رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

معمای نسل پنج روی هر دو سیم‌کارت – ماجرای Dual SIM 5G

امتیاز دادن به این موضوع:


Soccer_Boy

براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

3626_1.jpgواحد خبر mobile.ir :

گوشی‌های دو سیم‌‌کارته از مدت‌ها پیش به جزء جدایی ناپذیری از تجربه روزمره اغلب کاربران موبایل بدل شده و با استفاده از آن‌ها امکان مدیریت تماس‌های شخصی و کاری و یا دسترسی به طرح‌ها و پیشنهاد تشویقی اپراتورهای مختلف در یک گوشی واحد فراهم می‌شود. جایگاه دوم سیم‌کارت همچنین گزینه آسانی را برای قرار دادن سیم‌کارت جدید در هنگام مسافرت ارائه می‌کند و بدین‌ترتیب نیازی به خارج کردن سیم‌کارت اصلی نخواهد بود. این فناوری با حضور شبکه 5G وارد مرحله تازه‌ای شده و گوشی‌های دو سیم‌کارته 5G نیز به‌تدریج در دسترس قرار می‌گیرند. رویکرد سازندگان در زمینه 5G دو سیم‌‌کارتی اما متفاوت است که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3626/dual-sim-5g-phones-explained_01.jpg

مفهوم دو سیم‌کارت 5G+5G

با این‌که گوشی‌های دو سیم‌کارته متعددی با قابلیت 5G در بازار حضور دارند و حالا از نظر قیمتی نیز به رده بالای بازار محدود نمی‌شوند اما همگی آن‌ها از لحاظ ویژگی دو سیم‌کارت 5G با هم یکسان نبوده و برخی برتری محسوسی از این لحاظ ارائه می‌کنند. قابلیت دو سیم‌کارت نسل پنجم یا Dual-SIM 5G همانطور که می‌توان حدس زد به امکان دسترسی هر دو سیم‌کارت به شبکه 5G روی یک گوشی اشاره دارد؛ جایی‌که بدون نیاز به جابجایی سیم‌کارت‌ها می‌توان روی هر سیم‌کارت به شبکه 5G یکسان یا متفاوتی (بسته به اپراتور) دسترسی داشت. این وضعیت اما برای همه مدل‌ها در دسترس نبوده و برای برخی از آن‌ها (که اتفاقا در زمره مهم‌ترین گوشی‌های این رده نیز قرار دارند)، شبکه 5G تنها روی سیم‌کارت اصلی ارائه می‌شود. در این حالت سیم‌کارت دوم حداکثر قابلیت کارکرد در شبکه 4G را داشته و بدوم جابجا کردن فیزیکی آن، توانایی کارکرد با سیگنال‌های نسل پنجمی را ندارد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3626/realme-x7-pro-ultra_02.jpgRealme X7 Pro Ultra

گوشی‌های پشتیبانی‌کننده از Dual-SIM 5G

با وجود آن‌که در بین گوشی‌های نسل پنجمی 5G+5G با لیست بلندبالایی روبرو نمی‌شویم اما برخی از محبوب‌ترین و خوش‌قیمت‌ترین مدل‌های بازار را در بین آن‌ها می‌توان یافت؛ از جمله این گوشی‌ها باید به Redmi Note 9T و Narzo 30 Pro اشاره کرد که اولی در بازار اروپا و آفریقای جنوبی و چندین بازار دیگر (از جمله بازار ایران) حضور دارد اما دومی ظاهرا تنها در بازار هند و برخی مارکت‌های معدود دیگر ارائه شده است.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3626/redmi-note-9t_03.jpgRedmi Note 9T

یک پله بالاتر در بین گوشی‌های گران‌قیمت‌تر بازار باید به Realme X7 Pro و iQOO Z1 اشاره کرد که البته همچنان تنها در برخی بازارهای خاص ارائه شده‌اند.

چیپ‌ست‌های پردازشی پشتیبانی‌کننده از Dual-SIM 5G

پشتیبانی از 5G+5G روی هر دو سیم‌‌کارت گوشی همانطور که می‌توان حدس زد بستگی مستقیم به چیپ‌ست پردازشی دستگاه و مودم ارتباطی آن دارد جایی‌که یک نام در طی یکی دو سال گذشته بیش از دیگران می‌درخشد. شرکت تایوانی مدیاتک که در طی یکی دو سال گذشته با چیپ‌ست‌های ارزان‌قیمت Dimensity رقابت تنگاتنگی را با کوالکام آغاز کرده از همان ابتدا با معرفی Dimensity 1000 و نسخه پلاس آن از این قابلیت پشتیبانی کرد و با وجود آن‌که در دو مدل میان‌رده بعدی یعنی Dimensity 720 و Dimensity 800 از این گزینه خبری نبود اما مجددا در Dimensity 700 و Dimensity 800U این گزینه به لیست امکانات چیپ‌ست دستگاه افزوده شد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3626/dimensity-800u_04.jpg

با گذر از مدیاتک، جای کوالکام در این لیست بیش از اندازه خالی به‌نظر می‌رسد و این شرکت برخلاف انتظار هنوز از ویژگی دو سیم‌کارت 5G در چیپ‌ست‌های موبایلی خود پشتیبانی نمی‌کند؛ علت یا حداقل توجیه کوالکام برای این غیبت را می‌توان در گفتار الکس کاتوزیان (Alex Katouzian) معاونت ارشد و ریاست بخش موبایل کوالکام جست‌وجو کرد که در مصاحبه‌ای در اواخر سال 2020 با وب‌سایت Android Authority از نقشه کوالکام برای ارائه ویژگی دو سیم‌کارت 5G+5G همراه با VoNR در آینده سخن گفته است؛ از نگاه کاتوزیان، ارائه ویژگی دو سیم‌کارت 5G+5G به گزینه انتقال صدا روی 5G (یا VoNR) نیاز دارد که این، خود نیازمند برپاسازی یک شبکه مستقل 5G (یا SA 5G) خواهد بود و در غیاب یک شبکه مستقل و در حالی‌که شبکه‌های 5G فعلی اغلب روی بستر شبکه‌های 4G قدیمی قرار دارند نمی‌توان از یک گوشی دو سیم‌کارت 5G واقعی سخن گفت.

به بیانی ساده‌تر به گفته این مدیر ارشد کوالکام، گوشی‌های دو سیم‌کارتی 5G فعلی، دیتای خود را از شبکه 5G تأمین می‌کنند و نشان 5G در کنار خطوط آنتن هر دو سیم‌کارت نقش می‌بندد اما وقتی صحبت از انتقال صدا و تماس تلفنی به میان می‌آید (به‌دلیل ماهیت غیر مستقل یا NSA این ساختار) چاره‌ای جز بازگشت به شبکه 4G و آن‌چه VoLTE نامیده می‌شود وجود ندارد. در شبکه‌های آینده و آن‌گونه که مد نظر کوالکام است نه‌تنها دیتا، بلکه صدا نیز بر بستر 5G منتقل شده و بدین‌ترتیب می‌توان از تولد یک گوشی 5G دو سیم‌کارتی واقعی سخن گفت.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3626/dual-sim-5g-phones-explained_05.jpg

راه‌کار مدیاتک نیز در این زمینه حداقل در حالت نظری چندان از نظر کوالکام فاصله نداشته و از پشتیبانی VoNR به‌محض آماده شدن شبکه‌های مستقل نسل پنجمی (SA 5G) در چیپ‌ست‌های این شرکت سخن به میان آمده است. در این حالت با وجود آن‌‌که تماس و گزینه انتقال صدا در گوشی‌های Dual-SIM 5G مدیاتک از طریق شبکه 4G LTE برقرار می‌شود اما نگفته پیداست که این مسئله بر انتخاب کاربران این رده چندان تأثیری نداشته و طبیعتا دسترسی همزمان به دو شبکه 5G از اهمیت بسیار بالاتری نسبت به نوع انتقال صدا در حین تماس برخوردار است.

مسئله اما به همین جا خاتمه پیدا نمی‌کند و تصمیم مدیاتک برای معرفی چیپ‌ست جدید Dimenaity 1200 به‌عنوان «اولین چیپ 5G با امکان مهیا کردن دو سیم‌کارت 5G واقعی (5G SA+5G SA)» این سوال را به ذهن متبادر می‌سازد که چیپ‌ست‌های قبلی این شرکت ظاهرا از ارائه دو سیم‌کارت 5G واقعی به نحوی از انحاء محروم بوده‌اند و ادعای کوالکام در این زمینه به واقعیت نزدیک‌تر بوده است.

هواوی و سامسونگ به‌عنوان دو سازنده دیگر چیپ‌ست‌های 5G تا به این‌لحظه از اظهارنظر مستقیم در این زمینه خودداری کرده‌اند.

آینده Dual-SIM 5G

با وجود تعداد نسبتا قابل توجه گوشی‌های دو سیم‌کارت 5G مدیاتک، این گوشی‌های معمولا از حضور چندانی در بازارهای بین‌المللی برخوردار نبوده و تا به امروز اغلب تنها در بازارهای چین و هند در دسترس قرار گرفته‌اند از سوی دیگر اما تأییدیه کوالکام برای فعالیت در زمینه Dual-SIM 5G نشانی از ارائه قریب‌الوقوع این قابلیت در طیف وسیع‌تری از گوشی‌های موبایل دارد؛ امری‌که افزایش تعداد شبکه‌های 5G مستقل نقش موثری را در فراگیری آن ایفا خواهد کرد.

نمایش متن کامل

دانلود گلها و هایلایت بازیها با لینک مستقیم


Www.soccerwave.ir

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.