رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

معرفی Xperia PRO-I – دوربین 1800 یورویی سونی در قالب یک گوشی موبایل!

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

3979_1.jpgواحد خبر mobile.ir :

شرکت سونی در روز سه‌شنبه 26 اکتبر 2021 (4 آبان 1400) از گوشی هوشمند جدیدی به نام Xperia PRO-I رونمایی کرد که ادامه‌ای برای Xperia Pro معرفی شده در فوریه گذشته بوده و در این‌جا نیز بیش از آن‌که یک گوشی پیشرفته با دوربینی متفاوت را پیش رو داشته باشیم باید از یک دوربین مدرن با قابلیت برقراری تماس و نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی سخن گفت! حرف I در مقابل Xperia PRO-I ظاهرا به معنای Imaging بوده و به تلاش‌های سونی برای برجسته‌تر کردن قابلیت‌های تصویربرداری این گوشی اشاره دارد. Pro-I نخستین گوشی موبایلی‌ست که خارج از ژاپن به سنسور دوربین 1 اینچی مجهز می‌شود؛ جایی‌که Sharp Aquos R6 پیش از این در ژاپن به این مهم نائل آمده بود.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3979/introducing-sony-xperia-pro-i_01.jpg

شرکت سونی از معدود سازندگان برجسته سنسور دوربین‌های موبایلی‌ست که ردپای محصولات آن را در طی سالیان اخیر تقریبا در تمامی تولیدات شرکت‌های مختلف از نمونه‌های سطح پایین و میان‌رده تا پرچمداران پیشرفته بازار می‌توان مشاهده کرد. گوشی‌های سونی اما با وجود سابقه درخشان در این زمینه، معمولا در بین برترین دوربین‌های موبایلی قرار نداشته و برای نمونه در لیست 100 گوشی برتر سایت مرجع DXOMark در حال حاضر تنها دو بار به نام این شرکت برای گوشی‌های Xperia 1 II و Xperia 5 II در جایگاه‌های 72 و 76 اشاره شده است! سونی اما گاه و بی‌گاه تمایلاتی را برای تغییر این روند از خود نشان می‌دهد که از آن جمله باید به معرفی Xperia 1 III و Xperia 5 III با لنز تله‌فتوی پریسکوپی با دیافراگم متغیر اشاره کرد. سونی همچنین در ابتدای سال جاری میلادی گجت متفاوتی به نام Xperia Pro را نیز به‌نمایش گذاشت که با وجود عملکرد در مقام یک گوشی هوشمند، با حضور درگاه microHDMI بیشتر نقش یک مانیتور خارجی و اکسسوری پیشرفته (و البته بسیار گران‌قیمت) را برای دوربین‌های آلفای سونی ایفا می‌کرد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3979/sony-xperia-pro_02.jpgSony Xperia Pro

سونی Xperia PRO-I در این معنا ادامه‌ای برای Xperia Pro محسوب می‌شود با این تفاوت که با ارتقاء مجموعه دوربین حالا خود گوشی از هویت مستقلی برخوردار بوده و نگاه‌ها را به سمت خود جلب کرده است. صحبت از Xperia Pro-I را طبیعتا باید از مجموعه دوربین‌های آن آغاز کرد؛ جایی‌که سنسور 1 اینچی دوربین اصلی مستقیما از دوربین دیجیتال پیشرفته Sony Alpha RX100 VII قرض گرفته شده و از آن برای برداشت تصاویری با وضوح 12 مگاپیکسل استفاده می‌شود. ذکر این نکته در این‌جا اهمیت دارد که سنسور 1 اینچی حاضر در RX100 VII از وضوح 20 مگاپیکسلی برخوردار است اما دوربین اصلی Xperia Pro-I از رزولوشن 12 مگاپیکسل بهره می‌برد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3979/introducing-sony-xperia-pro-i_03.jpg

این حسگر با ابعادی ظاهرا برابر با 8.8×13.2 میلی‌متری، بسیار بزرگ بوده و حتی بزرگ‌ترین سنسورهای فعلی حاضر در بازار همچون سنسور 1/1.12 اینچی Samsung ISOCELL GN2 حاضر در Mi 11 Ultra نیز از تفاوت مشهودی با آن برخوردارند. سونی البته ظاهرا از کل فضای این سنسور برای تصویربرداری استفاده نمی‌کند اما همین میزان فضای استفاده شده برای تولید تصاویر 12 مگاپیکسلی نیز به ابعاد پیکسل بسیار بزرگ 2.4 میکرونی منجر می‌شود.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3979/introducing-sony-xperia-pro-i_04.jpg

برای مقایسه کافی‌ست بدانیم که این پیکسل‌ها نزدیک به 20 درصد بزرگ‌تر از پیکسل‌های حاضر در دوربین اصلی آیفون 13 پرو مکس بوده و سنسور 50 مگاپیکسلی GN2 شیائومی Mi 11 Ultra نیز تنها پس از ترکیب چهار پیکسل در یک پیکسل قادر به گذر از این رقم و ایجاد پیکسل‌های 2.8 میکرونی‌ست.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3979/introducing-sony-xperia-pro-i_05.jpg

جذابیت این دوربین به سنسور آن ختم نشده و در زمینه لنز نیز شرایط برای تحسین این مجموعه به‌خوبی فراهم است؛ سونی در مقابل سنسور دوربین اصلی از یک لنز 24 میلی‌متری با گشودگی دیافراگم متغیر استفاده کرده که گشودگی f/2.0 آن را می‌توان به f/4.0 تغییر داد. این دیافراگم متغیر که سونی پیش از این در Xperia Pro (برای دوربین تله‌فتوی پریکسوپی) نیز از آن استفاده کرده بوده امکان تغییر در عمق میدان را فراهم کرده و دست کاربران را در برداشت تصاویر بدیعی از سوژه‌های متنوع باز می‌گذارد. نشان زایس و پوشش ضد بازتاب نور *T نیز دیگر موارد قابل اشاره در این قسمت را تشکیل می‌دهند و در زیر دوربین اصلی نیز به حسگر سه‌بعدی زمان پرواز (3D iToF) برای تشخیص فاصله مابین دوربین تا سوژه و فوکوس دقیق‌تر بر می‌خوریم.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3979/introducing-sony-xperia-pro-i_06.jpg

از جمله دیگر ویژگی‌های قابل ذکر برای دوربین اصلی این مجموعه باید به سیستم فوکوس خودکار سریع چشم (Real-time Eye AF) اشاره کرد که هم در عکاسی و هم در فیلم‌برداری در دسترس بوده و نه‌تنها برای چشم انسان بلکه برای حیوانات نیز قابل استفاده است. نقاط فوکوس خودکار تشخیص فاز در این دوربین به 315 نقطه (در 21 ستون و 15 سطر) می‌رسد که 90 درصد از سطح فریم را پوشش می‌دهند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3979/introducing-sony-xperia-pro-i_070.jpg

پروسسور سیگنال تصویری (ISP) این دوربین همچنان از نوع Bionz X است که پیش از این در Xperia 1 III و Xperia 5 III نیز حضور داشت. دوربین اصلی امکان برداشت تصاویر پیاپی با نرخ 20 فریم در ثانیه را در حالی ارائه می‌کند که محاسبات فوکوس خودکار و نورگیری خودکار (AF/AE) با سرعت 60 فریم در ثانیه در حال اجراست. دوربین اصلی از برداشت عکس 12 بیتی در حالت RAW نیز پشتیبانی می‌کند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3979/introducing-sony-xperia-pro-i_08.jpg

این دوربین در بخش فیلم‌برداری قادر به برداشت ویدئوهایی با وضوح 4K HDR با نرخ 24، 25، 30، 60 و یا 120 فریم در ثانیه بوده که این آخری ظاهرا برای اولین بار در یک گوشی موبایل دیده می‌شود. این دوربین در فیلم‌برداری از هر دو سیستم تثبیت لرزش یعنی OIS و EIS پشتیبانی می‌کند. در حین فیلم‌برداری جدا از میکروفون‌های دوگانه عادی دستگاه از یک میکروفون که در کنار دوربین اصلی قرار دارد نیز استفاده می‌شود که می‌توان از آن برای برداشت صدای واضح‌تر از سوژه در حال صحبت بهره گرفت.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3979/introducing-sony-xperia-pro-i_090.jpg

Xperia PRO-I از اتصال مانیتوری جداگانه به نام Vlog Monitor نیز پشتیبانی می‌کند که همانطور که از نام آن مشخص است برای وی‌لاگرها طراحی شده و با قرارگیری در پشت دستگاه امکان استفاده از دوربین اصلی برای برداشت ویدئوهای با کیفیت را فراهم می‌آورد. این نمایشگر، 3.5 اینچی بوده و از وضوح 720×1280 پیکسل بهره می‌برد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3979/introducing-sony-xperia-pro-i_10.jpg

دوربین دوم دستگاه یک نمونه تله‌فتوی 12 مگاپیکسلی با فاصله کانونی 50 میلی‌متری‌ست که تصاویری مشابه با 2 برابر زوم اپتیکال را ارائه می‌کند. این دوربین از سنسوری با ابعاد 1/2.9 اینچ و دیافراگم لنز f/2.4 برخوردار بوده و مثل دوربین اصلی از فوکوس خودکار تشخیص فاز بهره می‌برد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3979/introducing-sony-xperia-pro-i_11.jpg

سومین و آخرین دوربین این مجموعه نیز یک 12مگاپیکسلی دیگر با لنز اولتراواید 16 میلی‌متری‌ست که میدان دیدی برابر با 124 درجه را ارائه می‌کند. این دوربین نیز به فوکوس خودکار تشخیص فاز مجهز بوده و در مقابل سنسور 1/2.5‌ اینچی آن، لنزی با دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است.

Xperia PRO-I با کنار گذاشتن مجموعه دوربین‌های بخش پشتی از ظاهر و امکاناتی مشابه با Xperia 1 III برخوردار بوده و به‌جز یکی دو مورد کوچک و بزرگ شرایط به قرار سابق است. در طراحی گوشی از فریم فلزی پیرامونی و دو لایه شیشه‌ای در پشت و روی آن استفاده شده که مات بودن شیشه بخش پشتی به معنای مقاومت آن در برابر اثرات انگشت است. شیشه روی دستگاه از جنس Gorilla Glass Victus بوده و پوشش مات بخش پشتی نیز از نوع Gorilla Glass 6 است. PRO-I همانطور که از یک پرچمدار سونی می‌توان انتظار داشت از استاندارد مقاومت بدنه IP65/68 برخوردار بوده و از غوطه‌وری در آب شفاف 1.5 متری برای 30 دقیقه پشتیبانی می‌کند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3979/introducing-sony-xperia-pro-i_12.jpg

از جمله موارد قابل ذکر در مورد طراحی این مدل باید به حضور جک هدست، محلی برای اتصال بند نگه‌دارنده و از همه مهم‌تر دکمه‌های اختصاصی دوربین اشاره کرد؛ Xperia PRO-I از یک دکمه برجسته و طرح‌دار شاتر بهره می‌برد که طبق معمول از مکانیزمی دو مرحله‌ای (با فشردن تا نیمه برای فوکوس و فشردن کامل برای گرفتن عکس) برخوردار است. در کنار این دکمه شاتر به دکمه دایره‌ای کوچک دیگری بر می‌خوریم که برای دسترسی مستقیم به اپلیکیشن فیلم‌برداری Videography Pro در نظر گرفته شده است. از طریق این اپلیکیشن امکان تنظیم مواردی مثل فوکوس، نورگیری و وایت‌بالانس حتی در هنگام برداشت ویدئو فراهم می‌شود. این دکمه را می‌توان برای دسترسی به دیگر موارد دلخواه نیز تنظیم کرد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3979/introducing-sony-xperia-pro-i_13.jpg

ابعاد گوشی 8.9×72×166 میلی‌متر است که بزرگ‌ترین تغییر آن در مقایسه با Xperia 1 III را باید در افزایش 0.7 میلی‌متری ضخامت جست‌وجو کرد. وزن گوشی عمدتا به‌دلیل مجموعه دوربین جدید با تغییر بزرگی روبرو شده و از 186 گرم به 211 گرم رسیده است.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3979/introducing-sony-xperia-pro-i_14.jpg

صفحه‌نمایش دستگاه همان 6.5 اینچی OLED با وضوح 4K در نسبت 21:9 (یا 1644×3840 پیکسل) است که از نرخ رفرش 120 هرتزی و سرعت برداشت تاچ حداکثر 240 هرتزی پشتیبانی می‌کند. سایر مشخصات این صفحه‌نمایش 10 بیتی نیز ظاهرا تغییر نکرده و در این‌جا نیز از پوشش 100 درصدی طیف DCI-P3 سخن به میان آمده است. بالای صفحه‌نمایش از یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با سنسور 1/4 اینچی و گشودگی دیافراگم f/2.4 استفاده شده که برداشت HDR و سیستم تثبیت 5 محوره SteadyShot از جمله قابلیت‌های آن به حساب می‌آید و ظاهرا همان نمونه‌ای‌ست که در Xperia 1 III دیده بودیم.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3979/introducing-sony-xperia-pro-i_15.jpg

سونی در پردازش نیز تغییری در رویه پیشین خود و بار دیگر از همان پروسسور Snapdragon 888 پیشین (و نه نسخه پلاس آن) برای Xperia Pro-I‌ استفاده کرده است. حافظه رم دستگاه 12 گیگابایت بوده و 512 گیگابایت حافظه داخلی (قابل ارتقاء تا 1 ترابایت دیگر از طریق درگاه ترکیبی microSD) دارد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3979/introducing-sony-xperia-pro-i_16.jpg

ظرفیت باتری گوشی تغییری نکرده و همان نمونه 4,500 میلی آمپر ساعت پیشین است که از طریق یک شارژر 30 واتی مبتنی بر قناوری USB PD تغذیه می‌شود. یک نکته جالب در مورد این مجموعه، قابلیتی تحت عنوان Heat Suppression است که در طی آن در هنگام انجام بازی، توان مورد نیاز مجموعه با دور زدن باتری مستقیما از طریق کابل USB متصل به شارژر تأمین شده و بدین‌ترتیب از گرم‌شدن بیش از اندازه دستگاه و آسیب به باتری جلوگیری می‌شود. نگفته پیداست که در این حالت باتری گوشی شارژ نمی‌شود.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3979/introducing-sony-xperia-pro-i_17.jpg

جک هدست، وای‌فای 6، بلوتوث 5.2، اتصال NFC، پورت USB-C با استاندارد سرعت USB 3.2 Gen 2 و پشتیبانی از خروجی تصویر سیمی (در هر دو حالت USB-C به DisplayPort یا USB-C به HDMI) برخی از گزینه‌های ارتباطی مهم این مدل را تشکیل می‌دهند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/3979/introducing-sony-xperia-pro-i_180.jpg

Xperia PRO-I با سیستم‌عامل اندروید 11 از دسامبر 2021 با قیمت 1,799 یورو به برخی بازارهای اروپایی از جمله آلمان، هلند، بریتانیا و فرانسه عرضه می‌شود که با وجود آن‌که در مقایسه با تقریبا تمامی همتایان آن در هر دو مجموعه اندروید و iOS (با حافظه‌های مشابه) قیمت بالاتری را طلب می‌کند اما هنوز نسبت به اکسپریا پروی 2,500 دلاری انتخاب کاملا ارزان‌تری‌ست!

نمایش متن کامل

دانلود گلها و هایلایت بازیها با لینک مستقیم


Www.soccerwave.ir

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.