رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

طرح توسعه و مانع‌زدایی صنعت برق: تمام فعالیت‌های استخراج تا زمان تقدیم لایحه متوقف شود

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

طبق طرح توسعه و مانع‌زدایی صنعت برق کشور، دولت مکلف است کلیه فعالیت‌های استخراج رمزارز در کشور را تا زمان تقدیم لایحه ساماندهی صنعت استخراج رمزارز متوقف کند.

به گزارش ارزدیجیتال و به نقل از فارس نیوز، مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس درباره جزئیات طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور اظهار داشت:

با توجه به مشکلاتی که در بحث قطعی‌های گسترده برق و خاموشی‌های متعددی که متعاقب آن ایجاد شده بود، پیگیری‌های متعددی از سوی کمیسیون انرژی مجلس برای حضور دولتمردان و پاسخ درباره دلایل این خاموشی‌ها انجام شد و جلسات متعددی در این باره برگزار شد.

وی افزود:

به استناد تبصره یک ماده ۴۵ قانون آیین نامه داخلی مجلس گزارشی بعد از پیگیری‌های متعدد و جلسات مختلف کمیسیون انرژی مجلس تهیه شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره جزئیات این گزارش تصریح کرد:

در این گزراش ضمن بیان مسأله و مشکلاتی که وجود داشت، مهم‌ترین دلیل وقوع خاموشی‌های متعدد و قطعی برق به استحضار نمایندگان مجلس و ملت شریف ایران رسید، ضمن اینکه در این گزارش پیشنهاد‌اتی در قالب‌های کوتاه مدت و میان مدت و بلندمدت نمایندگان مجلس ارائه شد و در نهایت هم با توجه به ظرفیت قانونی آیین نامه داخلی مجلس پیشنهاد‌اتی در قالب یک طرح مطرح شد.

نخعی گفت:

طرح توسعه ظرفیت‌های تولید و مدیریت مصرف برق کشور طرحی بود که رسما از سوی کمیسیون انرژی مجلس تقدیم هیات رئیسه مجلس شد؛ این طرح در حال حاضر ۱۶ ماده دارد و از سوی هیأت رئیسه مجلس هم در جلسه علنی امروز اعلام وصول شد، ضمن اینکه این طرح دو فوریتی پیشنهاد شده است و ان‌شاءالله در جلسات علنی مجلس به رأی گذاشته شده و امیدواریم دو فوریت آن سریعا تصویب شود تا بتوانیم بررسی آن را آغاز کنیم.

وی افزود:

امیدوارم که با تصویب این طرح بخش زیادی از مشکلاتی که در تامین برق کشور وجود دارد، برطرف شود و شاهد آن باشیم که در افق کوتاه مدت و همچنین افق میان مدت و بلندمدت نتیجه آن افزایش تولید برق و کاهش خاموشی‌ها و رفع نیازهای کشور به برق باشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: در طرح مذکور موارد متعددی پیش بینی شده است؛ کاهش شدت مصرف انرژی و مانع‌زدایی از روند توسعه صنعت برق کشور و همچنین افزایش تولید و توسعه صنعت برق کشور بخشی از سرفصل‌های مهمی است که در طرح پیش بینی شده است.

نخعی خاطرنشان کرد:

کمیسیون انرژی مجلس آمادگی لازم را دارد تا زمانی که این طرح به تصویب نهایی صحن علنی مجلس برسد، بتوانیم نظرات و پیشنهاد‌ات متخصصین، کارشناسان و صاحب نظران حوزه انرژی و توسعه برق، دیدگاه‌های خود را به این کمیسیون ارائه کرده و در زمینه اصلاح الگوی مصرف و کاهش شدت مصرف از تجارب دیگران استفاده کنیم.

متن کامل طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور به شرح ذیل است:

ماده ۱) وزارت نیرو موظف است از طریق سازمان ساتبا و شرکت‌های زیرمجموعه، با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف برق با اولویت کولرهای آبی و گازی، سامانه‌های روشنایی و کاهش تلفات شبکه برق، سالانه حداقل یک درصد مصرف برق را کاهش دهد. میزان سوخت صرفه‌جویی شده حاصل از اجرای طرح‌های بهینه سازی براساس سازوکار ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به سرمایه‌گذاران این طرح‌ها اعطا می‌شود.

ماده ۲) وزارت نفت تأدیه تعهدات دولت بابت طرح‌های بیع متقابل نیروگاهی از محل تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی در چارچوب بند (ی) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ را در اولویت قرار دهد.

ماده ۳) وزارت نفت مکلف است مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها را تا پایان آبان‌ماه سال جاری تکمیل کند.

ماده ۴) وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است برای تأمین برق پایدار مشترکان صنعتی اقدام به احداث حداقل ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تا سال ۱۴۰۴ کند. وزارت نیرو موظف است برق تولیدی این صنایع را منتقل کرده و از تأمین برق آنها پشتیبانی کند. برق مازاد نیروگاه‌های فوق در بورس انرژی و یا به صورت قرارداد دو جانبه قابل فروش است. وزارت نفت مکلف است سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های مذکور را تأمین کند.

ماده ۵) به منظور تکمیل واحدهای بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، وزارت نفت در چارچوب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، گواهی صرفه‌جویی به سرمایه‌گذاران این طرح‌ها واگذار می‌کند. گواهی صرفه‌جویی قابل عرضه در بورس انرژی بوده و دارنده آن می‌تواند معادل ارزش آن نفت خام و میعانات گازی صادراتی از وزارت نفت دریافت کند.

ماده ۶) دولت مکلف است با پیشنهاد وزارت نیرو ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، پرداخت یارانه به مصارف خانگی را در قالب پله‌های افزایش (IBT) برای مصارف خانگی و تجاری بالاتر از الگوی مصرف محدود کند.

تبصره: الگوی مصرف برق خانگی در هر شهرستان برابر با سطحی از مصرف است که ۷۵ درصد مشترکان خانگی آن شهرستان در دوره مشابه سال قبل کمتر از آن مصرف کرده‌اند.

ماده ۷) بهای برق مشترکین صنعتی براساس متوسط نرخ قراردادهای تبدیل انرژی (ECA) با توجه به سوخت مصرف نیروگاه‌ها و هزینه‌ ترانزیت تعیین و دریافت می‌شود.

ماده ۸) ارائه گواهی ظرفیت نیروگاهی برای کلیه متقاضیان انشعاب دیماندی یک مگاوات و بالاتر (اعم از مشترک جدید و افزایش ظرفیت انشعاب موجود) الزامی است.

ماده ۹) به منظور تداوم بهره‌مندی بخش خصوصی از تسهیلات صندوق توسعه ملی به منظور احداث نیروگاه‌ها، نرخ سود تسهیلات پرداختی از منابع این صندوق به سرمایه‌گذاران این پروژه‌ها ۲ درصد تعیین می‌شود.

ماده ۱۰) سازمان برنامه و بودجه مکلف است در لوایح بودجه سنواتی، ردیف مشخصی را تحت عنوان «تعهدات دولت بابت مابه‌التفاوت قیمت‌های تمام شده و تکلیفی فروش برق» پیش‌بینی کند.

ماده ۱۱) دولت مکلف است با پیشنهاد وزارت نیرو اقدام به تدوین راهکار مناسب جهت حل مشکل بازپرداخت تعهدات ارزی صندوق توسعه ملی مرتبط با تسهیلات نیروگاه‌های بخش خصوصی و پیگیری از طریق مراجع ذیصلاح نماید.

ماده ۱۲) بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و صندوق توسعه ملی پرداخت صورت وضعیت‌های تأیید شده طرح‌های نیروگاهی گشایش شده قبلی از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی توسط شبکه بانکی را در اولویت قرار دهند.

ماده ۱۳) گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون کلیه تجهیزات صنعت برق را از گمرکات کشور ترخیص کند.

ماده ۱۴) صندوق توسعه ملی تأمین منابع مالی طرح‌های نیروگاهی معرفی شده توسط وزارت نیرو برای اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی متقاضی احداث نیروگاه‌ را در اولویت قرار دهد.

ماده ۱۵) بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است خطوط اعتباری جدید در کشورهای مختلف از جمله چین برای تأمین مالی خارجی طرح‌های نیروگاهی از جمله طرح‌های معرفی شده صنعت برق ایجاد کند.

ماده ۱۶) دولت مکلف است کلیه فعالیت‌های استخراج رمزارز در کشور را تا زمان تقدیم لایحه ساماندهی صنعت استخراج رمزارز متوقف کند.

The post طرح توسعه و مانع‌زدایی صنعت برق: تمام فعالیت‌های استخراج تا زمان تقدیم لایحه متوقف شود appeared first on ارزدیجیتال.

نمایش متن کامل

توجه: برای دانلود مرورگر به فیلترشکن نیاز دارید ولی بعد از نصب مرورگر مثل مرورگرهای دیگه (کروم، فایرفاکس و ...) کار می کنه!

بیت کوین - کسب درآمد حرفه ای

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.