رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

رونمایی کوالکام از دو چیپ Bluetooth LE و چیپ Snapdragon AR2 Gen 1 برای عینک‌های واقعیت افزوده

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

4600_1.jpgواحد خبر mobile.ir :

شرکت کوالکام در روز چهارشنبه 16 نوامبر 2022 (25 آبان 1401) همزمان با رونمایی از چیپ‌ست پرچمدار Snapdragon 8 Gen 2 دستاوردهای پردازشی خود در دو حوزه هدست‌های بلوتوث و عینک‌های AR را نیز به معرض نمایش عموم گذاشت. نخستین محصولات کوالکام در این رده دو چیپ‌ست به‌نام‌های Qualcomm S3 Gen 2 و Qualcomm S5 Gen 2 است که هر دو برای قرارگیری در هدست‌های وایرلس بهینه‌سازی شده‌ و ضمن ارائه تأخیر اندک، امکانات تازه‌ای را نیز در این کلاس عرضه می‌کنند. Snapdragon AR2 Gen 1 دیگر محصول کوالکام در این نوبت است که همانطور که از نام آن می‌توان حدس زد برای تأمین نیاز پردازشی عینک‌های واقعیت افزوده در نظر گرفته شده است.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4600/introducing-qualcomm-s3-gen-2-s5-gen-2-and-snapdragon-ar2-gen-1_01.jpg

S3 Gen 2 و S5 Gen 2

پلتفرم‌های صوتی S3 Gen 2 و S5 Gen 2 شرکت کوالکام را باید ادامه‌ای بر دو همتای پیشین آن‌ها یعنی Qualcomm S3 و Qualcomm S5 دانست که اوائل سال 2022 در رویداد MWC معرفی شده‌اند. کوالکام از این دو چیپ با عنوان پشرفته‌ترین پلتفرم صوتی بلوتوث تا به امروز یاد می‌کند که در آن‌ها از فناوری Snapdragon Sound استفاده شده و برای کارکرد همراه با پروسسور پرچمدار Snapdragon 8 Gen 2 بهینه‌سازی شده‌اند. این پلتفرم‌های صوتی برخی از جدیدترین ویژگی‌های پریمیوم و سطح بالا را به این کلاس عرضه می‌کنند که از آن جمله می‌توان به صدای فضای (Spatial audio) با دنبال کردن دینامیک حرکات سر، استریم بدون اتلاف (lossless) و بهبود یافته موسیقی همراه با تأخیر چشمگیر ارسال صدا از گوشی به ایربادها اشاره کرد.

میزان تأخیر در مدل‌های مجهز به این دو چیپ به‌گفته شرکت سازند به 48 میلی ثانیه رسیده که در مقایسه با 68 میلی ثانیه نسل قبل کاهش چشمگیری یافته و به‌خصوص برای کاربری‌های گمینیگ تفاوت قابل ملاحظه‌ای را ایجاد می‌کند. کانال صوتی صحبت در حین بازی نیز در این دو راه‌کار با ارتقاء کیفیت روبرو شده است.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4600/introducing-qualcomm-s3-gen-2-s5-gen-2-and-snapdragon-ar2-gen-1_02.jpg

این دو چیپ همچنین از نسل سوم مکانیزم حذف نویز فعال تطبیقی (Adaptive Active Noise Cancellation) پشتیبانی می‌کنند که جدا از موارد معمول مرتبط با حذف نویز محیطی، حالت Adaptive Transparency نیز در آن ها فعال است که در آن امکان تشخیص اتوماتیک صحبت فراهم شده و بدین‌ترتیب زمانی‌که فردی شروع به صحبت با شما می‌کند، این مکانیزم بدون آن‌که نیاز به غیر فعال کردن دستی ANC باشد به‌صورت خودکار آن را از مدار خارج می‌شود.

Auracast دیگر ویژگی جالب توجه مورد پشتیبانی در این دو مدل است که می‌توان آن را ورژن بلوتوثی رادیوی FM نامید؛ جایی‌که یک نقظه تکی می‌تواند به‌عنوان فرستنده‌ای مستقل برای چندین گیرنده عمل کند و دریافت اطلاعات آن نیز بدون نیاز به عملیات pairing یا جفت شدن، تنها با تنظیم (tune) صورت می‌پذیرد. این قابلیت می‌‌تواند برای اشتراک گذاشتن موسیقی با دوستان، اتصال به تلویزیون‌های خارج از خانه برای دریافت بهتر صدا، گوش دادن به اعلان‌های عمومی در مکان‌های مختلف و موارد مشابه دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4600/introducing-qualcomm-s3-gen-2-s5-gen-2-and-snapdragon-ar2-gen-1_03.jpg

پلتفرم‌های صوتی S3 Gen 2 و S5 Gen 2 برای هدست‌های استریو با پشتیبانی از صدای بدون اتلاف (lossless audio) و ایربادهای رده میانی طراحی شده و همچنان امکان استفاده از آن‌ها در اسپیکرهای بی‌سیم نیز وجود دارد. کوالکام روند ارائه این دو چیپ به سازندگان دیوایس‌ها را آغاز کرده و از نیمه دوم سال 2023 می‌توان چشم‌انتظار مشاهده آن‌ها در قالب محصولات واقعی در بازار بود.

Snapdragon AR2 Gen 1

چیپ 4 نانومتری جدید Snapdragon AR2 Gen 1 که به سبد کالای extended reality یا XR شرکت کوالکام تعلق دارد همانطور که گفته شد برای نسل آینده عینک‌های هوشمند واقعیت افزوده طراحی شده و در مقایسه با Snapdragon XR2 Gen 1 سال 2019 در چندین حوزه با بهبود روبرو شده است. البته برخلاف Snapdragon XR2 Gen 1 و XR2 Plus Gen 1 (که چندی پیش معرفی شد و در Meta Quest Pro حضور پیدا کرد) این پلتفرم تنها برای تأمین نیاز پردازشی ابزارهای حاضر در کلاس واقعیت افزوده یا AR کارایی دارد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4600/introducing-qualcomm-s3-gen-2-s5-gen-2-and-snapdragon-ar2-gen-1_04.jpg

این چیپ به‌صورت مستقل و کاملا جدید از صفر تا صد روی معماری چیپ‌های چندگانه در ترکیب با بلاک‌های IP کاستوم ساخته شده و کوالکام از 2.5 برابر پرفورمنس هوش مصنوعی بهتر آن در مقایسه با Snapdragon XR2 Gen 1 سخن می‌گوید. این شرایط در حالی محقق شد که بار دیگر به‌گفته شرکت سازنده مصرف انرژی این چیپ در مقایسه با نسل قبلی آن تحت شرایط یکسان، 50 درصد کم‌تر شده و 40 درصد فضای کم‌تری را نیز روی بورد الکترونیکی اشغال می‌کند بدین‌ترتیب می‌توان آن را پردازنده ایده‌آلی برای عینک‌های واقعیت افزوده با مصرف انرژی کم‌تر از 1 وات قلمداد کرد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4600/introducing-qualcomm-s3-gen-2-s5-gen-2-and-snapdragon-ar2-gen-1_05.jpg

در معماری چیپ چندگانه (multi-chip architecture) این تراشه از یک پروسسور واقعیت افزوده (AR processor)، یک زیر پردازنده واقعیت افزوده (AR co-processor) و یک پلتفرم ارتباطی استفاده شده است که اولی یعنی AR processor برای «تأخیر کم حرکت به فوتون» بهینه‌سازی شده و از 9 دوربین همزمان برای تشخص کاربر و فهم محیط اطراف پشتیبانی می‌کند. قابلیت‌های ادراکی بهبودیافته این چیپ بر اساس المان‌های مختلفی شکل گرفته‌اند که کوالکام آن‌ها را در این سه مورد خلاصه کرده است: یک موتور شتاب‌دهنده سخت‌افزاری اختصاصی برای ارتقاء فرایند دنبال کردن حرکات کاربر و تعیین موقعیت وی، یک شتاب‌دهنده هوش مصنوعی برای کاهش تأخیر در ورودی‌های حساسی مثل ردیابی دست یا شش درجه حرکت آزادانه (6DoF) و یک «موتور بازطراحی» برای ارائه یک تجربه روان‌تر.

زیر پردازنده واقعیت افزوده (AR co-processor) دادهای ارائه شده از طرف دوبین‌ها و حسگرها را جمع‌آوری کرده و با دنبال کردن چشم (eye tracking) و تشخیص عنبیه (iris authentication) رندر متغیر وابسته به محلی که کاربر در حال نگاه کردن به آن است (foveated rendering) را فعال می‌کند. این چیپ بدین‌ترتیب با تمرکزِ بار کاری تنها روی نقطه‌ای که کاربر به آن نگاه می‌کند در کاهش مصرف انرژی نقش موثری را بر عهده می‌گیرد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4600/introducing-qualcomm-s3-gen-2-s5-gen-2-and-snapdragon-ar2-gen-1_06.jpg

در پلتفرم ارتباطی این مجموعه از سیستم پیشرفته FastConnect 7800 استفاده شده که ضمن برخورداری از وای‌فای 7 تأخیر مابین عینک واقعیت افزوده و اسمارت‌فون (یا هر دیوایس پذیرنده دیگر) را به تنها 2 میلی ثانیه می‌رساند.

Snapdragon AR2 Gen 1 از پلتفرم توسعه Snapdragon Spaces پشتیبانی می‌کند و بدین‌ترتیب توسعه‌دهنده‌گان و برنامه‌نویسان امکان استفاده از این پلتفرم برای ایجاد محتوای واقعیت افزوده فراگیر برای عینک‌های AR‌ مجهز به این چیپ را خواهند داشت.

هنوز اطلاعاتی در مورد اولین دستگاه مجهز به پلتفرم واقعیت افزوده جدید کوالکام منتشر نشده اما از شرکت‌هایی مثل شیائومی Tencent، شارپ، TCL، اوپو، Nreal، ال‌جی و چند نام دیگر به‌عنوان شرکای اصلی کوالکام در این پروژه یاد شده و ظاهرا مایکروسافت نیز همکاری نزدیکی با کوالکام در توسعه این محصول داشته است.

نمایش متن کامل

دانلود گلها و هایلایت بازیها با لینک مستقیم


Www.soccerwave.ir

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.