رفتن به مطلب
برای اطمینان افزونه حرفه ای Yoast SEO Premium + extensions و قالب حرفه ای BeTheme - Responsive Multi-Purpose بصورت رایگان در سایت قرار گرفت. هر افزونه و قالب که مد نظر دارید با قیمت نصف از سایت های مشابه قرار می گیرد ×

چرا دستورالعمل ماینینگ و تعرفه برق آن اعلام نمی‌شود؟؛ مصوبه‌ی دست و پاگیر؟

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

با وجود این‌که قرار بود دستورالعمل صدور مجوز ماینینگ توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان شهریور ماه اعلام شود، اکنون که در اواسط مهر هستیم این اتفاق هنوز رخ نداده است. علت این تعویق چه می‌تواند باشد؟

به گزارش ارزدیجیتال، پس از اعلام مصوبه ماینینگ ارزهای دیجیتال در ۱۳ مرداد ماه ۹۸، وزارت صمت به عنوان اصلی‌ترین دستگاه اجرایی مسئول درباره این حوزه، موظف شد تا یک دستورالعمل جامع برای اعلام شرایط صدور مجوز و پروانه بهره‌برداریِ استخراج ارزهای دیجیتال منتشر کند. همچنین وزارت نیرو هم این وظیفه را بر عهده دارد که طبق مصوبه، تعرفه رسمی برق استخراج را مشخص نماید.

در اواسط شهریور ماه، پیش‌نویس دستورالعمل ماینینگ توسط وزارت صمت منتشر شد و گفته می‌شد وزیر صنعت به زودی آن را امضا می‌کند که اینگونه نشد. وزارت نیرو هم اکنون نزدیک به دو ماه است که تعرفه رسمی و دقیقی برای استخراج ارزهای دیجیتال مشخص نکرده است.

مصوبه دست و پاگیر؟

پس از اعلام مصوبه هئیت دولت درباره ماینینگ ارزهای دیجیتال، شاهد موجی از اعتراضات از سوی فعالان حوزه ماینینگ بودیم که همچنان ادامه دارد.

اصلی‌ترین اعتراض فعالان نسبت به مصوبه ماینینگ، بند چهار آن است که می‌گوید: «تعرفه برق متقاضیان استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده ارزهای دیجیتال (ماینینگ) با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نیرو تعیین و اعلام می‌گردد، محاسبه و اعمال خواهد شد.»

به نظر می‌رسد، اعتراض گسترده ماینرها به این مصوبه از یک سو و از سوی دیگر شک و شبه وزارتخانه‌ها درباره بندهای آن باعث شده تا دستورالعمل ماینینگ و تعرفه برق آن تاکنون اعلام نشود.

طبق قانون، برق استخراج ارزهای دیجیتال باید به صورت ریالی اعلام شود و نمی‌توان آن را به صورت دلاری (مثلا ۷ سنت) اعلام کرد. از سوی دیگر طبق مصوبه، تعرفه برق حتما باید با متوسط نرخ صادراتی برابر باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اعتراض شدید فعالان و خطر زیرزمینی شدن ماینینگ موجب شده که وزارتخانه‌های صمت و نیرو سیاست صبر را در پیش بگیرند تا شاید بتوانند راهی برای پیامدهای احتمالی این مصوبه پیدا کنند یا این‌که در نهایت گلایه ماینرها به جایی برسد و مصوبه ماینینگ تغییر کند.

گفته می‌شود که حداقل تعرفه برق با نرخ صادراتی به ازای هر کیلووات ۷۰۰ الی ۸۰۰ تومان خواهد بود که پیامدهای آن در صورت اعلام شدن توسط وزرات نیرو مشخص نیست و هنوز شک و شبه زیادی در خصوص آن وجود دارد. به گفته فعالان، اگر این نرخ به عنوان تعرفه برق ماینینگ اعلام شود، با توجه به تاثیر شدیدش در میزان سودآوری ماینینگ، کسی برای اخذ مجوز اقدام نخواهد کرد.

بنابراین شاید اصلی‌ترین دلیل تعویق در اعلام دستورالعمل و تعرفه برق استخراج ارزهای دیجیتال، عدم قطعیت درباره مصوبه ماینینگ باشد. طبق مقررات، مصوبه هئیت دولت را فقط خود هئیت دولت می‌تواند لغو کند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که فعالان ماینینگ به دنبال پیگیری خواسته‌های خود از دستگاه‌های اجرایی هستند و حتی کار به شکایت در دیوان عدالت اداری هم کشیده شده است. انجمن بلاک چین ایران هم که یک سازمان غیرانتفاعی بوده تاکنون چندین نامه اعتراضی به دستگاه‌های اجرایی کشور ارسال کرده است.

باید منتظر ماند و دید که داستان ماینینگ در ایران به کجا ختم می‌شود. آیا اعتراض فعالان ماینینگ به جایی می‌رسد یا این‌که مفاد مصوبه ماینینگ مو به مو اجرا خواهد شد؟

The post چرا دستورالعمل ماینینگ و تعرفه برق آن اعلام نمی‌شود؟؛ مصوبه‌ی دست و پاگیر؟ appeared first on ارزدیجیتال.

نمایش متن کامل

توجه: برای دانلود مرورگر به فیلترشکن نیاز دارید ولی بعد از نصب مرورگر مثل مرورگرهای دیگه (کروم، فایرفاکس و ...) کار می کنه!

بیت کوین - کسب درآمد حرفه ای

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.