رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

تحقیقات از دقت پایین پوشیدنی‌ها از جمله اپل واچ در اندازه‌گیری کالری مصرفی سخن می‌گویند

امتیاز دادن به این موضوع:


Soccer_Boy

براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

4319_1.jpgواحد خبر mobile.ir :

رهگیری فعالیت‌های ورزشی و ارائه اطلاعات مرتبط با سلامتی از جمله امکانات اکثر ساعت‌های هوشمند امروزی و حتی دستبندهای سلامتی بوده و برخی از آن از جمله Apple Watch Series 7 و Huawei Watch GT 3 Pro پا را از این نیز فراتر گذشته و داده‌های پزشکی جدی‌تری نظیر نوار قلب را نیز ارائه می‌‌کنند. دقت و میزان کارایی داده‌هایی از این دست اما از چندی پیش با تردیدهای روبرو شده و تحقیقاتی در این زمینه در جریان بوده است. در یکی از این تحقیقات که پس از انتشار در ژانویه 2022 به‌تازگی در ژورنال Stronger by Science مورد بررسی قرار گرفته، به میزان دقت عملکرد سه ساعت هوشمند در مبحث انرژی مصرفی و برخی دیگر داده‌های سلامتی پرداخته شده است.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4319/accuracy-of-wrist-worn-devices-for-the-measurement-of-heart-rate-and-energy-expenditure_01.jpg

این مطالعه جدید که «دستگاه‌های مچ‌پوش برای اندازه‌گیری ضربان قلب و مصرف انرژی: یک مطالعه اعتبارسنجی برای اپل واچ سری 6، پولار Vantage V و Fitbit Sense» نامیده می‌شود حاصل تلاش پنج محقق به‌نام‌های Hajj-Boutros G ،Marie-Anne Landry-Duval ،Alain Steve Comtois ،Gilles Gouspillou و Antony D Karelis بوده و همانطور که از عنوان آن مشخص است نتایج به‌دست آمده از سه دیوایس پوشیدنی شامل اپل واچ سری 6، پولار Vantage V و Fitbit Sense را به بوته آزمایش می‌گذارد. در این مطالعه از 60 فرد جوان سالم (30 مرد و 30 زن) در فاصله سنی 3±24.9 و شاخص توده بدنی 2.7±23.1 استفاده شده که از ساعت‌های هوشمند مذکور در طی فعالیت‌های مختلف استفاده کرده‌اند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4319/accuracy-of-wrist-worn-devices-for-the-measurement-of-heart-rate-and-energy-expenditure_02.jpg

سنجش ضربان قلب و مصرف انرژی در این مطالعه در طی پنج فعالیت نشستن، راه‌رفتن، دویدن، تمرین‌های ورزشی مقاومتی و دوچرخه‌سواری اندازه‌گیری شده و صحت اطلاعات در این بین با دو ابزار مرجع Polar H10 و Metamax 3B (با اتصال مستقیم روی سینه) سنجیده شده است. از بین سه دستگاه مورد بررسی قرار گرفته اپل واچ در زمینه ضربان قلب بالاترین دقت را ارائه کرده و با ضریب تغییر کم‌تر از 5 درصد در هر 5 فعالیت، ضربان نسبتا صحیحی را ثبت کرده است. Polar Vantage V و Fitbit Sense اما درجات مختلفی از دقت را بسته به نوع فعالیت از بالا تا ضعیف ثبت کرده‌اند که میزان آن‌ها به‌ترتیب از 2.44 تا 8.8 درصد در مدل پولار و 4.14 تا 10.67 درصد در فیت‌بیت متغیر بوده است.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4319/accuracy-of-wrist-worn-devices-for-the-measurement-of-heart-rate-and-energy-expenditure_03.jpg

ماجرا در مورد مصرف انرژی و آن‌چه energy expenditure نامیده می‌شود متفاوت بوده و هر سه دقت پایینی را برای هر 5 فعالیت فیزیکی ثبت کرده‌اند که شامل ضریب تغییر 14.68 تا 24.85 درصد برای اپل واچ، 16.54 تا 25.78 درصد در پولار و 13.44 تا 29.66 درصد در فیت‌بیت بوده است.

این داده‌ها که نتایج آن‌ها را می‌توان در جدول زیر مشاهده کرد به‌روشنی به این واقعیت اشاره دارند که ساعت‌های هوشمند مذکور همگی در ثبت کالری سوزانده شده در فعالیت‌های مختلف غیر دقیق عمل می‌کنند و با این‌که نمونه‌ای مثل اپل واچ سری 6 عملکرد بهتری نسبت به دو رقیب دیگر دارد اما همچنان در قیاس با ابزارهای حرفه‌ای اندازه‌گیری در این زمینه (که به‌عنوان مرجع در این تست مورد استفاده قرار گرفته‌اند) در جایگاه کاملا پایین‌تری قرار می‌گیرد. نکته جالب‌تر این‌که همین مقادیر غیر دقیق نیز ثابت نبوده و در فعالیت‌های مختلف هر بار درصد تغییر متفاوتی را نشان می‌دهند! بدین‌ترتیب (حداقل مطابق داده‌های این تحقیق) حتی به‌صورت نسبی نیز امکان تکیه بر اطلاعات این ساعت‌های هوشمند در مبحث کالری‌سوزی و مصرف انرژی وجود ندارد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4319/accuracy-of-wrist-worn-devices-for-the-measurement-of-heart-rate-and-energy-expenditure_04.jpg

از جمله دیگر یافته‌های قابل اشاره در این مطالعه باید به این نکته اشاره کرد که پوشیدنی‌های این تست اغلب در هنگام اندازه‌گیری نتایج کم‌تر از حد متوسط یا بیش‌تر از حد متوسط کاربران دچار مشکل و اختلاف اطلاعات می‌شوند. در تفسیر Stronger by Science از اطلاعات این تحقیق این‌گونه آمده است: «من فرض می‌کنم که بسیاری از افراد، تخمین‌های مصرف انرژی به‌دست آمده از فناوری‌های پوشیدنی را تا حدی یک برآورد ناقص می‌بینند که باید قدری با احتیاط تفسیر شوند اما اطلاعات [به‌دست آمده از این تحقیق] چیزی بیش از یک خطای گرد کردن قابل چشم‌پوشی عملکردی یا یک مقدار ثابت در جهت یک خطای مشخص که به‌سادگی قابل تنظیم است را نشان می‌دهند.» بر همین اساس در بخش نتیجه‌گیری این تحقیق این‌گونه استدلال شده است که:‌ «در مجموع براساس این یافته‌ها این‌گونه توصیه می‌شود که ارزیابی مصرف انرژی با استفاده از این 3 دستگاه مچ‌پوش متد جایگزین قابل‌قبولی را برای اندازه‌گیری مصرف انرژی در مطالعات تحقیقاتی مهیا نمی‌کند.‌»

این البته به معنای بی‌استفاده بودن ساعت‌های هوشمند و ابزارهای مشابه دیگر در این زمینه نبوده و بسیاری از افراد از داده‌های به‌دست آمده در این زمینه برای ارزیابی فعالیت‌های ورزشی و ضربان قلب سود می‌جویند. از طرف دیگر فعالیت‌های دیگری مثل راه رفتن و شمردن گام‌ها که در اغلب دیوایس‌های مشابه با دقت نسبتا بالایی انجام می‌شود می‌‌تواند در سلامتی افراد و ایجاد انگیزه برای ورزش و فعالیت بیش‌تر موثر واقع شوند. بدین‌ترتیب ساعت‌های هوشمند و ابزارهای سلامتی دستگاه‌های بی‌استفاده و غیر مفیدی محسوب نمی‌شوند اما اعتماد بیش از اندازه به نتایج به‌دست آمده از آن‌ها ممکن است بر سلامتی کاربران اثر معکوس برجای بگذارد. برای نمونه می‌توان به فاکتور مهم میزان کالری سوزانده شده در طی یک رژیم غذایی اشاره کرد که در صورت تکیه بر یک عدد غیر دقیق نشان داده شده روی ساعت ممکن است هدف اولیه از محاسبه کالری را به بی‌راهه بکشاند.

نمایش متن کامل

دانلود گلها و هایلایت بازیها با لینک مستقیم


Www.soccerwave.ir

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.