رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

معرفی عینک مفهومی Xiaomi Smart Glasses – عینکی اندرویدی با نمایشگر میکرو ال‌ای‌دی

امتیاز دادن به این موضوع:


Soccer_Boy

براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

3916_1.jpgواحد خبر mobile.ir :

کمپانی شیائومی روز 15 سپتامبر 2021 (24 شهریور 1400) با برگزاری رویدادی بزرگ، از چندین گوشی جدید رونمایی کرد. اما یک روز پیش از این رویداد و تنها چند روز پس از معرفی عینک هوشمند Ray-Ban Stories (محصول مشترک فیس‌بوک و ری-بن)، کمپانی شیائومی نیز برای عقب نماندن از رقبا، از محصولی نسبتا مشابه پرده برداشت. این عینک هوشمند خیلی ساده Xiaomi Smart Glasses نام‌گذاری شده و امکانات پیشرفته‌ای دارد. اما برخلاف عینک Ray-Ban Stories که به‌زودی وارد بازار می‌شود، عینک هوشمند شیائومی در حال حاضر صرفا یک دیوایس مفهومی بوده و ممکن است حتی به مرحله تولید نیز نرسد. در ادامه بیشتر با مشخصات و امکانات این عینک هوشمند آشنا می‌شویم.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3916/introducing-xiaomi-smart-glasses_01.jpg

به گفته یکی از سخنگوهای شیائومی، هنوز هیچ برنامه‌ای برای تولید و فروش Xiaomi Smart Glasses وجود ندارد، اما این شرکت چینی در معرفی محصولش به جزییات فراوانی از سازوکار و تکنولوژی‌های به کار رفته در ساخت این عینک اشاره کرده و این شائبه را ایجاد می‌کند که بعید نیست در آینده شاهد عرضه آن به بازار باشیم.

عینک هوشمند Smart Glasses، مثل Ray-Ban Stories ظاهر نسبتا متعارفی داشته و در نگاه اول ممکن است آن را با یک عینک معمولی اشتباه بگیرید. علی‌رغم داشتن امکانات بسیار، شیائومی روی سبک بودن آن تأکید فراوان دارد. این عینک 51 گرمی وزن چندانی ندارد، هرچند کمی سنگین‌تر از Ray-Ban Stories است. اما آنچه عینک مفهومی شیائومی را از Ray-Ban Stories متمایز می‌کند، به نمایشگر Smart Glasses مربوط می‌شود.

برخلاف Ray-Ban Stories که لنزهای آن مثل لنز عینک‌های معمولی‌ست، در لنزهای Smart Glasses نمایشگری تعبیه شده که امکان بهره‌گیری از قابلیت‌های هوش مصنوعی را فراهم می‌کند. به گفته شرکت سازنده، به منظور دست‌یابی به قالب یک عینک معمولی، چالش‌های فراوانی در زمینه تصویربرداری و چینش اجزای داخلی بر سر راه شیائومی قرار داشته و برای غلبه بر این چالش‌ها، شیائومی تصمیم گرفت تا نمایشگر MicroLED را برای این عینک انتخاب کند تا ضمن کاستن از فضای مورد نیاز برای طراحی، وزن دیوایس نیز پایین‌تر بیاید.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3916/introducing-xiaomi-smart-glasses_02.jpg

شیائومی مدعی شده که بدون شک استفاده از MicroLED بهترین گزینه برای پیاده‌سازی سیستم imaging در این عینک بوده است. درست مثل پنل‌های OLED، تک‌تک پیکسل‌ها در میکروال‌ای‌دی‌ نیز از خود نور ساطع کرده و همین ویژگی گسیل نور، نمایشگرهای روشن‌تر با رنگ مشکی عمیق‌تری را به دست می‌دهد. نکته جالب آن است که میکروال‌ای‌دی‌ها در مقایسه با پنل‌های OLED، ضمن داشتن ساختار ساده‌تر، تراکم پیکسلی بالاتر و طول عمر بیشتری هم داشته و همین امر زمینه‌ساز نمایشگری جمع‌وجورتر شده و یکپارچه‌سازی آنها با نمایشگر را آسان‌تر می‌کند.

طبق ادعای شیائومی، تراشه نمایشگر به کار رفته در Smart Glasses ابعادی به اندازه 2.02×2.4 میلی‌متر داشته و خود نمایشگر زیر میکروسکوپ تقریبا به اندازه یک دانه برنج دیده می‌شود. این نمایشگر با پیکسل‌هایی به اندازه 4 میکرون، به‌راحتی در فریم عینک جا می‌شود. برای اینکه نور کافی بتواند (حتی در زیر آفتاب شدید) قبل از رسیدن به چشم کاربر از ساختارهای اپتیکال پیچیده لنزها عبور کند، شیائومی به جای نمایشگر رنگی، از یک نمایشگر مونوکروم یا تک‌رنگ (با حداکثر روشنایی 2 میلیون نیت) استفاده کرده است.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3916/introducing-xiaomi-smart-glasses_03.jpg

در ساخت نمایشگر این عینک هوشمند از نوعی تکنولوژی موسوم به "فناوری موج‌بر اپتیکال" (optical wavelength technology) استفاده شده است. به لطف این فناوری، نمایشگر MicroLED پس از شکست 180 درجه‌ایِ نور، پرتوهای آن را با دقت فراوان از میان ساختار ساینده میکروسکوپی لنزها عبور داده و به چشم کاربر می‌رساند.

ساختار ساینده‌ای که روی سطح داخلی لنزها حک شده، نور را به روش منحصربه‌فردی شکسته و آن را به شکل مطمئنی به چشم کاربر هدایت می‌کند. در پروسه شکست، پرتوهای نور به دفعات بی‌شمار دچار جهش شده و همین امر به چشم انسان اجازه می‌دهد تصویر کاملی را مشاهده کند. تمام این پروسه در عینک هوشمند Smart Glasses داخل یک لنز انجام می‌شود (برخلاف برخی محصولات مشابه که برای به انجام رساندن این پروسه، سیستمی متشکل از چندین لنز، آینه یا نیمه آینه را به کار می‌گیرند).

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3916/introducing-xiaomi-smart-glasses_04.jpg

با توجه به توصیفاتی که تاکنون ذکر شد، شاید خیال کنید عینک هوشمند شیائومی صرفا یک نمایشگر ثانویه برای اسمارت‌فون شماست، اما حقیقت آن است که در ساخت Xiaomi Smart Glasses از 497 قطعه (از جمله سنسورهای مینیاتوری و ماژول‌های ارتباطی) استفاده شده و درست‌تر آن است که این محصول را یک دیوایس پوشیدنی مستقل بنامیم، زیرا علاوه بر نمایش نوتیفیکیشن‌های اصلی، تماس ورودی و ...، این عینک هوشمند می‌تواند کارکردهای کاملی مثل مسیریابی، عکاسی، تله‌پرامپت کردن و ترجمه متن و عکس در آن واحد را به شکل مستقل انجام دهد.

دستیار هوشمند XiaoAi نقش مهمی در این دیوایس داشته و روش اصلی تعامل بین کاربر و عینک را تعیین می‌کند تا به گفته شیائومی، این عینک هوشمند بتواند «مهم‌ترین اطلاعات را در زمانی که به آن نیاز است، به نمایش بگذارد.» برای روشن شدن موضوع، بد نیست مقوله نوتیفیکیشن‌ها را بررسی کنیم. مسلما اگر عینک جدید شیائومی بخواهد تمام نوتیفیکیشن‌های اسمارت‌فون شما را روی لنز عینک جلوی چشمان‌تان بیاورد، کلافه خواهید شد. اینجاست که دستیار هوشمند XiaoAi وارد عمل شده و ترتیبی می‌دهد که فقط مهم‌ترین نوتیفیکیشن‌ها (مثل هشدارهای منزل هوشمند، اطلاعات ضروری اپلیکیشن‌های اداری، پیام‌های مخاطبین مهم و ...) روی لنز عینک به نمایش درآیند.

یکی از طبیعی‌ترین کاربردهای عینک‌های هوشمند، برقراری تماس است. در هنگام تماس با گوشی هوشمند شما، ضمن انتقال تماس به عینک، حتی شماره فرد تماس‌گیرنده نیز روی لنز عینک نمایان می‌شود. وجود میکروفن و اسپیکر در بدنه عینک، مکالمه‌ از طریق آن را امکان‌پذیر کرده است. همان‌طور که گفته شد، مسیریابی نیز از دیگر کارکردهای Smart Glasses بوده و این عینک با نمایش جاده‌ها و نقشه‌ها جلوی چشمان کاربر، این کار را تسهیل می‌کند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3916/introducing-xiaomi-smart-glasses_05.jpg

دوربین 5 مگاپیکسلی که در قسمت جلویی فریم تعبیه شده، علاوه‌بر عکاسی می‌تواند در ترجمه متن موجود در عکس نیز به کار گرفته شود. چراغی که در کنار دوربین قرار گرفته، در هنگام فعال شدن دوربین روشن شده و اطرافیان را از احتمال عکاسی در آن محل باخبر می‌کند. به لطف الگوریتم اختصاصی ترجمه، عینک هوشمند شیائومی ضمن تبدیل صوت به متن، می‌تواند کار ترجمه آن را نیز در آن واحد انجام دهد.

شرکت سازنده به نام پروسسور دستگاه اشاره نکرده، اما می‌دانیم پردازش در این دیوایس به تراشه‌ای 4 هسته‌ای (مبتنی بر طراحی پردازنده‌های ARM) سپرده شده است. باتری، پد لمسی، وای-فای، بلوتوث و سیستم‌عامل اندروید از دیگر مشخصات این عینک هوشمند به شمار می‌روند.

با توجه به اعلام نشدن قیمت و تاریخ عرضه، در حال حاضر عمده کارشناسان به این عینک هوشمند به دید یک دیوایس مفهومی می‌نگرند. به این ترتیب، این احتمال هم وجود دارد که اصلا چنین عینکی به مرحله تولید نرسد. اما معرفی Smart Glasses تنها چند روز پس از Ray-Ban Stories می‌تواند نشان‌دهنده این واقعیت باشد که شیائومی در تلاش است تا خود را به عنوان یکی از بازیگران اصلی عرصه واقعیت افزوده مطرح کند.

نمایش متن کامل

دانلود گلها و هایلایت بازیها با لینک مستقیم


Www.soccerwave.ir

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.