رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

معرفی M2 Pro و M2 Max – جدیدترین تراشه‌های اپل

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

4699_1.jpgواحد خبر mobile.ir :

اوایل ژوئن 2022 اپل از تراشه Apple M2 رونمایی کرد. این چیپ‌ست – که با لیتوگرافی 5 نانومتری نسل دوم ساخته شده – برای استفاده در کامپیوترهای مک طراحی شده و به گفته اپل از لحاظ عملکرد CPU و GPU به ترتیب 18 و 35 درصد نسبت به مدل قبلی (یعنی M1) بهبود یافته است. در راستای به‌روزرسانی این تراشه، کمپانی اپل روز سه‌شنبه 17 ژانویه 2023 (27 دی 1401) از دو چیپ‌ست جدید با نام‌های M2 Pro و M2 Max پرده برداشت. تعداد هسته‌های پردازشی در این تراشه‌ها افزایش یافته و از حافظه بیشتری پشتیبانی می‌کنند. همزمان با معرفی این دو تراشه، اپل از مدل‌های جدید MacBook Pro و Mac mini – که در ساخت آنها از این تراشه‌های جدید استفاده شده – نیز رونمایی کرد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4699/introducing-apple-m2-pro-and-m2-max-socs_01.jpg

M2 Pro

چیپ‌ست جدید M2 Pro با لیتوگرافی 5 نانومتری نسل دوم ساخته شده و از 40 میلیارد ترانزیستور تشکیل شده است. به این ترتیب، تعداد ترانزیستورهای این تراشه 20 درصد بیشتر از M1 Pro و دو برابر M2 است. پهنای باند حافظه در M2 Pro معادل 200 گیگابایت بر ثانیه عنوان شده (2 برابر پهنای باند M2) و از 32 گیگابایت حافظه یکپارچه با تأخیر پایین پشتیبانی می‌کند. CPU این تراشه مشتمل بر 10 یا 12 هسته است: 6 یا 8 هسته پرقدرت و 4 هسته نسبتا ضعیف‌تر. به این ترتیب، شاهد عملکرد چندرشته‌ایِ CPU هستیم که به گفته اپل، نسبت به CPU ده هسته‌ای در M1 Pro تا 20 درصد سریع‌تر خواهد بود.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4699/introducing-apple-m2-pro-and-m2-max-socs_02.jpg

اپل مدعی شده در دیوایس‌هایی که به M2 Pro مجهز باشند، اپلیکیشن‌هایی مثل ادوبی فوتوشاپ می‌توانند کارهای سنگین را با سرعت هرچه بیشتر اجرا کنند. همچنین، طبق ادعای اپل، کامپایل کد یا code compiling در محیط Xcode در دیوایس‌های مجهز به این تراشه (در مقایسه با سریع‌ترین مک‌بوک پروی مجهز به تراشه‌های اینتل) تا 2.5 برابر سریع‌تر خواهد بود.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4699/introducing-apple-m2-pro-and-m2-max-socs_03.jpg

واحد پردازش گرافیکی یا GPU در تراشه M2 Pro تا 19 هسته قابل پیکربندی بوده (3 هسته بیشتر از GPU موجود در M1 Pro) و شامل کش L2 بزرگ‌تری است. از این رو، سرعت پردازش گرافیکی در این تراشه تا 30 درصد نسبت به M1 Pro بیشتر شده و در نتیجه عملکرد M2 Pro در پردازش تصاویر بیشتر شده و می‌تواند کیفیت گیمینگ را به‌گفته اپل در حد کنسول‌های بازی بالا ببرد. در ادامه، نمودارهای ارائه شده از سوی اپل را در این زمینه مشاهده می‌کنید.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4699/introducing-apple-m2-pro-and-m2-max-socs_04.jpg

M2 Max

همان طور که از نام‌گذاری مشخص است، M2 Max قوی‌تر از M2 Pro بوده و اپل آن را قدرتمندترین و پربازده‌ترین تراشه برای یک لپ‌تاپ حرفه‌ای می‌داند. چیپ‌ست M2 Max نیز (مانند M2 Pro) با لیتوگرافی 5 نانومتری نسل دوم ساخته شده، اما تعداد ترانزیستورهای آن به 67 میلیارد می‌رسد (10 میلیارد بیشتر از M1 Max و 3 برابر تعداد ترانزیستورهای M2). پهنای باند حافظه در M2 Max برابر با 400 گیگابایت بر ثانیه اعلام شده که دو برابر M2 Pro و چهار برابر M2 است. لازم به ذکر است، M2 Max از 96 گیگابایت حافظه یکپارچه پشتیبانی می‌کند. طبق ادعای اپل، به لطف این قابلیت، فایل‌های بزرگ بلافاصله باز شده و کاربر در هنگام کار با چندین اپلیکیشن حرفه‌ای به شکل همزمان، به مشکل برنخواهد خورد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4699/introducing-apple-m2-pro-and-m2-max-socs_05.jpg

ساختار CPU در این تراشه (مثل M2 Pro) دارای 12 هسته پردازشی است، اما GPU آن – با حداکثر 38 هسته – قدرتمندتر بوده و از کش L2 بزرگ‌تری بهره می‌برد. سرعت پردازش گرافیکی این GPU نیز تا 30 درصد سریع‌تر از M1 Max عنوان شده است. اپل مدعی شده که مک‌بوک پروی جدید مجهز به M2 Max می‌تواند از پس پروژه‌های گرافیکی سنگینی برآید که سیستم‌های رقیب حتی قادر به اجرای آنها هم نیستند. به گفته اپل، این مک‌بوک پروی جدید (چه در هنگام اتصال مستقیم به برق و چه در هنگام کار با باتری) می‌تواند انواع و اقسام تسک‌های سنگین را انجام دهد؛ از اعمال افکت‌های تصویری گرفته تا شکل‌دهی مدل‌های یادگیری ماشینی و به هم دوختن تصاویر گیگاپیکسلی.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/4699/introducing-apple-m2-pro-and-m2-max-socs_06.jpg

در ادامه به برخی دیگر از مشخصات و قابلیت‌های تراشه‌های M2 Pro و M2 Max می‌پردازیم:

• در ساخت هر دو چیپ‌ست M2 Pro و M2 Max از نسل جدید موتور عصبی 16 هسته‌ای اپل استفاده شده که می‌تواند در هر ثانیه 15.8 تریلیون عملیات انجام دهد (تا 40 درصد سریع‌تر از نسل قبلی)

• تراشه M2 Pro دارای یک موتور رسانه‌ قدرتمند و پربازده است. این موتور با برخورداری از شتاب‌دهنده سخت‌افزاری H.264، کدک HEVC و رمزگذاری و رمزگشایی ویدئوییِ ProRes، امکان پخش استریم‌های چندگانه ProRes با وضوح 4K و 8K را (با حداقل مصرف) فراهم می‌کند. لازم به ذکر است، در M2 Max دو موتور رمزگذاری ویدئویی و دو موتور ProRes به کار گرفته شده و متعاقبا سرعت رمزگذاری ویدئویی در این تراشه 2 برابر M2 Pro خواهد بود.

• به گفته شرکت سازنده، در ساخت هر دو تراشه از جدیدترین پردازنده سیگنال تصویری اپل استفاده شده است. این پردازنده کاهش نویز را به شکل بهتری انجام داده و در کنار موتور عصبی، با استفاده از ویدئوی محاسباتی می‌تواند کیفیت تصاویر برداشتی با دوربین را ارتقا دهد.

• در هر دو تراشه، شاهد حضور نسل جدید مکانیسم امنیتی اپل موسوم به Secure Enclave هستیم.

نمایش متن کامل

دانلود گلها و هایلایت بازیها با لینک مستقیم


Www.soccerwave.ir

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.