رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

چطور در بازار نزولی برنده‌ها را پیدا کنیم؟

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

زمستان سرد ارزهای دیجیتال قصد ندارد تمام شود و همچنان می‌بینیم که بیت کوین و ارزهای دیگر در چرخه نزولی باقی مانده‌اند. برای بیشترِ سرمایه‌گذاران روزهای سختی است و تقریباً همه به راه‌های چاره و فرار از زیان فکر می‌کنند. دراین‌بین، برخی هم به فکر سود‌کردن از این بازار نزولی هستند و قصد ندارند هیچ فرصتی را از دست بدهند. دراین‌میان، این پرسش مطرح می‌شود که «چگونه می‌توان ارزهای برنده را در این چرخه نزولی پیدا کرد و به سود رسید؟»

در این مطلب که به‌کمک مقاله‌ای از وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ نوشته‌ شده است، می‌خواهیم به پاسخ پرسش بالا برسیم. برای این منظور، توضیح می‌دهیم که سرمایه‌گذاری در چنین بازاری باید چگونه باشد و لازم است به چه شاخص‌هایی توجه کرد. با ارزدیجیتال همراه باشید.

چطور در بازار نزولی سرمایه گذاری کنیم؟

احتمالاً شما هم مثل بسیاری از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال از گران‌شدن دارایی‌هایتان سود می‌کنید؛ یعنی ارز می‌خرید و منتظر می‌مانید تا گران شود و بعد آن را بفروشید. این راهبرد کسب سود در بازارهای صعودی یا گاوی کاملاً ساده است و جواب می‌دهد؛ اما در بازار نزولی، ارزهای خیلی کمی هستند که خلاف روند نزولی کلی در بازار حرکت کنند و از این طریق شما را به سود برسانند؛ ولی تعداد این ارزها صفر نیست.

به‌عنوان‌ مثال، در بازار نزولی قبلی در سال ۲۰۱۸ که یکی از بدترین بازارهای خرسی ارزهای دیجیتال به‌حساب می‌آید، تعدادی از ارزها توانستند خلاف روند نزولی بازار حرکت کنند. این ارزها حتی در مقاطعی به داد بسیاری از سرمایه‌گذاران رسیدند و سود نیز نصیب آنان کردند.

همچنین، بازار نزولی سال ۲۰۱۸ برای کسانی تجربه آموزنده‌ای بود که تفکرات بلندمدت داشتند و دارایی‌هایشان را نگه داشتند. آنان توانستند دارایی‌های بالقوه‌ای را شناسایی و نگه‌داری کنند و به سود برسند. ناگفته نماند راه سختی در شناسایی این نوع دارایی‌ها پیش رو دارید و باید از راهبردهای مختلفی برای افزایش بخت موفقیتتان استفاده کنید. در‌ادامه، روش‌هایی را بررسی می‌کنیم که می‌توانند در شناسایی پروژه‌های آینده‌دار و سودده در بازار نزولی کمکتان کنند.

تحلیل بنیادی دارایی‌های قدرتمند

دارایی‌هایی که از‌نظر بنیادی قوی هستند، درمقایسه‌با دارایی‌هایی که ویژگی‌های بنیادی ضعیف‌تری دارند، معمولاً عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. البته شاید در ظاهر این‌طور به‌نظر نرسد؛ چون این روزها ارزهایی که از‌نظر بنیادی چندان قوی نیستند، هم موفقیت‌هایی به‌دست آورده‌اند.

یکی از این ویژگی‌های مهم بنیادی، به‌ویژه در بازارهای نزولی، کاربردِ توکن است. اگر مردم فارغ از شک‌و‌گمان‌ها و سفته‌بازی‌ها دلیل قانع‌کننده‌ای برای خرید یا نگه‌داری توکن داشته باشند، احتمالاً تقاضا برای آن توکن افزایش می‌یابد و درنتیجه، قیمت آن رشد می‌کند. همچنین، اگر پروژه شهرت خوبی داشته و در گذشته نیز سابقه مثبتی از خود نشان داده باشد، دارندگان توکن هم تمایل بیشتری برای هولدکردن خواهند داشت.

اندیکاتورها یا شاخص‌های بنیادی مهم

  • سرمایه انسانی: پروژه‌هایی که تیم قوی و کارنامه موفقی داشته باشند، احتمالاً عملکرد بهتری در آینده خواهند داشت.
  • تأمین مالی: پروژه‌هایی با تأمین مالی ضعیف، در بازارهای نزولی عملکرد ضعیفی دارند. بسیاری از این پروژه‌ها با فروش توکن‌های بومی خود کسری بودجه‌شان را تأمین و سرمایه مدنظر را جمع‌آوری می‌کنند؛ اما در‌مقابل، پروژه‌هایی که از تأمین مالی قوی برخوردارند، می‌توانند از فرصت به‌وجود‌آمده در بازار نزولی استفاده و دارایی‌هایی را ازآنِ خود کنند که کمتر از میزان واقعی ارزش‌گذاری شده‌اند. با این‌ حساب، ارزیابی تأمین مالی پروژه‌ها و ارزهای دیجیتال کار عاقلانه‌ای است.
  • توسعه: هم تعداد و هم کیفیت کار توسعه‌دهندگانی که روی پروژه کار می‌کنند، می‌تواند نشان‌دهنده قوت یا ضعف آن باشد. اگر هم پروژه‌ای مخزن گیت‌هاب داشته باشد، عاقلانه‌تر این است که نرخ Commitهای آن در گیت‌هاب را بررسی کنید تا بفهمید توسعه‌دهندگان در پشتِ‌پرده چقدر روی پروژه کار کرده‌اند.
  • قدرت جامعه پروژه: جامعه دارندگان و هواداران وفادار و پروپاقرص ارز نیز می‌تواند نشانه قدرت آن باشد. داشتن جامعه وفادار بدین‌معنی است که آن‌ها در روزهای سخت حامی پروژه هستند و آماده‌اند در روزهای خوب هم به رشد بیشتر آن کمک کنند. یکی از روش‌های ساده پی‌بردن به میزان این شاخص، بررسی رشد یا کاهش تعداد دارندگان آن توکن در دوره‌های مختلف و رسانه‌های اجتماعی پروژه و میزان مشارکت افراد در آن‌ها است.

بررسی اقتصاد توکنی دارایی

بیشتر ارزهای دیجیتال، دست‌کم در کوتاه‌مدت، حالت تورمی دارند. به‌بیان ساده، تعداد توکن‌های در‌گردش آن‌ها به‌مرور‌زمان و بر‌اساس برنامه‌ریزی قبلی بیشتر می‌شود. پروژه‌هایی که اقتصاد توکنی تورمی شدیدی دارند، در بازارهای خرسی به مشکل می‌خورند. ازآن‌جاکه در بازار نزولی وزنه خریدار/فروشنده به‌نفع فروشندگان سنگینی می‌کند، انتشار هرچه‌بیشتر توکن می‌تواند مشکل را وخیم‌تر کند. وقتی توکنی در یک سال ۱۰۰درصد تورم داشته باشد، باید تقاضایش هم ۱۰۰درصد افزایش یابد تا قیمتش ثبات بماند. ناگفته پیداست که دوبرابرکردن تقاضا در بازار نزولی کار بی‌نهایت دشواری است.

پس باید حواستان باشد که توکن‌ها در بازه زمانی مدنظرتان چقدر تورم عرضه دارند. این یعنی باید اقتصاد توکنی آن و برنامه انتشار توکن (اگر در‌دسترس عموم باشد) را بررسی و تحلیل کنید. اگر برنامه انتشار توکن در‌دسترس عموم نباشد، باید حواستان را جمع کنید؛ چون این زنگِ‌خطر است. عمومی‌نبودن برنامه انتشار توکن به‌احتمال زیاد بدین‌معنی است که توکن تورم خطرناکی خواهد داشت.

بیشتر پروژه‌ها در وب‌سایت یا وبلاگ یا وایت‌پیپرشان بخشی را به اقتصاد توکنی اختصاص می‌دهند و آن را به‌طورشفاف بیان می‌کنند. اگر پروژه‌ای این کار را نکرد، دارد چیزی را پنهان می‌کند. وقتی بدانید میزان عرضه توکن در آینده چگونه است، می‌توانید درباره ارزش بازار آینده آن فکر کنید و تصمیم بگیرید که چه زمانی توکن مدنظر را بخرید یا بفروشید.

البته باید توجه کرد که برنامه انتشار فقط زمان آزادشدن توکن‌ها را نشان می‌دهد نه زمان ورود آن‌ها به بازار؛ پس نباید فرامش کنید که عوامل دیگری مثل پاداش‌های اکوسیستم و بودجه‌های بازاریابی و توکن‌های خزانه نیز در‌صورت لزوم استفاده می‌شوند.

مکانیزم توکن سوزی برای کاهش تورم

اهمیت اقتصاد توکنی زمانی پررنگ‌تر می‌شود که به پروژه‌های دارای سیستم‌های اعطای پاداش مثل بازی‌های درآمدزا و کشت سود (Yield Farming) دقت کنیم. مثال‌های بسیار زیادی از عرضه بیش‌‌از‌حد (تورم) وجود دارد که باعث مختل‌شدن تعادل عرضه و تقاضا و درنهایت، سقوط ارزش توکن شده است. توکن CAKE در پلتفرم پنکیک سواپ و توکن گرین ساتوشی (GST) در پروژه استپن (STEPN) دو نمونه از این توکن‌ها هستند.

بسیاری از ارزهای دیجیتال هستند که مکانیزم سوزاندن توکن دارند و بر این اساس خود را ضدتورمی معرفی می‌کنند؛ ولی تعداد کمی از آن‌ها در کوتاه‌‌مدت به این موفقیت دست پیدا می‌کنند. درنتیجه، این مسئله می‌تواند سرمایه‌گذارانی را به‌اشتباه بیندازد که کاهش عرضه را عامل افزایش ارزش توکن می‌دانند.

تحلیل عملکرد تاریخی دارایی

عملکردِ مثبتِ گذشته نمی‌تواند نشانه‌ای برای موفقیتِ آینده باشد؛ اما ارزهای دیجیتالی که در دوره‌های نزولی عملکرد موفقی دارند، اغلب دلایل شفاف و روشنی پشت موفقیتشان وجود دارد.

یکی از راه‌های ساده بررسی سابقه عملکرد این است که ببینیم ارزهای دیجیتال مدنظرمان در دوره‌های خرسی (مثل سال ۲۰۱۸) چه کارنامه‌ای داشته‌اند. حالا این عملکرد قیمتی را می‌توان به دلار یا بیت کوین یا حتی ارزهای شاخص دیگر مقایسه کرد. باید ببینیم ارزش ارز مدنظر درمقایسه‌با این دارایی‌ها چه تغییری کرده است.

وقتی دارایی‌های موفق در چرخه نزولی بازار را شناسایی کنیم، می‌توانیم دلایل قدرت و موفقیت نسبی آن‌ها را بررسی کنیم. اگر دلایل قاطع و مشخصی برای موفقیت توکنی وجود داشته باشد، نشانه این است که تیم توسعه به‌خوبی می‌داند چطور کاربرد و سود توکن را در بازار نزولی حفظ کند.

BNB مثال مناسبی برای این بحث است. در سال ۲۰۱۸، ارز دیجیتال BNB حدود ۲۷درصد ارزش خود را از دست داد؛ در‌حالی‌که این عدد برای سایر ارزها حدود ۸۰‌درصد بود. سال بعد، یعنی سال ۲۰۱۹، ارزش BNB حدود ۱۲۴درصد رشد کرد که بسیار بیشتر از دارایی‌های دیگر بود.

دلیل این رشد عامل عجیبی نبود: صرافی بایننس از بخشی از سود خود برای بازخرید و سوزاندن حجم زیادی از توکن‌های BNB استفاده می‌کرد تا تعداد توکن‌های در‌گردش را کم کند. در همین حین، بایننس با عرضه‌های اولیه متعدد در پلتفرم خود که البته تنها با BNB دردسترس است، کاربرد توکن BNB خود را گسترش داد.

توکن سلسیوس، مثال نقض این موضوع

در‌مقابل، توکن سلسیوس (CEL) یکی از مثال‌های نقض در این زمینه است. توکن CEL به کاربران نشان می‌دهد که حتماً پیش از پرداختن به قدرت دارایی، باید درباره همه اجزای آن تحقیق کنند. در این بازار نزولی که بیشتر ارزها به خواب زمستانی فرورفته‌اند، توکن CEL توانست در ماه‌های گذشته نزدیک به ۴,۰۰۰درصد رشد کند. اگرچه این عدد در نگاه اول خیره‌کننده به‌نظر می‌رسد، وقتی بیشتر درباره این ارز تحقیق می‌کنیم، متوجه می‌شویم که سلسیوس به‌تازگی اعلام ورشکستگی کرده است و تلاش می‌کند تا بازار توکن خود را دست‌کاری کند.

بااین‌همه، حباب CEL در همان زمان ترکید. وقتی اصلاح قیمت این توکن شروع شد، بسیاری از خریدارانی که قصد داشتند آن را بخرند و از آن سود کسب کنند، از میدان حذف شدند. پس قدرتی که این توکن در سه ماه منتهی به اوت‌۲۰۲۲ (شهریور‌۱۴۰۱) از خود نشان داد، سیگنالی غلط بود و نمی‌توان به آن استناد کرد.

جمع‌بندی

بازار نزولی چرخه‌ای است که می‌تواند هر چند وقت یک‌ بار اتفاق بیفتد و تقریباً گریبان همه سرمایه‌گذاران را بگیرد. در‌این‌میان، همه به‌دنبال راه‌هایی برای کسب سود یا فرار از ضرر هستند. بعضی‌ها موفق و بعضی‌ها هم ناموفق هستند؛ چون سطح دانش سرمایه‌گذاران با‌هم تفاوت دارد. در این مقاله، درباره عواملی صحبت کردیم که می‌توانید با‌ درنظرگرفتن آن‌ها پروژه‌های قوی را در کوران بازار خرسی پیدا کنید.

حتماً به توان بنیادی پروژه، ازجمله تیم و جامعه و وضعیت تأمین مالی آن دقت کنید. همچنین، میزان عرضه توکن و زمان‌بندی انتشار عرضه جدید آن را بررسی کنید و مراقب باشید که حجم عرضه توکن خیلی زیاد نباشد تا ارزش توکن سقوط کند. عملکرد گذشته ارز هم از نکات مهمی است که می‌تواند قدرت آن را تا حدودی نشان دهد؛ البته به‌شرطی‌که در‌کنار عوامل دیگر بررسی شود.

در پایان، بد نیست دوباره یادآوری کنیم که قبل از سرمایه‌گذاری، کاملاً تحقیق و بررسی کنید و بدون مطالعه و بر‌اساس توصیه دیگران سرمایه‌گذاری نکنید؛ به‌ویژه در بازارهای نزولی که قیمت‌ها همواره در‌معرض سقوط هستند. فراموش نکنید که مسئولیت پول‌های عزیزتان با خودتان است.

The post چطور در بازار نزولی برنده‌ها را پیدا کنیم؟ appeared first on ارزدیجیتال.

نمایش متن کامل

توجه: برای دانلود مرورگر به فیلترشکن نیاز دارید ولی بعد از نصب مرورگر مثل مرورگرهای دیگه (کروم، فایرفاکس و ...) کار می کنه!

بیت کوین - کسب درآمد حرفه ای

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.