رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

بلومبرگ اعلام کرد: افزایش قیمت تراشه‌های سامسونگ تا 20 درصد

امتیاز دادن به این موضوع:


Soccer_Boy

براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

4323_1.jpgواحد خبر mobile.ir :

تقاضای بالا برای چیپ‌ست‌ها از یک سو و کمبود این قطعات از سوی دیگر، دستاویزی شده تا کمپانی‌های سازنده تراشه – مثل TSMC – قیمت این محصول را افزایش دهند. طبق خبری که روز جمعه 13 می 2022 (23 اردیبهشت 1401) از سوی بلومبرگ منتشر شد، سامسونگ نیز قصد دارد همین رویه را در پیش بگیرد. پس از کمپانی تایوانی TSMC، سامسونگ دومین سازنده مستقل تراشه در دنیا محسوب می‌شود. لازم به ذکر است سایر کمپانی‌های فعال در این عرصه – مثل کوالکام یا مدیاتک – صرفا طراحی چیپ‌ست را انجام داده و برای ساخت آن به ناچار باید مشتری یکی از شرکت‌های سازنده باشند. در حال حاضر، TSMC و سامسونگ تنها کمپانی‌های سازنده تراشه 3 نانومتری در دنیا به حساب می‌آیند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4323/samsung-to-hike-chip-prices-by-20-percent-bloomberg-reports_01.jpg

بنا بر آنچه در وب‌سایت بلومبرگ قرار گرفته، هزینه ساخت قراردادی تراشه توسط سامسونگ برای دیگر کمپانی‌ها -- بسته به درجه پیچیدگی ساخت آن – بین 15 تا 20 درصد بالاتر خواهد رفت. بلومبرگ مدعی شده که منبع این خبر، افراد آگاهی هستند که با توجه به حساسیت موضوع خبر، تمایلی به افشای هویت خود نداشته‌اند. به گفته این افراد، افزایش قیمت برای چیپ‌ست‌هایی که بر مبنای لیتوگرافی‌های قدیمی‌تر به تولید می‌رسند، بیشتر خواهد بود. از قرار معلوم، قیمت‌گذاری‌های جدید از نیمه دوم سال جاری میلادی اجرایی خواهند شد. ظاهرا چانه‌زنی سامسونگ بر سر قیمت با برخی مشتری‌ها به اتمام رسیده و با برخی دیگر همچنان ادامه دارد.

در سال گذشته، به دنبال کمبود جهانی قطعات، صنعت به یک‌باره با پدیده افزایش قیمت‌ها مواجه شد و لذا تصمیم جدید سامسونگ، تغییر مسیری آشکار از رویه قبلی این شرکت (سیاست ثبات قیمت‌ها) به شمار می‌رود. در حال حاضر، سامسونگ با چندین ریسک کلان روبروست از جمله جنگ در اوکراین، اقدامات مربوط به قرنطینه در چین، افزایش نرخ سود و تورم. تک‌تک این موارد می‌تواند برنامه‌های کسب‌وکاری که سامسونگ از چند سال پیش تدارک دیده بود را مختل کند. بدیهی‌ست این حرکت سامسونگ و TSMC افزایش قیمت در بازار گوشی‌های هوشمند، خودرو و کنسول‌های بازی را در پی خواهد داشت، زیرا ساخت قراردادیِ بیش از دو سوم تراشه‌ها در دنیا بر عهده این دو شرکت است.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که هزینه‌های تولید برای سازندگان تراشه نیز به طور متوسط بین 20 تا 30 درصد افزایش داشته است؛ از مواد شیمیایی، بنزین و ویفرهای سیلیکونی گرفته تا تجهیزات و مواد اولیه. به گفته خبرگزاری Nikkei، در پی افزایش قیمت‌ها در سال گذشته، TSMC که پیشروی صنعت محسوب می‌شود، وعده افزایش 5 تا 8 درصدی قیمت‌ها از سال 2023 را داده و UMC نیز در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، تراشه‌های خود را تا 4 درصد گران‌تر به دست مشتریان می‌رساند. کمپانی هلندی ASML Holding نیز – که سامسونگ و TSMC برای تولید تراشه به آن وابسته‌اند – ماه گذشته بابت فشار مضاعف برای تأمین هزینه‌های کارکنان، افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های حمل و نقل هشدار داده بود.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4323/samsung-to-hike-chip-prices-by-20-percent-bloomberg-reports_02.jpgعبور سامسونگ از اینتل و TSMC از لحاظ میزان درآمدزایی در تولید چیپ‌ست در می 2022

کمبود جهانی قطعات موجب شده تا مشتریان، اولویت‌شان را تأمین تراشه‌های مورد نیاز خود قرار داده و به قیمت بالای این قطعات چندان توجه نکنند. ماساهیرو واکازوگی (Masahiro Wakasugi)، تحلیلگر بلومبرگ، معتقد است یکی از راه‌کارهای تولیدکنندگان محصولات نیمه‌رسانا جهت افزایش سودآوری خود، گرایش بیشتر این کمپانی‌ها به ساخت تراشه‌های رده‌بالاست. به گفته واکازوگی، با توجه به قیمت فزاینده انرژی، تجهیزات، مواد اولیه و حمل و نقل، این تصمیم سامسونگ اجتناب‌ناپذیر است. با این حال، وی معتقد است، چنان‌چه یک مشتری بتواند زودتر از رقبایش به تراشه مورد نظر خود دسترسی پیدا کند، ممکن است با قیمت‌های بالاتر نیز کنار بیاید.

شکی نیست که سامسونگ بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های حافظه در دنیاست، اما در حوزه ساخت قراردادی چیپ‌ست هنوز با TSMC فاصله دارد. در حال حاضر، تقاضا برای کامپیوترهای شخصی و گوشی‌های هوشمند رو به کاهش گذاشته، اما کمپانی‌های فناوری تقاضا برای سرورهای جدید با ظرفیت بالاتر را پیش‌بینی کرده‌اند که به نوبه خود تقاضا برای تراشه را نیز بالاتر می‌برد. در مجموع، پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای محصولات نیمه‌رسانا از عرضه این محصولات بالاتر رود (ظاهرا عرضه تا 5 سال آینده همچنان در مضیقه خواهد بود). البته کانگ مون-سو (Kang Moon-soo)، معاون اجرایی کسب‌وکار نیمه‌رسانای سامسونگ، مدعی شده که سامسونگ همین حالا برای پنج سال آینده سفارش دریافت کرده که مجموعا درآمدی معادل هشت برابر درآمد سال گذشته را عاید شرکت خواهد کرد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4323/samsung-to-hike-chip-prices-by-20-percent-bloomberg-reports_03.jpgکارخانه تولید نیمه‌هادی سامسونگ در Hwaseong کره جنوبی

سامسونگ – که بزرگ‌ترین کمپانی کره جنوبی محسوب می‌شود – در سال 2021 رقمی بالغ بر 36 میلیارد دلار برای گسترش کسب‌وکار تراشه خود صرف کرد و با خرید تجهیزات پیشرفته (مثل ماشین‌های لیتوگرافی فرابنفش موسوم به extreme ultraviolet) از رقبای خود فاصله گرفت. به عنوان مثال، سامسونگ سال گذشته با کنار زدن اینتل، موفق شد عنوان بزرگ‌ترین سازنده تراشه (از لحاظ درآمدزایی) را کسب کند. حال، این کمپانی مدعی شده که قصد دارد در زمینه ساخت قراردادی تراشه، از TSMC نیز پیشی بگیرد.

در پایان لازم به ذکر است، طبق گزارشی که در اوایل سال جاری میلادی از سوی خبرگزاری کره‌ای The Elec منتشر شد، کوالکام از نرخ بازدهی 35 درصدی تراشه‌های 4 نانومتری سامسونگ رضایت نداشته و قصد دارد ساخت چیپ‌ست های 4 نانومتری خود را به TSMC بسپارد. به عبارت بهتر، از هر 100 تراشه‌ای که سامسونگ با لیتوگرافی 4 نانومتری به تولید رسانده، تنها 35 تراشه سالم بوده‌اند. حال، این رقم را مقایسه کنید با نرخ بازدهی 70 درصدی TSMC در ساخت چیپ‌ست های 4 نانومتری. همین امر، کوالکام را بر این وا داشته تا برای تولید چیپ‌ست Snapdragon 8 Gen 1 و همچنین ظاهرا تراشه نسل-بعدی Snapdragon 8 Gen 2 به TSMC روی آورد.

نمایش متن کامل

دانلود گلها و هایلایت بازیها با لینک مستقیم


Www.soccerwave.ir

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.