رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

تلاش‌های چین و ZTE در جهت توسعه شبکه 6G

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

4619_1.jpgواحد خبر mobile.ir :

تکنولوژی ارتباطی 5G روزهای نخست خود را پشت سر گذاشته و هنوز به طور کامل در سرتاسر دنیا مستقر نشده، اما با این وجود، از همین الان زمزمه‌های توسعه زیرساخت‌های 6G شنیده می‌شود. طبق معمول، در این حیطه نیز (مثل ارتباطات 5G) کمپانی‌های چینی در خط مقدم قرار دارند. طبق گزارشی که به‌تازگی از سوی ITHome منتشر شده، کمپانی چینی ZTE با مشارکت وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) اقدام به انجام یک سری آزمایش‌های نمونه‌ای کرده‌اند که برای توسعه زیرساخت‌های 6G بسیار حیاتی به شمار می‌روند. البته، کمپانی‌های آمریکایی و اروپایی نیز بیکار ننشسته و حداکثر تلاش خود را برای توسعه ارتباطات نسل ششم به کار گرفته‌اند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4619/china-miit-and-zte-take-the-lead-in-6g-key-sample-tests_01.jpg

توسعه یک شبکه جدید ارتباطی چندین سال زمان می‌برد. به عنوان مثال، پس از ظهور 4G در سال 2009، چیزی حدود 10 سال طول کشید تا نهایتا 5G در سال 2019 راه‌اندازی شد. به عبارت دقیق‌تر، پیشرفت در حوزه شبکه موبایل مستلزم کارِ گروهی بین کمپانی‌های مختلف است. بیشتر این کمپانی‌ها در چین، آمریکا و اروپا قرار دارند. قاعدتا همکاری بین این شرکت‌ها، می‌تواند روند توسعه را سرعت ببخشد، اما مسائل سیاسی از این امر جلوگیری کرده است. مثل همان اتفاقی که در توسعه 5G رخ داد؛ چین ابتکار عمل را در دست گرفت، اما ترامپ با ابراز عصبانیت از کم‌کاری کمپانی‌های آمریکایی، ضمن تحریم چندین شرکت چینی، مانع از همکاری بین شرکت‌ها شد.

به خاطر همین ممنوعیت‌های وضع‌شده علیه چین، در حال حاضر، بیشتر کمپانی‌های آمریکایی و اروپایی امکان همکاری و تبادل نظر با کمپانی‌های چینی را نداشته و همین امر، روند توسعه 6G را کند می‌کند. هرچند که این بار نیز – درست مثل 5G – این چینی‌ها هستند که گام‌های نخست را برای توسعه شبکه ارتباطی 6G برداشته‌اند و با هدایت وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، مسیر تحقیق و توسعه تکنولوژی 6G را در پیش گرفته‌اند. یکی از این کمپانی‌ها، ZTE است.

طبق گزارش اخیر ITHome، کمپانی ZTE نقش فعالی در تحقیق و توسعه مرتبط با 6G داشته و در آزمایش‌های انجام شده، بخش قابل‌توجهی از نیروی انسانی و تجهیزات، متعلق به این شرکت بوده است. آزمایش‌های انجام شده توسط ZTE به همراه وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، پنج «نمونه مفهومی» (concept sample) را شامل می‌شود که عبارتند از:

شبکه مستقل توزیعی و شبکه دوقلوی دیجیتال 6G

• تکنولوژی کلیدی شبکه از لحاظ قدرت پردازشی 6G

• تکنولوژی کلیدی تراهرتز 6G

• تکنولوژی کلیدی یکپارچگیِ درک ارتباطات 6G

• تکنولوژی فراسطح (metasurface) هوشمند 6G

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4619/china-miit-and-zte-take-the-lead-in-6g-key-sample-tests_02.jpg

گزارش ITHome، نتایج آزمایش‌های انجام شده را رضایت‌بخش اعلام کرده است. اما نباید فراموش کنیم که هنوز سال‌ها با رسیدن به ارتباطات 6G فاصله داریم؛ این فاصله به اندازه‌ای‌ست که به ما اجازه نمی‌دهد طوری درباره 6G صحبت کنیم که بتوان پتانسیل‌های آن را با 5G مقایسه کرد. همان طور که در مقدمه هم گفته شد، علاوه بر چین، تحقیقات در حوزه 6G در آمریکا و اروپا نیز به طور جدی دنبال می‌شود. البته، با توجه به ممنوعیت فعالیت کمپانی‌های مخابراتی چینی (مثل هواوی و ZTE) در آمریکا، این کشور برای توسعه زیرساخت‌های 6G به شرکت‌های اریکسون و نوکیا روی آورده است. گفتنی‌ست، اریکسون اخیرا از سرمایه‌گذاری چندین میلیون پوندی برای پژوهش‌های حوزه 6G در بریتانیا خبر داد.

چشم‌انداز اریکسون برای راه‌اندازی تجاری 6G در سال 2030

سال گذشته «اداره ملی مالکیت معنوی چین» – که به اختصار CNIPA خوانده می‌شود – اعلام کرد که کشور چین از لحاظ مالکیت معنوی در حوزه 6G، گام‌های اولیه را با موفقیت برداشته است. طبق ادعای CNIPA، در حال حاضر حدود 38 هزار پتنت یا حق اختراع مرتبط با تکنولوژی 6G در دنیا به ثبت رسیده که از این تعداد، 13,449 مورد (حدود 35 درصد) به کشور چین تعلق دارد. پس از چین، ایالات متحده با در اختیار داشتن 18 درصد از این پتنت‌ها، در جایگاه دوم می‌ایستد.

گزارش‌ها حاکی از آنند که کمپانی سوئدی اریکسون، در حال اجرای برنامه‌ای ده ساله است که در نهایت به راه‌اندازی تجاری 6G در سال 2030 می‌انجامد. در حال حاضر، صحبت درباره استانداردهای 6G کمی زود بوده و نمی‌توان با قاطعیت درباره آن اظهار نظر کرد، اما برخی کارشناسان بر این باورند که سرعت دانلود در شبکه 6G می‌تواند به 1 ترابیت بر ثانیه نیز برسد؛ یعنی هزار برابر سریع‌تر از سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه‌ای در طیف موج میلی‌متری 5G. حتی اگر حداکثر سرعت دانلود در شبکه 5G (روی کاغذ) را 10 گیگابیت بر ثانیه فرض کنیم، 6G می‌تواند 100 برابر سریع‌تر از 5G باشد.

ظاهرا اریکسون در آینده نزدیک از برنامه خود برای توسعه 6G رونمایی خواهد کرد. کاترین اینلی (Katherine Ainley)، مدیرعامل اریکسون در بریتانیا و ایرلند، در این رابطه می‌گوید: «ما گروهی 20 نفره از پژوهشگران سطح بالا را در بریتانیا تشکیل داده و برای دانشجویان، بورسیه اختصاص خواهیم داد. تمرکز اولیه ما روی شبکه 6G و امنیت سخت‌افزار خواهد بود.»

درخواست ترامپ از کمپانی‌های آمریکایی جهت اقدام زودهنگام برای توسعه 6G

فوریه 2019 بود که دونالد ترامپ، رییس جمهور وقت ایالات متحده، در توئیتی خطاب به کمپانی‌های فناوری آمریکا، از آنها درخواست کرد که کار روی تکنولوژی 6G را شروع کنند. ترامپ در این توئیت گفت: «من تکنولوژی 5G و حتی 6G را هرچه زودتر در آمریکا می‌خواهم. این به مراتب قدرتمندتر، سریع‌تر و هوشمندتر از استاندارد کنونی است. کمپانی‌های آمریکایی باید به تلاش خود بیفزایند، وگرنه جا می‌مانند.»

توئیت ترامپ به وضوح نشان می‌دهد که او درک درستی از فرآیند مورد نیاز برای توسعه 6G ندارد، اما به هر حال این توئیت را می‌توان فراخوان رییس جمهور سابق ایالات متحده برای پیشقدم شدن کمپانی‌های آمریکایی در توسعه تکنولوژی 6G تلقی کرد. هرچند که می‌دانیم این اتفاق نیفتاد و در حال حاضر چینی‌ها پیشگام توسعه 6G در دنیا هستند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4619/china-miit-and-zte-take-the-lead-in-6g-key-sample-tests_03.jpg

انتظار می‌رود قبل از اینکه دوران 5G به پایان برسد، این نسل از تکنولوژی ارتباطی بتواند کاربردهای مهمی از قبیل اتومبیل‌های خودران، جراحی از راه دور و مواردی که شاید حتی هنوز به فکر ما نرسیده را محقق کند. لذا به هیچ وجه نمی‌توان پیش‌بینی کرد که با سرعت بالای 6G چه چیزهایی در انتظار دنیا خواهد بود. فقط می‌توانیم بگوییم، سرعت بالای تکنولوژی 6G این توانایی را به مردم می‌دهد که کارهای بیشتری را با سرعتی بالاتر از همیشه انجام دهند.

نمایش متن کامل

دانلود گلها و هایلایت بازیها با لینک مستقیم


Www.soccerwave.ir

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.