رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

شکایت جمعی از اپل به دنبال گزارش‌هایی مبنی بر احتمال ردیابی داده‌های کاربران آیفون توسط این شرکت

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

4598_1.jpgواحد خبر mobile.ir :

در آوریل 2021 بود که اپل با آپدیت iOS 14.5، قابلیتی موسوم به شفافیت ردیابی اپ یا ATT را به آیفون آورد. به موجب این قابلیت، کاربر می‌تواند اجازه ردیابی داده‌های خود را به یک اپلیکیشن داده و یا این اجازه را از آن سلب کند. ورود ATT به آیفون، جایگاه این گوشی محبوب را در زمینه امنیت و حریم شخصی چندین پله ارتقاء داد و به‌خوبی توانست اعتماد کاربران را جلب کند. اما گزارشی که به‌تازگی از سوی پژوهشگران مستقل منتشر شده، چیز دیگری می‌گوید. به گفته این محققین، حتی اگر با غیرفعال کردن iPhone Analytics، اجازه ردیابی داده‌های خود را از آیفون سلب کنید، اپل همچنان از طریق اپلیکیشن‌های خود اقدام به جمع‌آوری اطلاعات شما خواهد کرد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4598/apple-hit-with-class-action-over-iphone-analytics-tracking-even-when-off_01.jpg

طبق ادعای اپل، چنان‌چه iPhone Analytics را غیرفعال کنید، داده‌های شخصی شما به هیچ وجه ردیابی نمی‌شوند، اما کمپانی نرم‌افزاری Mysk ظاهرا این ادعا را باطل کرده است. تامی میسک (Tommy Mysk) و طلال حاج بکری (Talal Haj Bakry)، دو نفر از توسعه‌دهندگان و پژوهشگران حوزه امنیت در کمپانی نرم‌افزاری Mysk، آزمایش جالبی روی تعدادی از اپلیکیشن‌های اپل انجام دادند. آنها داده‌های جمع‌آوری شده توسط اپلیکیشن‌های اپل – از جمله اپ استور، اپل موزیک، اپل تی‌وی، Books و Stocks – را مورد بررسی قرار دادند. یافته‌های این دو پژوهشگر حاکی از آن است که iPhone Analytics و سایر تنطیمات مربوط به حریم شخصی در آیفون، هیچ تأثیری روی جمع‌آوری داده‌های کاربران توسط اپل نداشته و در هر دو حالت خاموش یا روشن بودن iPhone Analytics، ردیابی داده‌های کاربران ادامه دارد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4598/apple-hit-with-class-action-over-iphone-analytics-tracking-even-when-off_02.jpg

به گزارش Mysk، سطح جزییات داده‌های مورد بحث به قدری بالاست که برای کمپانی معتبری همچون اپل، شوکه‌کننده خواهد بود. به عنوان مثال، اپلیکیشن App Store می‌تواند در آنِ واحد به تک‌تک کارهایی که در هنگام کار با این اپلیکیشن انجام می‌دهید، دسترسی داشته باشد، از جمله اینکه روی چه چیزی ضربه (tap) می‌زنید، چه اپلیکیشنی را جست‌وجو می‌کنید، چه تبلیغاتی را مشاهده می‌کنید، چه مدت به یک اپلیکیشن خاص نگاه می‌کنید و اینکه آن را چگونه پیدا می‌کنید. به گفته Mysk، اپلیکیشن App Store می‌تواند جزییات مربوط به کاربر و دیوایس او – از جمله شماره‌های شناسایی، نوع گوشی مورد استفاده، رزولوشن نمایشگر، زبان‌های کی‌بورد و نحوه اتصال به اینترنت – را به سرورهای اپل ارسال کند.

به دنبال انتشار این خبر، برخی از وب‌سایت‌های خبری مطرح در حوزه فناوری، از کمپانی Mysk درخواست کردند که برای مقایسه، این آزمایش با دیگر اپلیکیشن‌های اپل نیز انجام شود. به گفته این پژوهشگران، برخی اپلیکیشن‌های اپل – مثل Health و Wallet – صرف‌نظر از روشن یا خاموش بودن iPhone Analytics، هیچ داده‌ای را انتقال ندادند، در حالی که این مورد در اپلیکیشن‌های اپل موزیک، اپل‌ تی‌وی، Books ،iTunes Store و Stocks به وضوح مشاهده می‌شود.

به عنوان مثال، اپلیکیشن Stocks اطلاعاتی مثل لیستی از سهام‌های مشاهده شده، دفعات بررسی کردن مظنه قیمت سهام و همچنین تمام مقالات خبری خوانده شده در این اپلیکیشن را به این آدرس ارسال کرد: https://stocks-analytics-events.apple.com/analyticseventsv2/async لازم به ذکر است، این انتقال داده، با ارتباطات ضروری iCould که به منظور همگام کردن داده‌ها در عرض دیوایس‌ها انجام می‌شود، فرق دارد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4598/apple-hit-with-class-action-over-iphone-analytics-tracking-even-when-off_03.jpg

نکته جالب در آنجاست که این دو پژوهشگر، کار خود را روی دو دیوایس مختلف انجام دادند. مورد اول، یک آیفون جیل‌بریک‌شده مجهز به iOS 14.6 بود. این آیفون امکان رمزگشایی ترافیک را به پژوهشگران می‌داد و آنها می‌توانستند دقیقا نوع داده‌های ارسال شده از اپلیکیشن‌ها را بررسی کنند. مورد دوم، یک آیفون معمولی مجهز به iOS 16 بود. به گفته پژوهشگران Mysk، در این آیفون نیز (مثل آیفون جیل‌بریک شده)، همان اپلیکیشن‌ها ظاهرا داده‌های مشابهی را به همان آدرس‌های اینترنتی اپل ارسال می‌کردند.

زیر نظر داشتن رفتار کاربران – صرف‌نظر از اینکه چه نوع داده‌هایی از گوشی آنها ارسال می‌شود – قطعا برای بسیاری از کاربران آزاردهنده خواهد بود. در این میان، برخی از این داده‌ها ممکن است مهم و حساس باشند. به عنوان مثال وقتی کاربری در App Store به اپلیکیشن‌هایی مرتبط با سلامت روان، اعتیاد، گرایش جنسی و یا ادیان نگاه می‌کند، مطمئنا دوست ندارد داده‌های مربوط به این اتفاق به سرورهای سازمانی ارسال شود.

اینکه هدف اپل از جمع‌آوری این اطلاعات چیست، بدون توضیحات خود شرکت، مشخص نخواهد شد. همان طور که انتظار می‌رود، اپل تاکنون در قبال این موضوع نیز سکوت اختیار کرده است. البته نباید فراموش کنیم که اپل سخت در تلاش است تا یک امپراتوری تبلیغاتی را بنا کند. لذا بدیهی‌ست که شبکه تبلیغات اپل بر مبنای اطلاعات شخصی کاربران شکل بگیرد؛ درست مثل سیاست‌های گوگل و متا، منتهی کمی محافظه‌کارانه‌تر.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4598/apple-hit-with-class-action-over-iphone-analytics-tracking-even-when-off_04.jpg

با دید خوشبینانه می‌توانیم اقدام اپل را این گونه توجیح کنیم که چنان‌چه کاربری iPhone Analytics را غیرفعال کرده باشد، علی‌رغم ارسال داده‌های شخصی از آیفون آن کاربر به سرورهای اپل، این داده‌ها توسط اپل مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. البته همین سناریو نیز با سیاست حفظ حریم شخصی اپل در تضاد است. به طور کلی، یافته‌های پژوهش اخیر در چارچوب استانداردهای این صنعت نمی‌گنجند. بد نیست بدانید، Mysk و همکارش آزمایش‌های مشابهی را روی گوگل کروم و مایکروسافت اج انجام دادند و در هر دو اپلیکیشن، با غیرفعال کردن قابلیت ردیابی داده‌ها، هیچ داده‌ای ارسال نشد.

با توجه به گزارش اخیر Mysk، عده‌ای از کاربران آیفون به رهبری شخصی به نام الیوت لیبمن (Elliot Libman)، اقدام به اقامه دعوی قضایی از نوع «شکایت جمعی» علیه اپل کرده‌ و این شرکت را به نقض قانون حریم شخصی متهم کردند. اپل همواره با تأکید بر حفظ حریم شخصی کاربران، سعی داشته تا آیفون‌های خود را از گوشی‌های اندرویدی متمایز کند، اما الیوت لیبمن، تضمین‌های اپل برای حفظ حریم شخصی را کاملا غیرواقعی و فریبنده‌ می‌داند.

در رابطه با نوع دعوی قضایی، بد نیست بدانید شکایت جمعی یا Class Action بدان معناست که هر کاربر آیفونی که ادعای مشابهی علیه اپل دارد، می‌تواند به جمع شاکیان پرونده اضافه شود. به این ترتیب، چنانچه قاضی پرونده اپل را محکوم به پرداخت جریمه کند، آن مبلغ بین تمام شاکیان تقسیم خواهد شد (البته پس از آنکه وکلا سهم خود را بگیرند)

نمایش متن کامل

دانلود گلها و هایلایت بازیها با لینک مستقیم


Www.soccerwave.ir

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.