاصی ایاس را معرفی خواهیم کرد.

  • کیف پول نرم‌افزاری سیمپل‌ایاس (SimplEOS): یک کیف پول متن‌باز اختصاصی ایاس و محصولی از شرکت EOS Rio است که به‌وسیله‌ آن می‌توان از تمامی قابلیت‌های پلتفرم ایاس استفاده کرد. این کیف پول به‌صورت نسخه دسکتاپ ارائه شده و از پلتفرم‌های ویندوز، مک و لینوکس پشتیبانی می‌کند. سیمپل‌ایاس کلیدهای خصوصی کاربران را بر روی دستگاه ذخیره می‌کند و خود هیچ دسترسی به آن ندارد. این کیف پول، از قابلیت‌های ساده‌ای مانند ارسال و دریافت تراکنش گرفته تا قابلیت‌های پیشرفته‌تری مانند سهام‌گذاری و رأی‌دادن به تولیدکنندگان بلاک، ارسال و دریافت سایر توکن‌های مبتنی بر EOS.IO، ایجاد و استفاده از چندین حساب کاربری هم‌زمان، خریدوفروش منابع پردازشی شبکه، شرکت در همه‌پرسی‌های شبکه، ایجاد جفت‌کلید‌های جدید، تعیین سطوح دسترسی و ایجاد قراردادهای هوشمند نیز پشتیبانی می‌کند.
نمایی از کیف پول نرم‌افزاری سیمپل‌ایاس
  • کیف پول نرم‌افزاری انکِر (Anchor Wallet): یک کیف پول متن‌باز اختصاصی ایاس است که پیش‌تر با نام greymass (نام شرکت سازنده آن) شناخته می‌شد. در حال حاضر این کیف پول به‌صورت نسخه دسکتاپ و برای پلتفرم‌های ویندوز، مک و لینوکس ارائه شده است. یکی از نقاط قوت انکِر، قابلیت اتصال به کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر است. این کیف پول کلیدهای خصوصی حساب‌های کاربری را بر روی دستگاه ذخیره می‌کند و خود به آن دسترسی ندارد. کیف پول انکِر نیز مانند کیف پول سیمپل‌ایاس، از تمامی قابلیت‌های تخصصی ایاس پشتیبانی می‌کند.
نمایی از کیف پول نرم‌افزاری Anchor

حساب‌های کاربری ایاس؛ آموزش مفاهیم و نحوه راه‌اندازی

 کاربران ایاس برای استفاده از خدمات این پلتفرم، نیازمند ایجاد یک حساب کاربری در بلاک چین ایاس هستند. به‌طور خلاصه، حساب‌های کاربری ایاس چند قابلیت اساسی را برای کاربران فراهم می‌کنند که در ادامه آنها را به‌طور کامل توضیح خواهیم داد: 

  • ذخیره‌سازی کوین‌ EOS و توکن‌های مبتنی بر این شبکه
  • پرداخت و انتقال کوین‌های EOS
  • سهام‌گذاری (استیکینگ) ارز ایاس برای مشارکت در امنیت شبکه و کسب سود
  • در اختیار گرفتن بخشی از منابع پردازشی شبکه (CPU، رم و پهنای باند)
  • راه‌اندازی قراردادهای هوشمند

حساب‌های کاربری ایاس بر اساس یک نام ۱۲ کاراکتری منحصربه‌فرد و قابل‌خوانش برای انسان ایجاد می‌شوند که کاربران می‌توانند به انتخاب خود، یا با استفاده از الگوریتم تصادفی کیف پول، آن را تعیین کنند. بعد از فعال‌سازی حساب، این نام ۱۲ کاراکتری (Account name) به‌عنوان آدرس حساب کاربر بر روی بلاک چین ذخیره شده و می‌توان از آن، برای ارسال و دریافت ارز دیجیتال ایاس استفاده کرد.

آیا برای ایجاد حساب ایاس باید هزینه اولیه بپردازیم؟

شاید اولین مواجهه کاربران ایاس با حساب‌های کاربری این پلتفرم قدری گیج‌کننده و سوال برانگیز باشد؛ سوالاتی از این قبیل که آیا برای استفاده از پلتفرم ایاس باید پولی خرج کنیم؟ آیا کاربردهای ساده‌ای مثل ارسال تراکنش هم نیاز به پرداخت هزینه اولیه دارد؟ منظور از «منابع پردازشی شبکه» چیست و برای فعال‌سازی حساب، چه میزان از این منابع موردنیاز است؟

در ادامه این مقاله به تمامی این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد اما پیش از هرچیز لازم است به یک نکته اساسی توجه کنیم. تمامی کسب‌وکارهای متمرکز و سنتی در مدل‌های بازاریابی خود، مبالغ قابل‌توجهی را به‌صورت منابع زیرساخت، تبلیغات و خدمات رایگان هزینه می‌کنند و این مبالغ، در نهایت به‌شکل هزینه ثبت نام، هزینه اشتراک یا هزینه افتتاح حساب از کاربران بازپس گرفته می‌شود. اگرچه فناوری بلاک چین به‌عنوان یک فناوری جایگزین، این هزینه‌ها را تا حدی کاهش داده است؛ اما نباید از آن انتظار رایگان بودن همه چیز را داشت.

کاربران بلاک چین‌های سنتی، هزینه پردازش تراکنش‌ها یا تعامل با قراردادهای هوشمند و Dappها را از طریق کارمزد تراکنش، به نودها پرداخت می‌کنند. اما مدل پرداخت هزینه در شبکه ایاس، اشتراک در منابع است. این مدل، هزینه بسیار کمتری را به کاربران تحمیل کرده و یک‌بار (در هنگام ایجاد حساب کاربری) برای همیشه انجام می‌شود. در عوض با پرداخت این هزینه اندک و اشتراک در منابع، تراکنش‌ها به‌سرعت و با کارمزد صفر انجام خواهد شد. 

منابع پردازشی شبکه ایاس دقیقاً چه هستند و چکار می‌کنند؟

رم، CPU و پهنای باند، سه مؤلفه اساسی در بلاک چین ایاس هستند که کاربران و به‌ویژه توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، با در اختیار گرفتن این منابع، پردازش سریع عملیات خود در شبکه را تضمین می‌کنند.

  • ذخیره‌سازی (RAM): مفهوم سنتی رم در علوم رایانه، برگرفته از عبارت «حافظه دسترسی تصادفی (Random Access Memory)» است. رم یک سیستم، تمامی داده‌های مربوط به عملیات در حال انجام را به‌طور موقت ذخیره و به‌عنوان «حافظه کار» رایانه عمل می‌کند. به‌طور مشابه رم موجود در بلاک چین ایاس، وظیفه ذخیره داده‌هایی مانند کلیدهای عمومی و خصوصی، موجودی حساب و وضعیت (حالت) قراردادهای هوشمند را برای مدت زمان کوتاه، بر عهده دارد. همچنین سازندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، از قابلیت خواندن و نوشتن سریع حافظه رم، برای ذخیره وضعیت حساب کاربران Dappها استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که رم ناکافی، عملکرد دپ‌ها را مختل می‌کند. واحد اندازه‌گیری رم، کیلوبایت (KB) است.
  • پردازنده و انباشت محاسباتی (CPU): CPU در علوم رایانه برگرفته از عبارت «واحد پردازش مرکزی (Central Processing Unit)» است اما در بلاک چین ایاس، این مفهوم به یک منبع زمانی محدود اشاره دارد که مدت‌زمان اختصاص‌یافته به تولیدکنندگان بلاک، برای پردازش تراکنش‌های یک حساب کاربری خاص را نشان می‌دهد. واحد محاسبه CPU در این شبکه میکروثانیه است.
  • پهنای باند و ذخیره‌سازی ورودی (NET): پهنای باند شبکه، نشان‌دهنده اولویت ذخیره‌سازی تراکنش شما در بلاک چین است و با واحد بایت (B) اندازه‌گیری می‌شود.

پهنای باند و CPU، منابعی هستند که فول‌نودهای شبکه آن را تأمین می‌کنند و متناسب با تعداد کوین‌هایی که در شبکه سهام‌گذاری می‌کنید، در اختیار شما قرار می‌گیرند. هر زمان هم که بخواهید کوین‌های خود را از سهام‌گذاری خارج کنید، این منابع دوباره آزاد شده و در اختیار فول‌نود قرار می‌گیرند. بنابراین استفاده از این دو منبع برای کاربران نهایی رایگان خواهد بود.

اما رم (یا حافظه ذخیره‌سازی موقت شبکه)، منبعی محدود است که کاربران باید آن را خریداری کنند. در صورتی که کاربر عادی شبکه ایاس باشید و کاربرد شما محدود به ارسال و دریافت تراکنش در این شبکه باشد، رم موردنیاز شما کمتر از ۱۰ کیلوبایت خواهد بود که به‌صورت خودکار با فعال‌سازی حساب، هزینه آن را پرداخت خواهید کرد (در حال حاضر هزینه آن کمتر از ۰.۲ EOS است). اما توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند، برای اجرای صحیح عملیات، نیاز به رم بیشتری دارند. این دسته از کاربران می‌توانند رم موردنیاز خود را در بازار آنلاین Resource Exchange خریداری کرده و در صورت تمایل، آن را در همین بازار بفروشند. توجه داشته باشید که قیمت خریدوفروش رم در شبکه ایاس در طول زمان ثابت نیست و بسته به نرخ عرضه و تقاضا تغییر خواهد کرد.

چگونه حساب کاربری ایاس بسازیم؟

حساب‌های کاربری ایاس کمی با حساب‌های (یا آدرس‌های) متعارف سایر ارزهای دیجیتال تفاوت دارند. به‌عنوان مثال زمانی که می‌خواهید یک آدرس بیت کوین یا اتریوم ایجاد کنید، کافی است کیف پول مربوط به آن را نصب کنید تا خود نرم‌افزار با استفاده از یک کلید خصوصی تصادفی، آدرس (یا مجموعه‌ آدرس‌های) مربوطه را ایجاد کند. آدرس ایجادشده نیازی به فعال‌سازی ندارد و به‌راحتی می‌توانید مبلغی را به آن واریز یا از آن انتقال دهید. اما در مورد حساب‌های کاربری ایاس این‌گونه نیست.

اولین گام برای ایجاد حساب کاربری ایاس، نصب کیف پول است. حساب ایاس شما در این مرحله هنوز فعال‌سازی نشده است. به این معنی که هنوز آدرس ایاس در کیف پول شما ایجاد نشده و هیچ سهمی از منابع پردازشی شبکه را در اختیار ندارید. همان طور که پیش‌تر گفتیم، کاربران ایاس برای استفاده از این پلتفرم، نیازمند مالکیت بخشی از منابع زیرساخت شبکه مانند رم (RAM)، CPU و پهنای باند (NET) هستند.

برای درک بهتر، مراحل فعال‌سازی حساب کاربری ایاس را در کیف پول چندارزی اکسودوس مرور خواهیم کرد:

۱- نصب کیف پول

برای این کار، حتماً به وب‌سایت رسمی کیف پول مراجعه کنید و لینک دانلود کیف پول را دریافت کنید.

۲- ورود به کیف پول ایاس

پس از نصب و راه‌اندازی کیف پول، کوین EOS را انتخاب کرده و وارد صفحه مربوط به آن شوید. سپس بر روی گزینه دریافت (Receive) کلیک کنید.

۳- ایجاد حساب کاربری

همان طور که در تصویر زیر می‌بینید حساب شما هنوز فعال‌سازی نشده و کیف پول از شما می‌خواهد که مقداری از سایر ارزهای خود را به EOS تبدیل کنید، یا اینکه از یک صرافی یا هر آدرس فعال دیگری، حداقل مبلغ یک EOS به این حساب واریز کنید (سمت چپ تصویر).
اگر می‌خواهید از روش اول استفاده کنید، کافی است از طریق سرویس مبادله درون‌برنامه‌ای اکسودوس، ارزهای دیجیتال دیگر خود را به ایاس تبدیل کنید (حداقل مبلغ یک EOS است). در صورتی که روش دوم مدنظر شما است، گزینه «I already have EOS» را انتخاب کنید و به صفحه بعدی بروید (سمت راست تصویر). در اینجا یک عبارت ۱۲ حرفی به‌عنوان نام حساب (Account name) و یک رشته عدد و حروف درهم‌ریخته به‌عنوان مِمو (EOS Memo) در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید به آن EOS واریز کنید. برخی از کیف پول‌ها انتخاب نام ۱۲ حرفی را برعهده خودتان می‌گذارند؛ اما کیف پول اکسودوس از نام موقتی مخصوص به خود (exodussignup) استفاده می‌کند و بعد از فعال‌سازی، نام حساب شما را تغییر می‌دهد (این نام به‌صورت موقتی برای تمام حساب‌هایی که از کیف پول اکسودوس استفاده می‌کنند، در نظر گرفته می‌شود و از طریق ممو، حساب هر فرد از دیگری متمایز می‌شود).

۴- واریز EOS به حساب کاربری

بعد از دریافت نام کاربری و ممو، می‌توانید از طریق یک صرافی، مبلغ حدقل یک EOS را به حساب ایاس خود واریز کنید. در تصویر زیر، نحوه برداشت EOS از حساب بایننس و واریز آن به حساب کیف پول را مشاهده می‌کنید. در قسمت آدرس، نام حساب کاربری و در قسمت MEMO، مموی حساب کاربری ایاس را وارد کنید و شبکه انتقال ارز را بر روی EOS قرار دهید.

۵- فعال شدن حساب کاربری

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، اکنون حساب کاربری شما فعال شده و قابلیت ارسال (سمت چپ تصویر) و دریافت EOS (سمت راست تصویر) در آن وجود دارد. همچنین یک نام کاربری منحصربه‌فرد برای حساب شما تعیین شده که از این به بعد، آدرس ایاس شما خواهد بود (دیگر به ممو نیازی ندارید).

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، موجودی حساب ۰.۸۴ EOS است (کادر شماره ۱)؛ در حالی که مبلغ واریزی ما از صرافی ۱ EOS بود. این اختلاف موجودی نشان می‌دهد که مبلغ ۰.۱۶ EOS برای خرید رم و فعال‌سازی حساب هزینه شده است (کادر شماره ۳). در کادر شماره ۲ می‌بینید که هنوز هیچ مبلغی از این حساب، سهام‌گذاری نشده و در نتیجه مقدار CPU و NET این حساب صفر است (کادر شماره ۴ و ۵). در توضیحات این بخش آمده است که بدون در اختیار داشتن حداقل CPU و NET، انجام تراکنش از این حساب امکان‌پذیر نیست. در بخش Stake (کادر شماره ۶) می‌توانید مقدار EOS موردنظر برای سهام‌گذاری و دریافت CPU و پهنای باند را به‌طور جداگانه تعیین کنید (مقدار ۰.۱ EOS برای هرکدام کافی است).

۶- سهام‌گذاری EOS

همان طور که در تصویر زیر می‌بینید، با اختصاص ۰.۱ EOS به هریک از دو منبع CPU و NET، مقدار مورد نیاز آن تأمین شده است (سمت راست تصویر). همچنین در صورتی که بخواهید مقدار بیشتری EOS سهام‌گذاری کنید، یا در صورتی که بخواهید بخشی از دارایی خود را از سهام‌گذاری خارج کنید، می‌توانید از بخش Stake EOS و Unstake EOS اقدام کنید. اکنون حساب ایاس شما به‌طور کامل فعال‌سازی شده و قابل‌استفاده است. نکته قابل‌توجه در مورد شبکه ایاس و تفاوت آن با سایر پلتفرم‌های بلاک چینی آن است که سهام‌گذاری در این شبکه، برای استفاده از آن اجباری است؛ هرچند که حداقل سهام تعیین‌شده برای فعال‌سازی حساب، بسیار کم و ناچیز است.

امنیت شبکه ایاس چگونه برقرار می‌شود؟ مروری بر الگوریتم اجماع BFT-DPoS

اگر با مفهوم بلاک چین و عملکرد کلی آن آشنا باشید، احتمالاً اصطلاح «الگوریتم اجماع» را بارها شنیده‌اید.

الگوریتم‌‌های اجماع به بیان ساده، روش‌هایی برای به توافق رسیدن اعضای یک شبکه درباره درستی تراکنش‌ها و همچنین انتخاب اعتبارسنج‌های شبکه هستند.

تاریخچه‌ای از الگوریتم‌های اجماع سنتی

بیت کوین به‌عنوان اولین بلاک چین کاربردی، از الگوریتم اجماع گواه اثبات کار (PoW) برای تأیید تراکنش‌ها و انتخاب نودهای مشارکت‌کننده در ساخت بلاک‌ها استفاده می‌کند. در روش اثبات کار، نودهای شبکه با استفاده از توان پردازشی سخت‌افزاری خود، در حل معادلات رمزنگاری‌شده هر بلاک مشارکت کرده و در صورت موفقیت، قادر به ثبت بلاک جدید در شبکه خواهند بود. گفتنی است که این روش، با افزایش هزینه حملات هک و هرگونه کلاهبرداری، امنیت شبکه بیت کوین را به‌طور کامل تأمین می‌کند؛ اما از طرف دیگر، انجام تراکنش در این شبکه بسیار پرهزینه و زمان‌بر خواهد بود.

برخی از بلاک چین‌های بعد از بیت کوین، برای بهبود مقیاس‌پذیری شبکه، الگوریتم اجماع گواه اثبات سهام (PoS) را جایگزین روش اثبات کار کرده‌اند. در این روش، نودهای اعتبارسنج شبکه، با گروگذاشتن بخشی از دارایی‌های خود (همان کوین‌های شبکه)، حق اعتبارسنجی تراکنش‌ها و کسب پاداش بلاک‌ها را به دست می‌آورند. اگرچه روش اثبات کار تا حدودی سرعت و هزینه شبکه‌های بلاک چین را بهبود بخشیده است، اما نتیجه، باز هم با حالت مورد‌انتظار فاصله دارد.

بیشتر بخوانید: اثبات انجام کار و اثبات سهام چه تفاوت‌هایی دارند؟

مروری بر مدل اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS)

پلتفرم ایاس به‌منظور تأمین سرعت و مقیاس‌پذیری موردنیاز در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، از الگوریتم اجماع «اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS)» استفاده می‌کند. این الگوریتم، با معادل‌های دیگری مانند «اثبات سهام محول‌شده» یا «اثبات سهام نیابتی» هم شناخته شده است که همگی به یک مفهوم اشاره دارند.

اثبات سهام نمایندگی‌شده، در واقع یک مکانیسم دموکراتیک برای انتخاب تعدادی اعتبارسنج محدود برای یک شبکه است. به این معنی که تمامی دارندگان کوین‌های شبکه، با گروگذاشتن یا اصطلاحاً «سهام‌گذاری» کوین‌های خود، می‌توانند نمایندگانی را از طریق رأی‌گیری انتخاب کنند تا وظیفه اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌ها را به نیابت از سایر مشارکت‌کنندگان شبکه انجام دهند. در این مکانیسم، قدرت رأی هر شرکت‌کننده، متناسب با تعداد کوین‌های سهام‌گذاری‌شده است.

در مدل DPoS، تعداد نودها یا گره‌های اعتبارسنج شبکه ۲۱ نفر است و رأی‌گیری برای تعیین نودهای منتخب، به‌صورت پیوسته ادامه دارد. هر فردی می‌تواند با استفاده از کوین‌های سهام‌گذاری‌شده خود به یک نود رأی دهد، یا هر زمان که خواست، رأی خود را پس بگیرد و به نود دیگری رأی دهد. بنابراین هر کسی به‌شرط اینکه بتواند رأی مشارکت‌کنندگان در شبکه را به خود اختصاص دهد، می‌تواند به یک نود اعتبارسنج تبدیل شود.

مدل اجماع DPoS، یکی از پربحث‌ترین موضوعات در دنیای بلاک چین است. از یک سو مدافعان این مکانیسم، سرعت و مقیاس‌پذیری آن را برای پذیرش گسترده فناوری بلاک چین ضروری می‌دانند و از سوی دیگر، مخالفان این روش معتقدند که DPoS، تمرکززدایی را قربانی امنیت و مقیاس‌پذیری سیستم‌ها می‌کند.

اگر بخواهیم سخت‌گیرانه قضاوت کنیم، باید قبول کنیم که در مکانیسم DPoS، تمام قدرت شبکه در اختیار تعداد محدودی از نودها است که در صورت تبانی، می‌توانند از اختیارات خود سوءاستفاده کنند. در مدل‌های پیشرفته‌تر اجماع، مانند NPoS (یا اثبات سهام نامزد‌شده)، سهام‌گذاران عادی نیز در قبال رأی خود به نودها مسئولیت دارند. به این معنی که در صورت خرابکاری یا تخلف هر یک از نامزد‌ها، سهام قفل‌شده کاربرانی که به او رأی داده‌اند هم مشمول جریمه خواهد شد. این روش کاربران را تشویق می‌کند که در انتخاب نامزدها، دقت و مسئولیت بیشتری به خرج دهند.

زمان بلاک در شبکه ایاس

 سیستم‌عامل EOS.IO هر ۰.۵ ثانیه یک‌بار، امکان ساخت بلاک‌ جدید را فراهم می‌کند و در هر بازه زمانی مشخص، دقیقاً یک نماینده مشخص مجوز ساخت بلاک را کسب خواهد کرد. اگر بلاک موردنظر در زمان برنامه‌ریزی‌شده تولید نشود، شبکه از این بازه زمانی گذر خواهد کرد و این امکان به نود دیگری واگذار نخواهد شد. در چنین حالتی یک تأخیر ۰.۵ ثانیه‌ای یا بیشتر در بلاک چین ایجاد خواهد شد.

در بلاک چین EOS.IO بلاک‌ها در دوره‌های ۱۲۶تایی تولید می‌شوند (۶ بلاک برای هریک از ۲۱ نود). در ابتدای هر دوره، ۲۱ نود منحصربه‌فرد با کسب اکثریت آرا، به‌عنوان تولیدکنندگان ۱۲۶ بلاک بعدی تعیین می‌شوند. ترتیب زمانی فعالیت تولیدکنندگان بلاک هم بر اساس توافق بیش از دو سوم نودهای منتخب (۱۵ نود یا بیشتر) تعیین خواهد شد.

فورک‌ها در شبکه ایاس

طبق آنچه که در وایت‌پیپر ایاس آمده، مکانیسم DPoS در شرایط عادی هیچ فورک یا انشعابی را در زنجیره اصلی تجربه نخواهد کرد. زیرا در این مدل، تولید‌کنندگان بلاک‌ها به‌جای رقابت، با یکدیگر همکاری می‌کنند. در صورت ایجادشدن هر انشعابی در زنجیره اصلی، الگوریتم اجماع به‌طور خودکار طولانی‌ترین زنجیره را انتخاب خواهد کرد. زیرا نرخ تولید بلاک‌ها در یک زنجیره، با درصد اعتبارسنج‌هایی که روی آن زنجیره اتفاق نظر دارند ارتباط مستقیم دارد. به ‌عبارت دیگر، زنجیره‌ای که اعتبارسنج‌های بیشتری دارد، سریع‌تر از زنجیره‌ای که اعتبارسنج‌های کمتری دارد پیشرفت می‌کند؛ زیرا تعداد بلاک‌های از دست رفته آن کمتر است.

علاوه بر این، هیچ‌کدام از اعتبارسنج‌ها حق ندارند بر روی هر دو فورک (انشعاب) ایجاد‌شده فعالیت کنند. در صورتی که یک اعتبارسنج بر روی دو زنجیره فعالیت کند، سیستم DPoS به‌صورت خودکار این نود را حذف خواهد کرد.

همچنین بخوانید: فورک چیست؟

الگوریتم تحمل خطای بیزانس (BFT)

همان طور که در ابتدای این بخش اشاره کردیم، الگوریتم اجماع در بلاک چین دو وظیفه اصلی را بر عهده دارد: انتخاب نودهای اعتبارسنج (تولیدکنندگان بلاک‌ها) و تأیید و نهایی‌کردن تراکنش‌ها. در پلتفرم ایاس علاوه بر الگوریتم DPoS، از الگوریتم دیگری به نام تحمل خطای بیزانس یا BFT (Byzantine Fault Tolerance) برای نهایی‌کردن تراکنش‌ها استفاده می‌شود.

نحوه کار الگوریتم BFT این‌گونه است که هریک از نمایندگان منتخب، می‌توانند بلاک‌های تولید‌شده را امضا و تأیید کنند؛ به‌شرط آنکه دو بلاک با تایم‌استمپ (مهر زمانی بلاک‌ها که ترتیب زمانی آنها را مشخص می‌کند) یکسان یا با شماره بلاک یکسان را امضا نکنند. به این ترتیب، هرگاه که بیش از دوسوم نمایندگان (۱۵ نفر یا بیشتر) بلاکی را امضا کنند، تراکنش‌های موجود در این بلاک، نهایی و غیرقابل‌تغییر خواهد شد. طبق این مدل، اجماع بر روی تغییرناپذیری هر تراکنش، در عرض ۱ ثانیه انجام خواهد شد.

اقتصاد شبکه ایاس؛ چرا ارز دیجیتال ایاس ارزشمند است؟

پیش از آنکه درباره سازوکار اقتصادی شبکه ایاس صحبت کنیم، اجازه دهید ببینیم اصلاً چرا ارز دیجیتال ایاس ارزشمند است؟ پاسخ ساده این است که ایاس هم مانند بیت کوین نوعی ابزار ذخیره و انتقال ارزش در فضای دیجیتال است؛ پس هرچقدر که در انجام این وظیفه موفق‌تر عمل کند، تقاضای مردم برای خرید آن بیشتر می‌شود و طبیعتاً بر ارزش آن افزوده می‌شود. این استدلال ساده درباره بیت کوین کاملاً صحیح است. اما ارزش ایاس تنها به این ویژگی محدود نیست.

ارز دیجیتال ایاس، علاوه بر اینکه می‌تواند یک ابزار پرداخت با سرعت بالا و کارمزد صفر باشد، می‌تواند نقش یک محرک اقتصادی قوی را برای کارکرد صحیح شبکه ایفا کند. برای درک بهتر این مفهوم، می‌توانیم آن را با ارز اتر در شبکه اتریوم مقایسه کنیم. ارز دیجیتال اتر نقش سوخت شبکه اتریوم را ایفا می‌کند. به این معنی که تمامی هزینه‌های لازم برای استفاده از قابلیت‌های شبکه (مانند ایجاد قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، تعامل با اپلیکیشن‌ها، ایجاد توکن بر بستر بلاک چین اتریوم و ارسال و دریافت توکن‌ها در این شبکه) از طریق اتر پرداخت می‌شود. حالا هرچقدر که شبکه اتریوم و کاربردهای آن گسترده‌تر شود، نیاز به داشتن اتر هم بیشتر خواهد شد و این عامل در بلند‌مدت باعث افزایش قیمت اتر خواهد شد.

اما ارز دیجیتال ایاس، چیزی فراتر از «سوخت شبکه» است. وقتی شما سوخت را مصرف می‌کنید، دیگر آن را از دست داده‌اید! به‌طور مشابه، وقتی اتر را به‌عنوان کارمزد یک اپلیکیشن اتریومی پرداخت می‌کنید، در واقع آن را خرج کرده‌اید و به ماینرهای شبکه اختصاص داده‌اید. در حالی که شبکه ایاس، مدل سخاوتمندانه‌تری را به شما پیشنهاد می‌دهد!

سازوکار اقتصادی EOS.IO، مبتنی بر «اشتراک در منابع» است و ابزار مورداستفاده برای این مکانیسم، همان ارز دیجیتال ایاس است. کاربران شبکه ایاس برای استفاده از قابلیت‌های این شبکه، ارز دیجیتال ایاس را سهام‌گذاری می‌کنند و در ازای آن، بخشی از منابع زیرساخت شبکه را از آن خود می‌کنند. اگر شما ۱ درصد از کوین‌های شبکه ایاس را در اختیار داشته باشید، با سهام‌گذاری آن، یک درصد از توان پردازشی و ذخیره‌سازی شبکه را هم در اختیار خواهید داشت. حال اگر شبکه ایاس رشد کند، ارزش سهام شما هم بیشتر خواهد شد و هر زمان که بخواهید می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را از سهام‌گذاری خارج کرده و آن را بفروشید.

در ادامه، کاربردهای اصلی ارز دیجیتال ایاس و طراحی اقتصادی این شبکه را به‌طور خلاصه توضیح خواهیم داد.

۱- ابزار پرداخت

همان طور که گفتیم، ساده‌ترین کاربرد ایاس، استفاده آن به‌عنوان ابزار پرداخت است. اما برای این منظور، باید چند شرط اساسی برقرار باشد که مهم‌ترین آنها امنیت سیستم و عرضه محدود یا کنترل‌شده است. درباره امنیت شبکه ایاس در ادامه به‌طور کامل توضیح خواهیم داد؛ اما عرضه ایاس، به‌صورت کنترل‌شده درجریان است و اختیار تصمیم‌گیری درباره آن، برعهده نمایندگان منتخب شبکه است.

در حال حاضر، مجموعاً ۱ میلیارد کوین EOS تولید شده و درگردش است. علاوه بر این، شبکه ایاس دارای نرخ تورم سالانه ۱ درصدی است؛ به این معنی که تعداد کوین‌های تولید‌شده طی هر سال، به اندازه یک درصد از موجودی درگردش سال قبل خواهد بود. این تورم مصنوعی، به‌منظور تأمین هزینه‌های توسعه شبکه و پرداخت پاداش تولیدکنندگان بلاک لحاظ شده است.

طبق کد نرم‌افزار EOS.IO، تعداد ۱۰۰ میلیون کوین ایاس به‌منظور توسعه اکوسیستم این شبکه در آینده، به شرکت بلاک‌وان اختصاص خواهد یافت. قرار است این ۱۰۰ میلیون کوین به ‌صورت خطی و طی ۱۰ سال پس از ثبت بلاک جنسیس (اولین بلاک شبکه) آزاد شده و در اختیار این شرکت قرار گیرد.

نمودار عرضه ایاس (بخش آبی‌ رنگ مربوط به پاداش تولیدکنندگان بلاک، بخش خاکستری رنگ مربوط به کوین‌های پیش‌فروش شده و بخش سبز رنگ مربوط به کوین‌های اختصاص‌یافته به شرکت بلاک‌وان است). منبع: massari.io

۲- ایجاد حساب کاربری و دریافت حداقل منابع پردازشی موردنیاز

تمامی کاربران ایاس برای استفاده از این شبکه، نیازمند ایجاد یک حساب کاربری و فعال‌سازی آن هستند. همان‌طور که در بخش‌های قبل دیدیم، برای فعال‌سازی هر حساب کاربری، باید ابتدا تعدادی کوین EOS را به این حساب انتقال داده و در ازای سهام‌گذاری بخشی از آن، منابع CPU و پهنای باند موردنیاز را دریافت کرد.

۳- تعیین نمایندگان شبکه

بلاک چین ایاس بر اساس مدل اجماع DPoS (اثبات سهام نمایندگی‌شده) کار می‌کند. بر این اساس، وظیفه اعتبارسنجی تراکنش‌ها و تولید بلاک‌ها برعهده ۲۱ نود (گره) شبکه خواهد بود و انتخاب آنها نیز بر اساس رأی‌های وزن‌دار انجام می‌شود؛ به این معنی که تمامی کاربران با سهام‌گذاری کوین‌های EOS خود می‌توانند به نمایندگان شبکه رأی دهند و رأی هرکس که کوین‌های بیشتری را سهام‌گذاری کرده باشد، وزن بیشتری خواهد داشت.

۴- دریافت منابع پردازشی برای توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز

توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، به‌دلیل میزبانی از کاربران متعدد و حجم عملیات بالا، به منابع پردازشی بیشتری (نسبت به کاربران عادی) احتیاج خواهند داشت. بنابراین این توسعه‌دهندگان با سهام‌گذاری کوین‌های بیشتر می‌توانند منابع موردنیاز خود را به دست آورند.

یکی از نقاط قوت نرم‌افزار EOS.IO آن است که ارزش پهنای باند و CPU را مستقل از قیمت کوین‌ها محاسبه می‌کند. به‌بیان دیگر، کاربران یا توسعه‌دهندگانی که تعداد قابل‌توجهی از کوین‌ها را سهام‌گذاری کرده و منابع پردازشی دریافت کرده‌اند، از نوسانات قیمت ایاس در امان هستند و به مدت نامحدود، از همان CPU و پهنای باند اولیه برخوردار خواهند بود؛ زیرا قیمت پهنای باند و CPU تنها بر اساس تعداد کوین‌های ایاس محاسبه می‌شود.

۵- پرداخت پاداش تولیدکنندگان بلاک

از آنجا که کاربران شبکه ایاس برای تراکنش‌های خود کارمزدی نمی‌پردازند، پاداش تولیدکنندگان بلاک (که در واقع انگیزه و مشوق آنها برای عملکرد صحیح و حفظ امنیت شبکه است)، از طریق ایجاد کوین‌های جدید پرداخت خواهد شد. همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، تورم سالانه ایاس در حال حاضر ۱ درصد است. به‌ این معنی که هر سال به اندازه یک درصد از کوین‌های درگردش، کوین‌ جدید تولید و به شبکه اضافه می‌شود. از این یک درصد، ۰.۲۵ درصد آن به تولیدکنندگان بلاک و ۰.۷۵ درصد به نمایندگان جایگزین (Standby Producers) تعلق می‌گیرد.

نمایندگان جایگزین، نودهایی هستند که از حدنصاب آرای کاربران برخوردارند اما هنوز در لیست ۲۱ نفره تولیدکنندگان بلاک قرار نگرفته‌اند. از آنجا که این نودها آماده جایگزینی احتمالی با نمایندگان منتخب هستند، بخش کمتری از پاداش شبکه را دریافت خواهند کرد. 

نرخ تورم سالیانه ایاس، از ۱ درصد تا ۵ درصد متغیر است و تعیین آن برعهده نمایندگان شبکه خواهد بود.

رشد ارزش ایاس و به تبع آن رشد ارزش پاداش نمایندگان، در نهایت به‌نفع کل شبکه خواهد بود. زیرا در این صورت، تولیدکنندگان بلاک‌ها می‌توانند منابع پردازشی بیشتری را تهیه کرده و به شبکه اختصاص دهند. در این مدل به‌طور طبیعی، افزایش قیمت کوین‌های ایاس، به افزایش کارایی و سرعت شبکه می‌انجامد.

قراردادهای هوشمند ایاس چگونه ایجاد و اجرا می‌شوند؟

حساب‌های کاربری ایاس با استفاده از دو مؤلفه اساسی، قابلیت ثبت قراردادهای هوشمند و راه‌اندازی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را بر روی بلاک چین ایاس ممکن می‌کنند. این دو مؤلفه در بلاک چین ایاس اصطلاحاً Actions و Handlers نامیده می‌شوند که در اینجا به‌منظور فهم بهتر، آنها را به‌عنوان «عملگر» و «تابع» معرفی می‌کنیم.

عملگر‌ها (Actions): هر حساب کاربری می‌تواند اسکریپت‌های ساختاریافته‌ای را تحت عنوان عملگر به سایر حساب‌های کاربری ارسال کند تا عملیات خاصی را انجام دهند. به بیان ساده‌تر، عملگر‌ها شامل دستوراتی هستند که یک تابع خاص را فعال‌سازی کرده و زنجیره‌ای از فعالیت‌های بعدی را رقم می‌زنند.

توابع (Handlers): توابع، شامل اسکریپت‌هایی موجود در هر حساب کاربری هستند که در صورت دریافت عملگرها از حساب‌های کاربری دیگر، آنها را مدیریت کرده و به آن واکنش نشان می‌دهند. نرم‌افزار EOS.IO برای هر حساب کاربری (با توجه به میزان منابع پردازشی آن حساب)، یک بانک اطلاعاتی اختصاصی ایجاد می‌کند که تنها از طریق توابع همان حساب قابل‌دسترسی خواهد بود. این توابع همچنین می‌توانند عملگرهایی را به سایر حساب‌ها ارسال کنند.

ترکیب عملگرها و توابع در شبکه ایاس، راهکاری است که ایجاد قراردادهای هوشمند را در این بلاک چین ممکن می‌کند. یکی از مزایای نرم‌افزار EOS.IO نسبت به سایر پلتفرم‌های ارائه‌دهنده قرارداد هوشمند، پشتیبانی از اجرای موازی این قراردادها است.

هر حساب کاربری ایاس برای پشتیبانی از پردازش‌های موازی، می‌تواند توابع خود را در چندین دامنه جداگانه تعریف کند. به این ترتیب هر دامنه از پایگاه داده اختصاصی خود برخوردار بوده و منابع پردازشی هر حساب نیز در اختیار همه این دامنه‌ها خواهد بود. تولیدکنندگان بلاک در شبکه ایاس می‌توانند تراکنش‌ها را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که هیچ تداخلی در دسترسی حافظه به دامنه‌ها وجود نداشته باشد؛ بنابراین می‌توان آنها را به‌صورت موازی پردازش و اجرا کرد.

همان طور که تا اینجا دیدیم، بلاک چین ایاس با بهره‌مندی از ساختاری چابک، اجماعی سریع و همچنین پردازش موازی تراکنش‌ها، توانسته است خود را به‌عنوان یک پلتفرم مقیاس‌پذیر و کارآمد معرفی کند. اما پرسش اساسی اینجا است که آیا سرعت بالای این پلتفرم، امنیت و کارکرد صحیح آن را تحت تأثیر قرار نخواهد داد؟ در بخش بعدی با ما همراه باشید تا این موضوع را به‌طور کامل بررسی کنیم.

راهکارهای امنیتی ویژه در بلاک چین ایاس

شبکه ایاس با بهره‌گیری از تجربیات پروژه‌های قبل از خود (مانند اتریوم)، راهکارهای امنیتی ویژه‌ای را به‌منظور جلوگیری از وقوع هرگونه کلاهبرداری یا خطای سیستمی تدارک دیده است که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

اجرای موازی و تکرارپذیر برنامه‌ها

اجماع بلاک چین به رفتار قطعی (تکرارپذیر) در سیستم بستگی دارد. به این معنی که باید اطمینان حاصل کنیم اجرای موازی برنامه‌ها موجب تداخل در چرخه‌ها نشده و نتایج غیرقطعی ایجاد نمی‌کند. به همین منظور، تولیدکنندگان بلاک در شبکه ایاس، وظیفه دارند عملگرها (یا اکشن‌ها که در بخش قبل توضیح دادیم) را در شاردهای مستقل دسته‌بندی و سازماندهی کنند تا به‌صورت موازی ارزیابی و اجرا شوند.

یکی از ملزومات این سازماندهی، آن است که زمانی که یک اسکریپت جدید، عملگری را ایجاد و ارسال می‌کند، این عملگر بلافاصله تحویل داده ‌نمی‌شود؛ بلکه نودها آن را برنامه‌ریزی کرده و در چرخه بعدی تحویل می‌دهند. زیرا ممکن است تحویل‌گیرنده، در شارد دیگری، در حال اعمال تغییرات بر روی حالت سیستم باشد.

تأخیر عامدانه در عملیات

یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های امنیت، زمان است. در شبکه‌ای مثل ایاس که سرعت تأیید تراکنش‌ها و اجرای عملیات در آن بالا است، ایجاد یک تأخیر عامدانه در عملیات حساس، می‌تواند از برخی از انواع کلاهبرداری مانند سرقت کلیدهای خصوصی جلوگیری کند.

نرم‌افزار EOS.IO به توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز این امکان را می‌دهد که برای برخی از عملیات خاص، یک مدت‌زمان تأخیر مشخص کنند. به این معنی که برخی از عملیات خاص، بعد از ثبت‌شدن در بلاک و پیش از اجرا‌شدن، با تأخیر زمانی مواجه خواهد شد. به این ترتیب با ارسال هر تراکنش یا هر عملگر از یک حساب کاربری، یک ایمیل یا پیغام متنی برای کاربر ارسال خواهد شد و در صورتی که کاربر اجازه انجام تراکنش را صادر نکند، عملیات مربوطه لغو خواهد شد.

 البته باید یادآور شویم که این تأخیر زمانی، به میزان حساسیت عملیات بستگی دارد. به‌عنوان مثال در امور روزمره مانند خرید یک فنجان قهوه، نیازی به تأخیر زمانی نیست و این‌گونه تراکنش‌ها را می‌توان به‌سرعت نهایی و غیرقابل‌بازگشت کرد. اما در امور دیگری مثل خرید خانه یا انتقال کل موجودی به یک حساب دیگر، شاید نیازمند یک بازه تأخیر ۷۲ ساعته باشیم. توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز و کاربران، میزان دقیق این تأخیرها را مشخص خواهند کرد.

فریز کردن حساب‌ها

همان طور که تاکنون بارها تجربه کرده‌ایم، ممکن است قراردادهای هوشمند دارای یک باگ ساختاری باشند یا رفتاری غیرقابل‌پیشبینی از خود نشان دهند. به‌عنوان مثال، هک تاریخی پلتفرم DAO (یک اپلیکیشن غیرمتمرکز در حوزه وام‌دهی بر روی بلاک چین اتریوم )، نتیجه یک باگ ساختاری در قرارداد هوشمند این پلتفرم بود که در نهایت، توسعه‌دهندگان اصلی اتریوم را وادار به انجام یک هاردفورک و بازگرداندن مبالغ ازدست‌رفته کرد. در نتیجه، جامعه کاربران و توسعه‌دهندگان اتریوم به دو بخش (یعنی اتریوم و اتریوم کلاسیک) تقسیم شد.

علاوه بر موارد کلاه‌برداری و سوءاستفاده‌های مالی، ممکن است یک برنامه یا قرارداد هوشمند با اهداف خرابکارانه، بخش عظیمی از منابع شبکه را مصرف کند؛ به‌گونه‌ای که شبکه را مختل کرده و سایر اپلیکیشن‌ها از دسترس خارج شوند. پلتفرم ایاس در مواجهه با تمامی این نقاط آسیب‌پذیر، از یک رویکرد مشخص استفاده می‌کند: فریز کردن حساب‌ها.

تولیدکنندگان بلاک‌ها در بلاک چین ایاس، این اختیار را دارند که در صورت کشف هرگونه عملکرد کلاهبردارانه یا خرابکارانه از سوی یک حساب کاربری، مسدودکردن (یا اصطلاحاً فریزکردن) آن حساب را به رأی بگذارند. در صورتی که بیش از دوسوم (یعنی ۱۵ نفر یا بیشتر) از تولیدکنندگان بلاک به مسدودشدن یک حساب رأی دهند، این حساب مسدود خواهد شد. همچنین در صورتی که کاربران تشخیص دهند که تولیدکنندگان بلاک از قدرت خود سوءاستفاده کرده‌اند، می‌توانند سهام‌گذاری خود را به نود دیگری اختصاص دهند (نود دیگری را جایگزین نود متخلف کنند) و به این ترتیب حساب کاربری مسدودشده، دوباره فعال خواهد شد.

تعیین سطوح دسترسی گوناگون برای هر حساب

یکی از خلاقانه‌ترین و البته پیچیده‌ترین مکانیسم‌های امنیتی مورداستفاده در بلاک چین ایاس، تعیین سطوح دسترسی گوناگون در حساب‌های کاربری است. برای درک بهتر این مفهوم، لازم است ابتدا مکانیسم رمزنگاری مورداستفاده در ارزهای دیجیتال دیگر را با هم مرور کنیم.

اغلب بلاک چین‌ها (مانند بیت کوین و اتریوم) از یک مکانیسم رمزنگاری نامتقارن (یا اصطلاحاً رمزنگاری کلید عمومی-خصوصی) برای نگهداری و انتقال امن ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. به‌بیان ساده، رمزنگاری نامتقارن از یک جفت کلید مرتبط با یکدیگر تشکیل شده است که از کلید خصوصی برای حفظ مالکیت دارایی‌ها و امضای تراکنش‌ها استفاده می‌شود و کلید عمومی هم نقش مکمل کلید خصوصی را ایفا می‌کند. به این صورت که وقتی یک دارایی با یک کلید عمومی خاص رمزنگاری شود، تنها با کلید خصوصی مرتبط با همان کلید عمومی، قابل‌رمزگشایی و استفاده خواهد بود. 

تمامی این توضیحات، در شبکه ایاس هم صدق می‌کند؛ اما نقطه تمایز ایاس از سایر بلاک چین‌ها آن است که شبکه ایاس برای تأمین امنیت حساب‌ها، از دو جفت کلید (با سطوح دسترسی گوناگون) استفاده می‌کند؛ یک جفت کلید مالکیت (Owner Key) و یک جفت کلید فعال (Active Key).

کلید‌های فعال، به‌صورت موقتی برای انجام امور ساده‌ای مانند انتقال دارایی، سهام‌گذاری، رأی‌دهی به نمایندگان و یا فعال‌سازی قراردادهای هوشمند مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ اما می‌توان اختیارات این کلیدها را به امور خاصی محدود کرد و همچنین با ایجاد کلیدهای فعال جدید، می‌توان کلیدهای فعال قبلی را از اعتبار ساقط کرد.

از سوی دیگر، کلیدهای مالکیت، نماد مالکیت شما بر یک حساب EOS هستند و برای حفظ امنیت حساب خود، بهتر است آنها را به‌صورت آفلاین ذخیره کنید. کاربرد اصلی کلیدهای مالکیت، ایجاد کلیدهای فعال، سفارشی‌‌سازی کلیدهای فعال برای کاربردهای خاص و اولویت‌بندی سطوح دسترسی آنها است.

هدف تیم توسعه‌دهنده EOS از تمایز کلیدهای مالکیت و کلیدهای فعال، افزایش امنیت حساب‌های کاربری است. زمانی که برای اولین بار حساب کاربری ایاس خود را فعال‌سازی می‌کنید، یک جفت کلید عمومی-خصوصی اولیه برای شما تولید می‌شود که آن را اصطلاحاً مجوز اولیه یا مجوز جنسیس (Genesis permission) می‌نامند (در این حالت کلیدهای مالکیت و کلیدهای فعال شما یکسان هستند). حال برای افزایش امنیت حساب کاربری خود، می‌توانید با استفاده از کلیدهای مالکیت حساب، یک جفت کلید فعال سفارشی ایجاد کنید و کلیدهای مالکیت خود را به‌صورت آفلاین ذخیره کنید. اکنون در صورتی که کلیدهای فعال شما سرقت شود، با استفاده از کلیدهای مالکیت خود می‌توانید کلیدهای فعال را تغییر دهید.

به‌عنوان مثال، شما می‌توانید یک جفت کلید فعال ایجاد کنید و تمامی عملیات اجرایی این کلیدها را با یک تأخیر زمانی ۵ روزه (قابلیتی که در قسمت قبل توضیح دادیم) محدود کنید. حالا اگر فردی کلید خصوصی فعال شما را سرقت کند و بخواهد دارایی شما را به حساب خود انتقال دهد، این عملیات طی یک اعلان متنی یا ایمیلی به اطلاع شما خواهد رسید و نهایی‌شدن آن هم ۵ روز به طول می‌انجامد. بنابراین در این فرصت ۵ روزه، شما از کلاهبرداری آگاه می‌شوید و می‌توانید با استفاده از کلیدهای مالکیت خود، کلید فعال را تغییر داده و تراکنش را لغو کنید.

کاربران EOS، برای تعیین سطوح دسترسی و تغییر کلیدهای خود می‌توانند کیف پول خود را به کیف پول آنلاین Blocks.Io متصل کرده و از این طریق، تغییرات مدنظر خود را در سطوح دسترسی اعمال کنند.

سخن پایانی؛ بدرخش ای الماس مجنون

«در مأموریت برای یافتن راهکارهای بازار آزاد، برای ایمن‌سازی حیات، آزادی، حق مالکیت و عدالت برای همگان؛ هم‌بنیان‌گذار EOS.IO، Block.one، Voice.com و Steemit.com.» جملاتی که خواندید، شرح‌حال مختصری است که دن لریمر (خالق ایاس) در پروفایل توییتر خود نوشته است.

اما اگر بخواهیم توصیف شخصی خودمان را درباره او بیان کنیم، آقای لریمر به‌راستی مرد پروژه‌های نبوغ‌آمیز و ناتمام است. کارآفرینی که بجای لذت بردن از اختراعات قبلی خود و توسعه آنها، همیشه مشغول کار بر روی اختراعات بعدی است.

با این همه، باید اعتراف کنیم که دنیای بلاک چین، به ابتکارات لریمر بسیار مدیون است. زیرا اگر نگاه ساده‌ای به معماری بلاک چین‌های مطرح و موفق بازار داشته باشیم، می‌بینیم که برخی مستقیماً از الگوریتم اجماع اثبات سهام نمایندگی‌شده (اختراع دن لریمر) استفاده می‌کنند و برخی دیگر (مانند پولکادات) از این ایده الهام گرفته و آن را بازطراحی کرده‌اند.

لریمر و تیم توسعه‌دهندگان EOS.IO، به معنای واقعی کلمه با استعداد و متخصص هستند؛ اما سرگذشت پروژه ایاس به ما ثابت می‌کند که داشتن استعداد و تخصص، به‌تنهایی برای رسیدن به موفقیت کافی نیست. ساده‌سازی پلتفرم‌ها برای استفاده عموم مردم، توسعه مداوم شبکه، همکاری با سایر صنایع و فعالان حوزه تکنولوژی، بازاریابی برای محصول و از همه مهم‌تر معرفی کامل پروژه به مردم، اصلی‌ترین عوامل در پذیرش گسترده و موفقیت پروژه‌های بلاک چینی هستند که متأسفانه ایاس از آنها کمتر بهره برده است.

در حالی که امروزه اکثر پروژه‌های موفق، به شیوه‌های متعدد، در حال آموزش و ترویج کسب‌وکار و تکنولوژی خود هستند، تیم ایاس غیر از انتشار یک وایت‌پیپر در صفحه گیت‌هاب خود، هیچ برنامه دیگری را برای آموزش و اطلاع‌رسانی دنبال نکرده است. همچنین مراحل بازاریابی و جذب مشتریان در پروژه ایاس، محدود به فازهای اولیه این پروژه بوده و بعد از عرضه اولیه پرسروصدای آن، عملاً هیچ اقدامی برای جذب مشتریان جدید انجام نشده است. شاید راه‌اندازی شبکه اجتماعی وُیس (Voice) بر بستر بلاک چین ایاس، تنها اقدام قابل‌توجه شرکت بلاک وان طی دو سال اخیر باشد.

گذشته از این موارد، تکنولوژی ایاس همان‌قدر که خلاقانه و مبتکرانه است، پیچیده و گیج‌کننده هم هست. در وصف سختی کار با ایاس (برای افراد تازه‌کار)، همین بس که برای ایجاد یک حساب ایاس و استفاده از این شبکه، ابتدا باید خودتان توکن ایاس داشته باشید! سایر مراحل نظیر سهام‌گذاری و دریافت CPU و پهنای باند هم کار را بسیار مشکل‌تر می‌کند.

شاید آخرین چیزی که می‌توانست در موفقیت ایاس تأثیرگذار باشد، حمایت همه‌جانبه بنیان‌گذاران این پروژه و تأثیرات روانی ناشی از آن بود. اما (همان طور که حدس می‌زنید) این مورد هم محقق نشد. دن لریمر مدیر ارشد فناوری بلاک وان، در آخرین روز سال ۲۰۲۰، در پستی که در شبکه اجتماعی وُیس منتشر کرد، نوشت:

افتخار می‌کنم که بخشی از پروژه نرم‌افزاری EOS.IO بودم. ما با کمک جمعی از مهندسان فوق‌العاده بااستعداد، این پلتفرم را ایجاد و عرضه کردیم. اما متأسفانه همه چیزهای خوب روزی تمام می‌شوند. من در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ از سمت خود به‌عنوان مدیر ارشد فناوری بلاک‌وان استعفا داده‌ام.

انتشار این خبر در آغاز سال ۲۰۲۱، ریزش شدید ارزش ایاس را در پی داشت. اما اگر فکر می‌کنید اوضاع از این بدتر نمی‌شود، اشتباه می‌کنید! در ۳ مارس ۲۰۲۱ دن لریمر اعلام کرد که در ادامه تلاش برای توسعه فناوری‌های آزادی‌خواهانه و غیرقابل سانسور، بر روی پیام‌رسان و شبکه اجتماعی جدیدی به نام کلاریون (Clarion) کار می‌کند. او برای توصیف تمرکززدایی کلاریون، پروژه‌های قبلی خود در این حوزه (یعنی وُیس و استیم‌ایت) را به چالش کشید و آنها را دارای «منطق متمرکز» دانست. به‌عبارت دیگر، لریمر باز هم رقیب جدید پروژه قدیمی خود شد!

تمامی این عوامل باعث شد که ایاس از بازار صعودی ارزهای دیجیتال در سه ماهه اول ۲۰۲۱ جا بماند. با این حال معتقدیم هنوز هم می‌توان به آینده این پروژه امید داشت. توسعه‌دهندگان شرکت بلاک وان با اعلام به‌روزرسانی EOSIO ۲.۱ در آینده نزدیک، وعده‌ داده‌اند که با پیاده‌سازی قابلیت خوشه‌بندی نودهای بلاک چین (Cluster Implementation)، مقیاس‌پذیری و امنیت بلاک چین ایاس را به‌طرز چشمگیری افزایش خواهند داد. حال باید منتظر ماند و ادامه داستان الماس‌های بدتراش را دید.

The post ایاس (EOS) چیست؟ مروری بر داستان الماس‌های بدتراش appeared first on ارزدیجیتال.

نمایش متن کامل

توجه: برای دانلود مرورگر به فیلترشکن نیاز دارید ولی بعد از نصب مرورگر مثل مرورگرهای دیگه (کروم، فایرفاکس و ...) کار می کنه!

بیت کوین - کسب درآمد حرفه ای

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.