رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

گزارش Counterpoint از وضعیت بازار سنسورهای تصویری در سال 2022

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

4700_1.jpgواحد خبر mobile.ir :

با توجه به شرایط بد اقتصادی، میزان عرضه گوشی‌های هوشمند در سال 2022 تا حدود 11 درصد نسبت به سال قبل افت کرد و همین امر تأثیر نامطلوبی بر بازار سنسورهای تصویری گذاشت. حتی روند استفاده از چندین دوربین در پشت گوشی‌ها نیز کمی کندتر شده و دیده می‌شود که سازندگان در استفاده از سنسورهای با رزولوشن پایین به عنوان دوربین عمق یا ماکرو، رغبت کمتری نشان می‌دهند. طبق گزارشی که اخیرا از سوی مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint Research منتشر شده، فروش سنسورهای تصویری CMOS وارد یک دوره رکود شده و کمپانی‌ها برای حل مشکل مازاد عرضه، مجبور به اصلاح بخش قابل توجهی از موجودی خود شده‌اند، به ویژه سنسورهای با رزولوشن 8 مگاپیکسل و پایین‌تر.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4700/counterpoint-global-smartphone-cmos-image-sensor-market-report-2022_01.jpg

گزارش اخیر Counterpoint حاکی از افت بازار سنسورهای تصویری در سال 2022 است. البته کارشناسان این مؤسسه به رقم دقیق این افت سالانه اشاره نکرده‌ و آن را چیزی حدودا بین 13 تا 17 درصد برآورد کرده‌اند. طبق این گزارش، همه فروشندگان مهم این قطعات تا حدی از وضعیت کنونی بازار متضرر شده‌اند، اما وقتی پای درآمد به دلار به میان می‌آید، سونی تنها برندی‌ست که در سال 2022 موفق شد در کسب درآمد از راه فروش سنسورهای تصویری به رشد سالانه دست پیدا کند. به گفته کارشناسان Counterpoint، بخش قابل‌ توجهی از این رشد از ناحیه اپل است؛ شرکتی که تصمیم گرفت در سالی که گذشت مشخصات دوربین‌های آیفون را بهبود ببخشد. ظاهرا حدود نیمی از درآمد سونی از راه فروش سنسورهای تصویری CMOS، مدیون فروش این سنسورها به اپل است.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4700/counterpoint-global-smartphone-cmos-image-sensor-market-report-2022_02.jpgحسگرهای دوربین سونی به‌کار گرفته شده در گوشی‌های مختلف آیفون

بد نیست بدانیم، مجموعه اپتیک در دو آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس، متشکل از یک سنسور جدید 48 مگاپیکسلی (به عنوان دوربین اصلی)، یک سنسور اولتراواید (با اندازه بزرگ‌تر) و یک سنسور تله‌فوتو (هر دو به وضوح 12 مگاپیکسل) بوده و در جلو نیز از یک سنسور 12 مگاپیکسلی (مجهز به فوکوس خودکار) استفاده شده است. تصمیم اپل برای ارتقاء مجموعه دوربین آیفون موجب شد که حدود 300 میلیون دلار به درآمد سونی در نیمه دوم سال 2022 افزوده شود (بیش از 6 دلار در هر واحد).

در دنیای گوشی‌های اندرویدی نیز، Samsung LSI (سازنده قطعات نیمه‌رسانا و سنسورهای تصویری) از گرایش کمپانی‌های سازنده به ارتقاء مجموعه دوربین گوشی‌ها منتفع شده و در سالی که گذشت توانست ترکیب محصولات خود را بهبود ببخشد. به لطف همین قضیه، سامسونگ توانست بخشی از ضرر چشمگیر ناشی از کاهش عرضه را جبران کند. سامسونگ از جمله پیشگامان تولید انبوه سنسورهای با رزولوشن بالا و اندازه زیر 0.7 میکرونی بوده و به پشتوانه این امتیاز موفق شد در سال 2022 حدود 200 میلیون سنسور 50 مگاپیکسلی مقرون‌به‌صرفه را به بازار عرضه کند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4700/counterpoint-global-smartphone-cmos-image-sensor-market-report-2022_03.jpgسهم بازار حسگرهای تصویری گوشی‌های هوشمند برحسب برند و کشور سازنده در سال 2022

در این میان، عرضه سنسور 0.64 میکرونی S5KJN1 بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. این سنسور کاربردهای متنوعی داشته و علاوه بر اینکه به شکل گسترده به عنوان دوربین اصلی گوشی‌های میان‌رده و پایین رده به کار گرفته شده، در بسیاری از گوشی‌های پیشرفته نیز به عنوان دوربین اولتراواید یا دوربین سلفی مورد استفاده قرار گرفته است. به علاوه، سامسونگ همچنان در عرضه سنسورهای با وضوح 100 مگاپیکسل و بالاتر دست برتر را داشته و با تجاری‌سازی سنسور 0.64 میکرونی ISOCELL HP1 و سنسور 0.56 میکرونی ISOCELL HP3 – که هر دو وضوحی معادل 200 مگاپیکسل دارند – تکنولوژی برتر خود را به رخ سایرین کشیده است. ناگفته نماند، حجم عرضه کل سنسورهای تصویری سامسونگ تا پایان سال 2022 از 150 میلیون قطعه فراتر رفت.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4700/counterpoint-global-smartphone-cmos-image-sensor-market-report-2022_04.jpgISOCELL JN1 حسگر 50 مگاپیگسلی سامسونگ

بر خلاف سونی و سامسونگ – که روی تولید سنسورهای با وضوح بالا متمرکز شدند – کمپانی‌هایی مثل آمنی‌ویژن، Galaxycore و SK Hynix در سالی که گذشت فروش چندان موفقی نداشتند و تقاضا برای سنسورهای موبایل CMOS این شرکت‌ها پایین‌تر از سال‌های قبل بود. کارشناسان Counterpoint افت سالانه دو رقمی را برای درآمد هر سه شرکت در سال 2022 برآورد کرده‌اند.

بازار سنسورهای تصویری CMOS از لحاظ درآمدزایی در سال 2022 بیش از پیش به تثبیت رسید. در این سال، سونی موفق شد سهم خود از درآمد جهانی این بازار را به بیش از 54 درصد برساند. طبق گزارش Counterpoint، حدود 83 درصد از مجموع درآمد این بازار در سال 2022 به دو فروشنده برتر این سنسورها (یعنی سونی و سامسونگ) تعلق گرفته است. انتظار می‌رود این روند تثبیتی بازار تا سال 2023 ادامه پیدا کند.

در حال حاضر، رقابت اصلی بر سر انتخاب شدن به عنوان دوربین در گوشی‌های پیشرفته بین سنسورهای 200 مگاپیکسلی سامسونگ و سنسورهای مساحت-بزرگ 50 مگاپیکسلی سونی (مثل IMX989) است. علی‌رغم افت درآمد و عرضه در سال 2022، انتظار می‌رود بازار سنسورهای تصویری CMOS خیلی سریع مجددا در مسیر رشد قرار بگیرد، زیرا سیستم دوربین همچنان یکی از مهم‌ترین گزینه‌های شرکت‌های سازنده برای ارتقاء اسمارت‌فون‌هاست. در نتیجه مثل گذشته شاهد ارتقاء رزولوشن، اندازه سنسور و حتی افزودن قابلیت‌های هوش مصنوعی به دوربین‌ها خواهیم بود.

نمایش متن کامل

دانلود گلها و هایلایت بازیها با لینک مستقیم


Www.soccerwave.ir

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.