رفتن به مطلب
برای اطمینان افزونه حرفه ای Yoast SEO Premium + extensions و قالب حرفه ای BeTheme - Responsive Multi-Purpose بصورت رایگان در سایت قرار گرفت. هر افزونه و قالب که مد نظر دارید با قیمت نصف از سایت های مشابه قرار می گیرد ×

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) چیست؟

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

از همان روزهای اول که بیت کوین پا به عرصه گذاشت تا همین امروز، سرعت و کارمزد تراکنش‌های آن یکی از چالش‌برانگیزترین بحث‌های این حوزه است.

شبکه بیت کوین نمی‌تواند در هر ثانیه بیش از هفت تراکنش را پردازش کند و این موضوع کاربردپذیری‌اش برای پرداخت‌های روزمره را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

گروهی معتقد هستند که برای حل مشکل کند بودن تراکنش‌ها و کارمزدهای بالا لازم نیست تغییری در بیت کوین ایجاد شود و باید از راه‌حل‌های جایگزین (مثل لایتنینگ) استفاده کرد.

گروه دیگری عقیده دارند که هدف اصلی بیت کوین استفاده به عنوان پول است و برای رسیدن به این هدف، راه‌حل‌های جایگزین بی فایده هستند. بنابراین طبق نظر گروه دوم، باید ضمن حفظ ذات غیرمتمرکز بیت کوین، یک سری از قوانین محدود کننده آن را تغییر داد تا مشکل سرعت و کارمزد تراکنش‌ها حل شود. برخی از پیروان تفکر دوم، بیت کوین کش را از دل بیت کوین بیرون کشیدند.

در این مقاله به توضیح بیت کوین کش، داستان پیدایش آن، چگونگی کارکرد آن، روش خرید آن و معرفی بهترین کیف پول‌های این ارز دیجیتال می‌پردازیم.

بیت کوین کش چیست؟

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) چیست؟

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) ارز دیجیتالی است که خودش را به عنوان «پول نقد الکترونیکی همتا به همتا» به جهانیان معرفی کرده است؛ درست همان چیزی که در عنوانِ گزارش اولیه (وایت پیپیر) بیت کوین آمده بود.

کش (Cash) در زبان انگلیسی به معنای پول نقد است. به عبارت دیگر بیت کوین کش می‌خواهد بیت کوینی باشد که با افزایش سرعت تراکنش‌ها، بتوان از آن به عنوان پول استفاده کرد.

این ارز دیجیتال انشعاب یا همان فورکی از بیت کوین است و در 1 آگوست سال 2017 و پس از استخراج بلاک شماره 478,559 متولد شد. در ادامه بیشتر با معنی انشعاب یا فورک (Fork) آشنا می‌شوید.

مشکل مقیاس‌پذیری یا همان مسئله کندی و افزایش کارمزد تراکنش‌ها در گذر زمان که در بیت کوین شاهدش هستیم را می‌توان محرک اصلی رقم خوردن یک اختلاف در جامعه بیت کوین و ایجاد این ارز دانست.

بیت کوین کش با افزایش سایز بلاک که در بیت کوین محدود به 1 مگابایت است، امکان پردازش تراکنش‌های بیشتری را فراهم می‌کند.

به دور از اختلاف نظرهای ایدئولوژیک و اندازه بلاک، شباهت‌هایی نیز بین بیت کوین و بیت کوین کش وجود دارد. هر دوی این ارزها از مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) یا همان استخراج (ماینینگ) برای تایید تراکنش‌ها و تولید سکه‌های جدید استفاده می‌کنند و عرضه کل هر دوی آن‌ها محدود به 21 میلیون واحد است. علاوه بر این، هر دوی این ارزها از تابع هش SHA256 برای هش کردن اطلاعات بلاک استفاده می‌کنند.

بیت کوین کش خود در نوامبر سال 2018 فورک و به بیت کوین کش ای‌بی‌سی (Bitcoin Cash ABC) و بیت کوین اس‌وی (Bitcoin SV) تقسیم شد.

مروری بر تاریخچه پیدایش بیت کوین کش

حامیان بیت کوین کش معتقدند که این ارز دیجیتال اهداف اصلی بیت کوین را دنبال می‌کند. به گفته آن‌ها، بر اساس طرح ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت کوین، قرار بود که بیت کوین ارز دیجیتال همتا به همتایی باشد که برای تبادلات روزانه مورد استفاده قرار گیرد.

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) چیست؟

پس از گذشت چند سال از خلق بیت کوین، با افزایش پذیرش بیت کوین در بین عموم و در نتیجه افزایش قیمت آن، بیت کوین به جای یک ارز به ابزاری برای ذخیره ارزش تبدیل شد. به دلیل افزایش تعداد تراکنش‌ها، بلاک چین بیت کوین شلوغ شده و با مشکل مقیاس‌پذیری مواجه شد و به دلیل محدودیت اندازه بلاک بیت کوین، تراکنش‌ها باید در صف و منتظر تایید می‌ماندند.

چون بلاک‌ها نمی‌توانستند رشد تعداد تراکنش‌ها را مدیریت و کنترل کنند، در نتیجه زمان تایید و همچنین کارمزد تراکنش به شدت افزایش یافت.

قوانین محدودکننده بیت کوین

در قوانین بیت کوین اندازه سایز بلاک‌ها محدود به 1 مگابایت است. یعنی می‌توان گفت که هر بلاک در بیت کوین حداکثر حدود ۴,۰۰۰ تراکنش را در خود جای می‌دهد. از آنجایی که هر ده دقیقه یکبار، یک بلاک ساخته می‌شود، بنابراین شبکه بیت کوین نمی‌تواند در هر ثانیه بیش از 7 تراکنش را پردازش کند.

گروهی از افراد جامعه بیت کوین با پیشنهاد افزایش اندازه بلاک به 8 الی 32 مگابایت، در پی بهبود وضع موجود برآمدند. چراکه با افزایش اندازه بلاک، بلاک چین بیت کوین قادر به پردازش تعداد بیشتری تراکنش خواهد شد.

میانگین تعداد تراکنش‌ها در هر بلاک بیت کوین بین 1,000 تا 1,500 است. این در حالی است که در جریان آزمایشی که در سپتامبر سال 2018 بر روی بلاک چین بیت کوین کش انجام شد، هر بلاک این بلاک چین قادر به ثبت بیش از 25,000 تراکنش است.

فورک: گزینه‌ای برای حل اختلافات

همانطور که احتمالا می‌دانید، یک بلاک چین را نمی‌توان تغییر داد. پس اگر لازم باشد تا روی آن به‌روزرسانی صورت بگیرد یا اگر عده‌ای از قوانین یک بلاک چین ناراضی باشند، راه حل چیست؟ اگر درباره یک بلاک چین عمومی، اختلاف نظر وجود داشته باشد دو راه بیشتر وجود ندارد: یا سافت فورک یا هارد فورک.

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) چیست؟پس از فورک، هر کسی می‌تواند راه خودش را برود!

سافت فورک چیست؟

سافت فورک یک بروزرسانی در بلاک چین بوده که با نسخه‌های قدیمی سازگار (backwards compatible) است. سازگاری با نسخه‌های قدیم مثل این است که یک فایل ورد ساخته شده با برنامه word 2016 را در برنامه word 2003 باز کنید. به زبان ساده با سافت فورک، یک به‌روزرسانی روی بلاک چین انجام می‌شود اما کسانی هم که مایل به بروزرسانی نیستند، همچنان می‌توانند روی شبکه فعالیت کنند.

هارد فورک چیست؟

هارد فورک به زبان ساده، تغییر در قوانین بلاک چین است که سازگار با نسخه‌های قدیمی‌تر نیست، به طوری که نسخه‌های قدیمی‌تر نمی‌توانند در شبکه فعالیت کنند. بنابراین برای استفاده از به‌روزرسانی‌های جدید مجبور خواهید بود که نسخه خود را آپدیت کنید، در غیر اینصورت فعالیت شما در شبکه امکان‌پذیر نخواهد بود.

طبق همان مثال فایل ورد که در بالا به آن اشاره کردیم، فرض کنید که نتوانید یک فایل متنی ساخته شده در برنامه word 2016 را در برنامه word 2003 اجرا کنید زیرا ساختار این برنامه به طور کلی تغییر کرده است.

هارد فورک‌ها همیشه پس باعث تولد یک کوین جدید نمی‌شوند. در صورتی که اختلاف نظر وجود داشته باشد و یک عده کثیری از کاربران همچنان بخواهند روی نسخه قدیمی فعالیت کنند، شاهد یک بلاک چین و یک سکه جدید خواهیم بود.

چه کسانی حامی بیت کوین کش بودند؟

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) چیست؟دو نفر سمت راست: راجر ور، یکی از اولین حامیان و مبلغان بیت کوین در کنار وو جیهان، یکی از بنیانگذاران بیت مین که دو رهبر اصلی بیت کوین کش بودند.

افرادی مانند هایپو یانگ (Haipo Yang)، راجر ور (Roger Ver) و وو جیهان (Wu Jihan) از جمله حامیان ابتدایی بیت کوین بودند. این‌ها کسانی بودند که به گفته خودشان می‌خواستند به آرمان ساتوشی ناکاموتو مبنی بر سرویس پرداخت بودن بیت کوین پایبند باشند و به همین دلیل به دنبال افزایش اندازه بلاک بیت کوین بودند.

اما این افراد و طرفداران این دیدگاه هرگز نتوانستند تمام جامعه بیت کوین را با خود همراه کنند. در نهایت در 1 آگوست سال 2017 پس از کشمکشی طولانی، هاردفورک معروف بیت کوین اتفاق افتاد و بلاک چین بیت کوین دو قسمت شد، بیت کوین و بیت کوین کش.

همه‌ی دارندگان بیت کوین، به اندازه دارایی بیت کوین خود، بیت کوین کش دریافت کردند و می‌توانستند بنا به انتخاب خود به شبکه بیت کوین یا بیت کوین کش بپیوندند.

بیت کوین کش با قیمت چشمگیر 900 دلار در صرافی‌ها آغاز به کار کرد. صرافی‌های بزرگ و مطرحی همچون کوین‌بیس و ایت‌بیت (Itbit) این ارز را تحریم کردند و در صرافی خود لیست نکردند.

بیشتر بخوانید: داستان پیدایش بیت کوین کش

فورک در فورک

حدود یک سال پس از تولید بیت کوین کش، در جامعه این ارز دیجیتال هم بر سر اندازه بلاک اختلاف به وجود آمد که در نهایت بیت کوین کش را هم دچار هاردفورک کرد.

در روز 15 نوامبر سال 2018 بیت کوین کش، چهارمین ارز دیجیتال برتر بازار ارزهای دیجیتال، فورک و به دو نسخه رقیب یعنی Bitcoin Cash ABC و Bitcoin SV تبدیل شد. این شکاف در اثر اختلاف نظر و مشاجره داخلی راجر ور و کریگ رایت (Criag Wright) به همراه دیگر چهره‌های مرتبط با بیت کوین کش درباره آینده این ارز دیجیتال رخ داد.

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) چیست؟اختلاف کریگ رایت و راجر ور باعث فورک شدن بیت کوین کش شد

عبارت ABC در Bitcoin Cash ABC که مورد حمایت راجر ور و جیهان وو نیز بود خلاصه عبارت Adjustable Blocksize Cap یعنی سایز بلاک تنظیم‌شونده است و اندازه بلاک را تا 32 مگابایت حفظ می‌کند.

اما جبهه مقابل به رهبری کریگ رایت نسخه نرم‌افزاری Bitcoin SV را کوتاه شده‌ی عبارت Satoshi Vision است را ارائه کردند و محدودیت اندازه بلاک را تا 128 مگابایت افزایش دادند.

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) چیست؟

بیت کوین کشی که ما در حال حاضر می‌شناسیم و از آن نام می‌بریم همان Bitcoin Cash ABC است که از کلاینت اصلی بیت کوین کش استفاده می‌کند و در نهایت در پی جنگ قدرتی که بین این دو نسخه رقیب رخ داد، نرخ هش و تعداد نود بیشتری از شبکه اصلی را به خود اختصاص داد.

بیت کوین ‌کش چگونه کار می‌کند؟

بیت کوین ‌کش مانند بیت کوین، بلاک چین مختص به خود را دارد و الگوریتم اجماع آن اثبات کار یا همان ماینینگ است. یعنی تراکنش‌های بیت کوین ‌کش، توسط همه اعضای شبکه تایید می‌شوند و سپس توسط ماینرها در بلاک‌ها قرار می‌گیرند.

از آن‌جایی که بیت کوین کش در نتیجه وقوع یک هاردفورک از بیت کوین جدا شد، پس می‌توان دریافت که تاریخچه تراکنش‌ها و پایگاه داده آن‌ها مشابه یکدیگر است. بنابراین زمان ایجاد یک بلاک در بلاک چین بیت کوین کش به طور متوسط 10 دقیقه به طول می‌انجامد و پاداش بلاک آن نیز 12.5 BCH است.

در حال حاضر هر 10 دقیقه ۱۲.۵ واحد بیت کوین کش استخراج یا تولید می‌شود. پاداش استخراج در شبکه بیت کوین کش مثل بیت کوین تقریبا هر 4 سال یک‌بار نصف خواهد شد.

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) چیست؟

زمان لازم برای محاسبه و ایجاد بلاک جدید در بیت کوین کش همانند بیت کوین، تحت تاثیر پارامتری به نام «سختی استخراج» قرار دارد. در صورت افزایش توان محاسباتی ماینرها، با افزایش متناسب سختی استخراج می‌توان زمان ایجاد یک بلاک را ثابت نگه داشت.

بیت کوین و بیت کوین کش برای حفظ متوسط زمان 10 دقیقه‌ای ایجاد بلاک از الگوریتمی برای تنظیم پارامتر سختی استفاده می‌کنند که الگوریتم تنظیم سختی (DDA) نامیده می‌شود. بر مبنای این الگوریتم پارامتر سختی پس از استخراج هر 2016 بلاک ( تقریبا 2 هفته) اصلاح می‌شود.

اما پس از مدت کوتاهی توسعه‌دهندگان بیت کوین کش به این نتیجه رسیدند که برای ایجاد انگیزه در ماینرهای زنجیره و جذب بیشتر آن‌ها باید این سازوکار را تغییر دهند. آن‌ها در کنار DAA از الگوریتم تنظیم سختی اضطراری به نام EDA نیز بهره گرفتند. در صورتی که فاصله زمانی بین استخراج 6 بلاک بیشتر از 12 ساعت بود، این الگوریتم جدید و تازه به کارگرفته‌شده سختی استخراج بیت کوین کش را 20 درصد کاهش می‌داد.

تنظیمات EDA سبب عدم ثبات در سختی استخراج شد و در نتیجه بلاک چین بیت کوین کش هزاران بلاک جلوتر از بیت کوین بود. برای رفع این مشکل، توسعه‌دهندگان بیت کوین کش تغییری در الگوریتم DAA ایجاد کردند، به این صورت که این الگوریتم سختی استخراج را پس از هر بلاک تنظیم می‌کرد نه پس از 2016 بلاک. آن‌ها همچنین الگوریتم EDA را به طور کلی حذف کردند.

همان‌طور که پیش‌تر نیز عنوان شد، بیت کوین کش در پی رفع مشکل مقیاس‌پذیری راه خود را از بیت کوین جدا کرد. اما ذکر این نکته نیز ضروری است که جامعه بیت کوین در یافتن راهکاری برای مشکل دست روی دست نگذاشتند و به دنبال حل این مشکل بدون تغییر در سایز بلاک هستند.

سافت‌فورک فعال شده توسط کاربران (UASF)، سگویت و شبکه لایتنینگ از جمله راه‌کارهایی هستند که اتخاذ شدند و تا حدودی توانستند وضعیت را بهبود ببخشند.

تراکنش بدون نیاز به تایید

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) چیست؟

تراکنش بدون نیاز به تایید (Zero Confirmation) به تراکنش‌هایی اطلاق می‌شود که اطلاعات آن‌ها به شبکه منتقل می‌شود و تا زمانی که بلاکی که حاوی آن تراکنش خاص است استخراج نشود، بر روی بلاک چین ثبت نخواهد شد. بسیاری از افراد جامعه ارز دیجیتال از ایده تراکنش بدون نیاز به تایید استقبال کردند، چرا که سبب می‌شود تا تراکنش‌ها و پرداخت‌ها با سرعت بیشتری انجام شوند، که مطلوب هر دو طرف معامله است.

با این حال، تراکنش بدون نیاز به تایید بسیار بحث ‌برانگیز است، چرا که برخی افراد گمان می‌کنند به دلیل امکان رخ دادن «حمله دو بار خرج کردن» این ویژگی می‌تواند دردسر آفرین و ریسکی باشد.

با این حال، کسب و کارهای پذیرنده بیت کوین کش می‌توانند برای تراکنش‌های خرد و کوچک (که خطر حمله 51 درصد ندارند) ویژگی تراکنش بدون نیاز به تایید را به عنوان یک مزیت بپذیرند. با این کار به محض ارسال تراکنش، مشتری می‌تواند، کالا یا خدمات را دریافت کند.

بیت کوین کش به 3 دلیل اساسی زیر می‌تواند گزینه مناسبی برای ارائه ویژگی تراکنش بدون نیاز به تایید باشد:

  1. بیت کوین کش امکان «جایگزینی تراکنش» را حذف کرده است.
  2. فضای بسیار زیادی حتی برای تراکنش‌های با کارمزد کم نیز وجود دارد.
  3. زمان تایید تراکنش‌ها همواره ثابت است.

حذف ویژگی «جایگزینی تراکنش»

بیت کوین از زمان آغاز فعالیتش از این ویژگی که یک تراکنش تاییدنشده ممکن است اصلاح و مجددا به شبکه عرضه شود، پشتیبانی می‌کرد. این مفهوم به عنوان «جایگزینی تراکنش» شناخته می‌شود، چرا که تراکنش جدید جایگزین تراکنش قدیمی می‌شود. از آن‌جایی که برای تراکنش‌های پیشینی که با تراکنش جدید جایگزین شده‌اند، کارمزدی پرداخت نمی‌شود؛ خطر حمله دیداس ایجاد می‌شود. مهاجمان می‌توانند هر چه قدر که دلشان می‌خواهد تراکنش ایجاد کنند، در حالی که تنها برای تراکنش نهایی که استخراج شده است کارمزد پرداخت می‌کنند.

جامعه بیت کوین برای رفع این مشکل مفهوم «جایگزینی با کارمزد» را توسعه داد. با وجود چنین شرایطی کاربر باید علاوه بر کارمزد جایگزینی، کارمزد تراکنش جایگزین‌شده را نیز بپردازد.

اما حتی به قابلیت جایگزینی با کارمزد نیز انتقاداتی وارد است. با وجود این ویژگی، هر کسی می‌تواند تراکنش خود را با کارمزد بالاتر دوباره به شبکه مخابره کند و شبکه بیت کوین نیز تراکنش مشابه با کارمزد بالاتر را به عنوان تراکنش اصلی در نظر می‌گیرد.

برای مثال شما می‌توانید هزینه قهوه خود را با بیت کوین بپردازید و به محض خروج از کافه و پیش از تایید تراکنش انجام شده، بار دیگر تراکنش خود را با کارمزد بالاتر به شبکه مخابره کنید و پولی که بابت خرید قهوه پرداختید به کیف پول خود برگردانید. در واقع به این ترتیب شما بر سر فروشنده کلاه گذاشتید و پولی بابت خدماتی که دریافت کردید، پرداخت نکردید.

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) چیست؟

بیت کوین کش با هدف این‌که به عنوان یک ارز دیجیتال و نه ابزاری برای ذخیره ارزش مورد استفاده قرار گیرد، این ویژگی را از کد خود حدف کرد. به همین دلیل آن را به عنوان «کافی کوین» به معنای «سکه قهوه» نیز می‌شناسند چون می‌توان با آن پرداخت‌های معمول روزمره را (که در میان مردم دنیا اغلب قهوه است) انجام داد.

با وجود این ویژگی و همچنین تایید تراکنش فوری، می‌توان بیت کوین کش را به عنوان روشی امن و سریع برای پرداخت به حساب آورد.

ساخت توکن با استفاده از بلاک چین بیت کوین کش

بیت کوین کش قابلیتی را در اختیار کاربران خود قرار داده است که به واسطه آن هر کسی با استفاده از پروتکل دفتر کل ساده (SLP) و ورم‌هول لانچد (Wormhole-launched) می‌تواند بر روی شبکه BCH توکن ایجاد کند.

SPL پروژه‌ای است که امکان ایجاد توکن، خریدوفروش و مدیریت آن را بر روی بلاک چین بیت کوین کش و تنها در عرض چند ثانیه و با هزینه بسیار ناچیز فراهم می‌آورد. شاید ساخت و توزیع توکن بر روی بلاک چین بیت کوین کش بسیار ساده و شاید تا حدی سرگرم‌کننده باشد، اما آن چیزی که اهمیت دارد افزودن ارزش به این توکن‌هاست.

 تاریخچه قیمت بیت کوین کش

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) چیست؟نمودار قیمت بیت کوین کش از ابتدای عرضه تا کنون

بیت کوین کش پس از عرضه‌ در سال 2017 همواره به عنوان یکی از برترین ارزهای دیجیتال بازار مطرح بوده است. در زمان نگارش این مطلب، بیت کوین کش با ارزش بازار 5,191,892,375 دلار چهارمین ارز برتر از نظر ارزش بازار است. قیمت بیت کوین کش همیشه نوسانات بسیار شدیدی را تجربه کرده است.

با نگاهی به نمودار زیر می‌توان دریافت که قیمت بیت کوین کش در اولین روز آغاز فعالیت شبکه‌اش، یعنی 1 آگوست سال 2017، 310 دلار بوده و 5 ماه بعد، یعنی در 20 دسامبر همان سال به بالاترین قیمت تاریخ خود یعنی 4,355 دلار دست یافت. این رشد سریع و قابل توجه سبب شد تا سرمایه‌گذارانی که بر روی این سرمایه‌گذاری کرده بودند، در کمتر از 6 ماه سودی 1000 درصدی نصیبشان شود.

با فرا رسیدن دوره نزولی ارزهای دیجیتال در سال 2018 که به زمستان ارزهای دیجیتال نیز معروف است، ارزش بیت کوین کش نیز همانند سایر ارزها با کاهش مواجه شد. در حال حاضر نیز  نزدیک به 9 ماه است که قیمت آن به صورت افقی در حال نوسان است و ارزش فعلی آن معادل 286 دلار است.

در سال 2017 درست در شرایطی که طرفداران بیت کوین انتظار داشتند که بیت کوین کش با شکست مواجه شود، این ارز یکی از بهترین عملکردها را داشت. قیمت بیت کوین کش در سال 2017 به 3 دلیل زیر افزایش یافت:

  1. بیشتر صرافی‌های مهم و شناخته شده از جمله کوین بیس، بیت کوین کش را لیست کردند و این امر سبب افزایش حجم معاملات آن شد.
  2. سودآوری استخراج بیت کوین کش در آگوست سال 2017 افزایش یافت و سبب معروف و محبوب شدن در میان ماینرهای ارز دیجیتال شد.
  3. در نوامبر سال 2017، تلاشی دیگر برای فورک دوباره بیت کوین صورت گرفت که با شکست مواجه شد. این اتفاق سبب شد تا سرمایه‌گذاران بیش از پیش به ارزش بیت کوین کش به عنوان جایگزینی برای بیت کوین پی ببرند.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد تعداد کل واحدهای بیت کوین کش محدود به 21 میلیون واحد است که تاکنون 18,020,550 آزاد و در شبکه عرضه شده است.

کیف پول‌های بیت کوین کش

در وب‌سایت بیت کوین کش برای این ارز دیجیتال، کیف پول‌های زیادی به عنوان کیف پول رسمی و مورد تایید آن معرفی شده‌اند. اما در این میان از 3 کیف پول بیت‌کوین‌دات‌کام (Bitcoin.com)، ینوم (Yenom) و الکترون‌کش (Electron cash) را تحت عنوان کیف پول ویژه در این وب‌سایت نام برده شده است. در ادامه به بررسی و معرفی این کیف پول‌ها می‌پردازیم.

کیف پول Bitcoin.com

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) چیست؟

بیت‌کوین‌دات‌کام یک کیف پول رایگان، امن و قابل استفاده بر روی تلفن همراه و رایانه شماست. این کیف پول بر روی سیستم عامل‌‌های ویندوز، لینوکس و مک و همچنین اندروید و iOS قابل اجراست. بیت‌کوین‌دات‌کام از هر دو ارز بیت کوین و بیت کوین کش پشتیبانی می‌کند و به کاربران خود این امکان را می‌دهد که به راحتی و با داشتن یک کیف پول دارایی‌های خود را مدیریت کنید.

یکی از ویژگی‌های خوب این کیف پول این است که ایجاد یک عبارت عبور 12 کلمه‌ای برای تهیه نسخه پشتیبان کیف پول بر روی کاغذ الزامی است. بنابراین در صورت از بین رفتن دستگاهتان و یا بروز هر گونه مشکل به راحتی می‌توانید با داشتن این عبارت، کیف پول خود را بازیابی کنید.

کیف پول Bitcoin.com

کیف پول ینوم (yenom)

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) چیست؟

ینوم کیف پولی ساده و مناسب برای کاربران تازه وارد به دنیای ارزهای دیجیتال است. این کیف پول ژاپنی تنها از بیت کوین کش پشتیبانی می‌کند و تنها نسخه موبایل آن برای کاربران در دسترس است.

کیف پول ینوم

کیف پول الکترون کش (ElectronCash)

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) چیست؟

الکترون کش نسخه جدا شده کیف پول الکتروم است. این نرم افزار هم برای رایانه‌های شخصی و هم برای تلفن همراه در دسترس است و بر روی سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک قابل اجراست.

این کیف پول بسیار سبک و استفاده از آن بسیار آسان است. کلیدهای خصوصی شما رمزگذاری می‌شوند و همیشه بر روی کامپیوتر شما باقی می‌مانند و دارایی شما با استفاده از عبارت محرمانه و رمزگذاری شما قابل بازیابی است. الکترون کش بسیار سریع است، چرا که از سرورهایی که بلاک چین بیت کوین کش را ایندکس می‌کنند استفاده می‌کند. کاربران قادر خواهند بود تا کلیدهای خصوصی خود را به کلاینت‌های دیگر بیت کوین کش انتقال دهند و از آن استفاده کنند. قابلیت چند امضایی (Multisig) به عنوان یک لایه امنیتی اضافی برای این کیف پول عمل می‌کند و این کیف پول را به یکی از امن‌ترین کیف پول‌های بیت کوین کش تبدیل کرده است.

کیف پول الکترون کش

کیف پول‌های دیگر

از دیگر کیف‌پول‌های موبایلی که از بیت کوین کش پشتیبانی می‌کنند می‌توان به BRD، کوپِی (Copay)، ادج (Edge) و … اشاره کرد. برای نسخه دسکتاپ نیز علاوه بر کیف پول‌هایی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد، کیف پول‌های اکسودوس (Exodus) و بجر والت (Badgaer Wallet) در وب‌سایت این ارز دیجیتال معرفی شدند.

اگر شما از آن دست کاربرانی هستید که تنها از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده می‌کنید یا دارایی‌های زیادی دارید که نیاز به امنیت بالایی دارند، می‌توانید از بین کیف‌پول‌های لجر(Ledger)، ترزور (Trezor) و کلدلر (Coldlar) یکی را انتخاب کنید.

خرید بیت کوین کش

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) چیست؟

بیت کوین کش یکی از آن ارزهای دیجیتالی است که تقریبا تمام صرافی‌های بزرگ و معتبر از آن پشتیبانی می‌کنند. اگر قصد خرید مستقیم بیت کوین کش با ریال و کارت بانکی خود را دارید، باید از طریق صرافی‌های آنلاین داخلی اقدام کنید. حتما پیش از خرید بیت کوین کش از صرافی‌های داخلی، از معتبر بودن آن اطمینان حاصل کنید.

علاوه بر این شما می‌توانید با خرید اتریوم و بیت کوین از صرافی‌های داخلی و انتقال آن به صرافی‌های معتبر بین‌المللی، با توجه به جفت‌ارزهایی که برای این ارزهای دیجیتال وجود دارد آن را به بیت کوین کش تبدیل کنید.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد بیت کوین کش چهارمین ارز از منظر ارزش بازار است، به همین دلیل این ارز در اکثر صرافی‌های معتبر لیست شده است و شما با مراجعه به بخش صرافی‌های بیت کوین کش در سایت ارزدیجیتال می‌توانید نام این صرافی‌ها را مشاهده کنید.

توجه داشته باشید که به دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان، پیش از انتخاب یک صرافی، از تحریم نبودن کاربران ایرانی در آن اطمینان حاصل کنید. در حال حاضر بیشتر کاربران ایرانی از صرافی بایننس (Binance) برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند.

The post بیت کوین کش (Bitcoin Cash) چیست؟ appeared first on ارز دیجیتال.

نمایش متن کامل

توجه: برای دانلود مرورگر به فیلترشکن نیاز دارید ولی بعد از نصب مرورگر مثل مرورگرهای دیگه (کروم، فایرفاکس و ...) کار می کنه!

بیت کوین - کسب درآمد حرفه ای

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.