رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

تغییر شیوه نام‌گذاری تراشه‌های اسنپ‌دراگون – 3 رقم به 1 رقم تبدیل می‌شود

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

4030_1.jpgواحد خبر mobile.ir :

کمپانی آمریکایی کوالکام هر ساله با به‌روزرسانی پروسسورهای خود، تراشه‌های پرسرعت‌تری را برای استفاده در دیوایس‌های اندرویدی جدید به تولید می‌رساند. این رویه امسال نیز ادامه خواهد داشت، اما با یک تغییر مهم. کوالکام روز دوشنبه 22 نوامبر 2021 (1 آذر 1400) ضمن انتشار یک ویدیوی نه چندان گویا، با درج مطلبی در وب‌سایت خود، از ایجاد تغییراتی در نحوه برندسازی چیپ‌ست‌های اسنپ‌دراگون خبر داد (البته کوالکام ترجیح می‌دهد به جای چیپ‌ست از واژه «پلتفرم» استفاده کند). از جمله مهم‌ترین این تغییرات می‌توان به حذف کلمه Qualcomm از عنوان چیپ‌ست‌ها و همچنین کنار گذاشتن شیوه سه رقمی در نام‌گذاری این تراشه‌ها اشاره کرد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4030/qualcomm-updates-snapdragon-branding-naming-scheme_01.jpg

در آستانه نشست سالانه Snapdragon Tech Summit – که قرار است 30 نوامبر (9 آذر) برگزار شود – کوالکام از تغییرات اساسی در شیوه برندسازی پروسسورهای خود خبر داد. برای شروع باید به این نکته اشاره کنیم که از این پس اسنپ‌دراگون یک برند مستقل محسوب شده و از برند کوالکام جدا خواهد شد. به این ترتیب، دیگر کلمه Qualcomm را در عنوان تراشه‌های اسنپ‌دراگون نخواهیم دید. البته این رویکردی‌ست که چندی پیش کلید خورده بود، زیرا در رونمایی از اسنپ‌دراگون 888 پلاس، جای خالی کلمه «کوالکام» دیده می‌شد.

به احتمال زیاد، بزرگ‌ترین تغییر به شیوه نام‌گذاری تراشه‌های اسنپ‌دراگون مربوط می‌شود. چندین سال است که کوالکام از شیوه 3 رقمی برای نامیدن تراشه‌های خود استفاده می‌کند (مثل اسنپ‌دراگون 480، اسنپ‌دراگون 765 یا اسنپ‌دراگون 888). در این شیوه، رقم اول سری چیپ‌ست و متعاقبا قدرت پردازشی آن را نشان می‌دهد. به این ترتیب، تراشه‌های سری 4 (مثل اسنپ‌دراگون 480) از چیپ‌ست‌های رده پایین بوده و تراشه‌های سری 8 (مثل اسنپ‌دراگون 888) از چیپ‌ست‌های پرچمدار این شرکت به حساب می‌آیند. رقم دوم معمولا عرضه‌های سالانه از یک نسل تراشه را نشان می‌دهد (مثل رفتن از اسنپ‌دراگون 865 به 870). رقم سوم نیز عمدتا بیانگر به‌روزرسانی شدن تراشه است (به عنوان مثال، اسنپ‌دراگون 768G نسخه آپدیت‌شده اسنپ‌دراگون 765G است).

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4030/qualcomm-updates-snapdragon-branding-naming-scheme_02.jpg

علاوه بر اینکه استفاده از سه رقم در ابتدای اسامی کمی نامفهوم و گیج‌کننده است، مشکل دیگری که در این شیوه از نام‌گذاری وجود دارد آن است که کوالکام دیگر نمی‌تواند این شیوه را ادامه دهد، زیرا برای نام‌گذاری چیپ‌ست‌های جدید خود، عدد کم خواهد آورد! در حال حاضر آخرین تراشه از سری 6، چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 695 بوده و همان طور که مشاهده می‌شود، ظرفیت نامگذاری این سری به اتمام رسیده است. تراشه‌های سری 8 نیز – که سال گذشته به رقم 888 رسید – در آستانه تکمیل ظرفیت است.

کوالکام قصد دارد شیوه نام‌گذاری تراشه‌های خود را به این شکل تغییر دهد که یک رقم نشان دهنده سری بوده و در ادامه آن شماره نسل ذکر شود. این روش برای اولین بار در نسل جدید تراشه‌های پرچمدار سری 8 اتفاق خواهد افتاد. به این ترتیب، چیپ‌ستی که بر مبنای رویه قبلی تصور می‌شد اسنپ‌دراگون 898 نام بگیرد، ممکن است Snapdragon 8 Gen 1 نامیده شود. اگر این فرضیه درست باشد، نسل بعدی این تراشه در سال 2022 با نام Snapdragon 8 Gen 2 به تولید خواهد رسید.

جالب است بدانید این سبک برای کوالکام چندان هم جدید نیست زیرا این شرکت قبلا برای پروسسورهای PC خود نیز از این شیوه نام‌گذاری استفاده کرده بود، مثل Snapdragon 8cx Gen 2 یا Snapdragon 7c Gen 2. اما در این میان برخی جنبه‌های این روش ممکن است با ابهام همراه باشد. به عنوان مثال تراشه‌های اسنپ‌دراگون در سری‌های 7، 6 و 4 هر کدام شامل چندین عضو است که به صورت موازی در این سری وجود دارند. حال اگر کوالکام بخواهد این شیوه نام‌گذاری جدید را در این سه سری پیاده کند، شرایط کمی پیچیده می‌شود.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4030/qualcomm-updates-snapdragon-branding-naming-scheme_03.jpg

البته نمونه‌ای که در بالا ذکر شد صرفا یک حدس است، زیرا کوالکام هنوز شیوه دقیق نام‌گذاری تراشه‌های اسنپ‌دراگون را اعلام نکرده و به جای آن صرفا یک ویدیوی تبلیغاتی منتشر کرده که در آن عدد 8 به اشکال مختلف به نمایش در می‌آید. به احتمال زیاد، در نشست Snapdragon Tech Summit جزییات بیشتری از رویکرد جدید کوالکام در نام‌گذاری تراشه‌ها اعلام خواهد شد.

تغییر مهم دیگر آن است که از این به بعد پسوند 5G از عنوان چیپ‌ست‌های اسنپ‌دراگون حذف خواهد شد. دلیل این تصمیم روشن است؛ با توجه به فراگیر شدن تکنولوژی ارتباطی نسل پنجم و حجم زیاد تراشه‌های 5G، دیگر نیازی به وجود این پسوند در انتهای نام چیپ‌ست‌ها نخواهد بود. دلیل دیگر آن است که از این پس کوالکام فقط به تولید چیپ‌ست‌های نسل پنجمی خواهد پرداخت.

بد نیست بدانید، لوگوی اسنپ‌دراگون نیز از این تغییرات بی‌نصیب نمی‌ماند. در لوگوی اسنپ‌دراگون یک گوی آتشین به رنگ سفید و قرمز دیده می‌شود. حال به گفته کوالکام، قرار است متناسب با سری تراشه‌ها، این گوی آتشین رنگ‌های متنوعی به خود بگیرد از جمله مشکی (Midnight)، خاکستری تیره (Gunmetal)، نقره‌ای مایل به زرد (Nickel)، قرمز (Snapdragon Red) و طلایی (Gold). اینکه چه رنگی به هریک از سری‌ها اختصاص داده می‌شود، هنوز مشخص نیست، جز اینکه می‌دانیم در سری پرچمدار، قرار است گوی آتشین به رنگ طلایی باشد.

نمایش متن کامل

دانلود گلها و هایلایت بازیها با لینک مستقیم


Www.soccerwave.ir

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.