رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

معرفی Xperia 1 III و Xperia 5 III – پرچمداران 2021 سونی با لنز تله‌فتوی متغیر

امتیاز دادن به این موضوع:


Soccer_Boy

براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

3614_1.jpgواحد خبر mobile.ir :

شرکت سونی ساعاتی پیش در روز چهارشنبه 14 آوریل 2021 (25 فروردین 1400) از سه گوشی جدید در خانواده اکسپریا مارک 3 شامل دو پرچمدار Xperia 1 III و Xperia 5 III و میان‌رده Xperia 10 III رونمایی کرد که عمده تغییرات آن‌ها نسبت به سری مارک 2 (به‌خصوص در دو مورد اول) به قابلیت‌های تصویربرداری آن‌ها تعلق دارد. هیچ‌یک از این سه مدل با تغییر بزرگی از لحاظ طراحی و شکل ظاهری روبرو نشده و سایز صفحه‌نمایش آن‌ها نیز نسبت به مدل‌های سال قبل حفظ شده است. Xperia 1 III و Xperia 5 III همچون تجربه سال گذشته از پردازنده یکسانی یعنی Snapdragon 888 بهره می‌برند و اختلاف مابین این دو را باید در موارد دیگری جست‌وجو کرد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3614/introducing-sony-xperia-1-iii-and-xperia-5-iii_01.jpg

کمی بیش از یک سال پیش در اواخر فوریه 2021 شرکت سونی از گوشی پیشرفته Xperia 1 II (با تلفظ اکسپریا وان مارک تو) رونمایی کرد که برای علاقه‌مندان به تصویربرداری موبایلی دست کمی از یک رویای محقق شده نداشت؛ اسمارت‌فونی مجهز به سه دوربین 12 مگاپیکسلی با پوشش مخصوص ضد بازتاب *ZEISS T و حسگر سه‌بعدی iToF که از فوکوس خودکار چشمی (EYE AF) و برداشت 20 عکس پیاپی در هر ثانیه پشتیبانی می‌کرد و فیلم‌برداری با وضوح 4K/60fps نیز در لیست مشخصات آن به چشم می‌خورد. این مجموعه تصویری پیشرفته اما در مقام یک گوشی تلفن همراه با ایرادات مشخصی همراه بود که مهم‌ترین آن‌ها پرداختن بیش از اندازه به دوربین و غافل شدن از دیگر نکات حیاتی در طراحی یک گوشی تلفن همراه بود. این مدل در بازار حیاتی و کلیدی آمریکا از 5G پشتیبانی نمی‌کرد و با در نظر گرفتن قیمتی کاملا فراتر از حد انتظار برای آن حتی نسبت به پرچمداران هم‌رده نیز خیال‌پردازنه به‌نظر می‌رسید.

سونی با این‌که در این نوبت نیز حداکثر تمرکز خود در Xperia 1 III را بار دیگر بر مجموعه دوربین‌های گوشی قرار داده اما این بار نشانه‌هایی از تلاش این شرکت برای جبران برخی از مشکلات نسل قبلی حداقل در برخی زمینه‌های سخت‌افزاری به چشم می‌خورد. در مورد قیمت اما ظاهرا با تغییر بزرگی در سیاست معمول سونی روبرو نخواهیم شد و اعلام نشدن قیمت هیچ یک از سه مدل جدید سونی در زمان رونمایی آن‌ها نشانه امیدوارکننده‌ای به نظر نمی‌رسد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3614/introducing-sony-xperia-1-iii-and-xperia-5-iii_02.jpg

با توجه به شباهت‌های نزدیک Xperia 1 III و Xperia 5 III این دو مدل را در کنار یکدیگر معرفی می‌کنیم و تفاوت‌های آن‌ها را در جای خود بررسی خواهیم کرد.

صحبت از پرچمداران سونی را بدون شک باید از مجموعه دوربین آن‌ها آغاز کرد جایی‌که بیشترین نکات مثبت این مجموعه و عامل تفاوت آن با دیگر پرچمداران را به‌وضوح می‌توان به تماشا نشست. در ساختار این دو مدل همچنان از سه دوربین 12 مگاپیکسلی شامل دوربین اصلی واید، دوربین اولتراواید و یک واحد تله‌فتو استفاده شده که به‌خصوص این آخری تفاوت مهمی را نسبت به تجربه سال قبل به نمایش می‌گذارد؛ دوربین 12 مگاپیکسلی تله‌فتوی پریسکوپی دستگاه برای اولین بار از فاصله کانونی متغیر 70 و 105 میلی‌متری برخوردار بوده که به‌ترتیب زوم اپتیکالی برابر با 2.9 و 4.4 برابر را در دیافراگم‌های متغیر f/2.3 یا f/2.8 ارائه می‌کند. این دوربین از سنسوری ساخت سونی به ابعاد 1/2.9 اینچ برخوردار بوده و فاصله کانونی آن به‌لطف زوم دیحیتال تا 300 میلی‌متر (نزدیک به 12.5 برابر) نیز قابل افزایش است. این دوربین از فوکوس Dual Pixel تشخیص فاز پشتیبانی کرده و لرزه‌گیر OIS نیز در لیست مشخصات آن به چشم می‌‌خورد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3614/introducing-sony-xperia-1-iii-and-xperia-5-iii_03.jpg

دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی دستگاه با فاصله کانونی 24 میلی‌متری حداقل روی کاغذ تفاوت خاصی با نمونه مشابه حاضر در مدل‌های سال گذشته نداشته و به سنسور نسبتا بزرگ 1/1.7 اینچی و دیافراگم f/1.7 مجهز است و از OIS نیز پشتیبانی می‌کند. دوربین اولتراواید سوم نیز تا حدود زیادی مشابه قبل به‌نظر می‌رسد و همچنان با یک 12 مگاپیکسلی 1/2.6 اینچی با فاصله کانونی 16 میلی‌متری، دیافراگم لنز f/2.2‌ و قابلیت فوکوس خودکار روبرو می‌شویم که محوطه وسیعی را با زاویه دید 124 درجه‌ای پوشش می‌دهد. سنسور ToF و نشان *ZEISS T در این‌ نیز حضور دارند که اولی تنها در Xperia I III حضور داشته و دومی نیز از پوشش ضد بازتاب نور روی لنزهای این مجموعه خبر می‌دهد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3614/introducing-sony-xperia-1-iii-and-xperia-5-iii_04.jpg

به‌‌گفته سونی لنزهای 16، 24، 70 و 105 میلی‌متری حاضر در این مجموعه، همان مواردی هستند که عکاسان حرفه‌ای در دنیای واقعی نیز روی دوربین‌های خود استفاده می‌کنند و بدین‌ترتیب با در اختیار داشتن آن‌ها در قالب یک گوشی موبایل امکاناتی در سطح یک دوربین پیشرفته در اختیار این کاربران قرار می‌گیرد. با گذر از این قابلیت‌های سخت‌افزاری، تأکید سونی برخلاف دیگر سازندگان از جمله گوگل، اپل و حتی سامسونگ بر آن‌چه عکس‌برداری پردازشی (Computational Photography) نامیده می‌شود کم‌رنگ‌تر شده و با وجود اشاره به برخی نکات همچون پرفورمنس بهتر در محوط‌های با نور کم همچنان تأکید اصلی در پرچمداران جدید سونی نیز بر مسئله سخت‌افزار قرار گرفته است. سیستم اتوفوکوس چشم (با عملکرد روی چشم انسان و حیوان) در این مجموعه نیز حضور دارد و در این نوبت قابلیت دنبال کردن آنی سوژه (real-time tracking) نیز به‌کمک آن آمده است. برای معرفی این حالت عکاسی از سوژه‌ای در حال چرخش به نمایش گذاشته شده که در آن پس از مشخص شدن چشم‌های فرد، دوربین بلافاصله اقدام به فوکوس و تنظیم مجدد خود می‌کند. این سیستم بر پایه اطلاعات دریافتی از حسگر زمان پرواز (ToF) و برخی الگوریتم‌های نرم‌افزاری برای دنبال کردن سوژه‌های متحرک حاصل شده است و البته طبیعتا در غیبت سنسور ToF، این عمل در Xperia 5 III به‌صورت نرم‌افزاری صورت می‌پذیرد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3614/introducing-sony-xperia-1-iii-and-xperia-5-iii_05.jpg

از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر برای این مجموعه باید به امکان برداشت عکس با نرخ 20 فریم در ثانیه اشاره کرد جایی‌که اطلاعات فوکوس و نورگیری با نرخ 60 فریم در ثانیه ثبت می‌شوند به بیان دیگر برای هر عکس در این حالت سه بار اطلاعات فوکوس و نورگیری تنظیم می‌شود.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3614/introducing-sony-xperia-1-iii-and-xperia-5-iii_06.jpg

سونی بالاخره اپلیکیشن Pro Camera را به منوی دوربین اصلی افزوده است جایی‌که حالت عادی یا basic در آن مشابه رابط کاربری دوربین در دیگر گوشی‌هاست اما با سوییچ به حالت Pro با شرایطی مشابه با دوربین‌های پیشرفته سونی روبرو می‌شویم.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3614/introducing-sony-xperia-1-iii-and-xperia-5-iii_07.jpg

برداشت ویدئو در این مجموعه 4K‌ با 120 فریم در ثانیه انجام می‌پذیرد و سیستم پیشرفته تثبیت تصویر SteadyShot نیز همچنان در آن حضور دارد. به‌عنوان آخرین نکته در این میان باید به دکمه فیزیکی شاتر دوربین در کناره سمت راست نیز اشاره کرد که همچنان به‌عنوان یکی از نمادهای سونی در این‌جا نیز حضور دارد و در تسهیل پروسه تصویربرداری نقش مهمی را ایفا می‌کند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3614/introducing-sony-xperia-1-iii-and-xperia-5-iii_08.jpg

با گذر از مجموعه دوربین همچنان شرایط مناسبی برای رضایت از این دو مدل به میزان زیادی فراهم است. طراحی هر دو مدل نسبت به قبل تغییری نداشته و از نظر ابعاد و اندازه‌ها نیز با تغییر بزرگی روبرو نمی‌شویم. Xperia 1 III از طول و عرض به‌ترتیب 165 و 71 میلی‌متری برخوردار بوده و 187 گرم نیز وزن دارد. در Xperia 5 III با طول و عرض 157 و 68 میلی‌متری روبرو می‌شویم و وزن آن نیز به 169 گرم می‌رسد. هر دو گوشی 8.2 میلی‌متر ضخامت دارند که در Xperia 5 III تغییر چندانی نکرده اما مقایسه آن با Xperia 1 III از افزایش 0.3 میلی‌متری سخن می‌گوید. هر دو گوشی همچنین از بدنه مقاوم در برابر آب و خاک با استاندارد IP65/68 بهره می‌برند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3614/introducing-sony-xperia-1-iii-and-xperia-5-iii_09.jpg

صفحه‌نمایش Xperia 1 III مثل سال قبل یک نمونه 6.5 اینچی OLED با وضوح 4K در نسبت 21:9 (یا 1644×3840 پیکسل) است که به لطف حاشیه‌های مشخص در بالا و پایین آن مجموعه‌ای کشیده و متمایز را به نمایش می‌گذارد. این صفحه‌نمایش در یک مورد مهم و اساسی متفاوت از قبل عمل کرده جایی‌که برای اولین بار نرخ رفرش 120 هرتزی را در یک پنل 4K‌ ارائه می‌دهد و با این‌که (به‌عنوان خبری ناگوار برای مجموعه باتری) صحبتی از خودکار بودن تنظیم نرخ رفرش به میان نیامده اما مطمئنا به‌لطف همین مورد نگاه‌های فراوانی را به سمت خود جلب می‌کند. پوشش محافظ روی این صفحه‌نمایش از نوع Gorilla Glass Victus است که مستحکم‌ترین شیشه ارائه شده از سوی کمپانی Corning برای صفحه‌نمایش‌های موبایلی به شمار می‌رود. سرعت برداشت تاچ در این صفحه‌نمایش نیز 240 هرتز اعلام شده است.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3614/introducing-sony-xperia-1-iii-and-xperia-5-iii_10.jpg

Xperia 5 III نیز سایز 6.1 اینچی و وضوح فول اچ‌دی پلاس در نسبت 21:9 را حفظ کرده و خوشبختانه نرخ رفرش 120 هرتزی در این‌‌جا نیز تکرار شده است. این صفحه‌نمایش OLED مثل برادر بزرگ‌تر خود از نمایش محتوای HDR پشتیبانی می‌کند اما پوشش شیشه‌ای محافظ روی این پنل از نوع Gorilla Glass 6 انتخاب شده که تغییری نسبت به مدل سال قبل نداشته است. یک تفاوت ظریف دیگر مابین Xperia 1 III و Xperia 5 III به 10 بیتی بودن پنل صفحه‌نمایش در اولی و غیبت آن در دومی تعلق دارد که البته عملا اختلاف خاصی را در دنیای واقعی ایجاد نمی‌کند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3614/introducing-sony-xperia-1-iii-and-xperia-5-iii_11.jpg

سونی ظاهرا تغییری در دوربین سلفی این دو گوشی نداشته و در این‌جا نیز از همان 8 مگاپیکسلی قبلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 استفاده شده که در فیلم‌برداری به وضوح 1080p/30fps بسنده می‌کند اما لرزه‌گیری دیجیتال یا EIS در آن حضور دارد. سنسور اثر انگشت نیز با وجود OLED بودن صفحه‌نمایش هنوز در کناره دستگاه جای گرفته است.

پردازش در هر دو گوشی بر عهده پروسسور پرچمدار Snapdragon 888 است که قدرتمندترین راه‌حل پردازشی حال حاضر دنیای اندروید به شمار می‌رود. در ساختار این چیپ‌ست 5 نانومتری از 1 هسته Cortex-X1 با فرکانس 2.84 گیگاهرتز، 3 هسته 2.42 گیگاهرتزی Cortex-A78 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A55 استفاده شده و گرافیک آن نیز از نوع Adreno 660‌ است. حافظه رم در Xperia I III به‌صورت ثابت 12 گیگابایت در نظر گرفته شده و 256 یا 512 گیگابایت حافظه داخلی دارد. در Xperia 5 III رم به 8 گیگابایت تقلیل پیدا کرده و حافظه داخلی نیز در دو ورژن 128 یا 256 گیگابایتی ارائه می‌شود. درگاه microSD در این مدل فراموش نشده و هرچند به‌صورت ترکیبی با سیم‌کارت دوم در نظر گرفته شده است اما همچنان نسبت به نمونه‌ای مثل خانواده S21 سامسونگ برتری محسوسی را ارائه می‌کند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3614/introducing-sony-xperia-1-iii-and-xperia-5-iii_12.jpg

سونی ظرفیت باتری هر دو گوشی را از 4 هزار میلی آمپر ساعت سال قبل به 4,500mAh افزایش داده که به‌خصوص برای Xperia I III با صفحه‌نمایش فور کِی 120 فریم در ثانیه‌ای چندان فوق‌العاده به‌نظر نمی‌رسد. شارژ سریع این مجموعه از طریق یک شارژر 30 واتی انجام می‌پذیرد که 50 درصد ظرفیت باتری را در عرض 30 دقیقه پر خواهد کرد. شارژ بی‌سیم نیز برای Xperia 1 III در نظر گرفته شده اما در Xperia 5 III از آن صرفنظر شده است.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3614/introducing-sony-xperia-1-iii-and-xperia-5-iii_13.jpg

سونی در بخش مولتی‌مدیا و گیم نیز شرایط ویژه‌ای را برای این دو مدل تدارک دیده جایی‌که علاوه بر اسپیکرهای استریو (با 40 درصد صدای بلندتر و پشتیبانی از فرمت 360Reality Audio) از جک 3.5 میلی‌متری هدست نیز صرفنظر نشده است. پرچمداران سونی بدین‌ترتیب بدون در نظر گرفتن گوشی‌های گمینگ ظاهرا تنها اسمارت‌فون‌های دارای Snapdragon 888 بازار محسوب می‌شوند که هنوز جک هدست در آن‌ها حضور دارد. Xperia 1 III و Xperia 5 III در زمینه بازی نیز به برخی قابلیت‌های ویژه مجهز شده‌اند که از آن جمله باید به کاهش موشن‌بلور (محوشده‌گی تصویر به‌علت حرکت سریع سوژه) با نرخ 240 هرتزی برای بازی‌های پشتیبانی‌کننده از این قابلیت،‌ بهبود دید سوژه‌های درون سایه (Low gamma raiser) و اکولایزر ثانویه برای بهتر شنیده شدن المان‌های صوتی بازی (صدای تیراندازی و قدم‌ها) اشاره کرد. امکان ریکورد و ضبط بازی با وضوح 1080p/120fps‌ نیز در دسترس قرار دارد و با گزینه Rewind time recording امکان ضبط خودکار 30 ثانیه پایانی هر بازی وجود دارد.

یک ویژگی جالب مرتبط با گزینه‌های مولتی‌مدیای این مجموعه به حالت ویژه‌ای برای درگاه USB-C تعلق دارد که می‌توان از طریق آن با اتصال یک کابل مخصوص، سیگنال ویدئویی دریافتی از یک دوربین SLR را با وضوح HD روی پنل گوشی به نمایش گذاشت و بدین‌ترتیب مشابه تجربه قبلی سونی در این رابطه (در گجت Xperia Pro) می‌توان از این گوشی‌ها به‌عنوان مانیتور خارجی دوربین‌های SLR بهره گرفت. وای‌فای 6، اتصال 5G در شبکه sub-6GHz، قابلیت ارتباطی NFC و بلوتوث 5.2 از دیگر مشخصات قابل ذکر در رابطه با این مجموعه به حساب می‌ایند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3614/introducing-sony-xperia-1-iii-and-xperia-5-iii_14.jpg

Sony Xperia 1 III در رنگ‌های مشکی، خاکستری و ارغوانی (هر سه به‌صورت مات) به بازار عرضه شده و Xperia 5 III را نیز می‌توان در رنگ‌های مشکی، صورتی و سبز تهیه کرد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3614/introducing-sony-xperia-1-iii-and-xperia-5-iii_15.jpg

سیستم‌عامل هر دو مدل اندروید 11 بوده و به گفته سونی در اوائل تابستان جاری به بازار عرضه خواهند شد. سونی اطلاعاتی در مورد قیمت این دو مدل ارائه نکرده اما با توجه به تجربه‌های پیشین این شرکت در قیمت‌گذاری گوشی‌های پیشرفته و پرچمدار امید چندانی به کاهش قیمت این دو مدل نسبت به گذشته نمی‌رود.

نمایش متن کامل

دانلود گلها و هایلایت بازیها با لینک مستقیم


Www.soccerwave.ir

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.