رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

لایوپیر (Livepeer) چیست؟ نحوه خرید و کیف پول‌ها

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

شرکت گری‌اسکیل که پیش‌تر صندوق بیت کوین راه‌اندازی کرده بود، در مارس ۲۰۲۱ اعلام کرد که در حال ایجاد صندوق جدیدی با ارزهای دیجیتال دیگر است. بیشتر ارزهای دیجیتالی که برای این صندوق تازه‌تأسیس انتخاب شده بودند، از ارزهای معروفی مانند چین لینک و فایل کوین بودند و انتخاب آنها چندان تعجبی نداشت. اما یک مورد جدید بود که گویا حتی علاقه‌مندان به حوزه ارزهای دیجیتال را نیز غافل‌گیر کرد: لایو پیر (Livepeer).

در این باره: قیمت لحظه‌ای لایوپیر

لایوپیر یک سرویس غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم است که هدف آن ارائه خدمات پخش آنلاین ویدئو با کیفیت بالاتر و هزینه پایین‌تر است. برای این کار، وظایف کدگذاری که نیازمند منابع زیاد است، میان کاربرانی که قدرت پردازش رایانه خود را به شبکه وام می‌دهند، توزیع می‌شود.

مشارکت‌کنندگان در این شبکه، مثل سامان‌دهندگان (Orchestrators) که ویدئوها را کدگذاری می‌کنند و سپرده‌گذاران (Delegators) که برای تضمین نقدینگی توکن‌های LPT خود را سهام‌گذاری می‌کنند، مانند روش مرسوم اکثر سرویس‌های غیرمتمرکز، مشوق‌هایی دریافت می‌کنند.

واضح است که گری‌اسکیل ظرفیتی را در این ایده دیده است، اما واقعاً موضوع چیست؟ در این مقاله نگاهی به نحوه کار لایوپیر، چگونگی مشارکت کاربران و نحوه خرید توکن LPT می‌اندازیم.

لایوپیر چیست؟

لایوپیر؛ یک سرویس غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم که به حوزه پخش آنلاین کمک می‌کند.

لایوپیر یک سرویس غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم است که برای به حداقل‌رساندن هزینه‌های زیرساختی برای برنامه‌های ویدئویی پخش آنلاین (استریم) طراحی شده است.

لایوپیر را نمی‌توان دقیقاً یک پلتفرم ویدئویی دانست که مواجهه مستقیم با مصرف‌کننده دارد؛ حتی جایگزین غیرمتمرکز توئیچ (Twitch) یا یوتیوب (YouTube) هم نیست. بلکه یک راهکار پشت‌صحنه برای سازندگان نرم‌افزار است که وظیفه کدگذاری ویدئو یا تبدیل آن را از یک فرمت به فرمت دیگر قبل از پخش، میان رایانه‌های مشارکت‌کننده در شبکه توزیع می‌کند.

این شرکت مدعی است که می‌تواند هزینه‌های منابع را در مقایسه با روش‌های متمرکز و سنتی تغییر کدگذاری ویدئو تا ۵۰ برابر کاهش دهد.

لایوپیر چگونه کار می‌کند؟

لایوپیر برای انجام درخواست‌های کدگذاری از سوی توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به «سامان‌دهندگان» خود متکی است؛ یعنی کسانی که رایانه‌های خود را به این شبکه افزوده‌اند. این افراد منابع محاسباتی خود، یعنی قدرت پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی، را به‌همراه پهنای باندشان در ازای کارمزد پرداخت‌شده به‌شکل ارز دیجیتال در اختیار شبکه قرار می‌دهند.

لایوپیر هم‌راستا با اصطلاحی که برای ایجاد بلاک در بسیاری از پلتفرم‌های بلاک چین (مانند بیت کوین) مورداستفاده قرار می‌گیرد، این کاربران را «ماینر ویدئو» می‌نامد.

توسعه‌دهندگانی که برای تأمین قدرت برنامه‌های ویدئویی خود از شبکه لایوپیر استفاده می‌کنند، باید کارمزد خدمات کدگذاری و توزیع را با توکن لایوپیر (با نماد LPT) بپردازند. علاوه بر این، دارندگان توکن لایوپیر می‌توانند توکن‌های خود را برای سامان‌دهندگان سهام‌گذاری کنند تا «سپرده‌گذار» شوند. آنها می‌توانند از این طریق کارمزد و پاداش کمتری برای مشارکت در شبکه کسب کنند، بدون اینکه مستقیماً در فرایند کدگذاری درگیر شوند.

لایوپیر چه ویژگی خاصی دارد؟

پخش آنلاین ویدئو برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار پرهزینه است. این هزینه نوعی هزینه پنهان است که مصرف‌کنندگان مستقیماً متوجه آن نمی‌شوند، اما ممکن است در قالب کارمزد خدمات، افزایش تبلیغات یا فروش داده‌هایشان به آن‌ها تحمیل شود.

لایوپیر می‌تواند با به‌حداقل‌رساندن این هزینه‌ها از طریق توزیع نیاز محاسباتی، انواع جدیدی از نرم‌افزارهای ویدئویی و مدل‌های تجاری را فراهم کند. در طرف دیگر این معادله، افراد می‌توانند قدرت محاسباتی خود را به اشتراک گذاشته و کارمزد و پاداش کسب کنند.

با لایوپیر چه‌ کاری می‌توان انجام داد؟

لایوپیر سرویسی نیست که مستقیماً در ارتباط با مصرف‌کنندگان باشد. از همین رو، کاربرانی که ویدئوهای کدگذاری‌شده توسط شبکه لایو پیر را [در پلتفرم‌های ویدئویی] تماشا می‌کنند، شاید اصلاً متوجه نقش لایوپیر در آن نشوند.

همان‌طور که گفته شد، این پلتفرم هزینه‌های محاسبات برای پیاده‌سازی عملکرد بهینه ویدئو در سرویس‌ها را کاهش می‌دهد و از این طریق، برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار یک جایگزین بالقوه ارزان‌تر برای سرویس‌های متمرکز فراهم می‌کند. مشارکت‌کنندگان شبکه نیز می‌توانند در ازای اتصال رایانه‌هایشان به شبکه و یا سپرده‌گذاری توکن‌هایشان برای تضمین نقدینگی مشوق دریافت کنند.

این پلتفرم اواخر ماه مارس سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که در حال راه‌اندازی یک طرح آزمایشی استخراج مشترک با فایل کوین (Filecoin) است. براساس این طرح، ماینرهای فایل کوین این امکان را خواهند داشت که استخراج ویدئوی لایوپیر را هم انجام دهند.

نحوه خرید LPT

نمودار قیمت لایوپیر تا اوایل ۲۰۲۱

توکن LPT را در حال حاضر با ریال نمی‌توانید بخرید، چراکه این توکن هنوز چندان مطرح نیست و در سایت‌های صرافی ایرانی فهرست نشده است.

اگر از بایننس برای خرید ارزهای دیجیتال مختلف استفاده می‌کنید، خبر بد این است که در زمان نگارش این مقاله (آوریل ۲۰۲۱) هنوز صرافی بایننس این توکن را به فهرست خود اضافه نکرده است.

چند کاربر ایرانی در بخش نظرات وب‌سایت ارزدیجیتال گفته‌اند که با رعایت موارد ضدتحریمی (مانند تغییر آی‌پی) و همان مواردی که برای بایننس رعایت می‌کنند، موفق شده‌اند از صرافی هات بیت (Hotbit.io) این ارز را خریداری کنند.

یونی سواپ (Uniswap) و بالانسر (Balancer) نمونه‌های دیگری از صرافی‌هایی هستند که از LTP پشتیبانی می‌کنند.

در هنگام کار با صرافی‌های خارجی حتماً ریسک تحریم و مسدودشدن حساب را در نظر بگیرید.

فهرست تمام صرافی‌های لایوپیر را می‌توانید از این لینک مشاهده کنید.

کیف پول‌های لایوپیر

توکن لایوپیر یک توکن مبتنی بر اتریوم است. بنابراین می‌توانید آن را روی تمام کیف پول‌های اتریوم ذخیره کنید.

در این باره: بهترین کیف پول‌های اتریوم

کیف پول تراست والت (Trust Wallet)، یکی از بهترین کیف پول‌ها برای ذخیره لایوپیر است. خیلی راحت می‌توانید از داخل این نرم‌افزار که هم برای اندروید و هم برای iOS به‌رایگان قابل‌نصب است، توکن LTP را اضافه کنید.

فراموش نکنید لایوپیر یک توکن مبتنی بر اتریوم است، بنابراین اگر این توکن را روی کیف پول شخصی ذخیره کنید، برای انتقال آن به مقداری اتر هم نیاز خواهید داشت تا بتوانید کارمزد شبکه را پرداخت کنید.

دوباره تأکید می‌کنیم که حتماً از کیف پول خود بک‌آپ بگیرید تا در صورت هرگونه مشکل برای نرم‌افزار یا دستگاه، بتوانید دارایی‌های خود را بازیابی کنید.

صندوق لایوپیر گری‌اسکیل

صندوق‌های مبتنی بر ارز دیجیتال گری‌اسکیل، ابزارهای سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس هستند که به‌منظور درگیر کردن سرمایه‌گذاران سنتی با ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند.

قیمت هر صندوق تقریباً از ارزش ارز دیجیتال مرتبط با آن پیروی می‌کند و گری‌اسکیل مقدار قابل‌توجهی از هر سکه یا توکن را در این صندوق نگهداری می‌کند. سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری در یک صندوق، به‌طور واقعی مالک هیچ ارز دیجیتالی نمی‌شوند، اما به‌صورت بالقوه می‌توانند از مزایای رشد ارزش آن بهره‌مند شوند.

شرکت گری‌اسکیل با ایجاد صندوق لایوپیر در حقیقت روی آینده LPT شرط‌بندی می‌کند؛ به این صورت که انتظار دارد ارزش آن با گذشت زمان افزایش یابد و سرمایه‌گذاران مایل به سرمایه‌گذاری در آن شوند. این شرکت از مارس ۲۰۲۱ تا کنون معادل ۸.۵ میلیون دلار LPT در اختیار دارد، اما موفقیت و رشد صندوق بیت کوین آن می‌تواند نشانه این باشد که این شرکت می‌تواند دیر یا زود مبالغ چشمگیر بیشتری را جمع‌آوری کند.

آینده لایوپیر

موفقیت لایو پیر احتمالاً به توانایی آن در گسترش مقیاس‌پذیری برای پاسخگویی به تقاضاها بستگی دارد. اگر شبکه توزیع‌شده آن بتواند کیفیت خدماتی مشابه با گزینه‌های متمرکز را با هزینه کمتری ارائه دهد، می‌تواند با رشد نرم‌افزارها و پلتفرم‌های وب ۳ به گزینه قابل‌اتکاتری تبدیل شود.

نکته ناامیدکننده این است که سرمایه‌گذاری گری‌اسکیل نمی‌تواند تضمینی بر موفقیت این پروژه باشد و همه‌چیز را زمان مشخص می‌کند. بنابراین اگر قصد سرمایه‌گذاری دارید، احتمال ضرر شدید را هم در نظر بگیرید.

لایوپیر تا مارس ۲۰۲۱ هنوز یک شبکه نسبتاً کوچک است و ۴۷ کدگذار به آن متصل هستند. اریک تانگ (Eric Tang)، مدیر ارشد فناوری لایوپیر، در ماه مارس توییت کرد که این سرویس در ۳۰ روز بیش از ۱.۶ میلیون دقیقه فیلم را کدگذاری کرده است.

در ۳۰ روز گذشته بیش از ۱,۶۰۰,۰۰۰ دقیقه محتوای اصلی در شبکه لایو پیر ایجاد و پخش شده است. [قدرت] سازندگان در کنار تمرکززدایی متوقف‌شدنی نیست!

اریک تانگ، ۲۱ مارس ۲۰۲۱
Livepeer (LPT) - All information about Livepeer ICO (Token Sale) - ICO Dropsتیم لایوپیر

با این حال، لایوپیر تنها سرویسی نیست که سعی در استفاده از تمرکززدایی برای رفع مشکل هزینه‌های بالای پخش آنلاین ویدئو دارد. تتا (Theta) برترین سرویس در این زمینه است، اما از روش دیگری استفاده می‌کند. تتا از پهنای باند اضافی کاربران برای کمک به سرویس‌دهی پخش آنلاین به سایر کاربران استفاده کرده و در ازای پهنای باند اشغال‌شده، به کاربران با توکن تتا پاداش می‌دهد.

ویدئوکوین (VideoCoin) که خود را «ایر‌بی‌ان‌بی ویدئو» توصیف می‌کند، از لحاظ روشی به لایو پیر نزدیک‌تر است. این شبکه، وظایف محاسباتی را در میان گره‌های متصل به شبکه توزیع می‌کند. شبکه‌های عمومی‌تری نیز برای اشتراک قدرت محاسباتی غیرمتمرکز وجود دارند که از نیازهای ویدئویی (مانند رندر) پشتیبانی می‌کنند؛ مثل گولِم (Golem).

لایو پیر قصد دارد در نهایت کاملاً غیرمتمرکز شود، اما در حال حاضر تحت هدایت شخص حقوقی شرکت لایوپیر (Livepeer Inc) است که این شبکه را تأسیس کرده است. نقشه راه سال ۲۰۱۷ این شبکه که در بخش پرسش‌های متداول (FAQ) وب‌سایت رسمی لایو پیر «کمی قدیمی» توصیف شده، توضیح مفصلی ارائه داده که چگونه این شبکه در نهایت مقیاس‌پذیری‌اش را افزایش داده و به‌تدریج عناصر متمرکز خود را از بین خواهد برد.

با رشد و بلوغ بازارهای وب ۳، خدمات زیرساختی غیرمتمرکز می‌توانند بسیار باارزش شوند. گری‌اسکیل روی این موضوع شرط بسته است که لایوپیر یکی از سرویس‌هایی خواهد بود که به تحول بازار پخش آنلاین ویدئو کمک می‌کنند و این رأی اعتماد می‌تواند به این شبکه کمک کند تا جایگاه برجسته‌تری نسبت به دیگر سرویس‌ها پیدا کرده و توسعه‌دهندگان بیشتری را وارد این فضا کند.

برای نگارش این مقاله، از مقاله‌ای در وب‌سایت دیکریپت کمک گرفته شده است. این مقاله صرفاً یک مقاله تحلیلی/آموزشی بوده و نباید به‌عنوان پیشنهاد سرمایه‌گذاری تلقی شود.

The post لایوپیر (Livepeer) چیست؟ نحوه خرید و کیف پول‌ها appeared first on ارزدیجیتال.

نمایش متن کامل

توجه: برای دانلود مرورگر به فیلترشکن نیاز دارید ولی بعد از نصب مرورگر مثل مرورگرهای دیگه (کروم، فایرفاکس و ...) کار می کنه!

بیت کوین - کسب درآمد حرفه ای

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.