رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

اتفاقی که می‌تواند بازار ارزهای دیجیتال را نابود کند، اما کسی درباره آن حرف نمی‌زند

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

مطلبی که در ادامه می‌خوانید، ترجمه یادداشتی از پاول مارینکوویچ، نویسنده فعال در مدیوم است و دیدگاه «ارزدیجیتال» نیست.

همین چند ماه پیش بوده که چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس، سلامت مالی صرافی ارز دیجیتال «FTX» را زیر سؤال برد،‌ مشتریان این پلتفرم را به برداشت سرمایه‌های‌شان ترغیب و سپس طوری رفتار کرد که انگار قصد خرید این مجموعه را دارد. دوران عجیبی بود؛ این‌طور نیست؟

پس از این ماجرا و در شروع سال ۲۰۲۳ میلادی، خبری که در ادامه می‌بینید در رسانه‌ها منتشر شد: 👇

اگر هر پروژه دیگری چنین تسلطی بر بازار داشت، مردم از تعجب شاخ در می‌آوردند؛ اما به دلایل متعددی، انحصار بایننس در معاملات بیت کوین کسی را شگفت‌زده نمی‌کند.

آیا این حرف‌ها فقط برای نگران‌کردن معامله‌گران است؟

تصور کنید چه اتفاقی خواهد افتاد اگر بایننس سقوط کند؟

سال گذشته تعدادی از کمپانی‌هایی که در فضای ارزهای دیجیتال فعال بودند، ورشکسته شدند؛ سلسیوس، وویجر دیجیتال (Voyager Digital)، تری اروز کپیتال (3AC)، FTX، بلاک‌فای (BlockFi) و بسیاری موارد تأسف‌بار دیگر.

تمامی این ورشکستگی‌های زنجیره‌ای در برابر سقوط مجموعه بزرگ بایننس چیزی نخواهند بود.

آیا بایننس بزرگتر از آن است که نابود شود؟

همین فکر را درباره FTX هم می‌کردیم و ببینید این صرافی حالا به چه روزی افتاده است.

ژائو روز ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر)، در یک اسپیس (گفت‌وگوی صوتی) توییتری، گفته بود:

اگر از مردم بخواهید شخصاً از ارزهای دیجیتالشان نگهداری کنند، ۹۹درصد در نهایت دارایی‌های خود را از دست خواهند داد. این موضوع درمورد اکثر مردم صادق است.

ژائو این صحبت‌ها را تنها ساعاتی پس از آن انجام داد که خبر هشدار او به کارمندان خود برای آماده‌شدن جهت مقابله با ماه‌های سخت پیش رو، در رسانه‌های منتشر شده بود.

فکر می‌کنید چرا ژائو این حرف را زد؟

تا پس از برداشت ۳.۶میلیارد دلار سرمایه از این پلتفرم در عرض تنها یک هفته، از خروج بیشتر پول از این صرافی جلوگیری شود.

شعار اصلی فعلان فضای ارزهای دیجیتال این است که اگر کلید خصوصی کیف پول خود را در اختیار ندارید از ارزهای دیجیتالتان هم خبری نیست (Not your keys, not your coins) و بزرگترین صرافی جهان خلاف این را می‌گوید.

صرافی باید به‌عنوان جایی برای معامله‌کردن در نظر گرفته شود، نه محل نگهداری از ارزهای دیجیتال شما.

می‌دانید اگر یکی از این صرافی‌ها سقوط کند، چه بلایی سر پول‌های موجود در آن می‌آید؟ از بین می‌روند.

متأسفانه، امروز بازار ارزهای دیجیتال در مجموع همان بایننس است.

آمارها خود گویا هستند. بیایید این‌طور درباره این مسئله فکر کنیم؛ اگر یک کشور خاص ۹۲درصد از ریگ‌های استخراج بیت کوین را در اختیار داشت، آن وقت می‌توانستید بگویید بلاک چین بیت کوین شبکه امنی است؟ در چنین شرایطی، ممکن است روزی بیاید که سیاست‌های آن کشور خاص تغییر کند و در این صورت، تنها ۸درصد ظرفیت شبکه باقی مانده است.

تصور می‌‌کنم در این شرایط فرضی، قیمت بیت کوین می‌تواند در عرض یک ثانیه به ۳۰۰ دلار سقوط کند و مردم هم دیگر مثل گذشته مایل به مشارکت در شبکه بیت کوین نخواهند بود.

نویسنده این مطلب با انتشار این تصویر گفته ماجرای انحصار بایننس، «فیل در اتاق» است. فیل در اتاق یک اصطلاح استعاری در زبان انگلیسی است که منظورش مشکل یا ریسک واضحی است که هیچ‌کس نمی‌خواهد در موردش بحث یا کار کند.

نیاز به قانون‌گذاری

در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۱۴میلیارد دلار ارز دیجیتال در کلاهبرداری‌های مختلف سرقت شد؛ یعنی یک رشد ۷۹درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰.

چین‌آلیسیس هنوز گزارش و آمارهای مربوط به سال ۲۰۲۲ را منتشر نکرده است، اما با تمام اتفاقات عجیب‌وغریبی که سال گذشته رخ داد، انتظار می‌رود این رشد حتی بیشتر هم شده باشد.

در مواردی که این فعالیت‌های غیرقانونی کاربران را درگیر خود می‌کنند، کاری از دست کسی بر نمی‌آید و همین موضوع باعث ناامیدی کاربران شده است. چند وقت پیش، در مطلب دیگری درباره بیمه ویژه ارزهای دیجیتال نوشتم که می‌تواند راهی برای افزایش اطمینان سرمایه‌گذاران و پذیرش گسترده‌‌تر این فضا باشد.

چرا نباید در بازار ارزهای دیجیتال بیمه‌نامه‌هایی مشابه آنچه در بازارهای مالی سنتی وجود دارد، داشته باشیم؟ می‌توانیم چیزی شبیه به شرکت بیمه سپرده فدرال در آمریکا یا طرح جبران خدمات مالی در بریتانیا را برای همین فضا بسازیم.

بایننس مثل سیستم بانکی ماست

بایننس در حال حاضر سهمی ۶۶.۷درصدی از بازار معاملات (اسپات) ارزهای دیجیتال در صرافی‌های متمرکز دارد؛ بدون حتی یک رقیب جدی. فقط یک کوین بیس کوچولو وجود دارد که به‌زور و با سهمی ۸.۲درصدی جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

سهم صرافی‌های مختلف از معاملات ارزهای دیجیتال.

این درست نیست. در واقع قرار نبود فضای ارزهای دیجیتال این‌طوری باشد. اگر بایننس سقوط کند، بازار ارزهای دیجیتال را هم با خود پایین می‌کشد. حداقلش این است که زمان غیرقابل تصوری طول خواهد کشید تا بازار خود را بازسازی کند. جلب اعتماد دوباره مردم به ارزهای دیجیتال نیز به طرز دردناکی کُند پیش خواهد رفت.

سخن پایانی

به‌جای اینکه بازیگر اصلی را حذف کنیم، باید به سمت توزیع متعادل‌تر سهم بازار برویم تا از این طریق سلامت این صنعت نیز بازیابی شود. هر عضوی از بدن ما که به‌اندازه کافی خون دریافت نکند، از کار خواهد افتاد. مشابه این اتفاق نیز در بازار ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد. این وضعیت باثباتی نیست که یک صرافی مشغول مکیدن تمام سرمایه‌ها باشد، در حالی که مابقی با خرده‌سرمایه‌های درون این بازار بازی کنند.

ما نیاز به قانون‌گذاری و همین طور رقابت داریم. در غیر این صورت، مثل همان سیستم‌ مالی خواهیم شد که سال‌ها با آن می‌جنگیدیم.

The post اتفاقی که می‌تواند بازار ارزهای دیجیتال را نابود کند، اما کسی درباره آن حرف نمی‌زند appeared first on ارزدیجیتال.

نمایش متن کامل

توجه: برای دانلود مرورگر به فیلترشکن نیاز دارید ولی بعد از نصب مرورگر مثل مرورگرهای دیگه (کروم، فایرفاکس و ...) کار می کنه!

بیت کوین - کسب درآمد حرفه ای

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.