رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

معرفی چیپ‌ست پرچمدار Snapdragon 8 Gen 2 با یک هسته Cortex-X3 و 4 هسته میانی Cortex-A7xx

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

4596_1.jpgواحد خبر mobile.ir :

شرکت کوالکام در روز سه‌شنبه 15 نوامبر 2022 (24 آبان 1401) از چیپ‌ست پرچمدار جدید خود با عنوان Snapdragon 8 Gen 2 رونمایی کرده که با نام مدل SM8550-AB شناخته می‌شود و ادامه‌ای برای Snapdragon 8 Gen 1 سال گذشته است. کوالکام طبق انتظار از آخرین دستاوردهای پردازشی شرکت Arm در این چیپ‌ست استفاده کرده که شامل هسته قدرتمند Cortex-X3 و هسته‌های میانی Cortex-A715 می‌شوند. در این نوبت اما با یک تفاوت تعیین‌کننده نیز نسبت به قبل روبرو می‌شویم جایی‌که تعداد هسته‌های میانی موسوم به Performance Cores از 3 هسته همیشگی به 4 هسته افزایش یافته و از تعداد هسته‌های سطح پایین موسوم به Efficiency Cores نیز یکی کاسته شده است!

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4596/introducing-qualcomm-snapdragon-8-gen-2-mobile-platform_01.jpg

در حالی‌که پروسسور پرچمدار سال گذشته کوالکام یعنی Snapdragon 8 Gen 1‌ در عمل با مشکلاتی نظیر تولید حرارت بالا و کاهش توان پردازشی زیر بار (throttling) روبرو شد (که بی‌ارتباط با پروسه ساخت آن در مجموعه سامسونگ نیز نبود) و در برخی موارد تجربه ناخوشایندی را برای سازندگان و کاربران بر جای گذاشت، نسل بعدی آن با پسوند پلاس با استفاده از تجربه و توان شرکت TSMC از این خاطره ناخوشایند عبور کرده و در ترمیم جایگاه همیشگی کوالکام در این صنعت نقش موثری ایفا کرد. نسل جدید این پروسسور یعنی Snapdragon 8 Gen 2 بار دیگر از لیتوگرافی 4 نانومتری شرکت TSMC برخوردار است و با وجود آن‌که در نگاه اول به همتایان پیشین خود شباهت دارد اما عملا تفاوت‌های متعددی در آن به‌چشم می‌خورد؛ این تفاوت‌ها فقط محدود به نوع و چینش هسته‌های پردازشی (که پس از 4 نسل با تغییر روبرو شده) نبوده بلکه به گرافیک Adreno با پشتیبانی از Vulkan 1.3 و کدک AV1، پل ارتباطی Hexagon Direct Link برای اتصال مستقیم همه بخش‌های تراشه (که ممکن است به هوش مصنوعی نیاز داشته باشند) و پروسسور جدید سیگنال دیجیتال (DSP) نیز تسری پیدا کرده است.

هسته‌های پردازشی

صحبت در مورد اجزای این پروسسور را از جالب‌ترین قسمت آن یعنی هسته‌های پردازشی آغاز می‌کنیم؛ جایی‌که برای اولین بار پس از معرفی Snapdragon 855 در دسامبر 2018 از چینش معمول 4+3+1 که پس از SD855 در سه نسل بعدی آن یعنی Snapdragon 888 ،Snapdragon 865 و Snapdragon 8 Gen 1 و نسخه‌های پلاس آن‌ها نیز به‌کار گرفته شد خبری نبوده و کوالکام طرح دیگری را با چینش 3+4+1 در برای چیپ جدید خود پیاده‌سازی کرده است. در سطح میانی این چیپ‌ست به‌جای سه هسته Cortex-A715 (که به همین صورت در رقیب اصلی این پروسسور یعنی Dimensity 9200 نیز به‌کار گرفته شده) از 4 هسته استفاده شده که در چند سال اخیر سابقه نداشته است. نوع این هسته‌ها نیز یکسان نبوده و دو هسته Cortex-A715 جدید و دو هسته Cortex-A710 سال قبل در این کلاستر حضور دارند. حضور هسته‌های A710 در Snapdragon 8 Gen 2 با وجود آن‌که در نگاه اول (هم در پرفورمنس و هم در مصرف انرژی) چندان مثبت به‌نظر نمی‌رسد اما یک مزیت یعنی ادامه پشتیبانی از AArch32 یا اجرای کد 32 بیتی را به همراه می‌آورد. حداکثر فرکانس این هسته‌ها 2.8 گیگاهرتز اعلام شده است.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4596/introducing-qualcomm-snapdragon-8-gen-2-mobile-platform_02.jpg

در بالاترین سطح این پروسسور از یک هسته جدید Cortex-X3 استفاده شده که به‌گفته Arm تحت شرایط مختلف 11 تا 25 درصد نسبت به Cortex-X2 سریع‌تر است. فرکانس تک هسته Cortex-X3 حاضر در چیپ‌ست جدید کوالکام 3.19 (دقیقا 3.1872) گیگاهرتز است که در این زمینه تفاوت چندانی با تک هسته Cortex-X2 حاضر در Snapdragon 8+ Gen 1‌ ندارد.

در نهایت در پایین‌ترین سطح به‌جای 4 هسته معمول A510 از 3 هسته با فرکانس حداکثر 2.0 گیگاهرتز استفاده شده است. این مجموعه به‌گفته کوالکام در مقایسه با مدل سال گذشته (و البته نه Snapdragon 8+ Gen 1) 35 درصد پرفورمنس سریع‌تری داشته و 40 درصد مصرف انرژی کم‌تری دارد.

گرافیک

کوالکام اطلاعات کاملی در مورد بخش گرافیکی این چیپ‌ست ارائه نکرده اما طبق معمول با یک Adreno جدید روبرو می‌شویم که این بار در پرفورمنس با 25 درصد ارتقاء روبرو شده و مصرف انرژی آن نیز 45 درصد کاهش یافته است. Snapdragon 8 Gen 2 از Vulkan 1.3 پشتیبانی کرده و 30 درصد بهبود را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. مهم‌ترین تغییر در این میان مشابه Dimensity 9200 البته به پشتیبانی سخت‌افزاری از ray-tracing تعلق دارد که تجربه نزدیک به واقعیتی را از بازتاب نور و سایه‌ها ارائه می‌کند. این چیپ‌ست جدید حالا از فرمت AV1 در وضوح 8K/60fps پشتیبانی می‌کند و در حالی‌که سرویس‌هایی مثل یوتوب و نت‌فلیکس از مدت‌ها پیش از AV1 پشتیبانی می‌کردند حالا با پذیرش آن در جامعه موبایلی ممکن است سرویس‌های دیگری نیز به این جمع در آینده افزوده شوند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4596/introducing-qualcomm-snapdragon-8-gen-2-mobile-platform_03.jpg

مموری و حافظه

Snapdragon 8 Gen 2 مثل رقیب مدیاتکی آن از مموری پر سرعت LPDDR5X پشتیبانی می‌کند که فرکانس آن از 3,200MHz سال قبل حالا به 4,200MHz رسیده و حجم آن تا 16 گیگابایت قابل افزایش است. در زمینه حافظه ذخیره‌سازی نیز طبق انتظار امکان پشتیبانی از حافظه‌های فوق‌سریع UFS 4.0 در این چیپ‌ست فراهم شده است.

پروسسور سیگنال تصویری (ISP)

ISP یا پروسسور سیگنال تصویری یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک چیپ‌ست به حساب می‌آیند و کنترل حداکثر وضوح تصویر روی صفحه‌نمایش و بیش‌ترین مگاپیکسل دوربین‌های چندگانه نیز با این بخش ارتباط مستقیمی دارد. ISP جدید کوالکام که طبق معمول با عنوان Spectra شناخته شده و از نوع 18 بیتی‌ست ظاهرا با تغییرات بزرگ و انقلابی آن‌گونه که در مدل سال گذشته شاهد آن بودیم روبرو نشده و بیش‌تر تغییرات به تسری پیدا کردن بهبودهای متناظر با هوش مصنوعی به این قسمت مرتبط می‌شود. این موقعیت به‌دلیل حضور ابزاری به‌نام Hexagon Direct Link‌ محقق شده که با کمک آن امکان ارتباط مستقیم بخش‌های مختلف SoC از جمله همین Spectra ISP با پروسسور سیگنال دیجیتال (DSP) و شبکه عصبی آن فراهم می‌شود. این ویژگی به‌صورت همزمان در بهبود کارایی و تأخیر در محاسبات موثر بوده و در نتیجه آن توانایی‌های مرتبط با گرفتن عکس در گوشی ارتقاء می‌یابد.

کوالکام این مجموعه را بدین‌ترتیب ISP شناختی یا cognitive ISP می‌خواند که مفاد و محتوای ارجاع‌شده به آن را مستقیما از طریق آن‌چه شرکت سازنده، بخش‌بندی بلادرنگ می‌خواند دریافت کرده و دوربین را قادر می‌سازد تا دنیای پیش روی خود را در قالب لایه‌های مختلف ببیند. این ویژگی پیش از این تنها بعد از گرفته شدن عکس یا ویدئو در مرحله تحلیل و پروسسور تصویر رخ می‌داد اما حالا می‌تواند در لحظه و به‌صورت آنی انجام شود.

Snapdragon 8 Gen 2 از نمایشگر با وضوح +QHD در نرخ 144 هرتز یا 4K با نرخ 60 هرتز پشتیبانی می‌کند و امکان تغذیه نمایشگرهای خارجی با وضوح 4K از نوع 10 بیتی 60 هرتزی را نیز دارد. این چیپ‌ست در زمینه دوربین نیز طبیعتا از توانایی‌های بالایی برخوردار است جایی‌که شرکت سازنده از بهینه بودن آن برای سنسورهای DOL-HDR سونی و سنسور 200 مگاپیکسلی ISOCELL-HP3 سامسونگ سخن می‌گوید. ISP سه‌گانه 18 بیتی Snapdragon 8 Gen 2 امکان هندل کردن سه دوربین 36 مگاپیکسلی (با 30 فریم در ثانیه) در حالت تأخیر شاتر صفر (ZSL) را داشته که در حالت دوگانه به 64+36 مگاپیکسل و در حالت تکی به 108 مگاپیکسل می‌رسد (همگی با ZSL). حداکثر وضوح دوربین مورد پشتیبانی این چیپ‌ست بدون ZSL نیز 200 مگاپیکسل است.

حداکثر وضوح برداشت ویدئو در این پروسسور 8K/30fps‌ بوده و با کاهش وضوح به 4K می‌توان با نرخ 120 فریم در ثانیه نیز فیلم‌برداری کرد. این مجموعه از پخش ویدئوی 8K/60fps نیز پشتیبانی می‌کند.

هوش مصنوعی

پروسسور Hexagon کوالکام در بخش هوش مصنوعی یا AI برای اولین بار در یک چیپ موبایلی کوالکام از فرمت INT4 پشتیبانی می‌کند که به‌گفته شرکت سازنده 60 درصد بهبود کارایی به‌ازای هر وات را نسبت به نسل قبلی ارائه می‌کند. خود پروسسور Hexagon‌ این بخش نیز سریع‌تر بوده و طبق ادعای کوالکام 4.35 برابر پرفورمنس هوش مصنوعی بالاتری را ارائه می‌کند. این توان بالاتر همانطور که اشاره شد، دوربین دستگاه را در شناسایی سوژه‌های مختلف (چهره، لباس، مو، پس‌زمینه و...) و اعمال فرایندهای پردازشی متمایز به آن‌ها یاری می‌کند.

گزینه‌های ارتباطی

همانطور که پیش از این نیز مشخص شده بود مودم ارتباطی جدید کوالکام موسوم به Snapdragon X70 که پیش از این در نمایشگاه MWC‌ معرفی شده بود در ساختار Snapdragon 8 Gen 2 مورد استفاده قرار گرفته است. این مودم طبیعتا از هر دو شبکه نسل پنجمی mmWave و sub-6GHz‌ پشتیبانی کرده و حداکثر سرعت دانلود و آپلود در آن روی کاغذ به‌ترتیب به 10 و 3.5 گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. این مودم از ویژگی DSDA (دوال سیم، دوال اکتیو) برای دو سیم‌کارت 5G به‌صورت همزمان پشتیبانی می‌کند و این عمل را برای یک سیم‌کارت 5G‌ و یک سیم‌کارت 4G نیز به‌صورت همزمان انجام می‌دهد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4596/introducing-qualcomm-snapdragon-8-gen-2-mobile-platform_04.jpg

جدا از 5G دیگر نکته جدید مرتبط با بخش ارتباطی دستگاه به پشتیبانی آن از وای‌فای 7 تعلق دارد که با به‌کارگیری سیستم ارتباطی FastConnect 7800 صورت گرفته و روی کاغذ از نرخ تبادل 5.8 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. این استاندارد جدید در زمینه تأخیر نیز موفق عمل می‌کند تا جایی‌که کوالکام آن را یک ارتباط مشابه ارتباط سیمی قلمداد کرده است.

بلوتوث 5.3 با پشتیبانی از استریم موزیک 48 هرتزی lossless و پایین‌ترین نرخ تأخیر برای گیمینگ با رقم 48 میلی ثانیه از دیگر گزینه‌های ارتباطی قابل اشاره در این بخش است.

زمان حضور در بازار

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4596/introducing-qualcomm-snapdragon-8-gen-2-mobile-platform_05.jpg

اولین گوشی‌های پرچمدار مجهز به Snapdragon 8 Gen 2 به‌گفته کوالکام تا قبل از پایان سال جاری میلادی به بازار عرضه می‌شوند و با این‌که هنوز نام اولین گوشی مجهز به این پردازنده اعلام نشده اما طبق معمول از چندین شرکت به‌عنوان شرکای کوالکام در این پروژه نام برده می‌شود که از آن جمع می‌توان به آنر، ZTE، اوپو، ویوو، سونی، موتورولا، شارپ، وان‌پلاس و ایسوس اشاره کرد. با این‌که نامی از سامسونگ در این میان دیده نمی‌شود اما نگفته پیداست که سری S23 سامسونگ (یا هر نام دیگری که برای پرچمدار سال 2023 این شرکت انتخاب شود) یکی از پر سر و صداترین محصولات مجهز به این چیپ‌ست خواهد بود.

نمایش متن کامل

دانلود گلها و هایلایت بازیها با لینک مستقیم


Www.soccerwave.ir

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.