رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

معرفی M1 Pro و M1 Max چیپ‌ست‌های پیشرفته 5 نانومتری جدید اپل

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

3968_1.jpgواحد خبر mobile.ir :

شرکت اپل در روز دوشنبه 18 اکتبر 2021 (26 مهر 1400) در یک رویداد آنلاین از کامپیوترهای جدید سری MacBook Pro همراه با نسل سوم AirPods و اسپیکرهای هوشمند HomePod mini با رنگ‌های جدید رونمایی کرد. نقطه تمرکز اصلی در این رویداد به پردازنده‌های پیشرفته M1 Pro و M1 Max این شرکت تعلق داشت که توان پردازشی و گرافیکی نسل جدید مک‌بوک پرو را به سطح فوق‌العاده‌ای نسبت به قبل ارتقاء بخشیده‌اند. این دو پردازنده که باید آن‌ها را ادامه‌‌ای بر M1 سال گذشته تلقی کرد همچنان بر پایه معمای پردازنده‌های ARM ساخته شده اما با بهینه‌سازی‌های گسترده طبق ادعای اپل، تفاوت‌های بزرگی را با همتایان اینتلی خود در بالاترین سطح رقم زده‌اند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3968/introducing-apple-m1-pro-and-m1-max-chips_01.jpg

اولین نکته قابل اشاره در مورد M1 Pro و M1 Max به عملکرد CPU در آن‌ها تعلق دارد که به‌گفته اپل در مقایسه با M1 قبلی 70 درصد سریع‌تر شده است. با به میان آمدن گرافیک و GPU، اختلاف این دو مدل با یکدیگر و البته M1 پیشین پر رنگ‌تر می‌شود بدین‌صورت‌که GPU حاضر در M1 Pro دو برابر سرعت بیشتری نسبت به M1 داشته و این رقم برای M1 Max به 4 برابر افزایش پیدا می‌‌کند!

جانی سروجی (Johny Srouji) معاونت ارشد بخش فناوری‌های سخت‌افزاری اپل در این زمینه ضمن اشاره به M1 و تغییراتی که این چیپ از لحاظ عملکرد و بهینه‌سازی‌های مصرف انرژی به همراه داشته است می‌‌افزاید: «هیچ‌کس تا به امروز یک طراحی سیستم-روی-یک-تراشه را به یک سیستم حرفه‌ای اعمال نکرده تا امروز [که] با M1 Pro و M1 Pro Max [این اتفاق رخ داده است.] با صرفه عظیم در عملکرد CPU و GPU، تا شش برابر پهنای حافظه بیشتر، یک موتور رسانه‌ای جدید با شتاب‌دهنده‌های ProRes و دیگر فناوری‌های پیشرفته، M1 Pro و M1 Max، سیلیکون اپل را حتی بیشتر به پیش می‌برند و و شبیه هیچ چیز دیگری در یک نوت‌بوک حرفه‌ای نیستند.»

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3968/introducing-apple-m1-pro-and-m1-max-chips_02.jpg

تغییرات جدید در این دو مدل به بخش حافظه نیز ادامه پیدا کرده؛ جایی‌که پهنای باند حافظه در M1 Pro به 200GB/s رسیده و پهنای باند 400GB/s در M1 Max نیز شش برابر بیشتر از میزانی‌ست که M1 قادر به دستیابی به آن بود. M1 Pro و M1 Max به‌ترتیب حداکثر از 32 و 64 گیگابایت حافظه مجتمع (unified memory) پشتیبانی می‌کنند که این موضوع با توجه به آن‌که به‌گفته اپل جدیدترین لپ‌تاپ‌های ویندوزی حداکثر به 16 گیگابایت حافظه گرافیکی مجهز شده‌اند بار دیگر این دو چیپ‌ست را در جایگاه کاملا متمایزی نسبت به رقبای آن قرار می‌‌دهد. توان بالای اشاره شده در بالا فارغ از اتصال دستگاه به منبع تغذیه یا استفاده از باتری، در دسترس بوده و تفاوتی از این لحاظ دیده نمی‌شود.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3968/introducing-apple-m1-pro-and-m1-max-chips_03.jpg

M1 Pro و M1 Max همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد با لیتوگرافی مشابه 5 نانومتری ساخته شده‌اند و هر دوی آن‌ها از 10 هسته پردازشی شامل 8 هسته پر توان و 2 هسته کم‌مصرف اقتصادی تشکیل شده‌اند. این مجموعه که در مقایسه با M1 سال گذشته 70 درصد سرعت بیشتری دارد به‌گفته اپل در مقایسه با جدیدترین چیپ‌های در نظر گرفته شده برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی، تا 1.7 برابر عملکرد بالاتر CPU را با مصرف انرژی یکسان ارائه کرده و یا به همان سطح عملکرد CPU با 70 درصد مصرف انرژی کمتر دست پیدا می‌کند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3968/introducing-apple-m1-pro-and-m1-max-chips_04.jpg

GPU یا واحد پردازش گرافیکی در M1 Pro حداکثراز 16 هسته تشکیل شده که 2 برابر سریع‌تر از M1 بوده و در مقایسه با گرافیک‌های مجتمع حاضر در جدیدترین چیپ‌های 8 هسته‌ای در نظر گرفته شده برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی (به‌گفته اپل و در شرایط آزمایشگاهی) تا 7 برابر سریع‌تر است و حتی در مقایسه با گرافیک‌های مجزای نوت‌بوک‌های ویندوزی نیز «پرفورمنس بیشتری را در حالی‌که حداکثر 70 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند» ارائه می‌دهد.

M1 Max از حداکثر 32 هسته گرافیکی و 57 میلیارد ترانسیستور برخوردار است که این تعداد، 70 درصد بیشتر از 33.7 میلیارد ترانسیسور حاضر در M1 Pro M1 Pro و 3.5 برابر بیشتر از M1 است! بدین‌‌ترتیب M1 max را باید بزرگ‌ترین چیپی دانست که شرکت اپل تا به امروز ساخته است. اپل کیفیت گرافیکی این مجموعه را با GPUهای پیشرفته حاضر در لپ‌تا‌پ‌های حرفه‌ای کامپکت قابل مقایسه می‌داند و این در حالی‌ست ‌که 40 درصد انرژی کمتری را مصرف می‌کند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3968/introducing-apple-m1-pro-and-m1-max-chips_05.jpg

این مجموعه همچنین به‌گفته شرکت سازنده نسبت به پیشرفته‌ترین GPU حاضر در بزرگ‌ترین لپ‌تاپ‌های ویندوزی در یک پرفورمنس یکسان تا 100 وات به انرژی کمتری نیاز دارد که عملا به‌معنای ایجاد گرمای کمتر و چرخش آرام‌تر فن‌های خنک‌کننده خواهد بود. البته نگفته پیداست که تا اثبات این ادعاها در دنیای واقعی باید به انتظار نشست.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3968/introducing-apple-m1-pro-and-m1-max-chips_06.jpg

اپل به بررسی تأثیرات حضور این پروسسورها در خانواده جدید MacBook Pro نیز پرداخته و از آن جمله به 13 برابر سرعت بیشتر در رندر پیچیده تایم‌لاین در نرم‌افزار Final Cut Pro در مک‌بوک پروی مجهز به M1 Max در مقایسه با نسل قبلی مک‌بوک پروی 13 اینچی اشاره کرده است. دو برابر سرعت بالاتر M1 Max در انکودینگ ویدئو نسبت به M1 Pro (با توجه به حضور دو شتاب‌دهنده ProRes در نسخه مکس) و 10 برابر کدگذاری سریع‌تر ProRes در مقایسه با نسل قبلی مک‌بوک 16 اینچی نیز از جمله دیگر موارد اشاره شده در این قسمت به حساب می‌آیند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3968/introducing-apple-m1-pro-and-m1-max-chips_07.jpg

هر دوی M1 Pro و M1 Max به موتور پردازش عصبی 16 هسته‌ای، یک موتور نمایشگر جدید برای راه‌اندازی صفحه‌نمایش‌های متعدد اکسترنال، کنترلرهای جدید Thunderbolt 4، پروسسور سیگنال تصویری کاستوم اپل و نسل جدید مکانیزم امنیتی Secure Enclave مجهز شده‌اند.

نمایش متن کامل

دانلود گلها و هایلایت بازیها با لینک مستقیم


Www.soccerwave.ir

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.