رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

تتر (Tether) چیست و چه فرقی با دلار دارد؟

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

تتر (Tether) با واحد اختصاری USDT یک ارز دیجیتال است که ارزشش برابر با یک دلار آمریکاست. این ارز دیجیتال که پشتوانه دلاری دارد، طراحی شده است که از سرمایه‌گذاران در مقابل نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال محافظت کند. فرق اصلی این ارز دیجیتال با دلار این است که به‌صورت دیجیتالی و خیلی سریع و راحت منتقل می‌شود.

در این مطلب، به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم:

  • تتر چیست؟
  • چرا قیمتش همیشه ثابت است؟
  • چگونه کار می‌کند؟
  • چگونه در ایران تتر بخریم؟
  • بهترین کیف پول‌های تتر کدام‌ها هستند؟
  • چرا قیمت تتر در ایران با دلار اختلاف دارد؟

تتر چیست؟

لوگوی تتر

تتر یا USDT، یک ارز دیجیتال است که پشتوانه‌اش دلار آمریکاست. بنابراین، قیمت هر واحد USDT تقریباً همواره برابر با یک دلار ایالات متحده آمریکاست.

در حقیقت، تتر یک ارز دیجیتال باثبات (استیبل‌کوین – Stablecoin) است. قیمت ارزهای دیجیتال باثبات وابسته به ارزش دارایی‌های پشتوانه است و با آنها بالا و پایین می‌شود.

به‌جز تتر، تعداد زیادی ارز دیجیتال باثبات دیگر با پشتوانه دلاری در بازار عرضه شده است؛ اما USDT در حال حاضر بزرگترین بازار را دارد و در زمان نگارش این مطلب، طبق داده‌های کوین مارکت کپ با بیش از ۶۶ میلیارد دلار ارزش بازار، پس از بیت کوین و اتریوم، با قدرت بر رده سوم بازار ارزهای دیجیتال تکیه زده است.

کاربرد تتر چیست؟

دو کاربرد اصلی دارد:

  • درامان‌ماندن از نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال
  • انتقال آسان پول به صرافی‌ها و کیف پول‌ها به‌صورت دلاری

فرض کنید یک بیت کوین با قیمت ۸,۰۰۰ دلار خریده‌اید. کمی بعد قیمت به ۱۰,۰۰۰ دلار می‌رسد. خیلی سریع و آسان بیت کوین‌های خود را به تتر تبدیل می‌کنید و ۱۰,۰۰۰ واحد USDT ذخیره می‌کنید.

سپس قیمت بیت کوین سقوط می‌کند و به ۶,۰۰۰ دلار می‌رسد؛ اما ارزش سرمایه شما همچنان ۱۰,۰۰۰ دلار است و می‌توانید با آن در قیمت‌های پایین بیت کوین بیشتری بخرید.

علاوه بر این‌ها، تتر را به‌راحتی می‌توانید در کیف پول‌های دیجیتالی روی موبایل یا کامپیوتر خود و یا کیف پول‌های موجود در صرافی‌ها ذخیره کنید.

ارسال و دریافت USDT به‌سادگی و سرعت ارسال یک ایمیل است. همین ویژگی‌ها باعث شده است تا این ارز دیجیتال برای معامله‌گران بسیار محبوب باشد.

اکنون این ارز دیجیتال روی بلاک چین‌هایی از جمله بیت کوین، اتریوم، ترون، سولانا، پالیگان، اولنچ، الگورند و چندین و چند بلاکچین دیگر منتقل می‌شود. این نشان می‌دهد که دسترسی به تتر بسیار آسان است و می‌توان آن را روی انواع کیف پول‌ها مثل کیف پول‌های اتریوم، ترون، سولانا، اولنچ و … ذخیره کرد.

چه شرکتی پشت تتر است؟

شرکت آیفینکس (iFinex) مالک تشکیلات تتر و همچنین گرداننده صرافی ارز دیجیتال بیتفینکس (Bitfinex) است و در حقیقت واحدهای جدید USDT ابتدا در صرافی بیتفینکس عرضه می‌شوند و به گردش درمی‌آیند.

تتر ابتدا در سال ۲۰۱۴ با نام «Realcoin» عرضه شد و پس از مدت کوتاهی نام آن تغییر کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۹ یک ارز دیجیتال باثبات دیگر به نام «تترگُلد» (Tether Gold) عرضه کرد که پشتوانه طلا دارد.

چگونه کار می‌کند و چرا قیمت آن همیشه ثابت است؟

طبق قاعده، به‌ازای هر واحد USDT که تولید می‌شود یک دلار آمریکا در ذخایر بانکی نگهداری شده است که به‌عنوان پشتوانه این ارز دیجیتال عمل می‌کند.

یعنی اگر ۴,۰۰۰,۰۰۰ واحد USDT به بازار عرضه شده باشد، باید ۴,۰۰۰,۰۰۰ دلار در خزانه بانک نگهداری شود تا قیمت آن همواره برابر یک دلار بماند.

البته بر سر این موضوع در بین جامعه ارزهای دیجیتال شک‌وتردید وجود دارد و برخی این ارز دیجیتال را به نداشتن پشتوانه کافی متهم می‌کنند.

واحدهای جدید USDT بر حسب تقاضا و در دوره‌های زمانی مختلف از سوی شرکت آیفینکس تولید و به صرافی بیتفینکس وارد می‌شوند و سپس از آنجا معامله‌گران و بازارسازها آن‌ها را به صرافی‌های دیگر و کیف پول‌ها می‌برند و این گونه به گردش می‌افتد.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 1-Tether.jpg استاکوسیستم تتر در یک نگاه – طراحی: فرشاد متکلمی © ارزدیجیتال

بنابراین با این‌ که تراکنش‌های USDT غیرمتمرکز است و روی بلاک‌ چین‌های بزرگی انجام می‌شود، توزیع واحدهای آن کاملاً متمرکز است و نمی‌توان آن را یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز نامید.

با مراجعه به وب‌سایت‌های کاوشگر بلاک مانند اتراسکن، می‌توان تعداد واحدهای موجود USDT و وضعیت تراکنش‌ها و آدرس‌های آن را مشاهده کرد.

خرید تتر در ایران

طراحی: فرشاد متکلمی © ارزدیجیتال

برای خرید تتر بهترین راه، مراجعه به سایت‌های صرافی ارز دیجیتال است. کاربران ساکن ایران برای خرید این ارز دیجیتال از یک صرافی آنلاین معمولاً از یکی از دو روش زیر استفاده می‌کنند:

  • خرید مستقیم از سایت‌های ایرانی با ریال و کارت بانکی
  • تبدیل بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال به تتر در صرافی‌های خارجی مانند کوکوین

با جستجوی کلمه «خرید تتر» در گوگل، وب‌سایت‌های ایرانی که تتر می‌فروشند را پیدا می‌کنید. پس از ثبت‌نام و احراز هویت در یکی از این سایت‌ها، می‌توانید به‌طور مستقیم با کارت بانکی خود خرید کنید.

برخی از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران هم از روش دوم استفاده می‌کنند؛ یعنی تبدیل بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال به USDT در صرافی‌های بین‌المللی که البته باتوجه به تحریم‌ها، ریسک دارد.

کیف پول‌های USDT

واحدهای تتر (USDT) غیرفیزیکی و دیجیتالی هستند؛ بنابراین برای ذخیره آن‌ها به کیف پول‌های دیجیتالی نیاز دارید.

همان طور که بالاتر هم گفتیم، این ارز یکی از معدود ارزهای دیجیتالی است که دسترس‌پذیری مناسبی دارد و روی ده‌ها کیف پول (نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری) ذخیره و منتقل می‌شود.

در حقیقت، تتر یک توکن است که روی بسیاری از بلاکچین‌ها عرضه شده است و برای ذخیره آن کافی است از کیف پول‌های بلاکچین میزبان استفاده کنید. به‌عنوان نمونه، برای ذخیره تتر می‌توانید از کیف پول‌های اتریوم، ترون، سولانا، اولنچ و هر کیف پولی که تتر روی بلاکچین آن میزبانی می‌شود استفاده کنید.

با توجه به کارمزدهای بالای اتریوم، در زمان نگارش این مقاله، بیشتر صرافی‌های ارز دیجیتال در داخل ایران، تتر ترونی می‌فروشند؛ چون کارمزد انتقال آن پایین‌تر است.

فراموش نکنید:

هنگام برداشت تتر از صرافی، به آدرس کیف پول توجه کنید و مطمئن شوید که تتر را روی آدرس درست دریافت می‌کنید. مثلاً در صرافی‌ای که تتر ترونی می‌فروشد، شما باید آدرس تتر ترونی (TRC-20) را هنگام برداشت بدهید و به مثلاً آدرس اتریومی.

محبوب‌ترین کیف پول موجود برای ذخیره USDT، تراست والت (Trust Wallet) است که از بیشتر بلاکچین‌های این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند و رابط کاربری آسانی هم دارد. در جدول زیر فهرست بهترین کیف پول‌های تتر را ببینید:

نامنوعلینک دانلود/دسترسی
کیف پول تراست والتنرم‌افزاری/موبایلدانلود
کیف پول مای‌اتروالتنرم‌افزاری/تحت‌وبدسترسی
کیف پول متامسکنرم‌افزاری/افزونه مرورگردانلود
کیف پول اکسودوسنرم‌افزاری/موبایل و دسکتاپدانلود
کیف پول لجرسخت‌افزاریفیزیکی (باید از فروشگاه‌های معتبر خریده شود)
کیف پول ترزورسخت‌افزاریفیزیکی (باید از فروشگاه‌های معتبر خریده شود)

فراموش نکنید قبل از استفاده از کیف پول ارز دیجیتال، حتماً از آن نسخه پشتیبان (بک‌آپ) تهیه کنید. معمولاً کیف پول‌ها برای بک‌آپ به کاربر مجموعه‌ای ۱۲تایی از کلمات انگلیسی را نمایش می‌دهند که باید آنها را در جایی امن یادداشت کرد.

در صورت حذف‌شدن کیف پول یا هر مشکل دیگری، کاربر می‌تواند دارایی‌های خود را دوباره بازیابی کند. اگر از کیف پول خود بک‌آپ نگیرید، با حذف‌شدن کیف پول، سرقت یا خرابی دستگاه، سرمایه شما برای همیشه از دست می‌رود.

تفاوت قیمت دلار کاغذی و تتر در ایران

به چند دلیل، گاهی در ایران قیمت تتر با قیمت دلار کمی اختلاف پیدا می‌کند:

نوسانات بازار ارزهای دیجیتال و گپ قیمتی

از آنجاکه دلار کاغذی و تتر در بسترها و بازارهای جداگانه معامله می‌شوند، زمانی که نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال زیاد می‌شود، افزایش تقاضا می‌تواند موجب تغییرات قیمت نسبت به دلار آزاد شود.

به‌عنوان مثال، زمانی که در صرافی‌ها قیمت بیت کوین ناگهان ریزش می‌کند، ممکن است با فروش بیشتر بیت کوین و تبدیل آن به USDT، برای آن تقاضا بیشتر شود و قیمتش نسبت به دلار آزاد افزایش پیدا کند. چنین حالتی باعث ایجاد فاصله یا گپ بین این ارز دیجیتال و دلار کاغذی می‌شود که البته پس از مدتی از بین می‌رود.

نوسانات شدید ریال و گپ قیمتی

در بازه‌هایی هم که ارزش ریال نوسانات شدیدی را تجربه می‌کند، مشابه اتفاقی که بالاتر گفتیم رخ می‌دهد؛ قیمت یکی از ارزها ابتدا افزایش پیدا می‌کند و گپ قیمت ایجاد می‌شود تا زمانی که دوباره هر دو بازار به تعادل برسند.

کارمزدها و سیاست‌های صرافی‌ها

صرافی‌های کوچک که حجم معاملات کمتری دارند، ممکن است با توجه به سیاست‌های خود و برای جبران نقدینگی تتر را با قیمت بالاتری عرضه کنند.

همچنین، در صرافی‌هایی که خودِ صرافی طرف حساب است و واسطه نیست، صرافی ممکن است برای جبران زیان‌ها یا سود بیشتر، این ارز دیجیتال را بالاتر بفروشد.

در ایران معمولاً (و نه همیشه) قیمت USDT بالاتر از قیمت دلار کاغذی است. برای مثال، اگر قیمت دلار در بازار آزاد ۴۴,۸۰۰ تومان باشد، در صرافی‌های آنلاین هر واحد USDT با ۴۵,۰۰۰ تومان معامله می‌شود.

پاسخ به چند پرسش متداول

تتر چیست؟

تتر (Tether) با واحد اختصاری USDT یک ارز دیجیتال است که ارزشش برابر با یک دلار آمریکا است.

چرا قیمت تتر همیشه ثابت است؟

به ازای هر واحدی که از این ارز دیجیتال تولید می‌شود یک دلار آمریکا در ذخایر بانکی نگهداری شده است که به‌عنوان پشتوانه این ارز دیجیتال عمل می‌کند.

بهترین کیف پول‌ها برای ذخیره USDT کدام‌اند؟

ده‌ها کیف پول نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند. از بهترین کیف پول‌های رایگان نرم‌افزاری می‌توان به تراست والت و متامسک اشاره کرد. کیف پول‌های لجر و ترزور هم در میان دو کیف پول سخت‌افزاری برتر قرار دارند که می‌توان USDT را در آنها ذخیره کرد.

کاربرد تتر چیست؟

دو کاربرد اصلی دارد: درامان‌ماندن از نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال و انتقال آسان پول به صرافی‌ها و کیف پول‌ها به‌صورت دلاری.

چرا قیمت تتر با دلار کاغذی متفاوت است؟

از آنجاکه دلار کاغذی و تتر در بازارهای مختلفی معامله می‌شوند، زمانی که نوسانات ریال یا ارزهای دیجیتال افزایش می‌یابد، قیمت یکی از دیگری بالاتر می‌رود یک گپ قیمتی ایجاد می‌شود. همچنین، صرافی‌های کوچک ممکن است برای جبران نقدینگی، تتر را با قیمت بالاتر بفروشند.

The post تتر (Tether) چیست و چه فرقی با دلار دارد؟ appeared first on ارزدیجیتال.

نمایش متن کامل

توجه: برای دانلود مرورگر به فیلترشکن نیاز دارید ولی بعد از نصب مرورگر مثل مرورگرهای دیگه (کروم، فایرفاکس و ...) کار می کنه!

بیت کوین - کسب درآمد حرفه ای

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.