رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

رویترز به نقل از TSMC: سرمایه‌گذاری 12 میلیارد دلاری شرکت تایوانی در آریزونا برای تولید تراشه 3 نانومتری

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

4608_1.jpgواحد خبر mobile.ir :

خبرگزاری رویترز به تازگی و در روز دوشنبه 21 نوامبر 2022 (30 آبان 1401) از برنامه‌های شرکت TSMC برای تولید تراشه‌های جدید خبر داده است. به گزارش این خبرگزاری، موریس چانگ (Morris Chang)، بنیان‌گذار TSMC تایید کرده است که این کمپانی در حال سرمایه‌گذاری 12 میلیارد دلاری برای راه‌اندازی کارخانه جدیدی در فینیکس ایالت آریزوناست که روی توسعه و تولید تراشه‌های 3 نانومتری متمرکز خواهد بود. کارخانه جدید در نزدیکی مجتمع تولید ویفر در فینیکس تاسیس خواهد شد که در حال حاضر طراحی تراشه‌های 5 نانومتری را بر عهده دارد. مطابق شنیده‌ها انتظار می‌رود TSMC مراسم افتتاح اولیه کارخانه جدید خود را در روز شش دسامبر برگزار کند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4608/tsmc-planning-advanced-chip-production-at-new-factory-in-arizona-reuters-reports_01.jpg

شرکت TSMC بزرگ‌ترین تولیدکننده مستقل تراشه در جهان و تامین‌کننده اصلی قطعات اپل به شمار می‌رود. محل کارخانجات اصلی این شرکت در تایوان است اما TSMC نه تنها کارخانه‌هایی را در Camas ایالت واشنگتن و فینیکس ایالت آریزونای ایالات متحده تأسیس کرده بلکه چندین مرکز طراحی تراشه هم در آستین تگزاس و سن‌خوزه کالیفرنیا راه‌اندازی کرده است. این شرکت که به گفته برخی منابع خبری، در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از 70 درصد عرضه جهانی چیپ‌ست را در دست داشته است، قصد دارد تراشه‌های 3 نانومتری خود را که بر پایه فرآیند موسوم به N3 تولید می‌شوند در اختیار اپل قرار دهد تا از آن‌ها در نسل جدید آیفون‌، iPad و کامپیوترهای Mac استفاده شود.

خبرگزاری رویترز سال گذشته نیز از برنامه‌های TSMC برای تاسیس کارخانه‌های بیشتر در آریزونا و احتمال پیشرفته‌تر بودن این مراکز برای تولید تراشه‌های با فناوری 3 نانومتری سخن گفته بود. محصولاتی که در مقایسه با تراشه‌های 5 نانومتری بازدهی بالاتری دارند و پس از تولید موفقیت‌آمیز، بازار را به شدت تحت تاثیر قرار خواهند داد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4608/tsmc-planning-advanced-chip-production-at-new-factory-in-arizona-reuters-reports_02.jpg

کارخانه آریزونای TSMC در کنار کارخانه دوم این شرکت بخشی از استراتژی دولت بایدن برای تقویت تراشه‌سازی در ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود. به گفته موریس چانگ «[فناوری 3 نانومتری] در همان سایت آریزونا [به عنوان] فاز 2 تقریبا نهایی شده است. [تکنولوژی] 5 نانومتری فاز 1 و 3 نانومتری فاز 2 است.» تراشه‌ساز تایوانی علاوه بر این، در حال ساخت کارخانه‌ای در ژاپن است و گفت‌وگوهایی با دولت آلمان برای ساخت کارخانه‌ای در این کشور انجام داده است.

موریس چانگ که پس از بازگشت از اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسیفیک موسوم به APEC در تایلند با خبرنگاران سخن گفته است با اشاره به راه‌اندازی کارخانه جدید، از برنامه‌های در دست اجرای TSMC برای تولید محصولات 3 نانومتری هم خبر داده که البته هنوز به مراحل نهایی نرسیده است. به گفته چانگ، در مراسم افتتاح اولیه کارخانه جدید این کمپانی در آریزونا، مشتریان و تامین‌کنندگان TSMC و همچنین خانم جینا رایموندو (Gina Raimondo)، وزیر بازرگانی ایالات متحده، شرکت خواهند داشت. به علاوه به نظر می‌رسد از جو بایدن نیز برای حضور در این مراسم دعوت شده است.

چانگ ظاهرا در حال حاضر هیچ سمت اجرایی در TSMC ندارد، با این حال یکی از شخصیت‌های موثر نه تنها در شرکت تایوانی بلکه در کل صنعت تراشه جهان به شمار می‌رود. TSMC که یکی از ارزشمندترین سهام‌ها را در آسیا در اختیار دارد، با اشاره به بیانیه ابتدای ماه نوامبر که در آن از ساخت احتمالی کارخانه جدید در آریزونا سخن گفته بود، از بیان جزئیات بیشتر خودداری کرده است.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4608/tsmc-planning-advanced-chip-production-at-new-factory-in-arizona-reuters-reports_03.jpg

سامسونگ دیگر شرکتی است که روی ساخت تراشه با لیتوگرافی 3 نانومتری کار می‌کند. غول کره‌ای در اواخر ژوئن سال جاری میلادی و پیش از TSMC، فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده است و تراشه‌های 3 نانومتری را در کارخانه‌های هواسئونگ (Hwaseong) و پیونگتائک (Pyeongtaek) خود به تولید می‌رساند. این شرکت سال گذشته اعلام کرده بود که تا سال 2030 میلادی، 171 تریلیون وان کره جنوبی (با نرخ فعلی ارز حدود 127 میلیارد دلار) در بخش تراشه‌های منطقی و کسب‌کار نیمه‌رسانا سرمایه‌گذاری خواهد کرد. همچنین سامسونگ از ساخت کارخانه تولید محصولات نیمه‌رسانا در تگزارس آمریکا نیز خبر داده بود.

موقعیت مسلط تایوان در زمینه ساخت تراشه که نیاز فناوری‌های گوناگون، از گوشی همراه و اتومبیل تا جت‌های جنگنده را تامین می‌کند، به برخی نگرانی‌ها درباره وابستگی بیش از اندازه فناوری پیشرفته جهانی به این جزیره کوچک دامن زده است. آن هم در شرایطی که چین به تدریج تهدید نظامی خود را علیه این کشور افزایش داده است. از این رو ایالات متحده و اروپا مشوق‌های وسیعی را برای شرکت‌ها در نظر گرفته‌اند تا سازندگان تراشه، به ویژه شرکت‌های تایوانی، چیپ‌‌های مورد نیاز صنایع را در جایی نزدیک‌تر و البته امن‌تر تولید کنند. امری که چانگ با اشاره به آن، از آگاهی تازه نسبت به اهمیت تراشه‌ها سخن گفته است. به گفته او، موقعیت برتر تایوان در زمینه تولید تراشه‌ موجب حسادت برخی شده است. این امر در کنار دلایل بسیار دیگر، از جمله امنیت ملی یا کسب درآمد بیشتر، تلاش کشورها برای تولید داخلی این قطعات حساس را سبب شده است. چانگ در ادامه بدون یاد کردن از نام کشورهای مورد نظر، از تعداد بالای درخواست‌ برای راه‌اندازی کارخانه هم خبر داده است.

نمایش متن کامل

دانلود گلها و هایلایت بازیها با لینک مستقیم


Www.soccerwave.ir

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.